Gå til innhold

Bekymringsmelding :(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk ganske nylig barnevernet på døra som ville gi meg beskjed om at de hadde fått inn en bekymringsmelding og måtte sjekke dette ut. 

Jeg har en angstlidelse (agorafobi med panikkanfall) og det er grunnen til at meldingen ble sendt inn. Jeg er på venteliste for å få hjelp på Modum Bad men det kan jo ta en stund. 

Kjenner jeg er livredd for å miste omsorgen pga dette 😭 Er i tillegg tidligere barnevernsbarn (noe som er en av grunnene til at jeg sliter nå idag) så klarer ikke å slappe helt av... 

Jeg fungerer OK i det daglige, men sliter med f.eks å dra til helsestasjonen alene så tar alltid med meg barnefar sånne plasser:p  Han er heldigvis veldig støttende og stiller alltid opp om det trengs. Liker heller ikke å besøke folk og sånt men gjør det innimellom likevel for gutten min sin del. 

Kan dette være grunn nok til å ta barnet mitt? Barnet er 3 år gammelt med spesielle behov (autisme og epilepsi) , han bor med meg 60 prosent og resten hos far som jeg samarbeider godt med. Han går også i barnehage 100% om det har noe å si.

Noen som har noen råd til meg? 💔

Anonymkode: 21d26...da2

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utifra det du skriver her ser jeg ingen grunn til at du skal miste omsorgen. Event kan du bli tilbudt hjelpetiltak 

Anonymkode: 7e1c3...4b0

• Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo "vanlig" ut...mange er introvert og liker ikke å være ute etc. At du har med deg far på helsestasjonen er jo bra :) jeg er heller ikke noe fan av ø møte andre foreldre etc 

Dette høres ikke ut som noe bekymring melding... Er det noe annet som har skjedd? Noe helsestasjonen har sett? Barnehagen? 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt merkelig om du skulle miste omsorgen for noe sånt. Det går nok helt fint. Klem til deg. ❤️

Anonymkode: 3047b...793

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

70 % av bekymringsmeldinger fra Barnevernet er det ingenting i. En bekymringsmelding kan derfor like gjerne være fra en ustabil personlighet som ikke vel deg vel, kanskje en som har masse selv på samvittigheten, og det er siste rest av egen selvrespekt, og det er siste måte vedkommende klarer å leve med det på. Det kan også være noen med handicap som har en sårhet på at de egentlig ikke fungerer selv, og så er det det eneste mønsteret de klarer å følge, svarthvitt. Typisk en tikkende bombe som ikke skjønner effekten av å varsle mot andre på den måten. Jeg kjenner flere oppegående mennesker som har fått bekymringsmeldinger mot seg, uten at det har vært noe i det. 

Har du ikke tenkt at noen er i den kategorien her inne på KG. Hvis man tar opp noe, så skal man varsle alle mulige steder, handle direkte med en gang i frykt? Manglende intelligens. Det kan gjøre stor skade på andre mennesker med vanlig forstand. 

Anonymkode: dc71d...76d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De vil nok ikke frata deg omsorgen. Det er mye negativt som skrives om barnevernet, men i utgangspunktet ønsker de å hjelpe. 

Når det er sagt, stusser jeg på at de først dukket opp på døra? Det vitner om alvorlig/akutt bekymring (?)

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (3 minutter siden):

Dette høres jo "vanlig" ut...mange er introvert og liker ikke å være ute etc. At du har med deg far på helsestasjonen er jo bra :) jeg er heller ikke noe fan av ø møte andre foreldre etc 

Dette høres ikke ut som noe bekymring melding... Er det noe annet som har skjedd? Noe helsestasjonen har sett? Barnehagen? 

Bekymringsmeldingen kom etter at jeg avsluttet behandling hos ett lavterskeltilbud i kommunen pga lite effekt (to timer i måneden bare). 

Søkte meg heller inn på Modum Bad for å få jobbet skikkelig med angsten. Skulle sikkert ha nevnt det før jeg avsluttet...  

