Gå til innhold

Har vi tid og råd til barn nr 2?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vera Vinge skrev (6 timer siden):

Hvis dere ikke ser for dere å gjøre noe annerledes som foreldre, vil dere ikke klare å følge opp to barn, det sier seg selv. Da må man dele seg noe mer. Dvs man kan jo ha med en baby på aktivitetene til storesøsken, men man vil vel etter hvert innse at det blir stress når man ikke må.

Nå har dere jo muligheten til å gjøre dette, og høres ut som dere koser dere med det. Men bare husk at dette ikke er en nødvendighet for å følge opp barna sine på en god måte. Det blir så høye krav til foreldre i dag, hvor man tror man må gjøre alle mulige greier. Mens barn har det like bra (og noen ganger kanskje også bedre), ved at man senker standarden litt. At barna har mindre organisert fritid, at de lærer seg å leke og finne på ting selv uten en voksen å leke med hele tiden.

Jeg har tre barn, og syns det går veldig greit. Men de har ikke feks tre aktiviteter hver osv, men det hadde ikke mine hatt godt av uansett. Det blir naturlig nok mindre alenetid med hver, men man finner noen luker til det her og der. Og det er mye bra fellestid, noe som også er veldig verdifullt. 

Takk for et fint, reflektert og lite fordomsfullt innlegg.🥰 Du nevner mange gode synspunkter som det er fint å få perspektiver på.

Anonymkode: 25405...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at dere burde være tilfredse med det barnet dere har, om dere er så usikre på om dere ønsker flere. Jeg har nå to tenåringer og ville tatt den travle småbarnstiden om igjen i bytte flere ganger. Ene sliter med å komme seg på skolen, går til psykolog, skal henvises til BUP mm. Det koster så mye energi, bekymring og tid å følge opp. Samtidig skal andre barn følges opp, hormoner takles, jobben krever sitt mm. Hører at mange kollegaer har lignende erfaringer, tøft å være ungdom i dag..

Dyrt er det også; fritidsaktiviteter, lesebriller, regulering med egenandel på 50 000,-, klær, månedskort til kollektivt ++ 

Anonymkode: e2441...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å tenke på at det er flott for datteren deres å ha et søsken. Ikke minst når man blir voksen og når dere er borte. Det er godt å ha familie i sin egen generasjon. Vet ikke om hun har fettere og kusiner hun kan ha god kontakt med, men det er jo noe. Det kan også være tungt å ha ansvaret alene når foreldre blir gamle og syke. Noen sier at det ikke er en selvfølge å ha godt forhold til søsken i voksen alder. Og det er det jo ikke. Men det er i hvertfall en mulighet. Å ha søsken når man vokser opp er også fint. Ikke bare være det eneste barnet i familien.  Men kanskje ikke så lett med den livsstilen dere har. Det er helt vanlig å dele seg opp som foreldre i hverdagen når det gjelder fritidsaktiviteter og skole. Det høres hyggelig ut å kunne dra ut mye og spise. Men er det så mye verdt på sikt at det trumfer å gi et søsken?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker at dere burde være tilfredse med det barnet dere har, om dere er så usikre på om dere ønsker flere. Jeg har nå to tenåringer og ville tatt den travle småbarnstiden om igjen i bytte flere ganger. Ene sliter med å komme seg på skolen, går til psykolog, skal henvises til BUP mm. Det koster så mye energi, bekymring og tid å følge opp. Samtidig skal andre barn følges opp, hormoner takles, jobben krever sitt mm. Hører at mange kollegaer har lignende erfaringer, tøft å være ungdom i dag..

Dyrt er det også; fritidsaktiviteter, lesebriller, regulering med egenandel på 50 000,-, klær, månedskort til kollektivt ++ 

Anonymkode: e2441...63f

Det der blir jo litt unødvendig skremsel, da. Mange ungdommer som går gjennom ungdomstiden uten store problemer også.  Umulig å vite hvordan det blir, men man kan jo ikke forvente det verste heller. Det blir litt som jeg skulle sagt at man ikke burde få mer enn et barn fordi mitt barn nr 2 fikk en veldig alvorlig sykdom som har ført til et stort oppfølgingsbehov, som ble oppdaget da barnet var i barneskolealder. Det mest sannsynlige er jo at man får friske barn uten store utfordringer. Man må så klart ta høyde for at det kan skje noe, og tenke gjennom om man har kapasitet til det eller om det å få to friske barn allerede er å tøye strikken.

