Gå til innhold

Gruer meg til foreldresamtale med barnehagen i morgen

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Gutten vår er 2,5 år gammel og som regel blid og fornøyd. Han får mye skryt for godt språk, god samhandling med barn og voksne og at han viser mye glede og tar mye initiativ. Han er også flink til å vise omsorg om noen er lei seg og er veldig ivrig på å trøste.

Han kan til tider ta mye plass, og har han en dårlig dag kan lunta være i korteste laget. Derfor har det av og til oppstått episoder der han har slått eller dyttet andre barn og fått tilsnakk for det. Han tester også grenser og hører ikke nødvendigvis på beskjeder, og da har det hendt at de har tatt ham ut av leken, men det er ikke ofte. Vet ikke hvor ofte han får tilsnakk, men som regel er beskjeden fra de ansatte at han har hatt en fin dag. Og så sier de fra hvis det har vært hendelser, men det virker ikke å være særlig ofte.

Gruer meg fordi barnehagelæreren får det til å virke som han er den eneste i hele verden som kan finne på å slå eller dytte. Vet jo at han ikke er det, men jeg tror han skiller seg ut på avdelingen for han er bare en av to gutter der, og jenter er jo ofte litt roligere. Ikke at jeg benekter at han kan være spicy til tider, for det vet jeg han kan. Er bare så redd for at barnehagelæreren skal si det er unormalt eller at det trengs ekstra ressurser eller noe :( Ikke at jeg opprintig tror det, men det hadde vært så fortvilende.

Tror alt dette bunner i at jeg er gravid og hormonell, så det hadde vært fint om noen kunne berolige meg litt 😅

Anonymkode: 6a491...289

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er bare så redd for at barnehagelæreren skal si det er unormalt eller at det trengs ekstra ressurser eller noe :( 

Hvorfor er det noe du er bekymret for? Ekstra ressurser er et stort GODE for barnet som får det - og stort sett for resten av barnehagen også. Jeg har et barn med litt ekstra utfordringer selv, og han elsker de timene han får alene med spesialpedagogen. 

I tillegg, dersom barnet har lett for å slå og dytte, så bør det jo absolutt være i din interesse å få rettet på det FØR du får en baby det kan gå utover. 

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beloved skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er det noe du er bekymret for? Ekstra ressurser er et stort GODE for barnet som får det - og stort sett for resten av barnehagen også. Jeg har et barn med litt ekstra utfordringer selv, og han elsker de timene han får alene med spesialpedagogen. 

I tillegg, dersom barnet har lett for å slå og dytte, så bør det jo absolutt være i din interesse å få rettet på det FØR du får en baby det kan gå utover. 

Tror du leser litt for mye i dette her. Som sagt tror jeg ikke oppriktig at det trengs ekstra ressurser, det er bare en irrasjonell følelse jeg har fordi jeg er stressa. Han har ikke "lett for å slå" og han er i hvert fall ikke voldsom med babyer. Det vet jeg fordi han er storebror til vår baby på seks måneder.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver er normalt.

Det barnehagepersonell må gjøre er å fokusere på validering av følelser, lære å ta andres perspektiv og finne alternativer til å skubbe, modellæring.

Anonymkode: 40ea6...bf3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min sin bhg er det både litt biting, dytting og slåing blant 1 og 2-åringene. Har inntrykk av at det er helt vanlig og ikke noe barnehagen dramatiserer på noen måte. De er liten barnegruppe også og flinke voksne så er ikke pga. de gjør noe feil i barnehagen slik jeg oppfatter det. Annet enn at de som i alle barnehager er litt tynt bemannet (de følger loven men ikke mer).

Min jente på samme alder høres ganske lik ut som din og vi får egentlig bare positive tilbakemeldinger.

Det du kan gjøre er jo å be om tips til hvordan dere kan snakke om eller jobbe med det hjemme.

Tviler sterkt på at det utløser noe ekstra ressurser, det skal en del til sånn jeg har skjønt det, selv når det faktisk virkelig trengs..

Anonymkode: c4dfb...070

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med ro. Det er et 2.5 år gammelt barn som må være sammen med fremmede hele dagen. Det er ikke unormalt om han kjenner litt uro.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I min sin bhg er det både litt biting, dytting og slåing blant 1 og 2-åringene. Har inntrykk av at det er helt vanlig og ikke noe barnehagen dramatiserer på noen måte. De er liten barnegruppe også og flinke voksne så er ikke pga. de gjør noe feil i barnehagen slik jeg oppfatter det. Annet enn at de som i alle barnehager er litt tynt bemannet (de følger loven men ikke mer).

Min jente på samme alder høres ganske lik ut som din og vi får egentlig bare positive tilbakemeldinger.

Det du kan gjøre er jo å be om tips til hvordan dere kan snakke om eller jobbe med det hjemme.

Tviler sterkt på at det utløser noe ekstra ressurser, det skal en del til sånn jeg har skjønt det, selv når det faktisk virkelig trengs..

Takk! Vi fikk tips ved forrige foreldresamtale, men greia er jo at det er vanskelig å rettlede ham når han ikke viser sånn oppførsel hjemme 😅 Det er jo kun i barnehagen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk! Vi fikk tips ved forrige foreldresamtale, men greia er jo at det er vanskelig å rettlede ham når han ikke viser sånn oppførsel hjemme 😅 Det er jo kun i barnehagen.

