Gå til innhold

Rar pant i leilighet vi ser på

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Vi er på jakt etter en billig utleiebolig. Fant en som ble kjøpt for 1,9 i 2021. 

Det jeg derimot stusser på er at det i mars i år står "Panthaver Storebrand livsforsikring 4 700 000kr"... Hva kan dette bety? Aldri sett før.. Noen som vet?

Anonymkode: 11753...f0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, vanskelig å si hva det nøyaktig betyr. Min umiddelbare tanke er at noen har løyet på en livsforsikring, fått utbetalt stor sum og deretter blitt oppdaget. Og at selskapet da har tatt pant i boligen. 

I utgangspunktet skal ikke pant i bolig være noe farlig siden man ikke overtar panten. Det betyr bare at når eiendommen blir solgt så går alt/mesteparten til pantehaver istedet for tidligere eier. 

Har sett på flere hus hvor det har vært pant lang over prisantydning i alt fra eiendomsskatt til private firmaer. Verste var nok når jeg så et hus til salgs hvor det stod dypt nede i selve salgsoppgaven at det bare var 15% av huset som var til salgs på grunn av utleggsforetning. Mest sannsynligvis fordi den eieren som hadde  enorm gjeld (rundt 2 millioner) bare eide 15% av huset. Må være en ubehagelig måte å få ny rom-kamerat på 🤣

• Liker 4
Skrevet
Evot_i_skogen skrev (4 minutter siden):

Tja, vanskelig å si hva det nøyaktig betyr. Min umiddelbare tanke er at noen har løyet på en livsforsikring, fått utbetalt stor sum og deretter blitt oppdaget. Og at selskapet da har tatt pant i boligen. 

I utgangspunktet skal ikke pant i bolig være noe farlig siden man ikke overtar panten. Det betyr bare at når eiendommen blir solgt så går alt/mesteparten til pantehaver istedet for tidligere eier. 

Har sett på flere hus hvor det har vært pant lang over prisantydning i alt fra eiendomsskatt til private firmaer. Verste var nok når jeg så et hus til salgs hvor det stod dypt nede i selve salgsoppgaven at det bare var 15% av huset som var til salgs på grunn av utleggsforetning. Mest sannsynligvis fordi den eieren som hadde  enorm gjeld (rundt 2 millioner) bare eide 15% av huset. Må være en ubehagelig måte å få ny rom-kamerat på 🤣

Temmelig drøy påstand du kommer med om løgn på livsforsikring. 
Kan være mange flere grunner til pant enn løgn om lvsforikring. 

Anonymkode: 9757a...11a

• Nyttig 1
Skrevet

Vet ikke helt hva du mener med «rar». Det står jo pant til Storebrand livsforsikring. De kan ha lånt der med pant i leiligheten.

Anonymkode: b893f...3bb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Temmelig drøy påstand du kommer med om løgn på livsforsikring. 
Kan være mange flere grunner til pant enn løgn om lvsforikring. 

Anonymkode: 9757a...11a

Drøy påstand? Påstod ingenting, jeg bare spekulerer. 

Har vært borti mange tilfeller av forsikringssvindel inkludert med livsforsikring. Så det er ikke akkurat helt uvanlig (utrolig hva enkelte får seg til å gjøre for å få tak i penger, noen ganger av god grunn). 

Det som kan være er også at storebrand har tatt pant for noe annet, men at det har havnet under avdelingen for livsforskikring. Det er en mulighet, men sjeldent at de surrer med avdelinger på den måten. Og storebrand livsforsikring låner ikke ut penger heller, i såfall må det være satt under feil avdeling. 

Har du noen bedre ideer eller tanker på hva det kan være? Kanskje noen har satt en så høy forsikring på seg selv at de så seg nødt til å ta pant? 

Uansett spiller det jo ingen rolle siden panten ikke vil følge over på nye eiere. 

Men siden TS spurte om tanker rundt dette så deler jeg. Ingen grunn til å bli så sinna for litt spekulering 🤣

• Liker 4
Skrevet

Noen livsforsikringsselskaper tilbyr boliglån, gjorde det i hvert fall før.  Jeg vet om noen som hadde boliglån i Vital i sin tid. 

Dette er høyst sannsynlig et helt vanlig boliglån. Hvis du kjøper via megler, går megler god for at dette pantet blir slettet før du overtar.

Anonymkode: 0c353...a35

• Liker 2
Skrevet

Storebrand livsforsikring er også en bank og tilbyr boliglån. Når selger har for eksempel mellomfinansiering så skal pantet i boligen dekke gammelt lån, mellomfinansiering og nytt lån som da forklarer hvorfor pantet er stort.

Anonymkode: a79cc...8fc

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Men hvorfor akkurat LIVSFORSIKRING..? Tilbyr denne avdelingen hos Storebrand også lån i tillegg til forsikringer? Så merkelig! ..eller kanskje ikke? 🤔

Anonymkode: 11753...f0e

Skrevet

Det var litt merkelig. Så vidt jeg vet er det kun Storebrand Bank som tilbyr boliglån, men om du ser på side 62 her:

https://www.storebrand.no/om-storebrand/eierstyring-og-selskapsledelse/arsrapporter/_/attachment/inline/e0a43861-4591-4bca-a291-4058b63d5af6:4053a4e75649375216846b98d6321750d1504cb4/2023-arsrapport-storebrand-livsforsikring.pdf

Så nevnes:

"Størstedelen av utlånene i Storebrand er boliglån til privatkunder. Boliglånene innvilges og administreres av Storebrand Bank, men en vesentlig andel av lånene er overdratt til Storebrand Livsforsikring som en del av investeringsporteføljen. Storebrand Livsforsikring og SPP har også lån til bedrifter som en del av investeringsporteføljen."

Skrevet

Ryddet for avsporinger. 

Christina82, mod

Skrevet

Man har da ikke noe med hvor folk låner penger.

Det er for øvrig ikke relevant hva leiligheten kostet for flere år siden. Det eneste viktige er at panten/lanet opphører ved kjøp.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...