Anonymkode: f9148...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo dette rundt søsken og verdien av det som gjør oss usikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har selvfølgelig råd, men kanskje dere har for lite plass i hjertet? 

Anonymkode: d3518...19b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dere har selvfølgelig råd, men kanskje dere har for lite plass i hjertet? 

Anonymkode: d3518...19b

Fordi vi ønsker å gjøre alt for  nr 1?🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dere har kapasitet. Det vil være helt ok å dele seg og en baby kan bli med et eldre søsken på ting. Mange barn vil og ønske å gjøre det samme så om den ene spille håndball eller danser så blir fort den yngre med på lasset. 

Det å ha et søsken er noe du har resten av livet og selv om de ikke er bestevenner eller svært nære som voksne så er det nå en gang søsken og kan dele livets opp og nedturer. De kan mimre om barndommen og invitere hverandre i barnebursdager og konfirmasjoner. Får barnet deres ikke egne barn så kan det jo bli tante.

Det er mange som skremmer med ungdomstiden. Vel jeg har to i ungdomsalder. Ingen har noen problemer, begge er velfungerende, har gode og kjekke venner, klarer seg ok på skolen. Ingen tegn til skolevegring, rus eller depresjoner her hos oss.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.11.2024 den 11.27):

Først; Jeg skjønner at meningene er delte, og at ikke alle deler våre ønsker om livsstil. Jeg vil presisere at spørsmålet ikke er hvorvidt vi bør endre holdninger, vi har gått flere runder med oss selv og landet på at overskudd, reiser og alenetid som par er viktig for å ha livskvalitet også når barna er små.

Vi har en nydelig datter på 2 år som har vært relativ enkel hele veien. Vi stortrives med henne, og deltar begge på babysvømming og musikkgruppe. Begge foreldre stiller også opp på alt av skole/barnehagearranngementer og vi drar to stk på helsestasjon med mer. Jeg er klar over at vi kunne delt oss mer, men vi ønsker begge å følge henne opp.

Vi har 1,6 mill i samlet inntekt, ca 4-4,2 mill i egenkapital på bolig verdt 9-9,5mill. Vi ønsker å flytte til et annet område og vil da måtte låne 1 mill mer (har idag boliglån på 5 mill).

Vi ønsker mulighet til å spise ute et par ganger i måneden, reise på ferier 2-3 ganger i året, at datteren vår etter hvert kan delta på tre aktiviteter hvis ønskelig og ha råd til å betale en kusine som er barnevakt (besteforeldre bor på en annen side av landet).

Vi føler at både tid og økonomi er stram nå, har vi kapasitet til barn nummer to?

Fy f 😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi innlegget ditt fremstår som bortskjemt,upper class bullshit. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dere ikke må tenke så kortsiktig. Men kjenne etter hvor mange barn dere vil ha. Med et barn til så kan det hende dere må omprioritere litt - for en kort periode i livet. Kanskje dere ikke får til 3 utenlandsreiser i året samtidig med at dere betaler for 2 barnehageplasser. Men gjør det så mye, for 2-3 år? Livet er langt. Barna er små veldig kort tid. 

Vi har 2 barn, aldri angret på det. Vel verdt det, selv om vi deler oss litt på legetimer og slikt. Begge foreldre stiller på avslutninger og eventer til begge. Vi reiser utenlands 1 gang i året. 

Jeg unner mitt barn virkelig å ha søsken. Og jeg unner oss foreldre virkelig å oppleve å være foreldre til to skjønne barn. 

Anonymkode: 7d66c...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Klarer du å forestille deg å ha enda et barn du elsker over alt og ønsker å gjøre alt for? Det er dobbelt så bra ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å forestille deg å ha enda et barn du elsker over alt og ønsker å gjøre alt for? Det er dobbelt så bra ❤️

Det tror jeg også, jeg føler bare at det er så mange krav mtp aktiviteter og oppfølging at jeg er usikker på om vi vil klare å være så tilstedeværende som jeg føler at alle er med to barn.

Omtrent alle i vår vennekrets lar barna delta på 2-3 aktiviteter hver. Da ser jeg for meg at hverdager og mange helger "spises opp." 

Og for all del; det er jo greit, men vi ønsker å kunne besøke besteforeldre et stykke unna en gang i måneden og gjerne dra på hytta en helg også.

