Gå til innhold

Begynt å trene; gått opp i vekt...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ganske overvektig, men har holdt meg stabilt på en vekt i flere måneder nå. For 10 dager siden bestemte jeg meg for at nok er nok, og begynte å trene. Har siden trent 1-2 ganger daglig (ikke fordi jeg prøver å gjøre for mye ut av meg, men fordi jeg plutselig fikk en genuin glede av å være i fysisk aktivitet). Matinntaket mitt har ligget på det samme som før, men har prøvd å kutte litt i all den usunne maten jeg pleide å spise, og heller spist noe sunnere og mer mettende. Kaloriintaket er derfor omtrent det samme som før, men jeg spiser kanskje 300 kalorier mindre nå enn før. Likevel veide jeg meg i dag, og har altså gått opp hele 2 (!) kg?! På 10 dager? Etter jeg har begynt å trene ordentlig (vi snakker 2 treningsøkter á 1 time daglig? Og begynt å spise sunnere? Jeg er litt paff. Fordi jeg har altså ligget helt stabilt på vekt flere måneder; og nå som jeg tar grep går jeg opp?

Noen som har en naturlig forklaring? 

K20

Anonymkode: 1adad...600

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier ingenting om hva du trener, men det er vanlig at man kan få litt mer vann i kroppen etter trening. Dette forsvinner av seg selv. Du kan også ha truffet på et sted i syklusen hvor du har mer vann i kroppen enn vanlig. Kanskje hadde du urin/avføring i systemet, luft i magen osv. 

Muskler veier også mer enn fett, med tanke på styrketrening. Men det er ikke så mye det er snakk om og man skal ha trent minst noen uker før det har noen effekt.

Så du må veie deg over flere uker før du kan se en trend. Èn veiing sier veldig lite. :) 

Anonymkode: 80b79...1a9

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 kg kan være en naturlig variasjon i vekt. Trening kan gi mer muskler som igjen kan øke vekta, men det er usannsynlig at det har skjedd på 10 dager. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt det de andre sier stemmer veldig, gi det mer tid.

Men når du sier sunnere og mer mettende mat, vær bare forsiktig da mye av denne maten er veldig kaloririk, og det er fort å overspise når man trener mye. Jeg gjorde den feilen selv, og fikk en skikkelig oppvekker når jeg veide alt i to uker. Nøtter, avokado, peanøttsmør, olivenolje, kokosflak, chiafrø, havregryn osv. Fort gjort å ta dobbelt så mye kalorier enn man tenker på slike ting, så hopes det raskt opp 😅

Anonymkode: 83036...312

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du veid mat før og har oversikt over hvor mye kalorier forskjellige ting inneholder? De aller fleste av oss undervurderer veldig hvor mye kalorier det faktisk er i ting.

Anonymkode: 002c2...bf6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støle muskler samler vann, er min erfaring. Det går plutselig over - er også min erfaring ☺️

Anonymkode: 1ee1f...3c7

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du veid mat før og har oversikt over hvor mye kalorier forskjellige ting inneholder? De aller fleste av oss undervurderer veldig hvor mye kalorier det faktisk er i ting.

Anonymkode: 002c2...bf6

Jepp. Vant med det fra før av, derfor jeg ble så sjokkert når jeg så jeg hadde gått opp. Har egneltig tenkt å ikke ha noe fokus på kaloritelling i denne prosessen da jeg ikke vil bli helt paranoid heller. Men har tenkt å telle kalorier nå de første ukene, for å få en generell oversikt over hva jeg spiser. Når jeg teller er jeg også en av de som heller teller noen ekstra, enn noen for få kalorier, for å være på sikre siden.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Grattis med å finne treningsglede ❤️ 

Anonymkode: a3e0f...6fc

Takk!❤️

Skal si dette virkelig var en glede! Jeg har hatt et så utrolig anstrengt forhold til fysisk aktivitet de siste årene grunnet at jeg har mislikt utseende. Men plutselig var det som alt det forsvant; og nå ser jeg ordentlig frem til å gå på treningssenteret, eller ta en svømmetur:)!

TS

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Takk!❤️

Skal si dette virkelig var en glede! Jeg har hatt et så utrolig anstrengt forhold til fysisk aktivitet de siste årene grunnet at jeg har mislikt utseende. Men plutselig var det som alt det forsvant; og nå ser jeg ordentlig frem til å gå på treningssenteret, eller ta en svømmetur:)!

TS

For meg har det også plutselig løsnet og det er så herlig! Får masse energi og mestringsfølelse av det! Har også gått litt opp i vekt, men tenker det kan skyldes at det lagrer seg litt vann i muskulaturen når man trener styrke. 

Anonymkode: 9f66c...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...