Gå til innhold

Hvor mye boliglån i denne situasjonen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye boliglån ville du vært komfortabel med gitt følgende utgangspunkt.

To voksne, begge +/- 40 år
Samlet inntekt 1.5 millioner, trygge jobber
Samlet studielån 50 000
To barn

Har i underkant av 2 millioner i boliglån i dag. Boligen er verdt ca 3,7. Ønsker å oppgradere bolig, men føler på at vi begynner å bli "for gamle" for å etablere betydelig gjeld.

Anonymkode: bbdf4...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er i midten av 40-årene. Jeg har litt over 700000,- i årslønn og har 2,9 mill igjen på boiliglånet. Det er helt overkommelig og det stresser meg overhodet ikke

Anonymkode: 2235e...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ca samme alder, og har nå 1,7 mill i boliglån. 
Øker det til 2,3 pga kjøp av ny bolig. 
Inntekt på 650 000,-. 

Anonymkode: 0c6c1...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-4,5 mill burde gå bra ihvertfall. Med det inntektsnivået har dere jo antagelig også hatt mulighet til å spare en god del i fond til pensjonsalder? Eller forsvinner alle penga ned i dragsuget hver måned?

Jeg lever godt med gjeld, har ingen store planer om å kvitte meg med lånet fortere enn planlagt. Så lenge man har likvide midler tilgjengelig er det bra. Sparer i fond, har et buffer og noe oppsparte midler til generelt forbruk (bilkjøp osv). 

Man får jo pensjon når man blir pensjonist, så noe huslån klarer man å betjene som gammel. Man kan også fryse lånet og bare betale renter livet ut (rammelån) og la arvingene ta seg av gjenstående gjeld på 20-30% av boligformuen på 10-15 mill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (18 timer siden):

4-4,5 mill burde gå bra ihvertfall. Med det inntektsnivået har dere jo antagelig også hatt mulighet til å spare en god del i fond til pensjonsalder? Eller forsvinner alle penga ned i dragsuget hver måned?

Jeg lever godt med gjeld, har ingen store planer om å kvitte meg med lånet fortere enn planlagt. Så lenge man har likvide midler tilgjengelig er det bra. Sparer i fond, har et buffer og noe oppsparte midler til generelt forbruk (bilkjøp osv). 

Man får jo pensjon når man blir pensjonist, så noe huslån klarer man å betjene som gammel. Man kan også fryse lånet og bare betale renter livet ut (rammelån) og la arvingene ta seg av gjenstående gjeld på 20-30% av boligformuen på 10-15 mill. 

Takk for innspill. Ja, vi sparer en god del hver måned, blant annet i fond. Har noen hundretusener i sparing. Må bare venne meg til tanken om å øke gjelden vår. Akkurat nå lever vi jo veldig komfortabelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene med barn med 640.000 i inntekt og har 2 mill i boliglån (pluss studielån på 300.000). Det er trangt, men det går. Så tror definitivt dere har økonomisk rom til å låne litt mer 😊

Anonymkode: d1970...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gitt at dere er rundt 40 år så har dere minst 25 år igjen i arbeidslivet hvis helsa holder, så jeg ser ikke helt hvorfor alder skulle hindret dere i å ta opp et lån med rundt 25 års nedbetalingstid.

Så lenge dere har nok sikkerhet i boligen og ellers sørger for at budsjettet gir rom for litt sparing så skulle det ikke være et stort problem å selge igjen hvis dere skulle f.eks. blitt ufør og mistet inntekt. 

Hvordan ser utsiktene ut ift. fremtidig arv? Det er jo litt morbid å tenke på, og selvsagt ingen garantier for noe som helst. Jeg personlig håper jo at foreldrene til meg og mannen lever livet og bruker pengene på seg selv, men på begge sider eies det flere boliger som på et eller annet tidspunkt vil komme meg og mannen til gode (vi har bare ett søsken hver). Det vil jo muligens bli en del av "pensjonen" vår. 

Anonymkode: 3df21...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rom for er jo ikke det samme for meg som for andre, jeg og mannen er i slutten av 40 årene, har to mill i inntekt og 2 mill i samlet lpn med en verdi på bolig på 5 mill, jeg ville ikke satt meg i mer gjeld. 

Anonymkode: d104e...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvor mye boliglån ville du vært komfortabel med gitt følgende utgangspunkt.

To voksne, begge +/- 40 år
Samlet inntekt 1.5 millioner, trygge jobber
Samlet studielån 50 000
To barn

Har i underkant av 2 millioner i boliglån i dag. Boligen er verdt ca 3,7. Ønsker å oppgradere bolig, men føler på at vi begynner å bli "for gamle" for å etablere betydelig gjeld.

Hvor gamle er barna? Og hva er grunnen til at dere ønsker å oppgradere bolig?

Vi lekte med tanken om å oppgradere bolig da barna begynte å bli mer plasskrevende.  Men tiden gikk uten at tanken ble realisert, og plutselig var barna mer borte, og etterhvert flyttet de ut, da var boligen plutselig ikke så liten lenger.

Boligen var "for liten" i en veldig kort periode, og jeg angrer ikke på at vi beholdt det lille huset vårt, selv om det var litt trangbodd i noen år :)

Men for å svare på spørsmålet ditt: jeg har aldri vært komfortabel med mer enn 3x inntekt i lån.

Anonymkode: d8548...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere sparer idag så har dere kanskje kapitalen som trengs for oppgradering uten å ta opp lån? Evt spar spesifikt til det en periode?

Jeg er ikke komfortabel med å gå over 65% belåningsgrad på bolig. Vi skal ha råd til å beholde boligen om det skjer noe med en av oss. Med 65% belåningsgrad får man (som aller oftest) refinansiert med lenger løpetid eller avdragsfrihet om det er nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår tanken din godt. Er selv 43 år. Vi har lån på 1,6 mill. Ingen bil lån ingen studiegjeld. Var ei som sa til meg. Det er jo bare å dele gjelden på to så ser du at det ikke er mye i gjeld pr. person.  Vi vil nedgradere bolig. Vi har for stor bolig. Vurderer å bygge selv. Men har jo ikke lyst på så mye i lån. Lever jo veldig greit no synes jeg. Men som jeg sier da. Veldig mange begynner no å. Både med familie og hjem. Jeg er jo ferdig med det. 

Anonymkode: b3fd9...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 42 og 46, akkurat kjøpt ny bolig til 8 mill (6 mill i lån), er helt komfortabel med det. 

Anonymkode: d1537...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...