Gå til innhold

Hvor mye alkohol drakk du før positiv test

Linn202187

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har blitt uplanlagt (men ønsket) gravid. Er nå i uke 6. 

problemet er at jeg har vært på firmafest, bursdagsfest og venninnekveld med alkohol de siste fem ukene.

drakk dere alkohol før dere visste at dere var gravide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da kan det være at barnet havner i en gruppe av Fasd-syndrom.

Anonymkode: c1ad2...8ba

Ikke vær dum, sannsynligheten for det er faktisk null

Anonymkode: 0d6e8...49c

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg drikker generelt lite, men ble gravid i sommer. Før jeg oppdager det drakk jeg en stor boks med cider og 2-3 små øl. Var nok i uke 4-5 tenker jeg, oppdaget graviditeten rett etter. Men har helt ærlig ikke stresset med det, var jo ikke med viten og vilje, og får jo ikke gjort noe med det når skaden allerede er skjedd. 

Anonymkode: 6abfd...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Jeg drakk veldig lite alkohol den tiden vi prøvde å bli gravid. Var så og si avholds i 1,5 år pga det. Hadde også lavt alkoholforbruk før den tid. 

Anonymkode: e333c...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mange fyllekjører som skal til, jeg, om det var det du var i gjennom. Forhøre deg med helsepersonell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke hvor mange fyllekjører som skal til, jeg, om det var det du var i gjennom. Forhøre deg med helsepersonell?

Fullekuler, skulle det stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, skal såklart sjekke opp med helsepersonell :) 

Uke1:

-firmafest så var det 2 glass vin til maten, så det går kanskje fint 
- samme uke var det venninnekveld, hvor jeg drakk nesten en flaske med bobler

Uke4,5:

- bursdagsfest: det ble servert bobler til velkomst, og vin til mat og dessert. Her spiste jeg også skinker og oster, så for den som nevnte fasd-syndrom så har du mer å bite tenna i.

Og, hadde jeg visst at jeg var gravid hadde jeg selvsagt ikke drukket, men jeg tenkte ikke så langt før mensen var en uke forsinket, hehe…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linn202187 skrev (3 minutter siden):

Hehe, skal såklart sjekke opp med helsepersonell :) 

Uke1:

-firmafest så var det 2 glass vin til maten, så det går kanskje fint 
- samme uke var det venninnekveld, hvor jeg drakk nesten en flaske med bobler

Uke4,5:

- bursdagsfest: det ble servert bobler til velkomst, og vin til mat og dessert. Her spiste jeg også skinker og oster, så for den som nevnte fasd-syndrom så har du mer å bite tenna i.

Og, hadde jeg visst at jeg var gravid hadde jeg selvsagt ikke drukket, men jeg tenkte ikke så langt før mensen var en uke forsinket, hehe…

Jeg er ikke den som nevnte FASD, men man vet faktisk ikke hvor lite eller mye inntak av alkohol som skal til før et barn får FASD. FASD er jo så mye mer diffust enn FAS, og hvis et barn får hyperaktivitet er det også vanskelig å si om det er mors alkoholkonsum i starten av et svangerskap før hun visste hun var gravid som var årsaken til det, eller om barnet ville hatt hyperaktivitet uansett. 

"Det finnes ingen nedre grense der man vet at alkohol ikke påvirker fosteret."

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/alkohol/fotalt-alkoholsyndrom

Anonymkode: e333c...793

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linn202187 skrev (56 minutter siden):

Hei,

problemet er at jeg har vært på firmafest, bursdagsfest og venninnekveld med alkohol de siste fem ukene.

6 uker betyr at du skulle fått mensen 2 uker siden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mommyaka skrev (1 minutt siden):

Ja, det stemmer. Hadde en positivt test i helgen som var. 

mommyaka skrev (1 minutt siden):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det i uke 1 er i alle fall ingenting å tenke på, for da er ikke egget festet (det er jo ikke en gang sluppet). Uke 4-5 vet jeg ikke om egget fortsatt bruker plommen for næring, eller om det det er etablert noe overføring via morkake på det tidspunktet. Det kan man jo finne ut av på helsenorge.

Anonymkode: 1a2b9...19d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drakk ingenting. Prøvde aktivt å bli gravid, og drikker vanligvis lite uansett.

Anonymkode: 9fc4f...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste om en lege som sa at i de første ukene er det ikke like farlig med alkohol. Han sa faktisk at det er nesten ingenting mor kan gjøre for å skade fosteret i disse ukene. Dette på grunn av at embryoet ikke er koblet til mor for næring, men får næring av sin egen plommesekk. Tror han snakket om de 4 første ukene.

Deretter begynner fosteret å få næring fra mor litt etter litt og plommesekken skrumper inn.

Så jeg tenker at dette skal gå fint, så lenge du ikke drikker fra nå av :)

Anonymkode: 4cdc0...518

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn med det syndromet kan visstnok bli velfungerende. De har bare noen særegne ansiktstrekk, og vil trenge litt hjelp kognitivt, se helhetsbilder og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linn202187 skrev (1 time siden):

Hei,

Jeg var rimelig beruset en dag i tiden da jeg ble gravid. Det gikk helt fint og det gjør det nok for deg også🧡

Anonymkode: cbaa9...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det i uke 1 er i alle fall ingenting å tenke på, for da er ikke egget festet (det er jo ikke en gang sluppet). Uke 4-5 vet jeg ikke om egget fortsatt bruker plommen for næring, eller om det det er etablert noe overføring via morkake på det tidspunktet. Det kan man jo finne ut av på helsenorge.

Vil bare legge til at siden det ikke er etisk riktig å finne ut akkurat hvor terskelen går for hvor mye alkohol et foster tåler, så vet vi ikke det. Men det er ikke bare du som har møtt på denne problemstillingen. Den er forholdsvis vanlig. FASD er jo ikke så vanlig at man sier at foster ikke tåler NOE. Man kan bare ikke finne ut nøyaktig HVOR mye de tåler, så bedre å være føre var. Så lenge du ikke drikker mer, er det ingen grunn til at dette ikke skal gå bra.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...