Så jeg ser for meg at det ikke blir så mye tid igjen til andre ting?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror dere ikke må tenke så kortsiktig. Men kjenne etter hvor mange barn dere vil ha. Med et barn til så kan det hende dere må omprioritere litt - for en kort periode i livet. Kanskje dere ikke får til 3 utenlandsreiser i året samtidig med at dere betaler for 2 barnehageplasser. Men gjør det så mye, for 2-3 år? Livet er langt. Barna er små veldig kort tid. 

Vi har 2 barn, aldri angret på det. Vel verdt det, selv om vi deler oss litt på legetimer og slikt. Begge foreldre stiller på avslutninger og eventer til begge. Vi reiser utenlands 1 gang i året. 

Jeg unner mitt barn virkelig å ha søsken. Og jeg unner oss foreldre virkelig å oppleve å være foreldre til to skjønne barn. 

Tank for veldig fint og gode innspill.❤️Hvordan er det med aktiviteter og sånt? Er det sant at man må planlegge nesten alle helger basert på klubbidrett og lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tank for veldig fint og gode innspill.❤️Hvordan er det med aktiviteter og sånt? Er det sant at man må planlegge nesten alle helger basert på klubbidrett og lignende?

Det spørs jo hva barna vil drive med. Mine barn har prøvd mye forskjellig, drevet på en kort eller lang stund, så mistet interessen. Vi har derfor aldri hatt fullbooket hver helg. Det er ikke sikkert ungene orker å ha 2-3 aktiviteter hver uke, i tillegg til barnehage/skole. De blir slitne de og. De behøver ro, og tid til å styre seg selv. At ikke hver time på døgnet hele uka har program. Da rekker de nesten ikke å bli kjent med seg selv. Men hvis du får unger som blir veldig ivrige på en idrett, så blir det litt i helgene når de er i tenårene. Jo bedre de blir, jo lenger og oftere må man reise. 

Det er heller ikke nødvendigvis så sunt for din datter at begge foreldrene er «oppi» henne hele tiden. Hun trenger å føle på å styre seg litt selv, det vokser hun på. Mange barn har veldig godt av søsken. Mange enebarn oppfører seg som sola i universet både hjemme og ute, se er jo vant til å være verdens viktigste person. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dojakitty skrev (2 timer siden):

Fordi innlegget ditt fremstår som bortskjemt,upper class bullshit. 

For et utrolig usympatisk innlegg. Husk at vi alle har vært nye foreldre en gang. Det hender ofte at jeg leser innlegg både i dette forumet og i gravid-forumet hvor jeg tenker at foreldre bekymrer seg unødvendig. 

Jeg har full forståelse for at man kan føle seg overveldet i en hverdag med mange krav og jeg synes ofte det vitner om selvinnsikt å spørre seg selv om man går på kompromiss med egne verdier.

Jeg kjenner dessverre flere som har fått for mange barn for sin egen livskvalitets skyld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen familier driver med noe hele tiden som handler om barna, det spørs jo og hva ditt barn interesserer seg for. Har du barn som går på fotball og håndball så går det noen helger og skal de i tillegg satse på idretten så tar det tid. Men ofte gjør jo søsken noe av det samme så du kan få litt stordriftsfordeler.

jeg har elever hvor alle fire barna i familien går på samme aktiviteten (skolekorps) , så der får jo foreldrene akkurat den samme arbeidsoppfølgingen av alle de fire barna. Disse går og på andre ting som dans og kor og det gjør nok ikke alle fire så de får jo andre tilbud.

Tror og at barn kan ha mye igjen for å ikke være foreldrene sitt ett og alt, det kan være fint å gå litt under raderen noen ganger fordi noe handler om søskenet.

Men enebarnshamingen til en overfor her stemmer ikke! Enebarn har ikke mer dårlige persontrekk  enn andre, tvert imot vil ofte enebarn ha noen fordeler i livet ved at de har fått mye oppfølging og oppmerksomhet fra foreldrene

Anonymkode: a8b6b...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld men dere planlegger allerede at deres to år gamle datter skal delta på 3 aktiviteter? Så amerikansk det har blitt nå..fiolin, piano og ridning da eller....

Anonymkode: bf3f2...677

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers synes jeg det er pussig at dere er bekymret for økonomi når hver av dere tjener 600 000. Dere kan spare 1/3 av inntekten begge to, dere har det som plommen i egget. 

Anonymkode: bf3f2...677

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...