AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #1 Del Skrevet 13. november 2024 Hva slags klær bruker dere som løper ute gjennom høsten, vinteren og tidlig vår? Nå bruker jeg en børstet tights fra levity med refleks på leggene og en tynn ull fra norrøna under en vindtett (men ikke vannavvisende og slettes ikke pustende!) jakke. Hvor kaldt vær løper dere i? Eller, ved hva slags temperatur dropper dere ute-økta? Anonymkode: 3b726...678 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #2 Del Skrevet 13. november 2024 Jeg dropper ikke økta men tar rolig tur så jeg klarer å puste gjennom nesa. Når det blir -5 og kaldere bruker jeg ullstilongs under tightsen. Er det mot -10 og kaldere kan jeg ta en t-skjorte eller en tynn fleecevest under. Ellers er det ulltrøye, tynn vindjakke, vanter hals og ørevarmer. Anonymkode: 01124...416 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampyrina Skrevet 13. november 2024 #3 Del Skrevet 13. november 2024 Kjøpte nettopp en treningstights i merinoull fra Devold, som jeg bruker nå utover når det blir kaldere. Jeg går inn i min første vinter som jogger, så jeg må eksperimentere litt med klær og utstyr for å finne ut hva jeg trenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maud-1919 Skrevet 13. november 2024 #4 Del Skrevet 13. november 2024 Hvilke sko bruker dere? Jeg har begynt med 4x4 intervall ute Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #5 Del Skrevet 13. november 2024 En tykk treningstights designet for vinter, kompresjonssokker som gir litt ekstra varme på leggene, + en treningstrøye og vindjakke. Anonymkode: 2ec56...dec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 15. november 2024 #6 Del Skrevet 15. november 2024 Jeg løper fint i minusgrader, men tror jeg hadde holdt meg inne hvis det nærmet seg 10 minus (bor i Bergen, så det er ikke ofte det skjer). Jeg løper i ulltights, eventuelt ulljoggebukse. Ulltrøye med høy hals, ulllue, fôret jakke. Jeg skal også bruke kompresjonssokker på leggene i vinter, ettersom jeg pådro meg en skade i leggen i fjor når det var ekstremt kaldt og jeg løp raskt oppover en bakke uten å ha varmet opp (dumme meg). Jeg bruker hansker i begynnelsen av turen, men tar dem av når jeg blir varm. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #7 Del Skrevet 15. november 2024 Ned til 0 - vanlige tights Ned mot -5 - forede tights Ned mot -10 - skibukser. Takler selv ikke to lag på beina. Blir for tett ved løping. 2-3 lag oppe. Alltid ull innerst (over sports-bh), vind/vanntett jakke ytterst. Alltid buff, og pannebånd. Har løpehansker med "vott" man kan dra over, og tupper man kan dra ned. Da kan man løpende vurdere hvor mye varme man vil ha. Løper ofte i terrengsko, de har bedre feste. Jeg har også sko med brodder. De er for harde for knærne, men bruker de om det ligger hardpakket snø. Er det fare for polert asfalt fester jeg på "sandpapir - gamasjer". Anonymkode: 5f773...a2e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 15. november 2024 #8 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (På 15.11.2024 den 13.52): Ned til 0 - vanlige tights Ned mot -5 - forede tights Ned mot -10 - skibukser. Takler selv ikke to lag på beina. Blir for tett ved løping. 2-3 lag oppe. Alltid ull innerst (over sports-bh), vind/vanntett jakke ytterst. Alltid buff, og pannebånd. Har løpehansker med "vott" man kan dra over, og tupper man kan dra ned. Da kan man løpende vurdere hvor mye varme man vil ha. Løper ofte i terrengsko, de har bedre feste. Jeg har også sko med brodder. De er for harde for knærne, men bruker de om det ligger hardpakket snø. Er det fare for polert asfalt fester jeg på "sandpapir - gamasjer". Anonymkode: 5f773...a2e Ekspander Enig i mye av dette, men jeg begynner å bruke varmere tights ved 6-7 grader. Er det noe særlig under 0, har jeg en foret "nikkers" som jeg bruker utenpå og sammen med ullsokker til midt på leggen holder det fint. Løper sjelden ute når det er kaldere enn 5-7. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 15. november 2024 #9 Del Skrevet 15. november 2024 Maud-1919 skrev (På 13.11.2024 den 14.44): Hvilke sko bruker dere? Jeg har begynt med 4x4 intervall ute Ekspander Vanlige løpesko. Har piggsko, men bruker de nesten aldri, er det så glatt blir det i så fall en økt på mølla..😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Metalbitch Skrevet 15. november 2024 #10 Del Skrevet 15. november 2024 Ull innerst alltid. Har løpt ute i -17, men løper bare rolig da. Jeg blir kaldest på rævva og låra, samme hva slags tights eller ull jeg bruker. Løsningen min er en dunshorts. Da holder jeg varmen! 