Både barnehage og helsestasjon ser en glad og fornøyd gutt heldigvis, så der er det ikke noe slags bekymring😊

TS

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Josephine skrev (Akkurat nå):

De vil nok ikke frata deg omsorgen. Det er mye negativt som skrives om barnevernet, men i utgangspunktet ønsker de å hjelpe. 

Når det er sagt, stusser jeg på at de først dukket opp på døra? Det vitner om alvorlig/akutt bekymring (?)

Det var det jeg også tenkte når de kom hit, men når de leste opp meldingen så ble jeg nesten litt lettet! 

De sa de kom på døren så jeg skulle slippe å overtenke situasjonen i flere uker før det faktiske møtet som er 22.11

TS

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bekymringsmeldingen kom etter at jeg avsluttet behandling hos ett lavterskeltilbud i kommunen pga lite effekt (to timer i måneden bare). 

Søkte meg heller inn på Modum Bad for å få jobbet skikkelig med angsten. Skulle sikkert ha nevnt det før jeg avsluttet...  

Både barnehage og helsestasjon ser en glad og fornøyd gutt heldigvis, så der er det ikke noe slags bekymring😊

TS

Men det at du har søkt deg inn på Modum bad er positivt. 

Ut fra hva du skriver er det ingen grunn til at du skal miste omsorgen. 

Anonymkode: d66a0...46f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det var det jeg også tenkte når de kom hit, men når de leste opp meldingen så ble jeg nesten litt lettet! 

De sa de kom på døren så jeg skulle slippe å overtenke situasjonen i flere uker før det faktiske møtet som er 22.11

TS

Det høres veldig fint ut. Fikk du noe inntrykk av hvordan de så på bekymringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

70 % av bekymringsmeldinger fra Barnevernet er det ingenting i. En bekymringsmelding kan derfor like gjerne være fra en ustabil personlighet som ikke vel deg vel, kanskje en som har masse selv på samvittigheten, og det er siste rest av egen selvrespekt, og det er siste måte vedkommende klarer å leve med det på. Det kan også være noen med handicap som har en sårhet på at de egentlig ikke fungerer selv, og så er det det eneste mønsteret de klarer å følge, svarthvitt. Typisk en tikkende bombe som ikke skjønner effekten av å varsle mot andre på den måten. Jeg kjenner flere oppegående mennesker som har fått bekymringsmeldinger mot seg, uten at det har vært noe i det. 

Har du ikke tenkt at noen er i den kategorien her inne på KG. Hvis man tar opp noe, så skal man varsle alle mulige steder, handle direkte med en gang i frykt? Manglende intelligens. Det kan gjøre stor skade på andre mennesker med vanlig forstand. 

Det er viktig å huske på at man trenger ikke være 100% sikker på at et barn blir utsatt for vold eller alvorlig omsorgssvikt for å sende bekymringsmelding. Privatpersoner har ikke plikt til å undersøke, det er det barnevernet som skal gjøre. Så i utgangspunktet holder det med en dårlig magefølelse. 

At barnevernet henlegger en sak, betyr heller ikke at det "ikke er noe i det" som du skriver her. Det er mange barn i mange hjem i Norge som blir utsatt for omsorgssvikt i en eller annen form, men barnevernet kan likevel henlegge saken fordi de ikke har bevis for eksempel. Jeg har selv stått i situasjon med barn som har fortalt meg om vold og alvorlig omsorgssvikt hjemme der jeg meldte mange ganger over mange år, og det ble henlagt alle gangene frem til det var en offentlig melder. Først da ble barnene hentet av barnevernet, og fra den første gangen jeg meldte til de ble hentet hadde de gått fra å være ganske små barn til å bli tidlig i tenårene, og det er klart at deres psykiske helse kunne vært noe ganske annet i dag dersom barnevernet hadde tatt mine bekymringsmeldinger mer alvorlig og undersøkt mer enn de gjorde. 

Anonymkode: d76a5...5a9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har 60 % omsorg for et barn med særskilte behov og du er ikke i stand til å ta det med til helsestasjonen alene? 

Det framstår jo litt bekymringsfullt, slik jeg ser det, men barnevernet er jo der for å hjelpe.