Kjenner igjen den ja :) Da kan du jo spørre hvordan de jobber med det i barnehagen og om det er noe du feks bør snakke med barnet om hjemme?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en bra gutt, kan vise omsorg og trøste andre, men samtidig være "mann" nok til å bli forbanna og stå opp for seg selv. Ingen fare, blir en bra gutt det der. 

Anonymkode: 43a56...2e5

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaller du det å slå og dytte andre barn for "spicy"? Ja, da tror jeg du har en litt utfordrende samtale foran deg...

Anonymkode: b2d9e...1fa

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaller du det å slå og dytte andre barn for "spicy"? Ja, da tror jeg du har en litt utfordrende samtale foran deg...

Hva mener du? Jeg kaller ham spicy fordi han kan ha litt temperament og være veldig bestemt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? Jeg kaller ham spicy fordi han kan ha litt temperament og være veldig bestemt.

Du sa jo at han slo og dyttet andre barn, det er jo et problem, ikke "spicy".

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sa jo at han slo og dyttet andre barn, det er jo et problem, ikke "spicy".

Ja? Jeg kan vel si han er spicy, samtidig som jeg erkjenner at det er et problem å slå/dytte andre? Hva er det å henge seg opp i?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt ærlig, som mor til en mild gutt som stadig er offeret til han spicy gutten på avdelingen, så er det bare FINT om gutten din kan få en ekstra ressurs. Det er bra for din fyr og det er bra for min fyr som sliter med å sove for tiden fordi "Petter kommer og tar han". 

Anonymkode: 9f483...a74

• Liker 6
  • Hjerte 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, som mor til en mild gutt som stadig er offeret til han spicy gutten på avdelingen, så er det bare FINT om gutten din kan få en ekstra ressurs. Det er bra for din fyr og det er bra for min fyr som sliter med å sove for tiden fordi "Petter kommer og tar han". 

Jada, OM problemet hadde vært så stort at han måtte ha ekstra ressurs så hadde vi selvsagt tatt imot det. Men ingen mor ønsker å høre at barnet sitt trenger en ekstra ressurs, sant.

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, OM problemet hadde vært så stort at han måtte ha ekstra ressurs så hadde vi selvsagt tatt imot det. Men ingen mor ønsker å høre at barnet sitt trenger en ekstra ressurs, sant.

Men det er jo ikke negativt? Det er et gode jeg unner alle som har behovet, særlig barn! Det kan hjelpe han med å snu en potensiell negativ trend liksom. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, det stemmer ikke. Sannheten er St det er ganske vanlig at barn på 2,5 slår og dytter når følelsene tar overhånd.

I småbarnsavdelingen hvor jeg jobber, tror jeg samtlige som har fylt 2 har gjort det ved minst et par anledninger nå. Noen gjør mer av det. Og det må en jobbe med. Det kan godt hende barnehagelæreren kommer til å snakke med TS om hvordan de jobber med det.

Anonymkode: f1b89...457

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men det er jo ikke negativt? Det er et gode jeg unner alle som har behovet, særlig barn! Det kan hjelpe han med å snu en potensiell negativ trend liksom. 

Du skjønner vel hva jeg mener? Uansett, som påpekt to ganger tidligere, tror jeg ikke oppriktig at det blir snakk om at han trenger en ekstra ressurs. Det kom kanskje ikke godt nok frem, men den tanken er bare et resultat av at jeg lett overtenker. Vi trenger ikke å ta den diskusjonen, alt jeg vil høre er at det er normalt og blir bedre.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør snu tankegangen din til hvordan dere som foreldre og samarbeide slik at atferden til barnet avtar. 
Hva kan dere øve på hjemme?

Anonymkode: e5530...0ce

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gutten vår er 2,5 år gammel og som regel blid og fornøyd. Han får mye skryt for godt språk, god samhandling med barn og voksne og at han viser mye glede og tar mye initiativ. Han er også flink til å vise omsorg om noen er lei seg og er veldig ivrig på å trøste.

Han kan til tider ta mye plass, og har han en dårlig dag kan lunta være i korteste laget. Derfor har det av og til oppstått episoder der han har slått eller dyttet andre barn og fått tilsnakk for det. Han tester også grenser og hører ikke nødvendigvis på beskjeder, og da har det hendt at de har tatt ham ut av leken, men det er ikke ofte. Vet ikke hvor ofte han får tilsnakk, men som regel er beskjeden fra de ansatte at han har hatt en fin dag. Og så sier de fra hvis det har vært hendelser, men det virker ikke å være særlig ofte.

Gruer meg fordi barnehagelæreren får det til å virke som han er den eneste i hele verden som kan finne på å slå eller dytte. Vet jo at han ikke er det, men jeg tror han skiller seg ut på avdelingen for han er bare en av to gutter der, og jenter er jo ofte litt roligere. Ikke at jeg benekter at han kan være spicy til tider, for det vet jeg han kan. Er bare så redd for at barnehagelæreren skal si det er unormalt eller at det trengs ekstra ressurser eller noe :( Ikke at jeg opprintig tror det, men det hadde vært så fortvilende.

Tror alt dette bunner i at jeg er gravid og hormonell, så det hadde vært fint om noen kunne berolige meg litt 😅

Pust med magen dette er et barn og barn skal lære, de kommer ikke i bhg og er utlært. 
Finn nrk programmet store små mennesker og se på det, for å lære. 

Anonymkode: 29c74...1bf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...