Anonymkode: a7b1a...3fd

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er selv sagt fra barnevernets side at i mange tilfellene har det ikke vært noe i det. 70 % ikke- oppfølging er et tegn på at det er en slags overrapportering. At 30 % får oppfølging er jo supert, men resten følges ikke opp. Taket, hemninger for å melde inn vil da være lavere enn tidligere. Det å melde noen inn for barnevernet er jo alvorlig, og ikke bare noe en gjør for å synse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Josephine skrev (21 minutter siden):

Det høres veldig fint ut. Fikk du noe inntrykk av hvordan de så på bekymringen?

De sa at de var ikke så bekymret men at de var pålagt å undersøke i 3 måneder. 

Kjenner bare det er vanskelig å stole på det med tanke på min egen historie med barnevernet... 

TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du har 60 % omsorg for et barn med særskilte behov og du er ikke i stand til å ta det med til helsestasjonen alene? 

Det framstår jo litt bekymringsfullt, slik jeg ser det, men barnevernet er jo der for å hjelpe.

Anonymkode: a7b1a...3fd

Jeg er jo fullt klar over at jeg har problemer og at jeg er syk men det har ikke gått utover min omsorg for barnet mitt som har en far som stiller opp der jeg ikke strekker til alltid.

TS

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjenner bare det er vanskelig å stole på det med tanke på min egen historie med barnevernet... 

TS

Da tenker jeg at du skal stole på det de sier. 😊 Full forståelse for at dette er vanskelig for deg, det ville jeg også vært ærlig med dem om.

De er forpliktet til å gjennomføre undersøkelsen senest innen tre måneder,  de må ikke undersøke i tre måneder. De skal også gjøre undersøkelsen så lite inngripende som mulig.

Det kan jo være at de har løsninger som kan være til hjelp i hverdagen; feks avlastning, støttekontakt til barnet om du føler angsten hemmer deg... jeg ville forsøkt å møte dem med så åpent sinn som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS

Din egen historie har ingenting med dette å gjøre så det skal ikke nevnes i samtaler en gang. Du skal ikke dømmes for din fortid som du ikke hadde skyld i.

Mest sannsynlig så går dette helt bra. De utfordringene du sliter med har du søkt hjelp for og du har god støtte og et bra samarbeid med barnefar. Det er din historie i denne saken.

Anonymkode: 561e3...98e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er viktig å huske på at man trenger ikke være 100% sikker på at et barn blir utsatt for vold eller alvorlig omsorgssvikt for å sende bekymringsmelding. Privatpersoner har ikke plikt til å undersøke, det er det barnevernet som skal gjøre. Så i utgangspunktet holder det med en dårlig magefølelse. 

At barnevernet henlegger en sak, betyr heller ikke at det "ikke er noe i det" som du skriver her. Det er mange barn i mange hjem i Norge som blir utsatt for omsorgssvikt i en eller annen form, men barnevernet kan likevel henlegge saken fordi de ikke har bevis for eksempel. Jeg har selv stått i situasjon med barn som har fortalt meg om vold og alvorlig omsorgssvikt hjemme der jeg meldte mange ganger over mange år, og det ble henlagt alle gangene frem til det var en offentlig melder. Først da ble barnene hentet av barnevernet, og fra den første gangen jeg meldte til de ble hentet hadde de gått fra å være ganske små barn til å bli tidlig i tenårene, og det er klart at deres psykiske helse kunne vært noe ganske annet i dag dersom barnevernet hadde tatt mine bekymringsmeldinger mer alvorlig og undersøkt mer enn de gjorde. 

Anonymkode: d76a5...5a9

Det stemmer ikke, lovkravet for å melde bvt uten samtykke som helsepersonell er høyt, tilsvarende omsorgsbetingelser som fordrer nærmest umiddelbar omsorgsovertakelse (vold, overgrep, grov forsømmelse). Privatpersoner kan derimot melde i vilden sky.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS

Slik jeg forstår dette innlegget, så er det offentlig melder. Da er det langt mer enn hva du beskriver i denne tråden som det har blitt meldt om, for ingenting av det du har skrevet oppfyller meldeplikten, og muligheten til å fravike taushetsplikten. Så enten holder du tilbake informasjon for oss, eller så har melderen brutt loven.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...