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportsidioten Skrevet 16. november 2024 #11 Del Skrevet 16. november 2024 Jeg brukter tights med ullfôr på vinterstid (fra -10 og nedover) eller tights med børstet fleece (fra -0 til -10). Jeg løper enten med terrengsko eller piggløpesko , og skal mye til før jeg dropper økta. I fjor løp jeg i -22 som det kaldeste. Jeg synes ikke det er noe vondt mht kald luft ned i systemet, men etter -15 så er det kun rolig økt . Jeg løper 5-6 ganger i uka og 4-5 av disse er ute, hele året, uansett vær 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #12 Del Skrevet 16. november 2024 Sportsidioten skrev (På 16.11.2024 den 6.46): Jeg brukter tights med ullfôr på vinterstid (fra -10 og nedover) eller tights med børstet fleece (fra -0 til -10). Jeg løper enten med terrengsko eller piggløpesko , og skal mye til før jeg dropper økta. I fjor løp jeg i -22 som det kaldeste. Jeg synes ikke det er noe vondt mht kald luft ned i systemet, men etter -15 så er det kun rolig økt . Jeg løper 5-6 ganger i uka og 4-5 av disse er ute, hele året, uansett vær Ekspander Tusen takk til alle som svarer! Ikke store variasjonene i bekledning egentlig, så nå er jeg mye klokere 🙏 Men til deg jeg siterer: har du et navn på tights med ullfór? Har bare funnet med fleece/børstet innside Anonymkode: 3b726...678 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Et menneske Skrevet 16. november 2024 #13 Del Skrevet 16. november 2024 Hvis det er lavere enn minus 10, anbefales det å bruke en kuldemaske (har jeg lest). Her jeg bor er det sjelden kaldere enn minus 5, så jeg har ikke behov for en. Ellers skal det ikke være noe problem å løpe om vinteren. Husk også at man blir varmere under løpeøkten. Jeg pleier å kle meg etter dagens temperatur minus 5-10 grader. Dvs hvis det er 10 grader ute, så kler jeg på meg som om jeg gikk på tur i 15-20 grader utendørs. Hvis 0 grader ute, så kler jeg meg som det var 5-10 grader ute, osv… Hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg løper dårligere hvis jeg kler meg altfor varmt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportsidioten Skrevet 16. november 2024 #14 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (På 16.11.2024 den 6.57): Tusen takk til alle som svarer! Ikke store variasjonene i bekledning egentlig, så nå er jeg mye klokere 🙏 Men til deg jeg siterer: har du et navn på tights med ullfór? Har bare funnet med fleece/børstet innside Anonymkode: 3b726...678 Ekspander Jeg har en fra Devold, tror den heter running tights wmn 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #15 Del Skrevet 16. november 2024 "Høsten, vinteren og tidlig vår" kan ikke generaliseres i Norge. Kommer helt an på hvor du bor. I går f.esk løp jeg i shorts og en tynn løpejakke. Det var 11 grader i Stavanger. Her blir det sjeldent mange minusgrader så trenger aldri ha mye klær på meg. Problemet her er mer holkeføre i noen uker på vinteren og hvilke sko som gir et godt grep. Løpesko med pigger pleier å fungere, men noen ganger har jeg løpt med avtakbare brodder. Tenker alltid at når folk driver og isbader så skader det ikke å ha lite klær på seg ila en løpetur. Kle deg på trening som om det er 10 grader varmere. Å pakke seg inn for mye er fryktelig ubehagelig. Dropper uteøkta om det er storm eller om isføret er for drøyt. Anonymkode: bccac...569 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #16 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (På 16.11.2024 den 23.33): "Høsten, vinteren og tidlig vår" kan ikke generaliseres i Norge. Kommer helt an på hvor du bor. I går f.esk løp jeg i shorts og en tynn løpejakke. Det var 11 grader i Stavanger. Her blir det sjeldent mange minusgrader så trenger aldri ha mye klær på meg. Problemet her er mer holkeføre i noen uker på vinteren og hvilke sko som gir et godt grep. Løpesko med pigger pleier å fungere, men noen ganger har jeg løpt med avtakbare brodder. Tenker alltid at når folk driver og isbader så skader det ikke å ha lite klær på seg ila en løpetur. Kle deg på trening som om det er 10 grader varmere. Å pakke seg inn for mye er fryktelig ubehagelig. Dropper uteøkta om det er storm eller om isføret er for drøyt. Anonymkode: bccac...569 Ekspander Vi har dessverre opplevd dødsfall i omgangskretsen på grunn av menn som tenker slik. Opplegget ditt går greit så lenge du er i bevegelse. Men du har ikke lange tiden å overleve om du faller om en kald vinterdag. Om du leser de mer fornuftige innleggene her inne så handler det om klær som puster godt. Ull som regulerer varmen. Buff og hansker som kan vippes opp og med. Jeg er litt kald akkurat de første minuttene, så passe varm resten av økta, også i tilfeller der jeg av en eller annen grunn må gå. Anonymkode: 5f773...a2e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #17 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (På 16.11.2024 den 23.33): "Høsten, vinteren og tidlig vår" kan ikke generaliseres i Norge. Kommer helt an på hvor du bor. Anonymkode: bccac...569 Ekspander Godt poeng. Jeg bor i Innlandet, så her blir nok vesentlig kaldere enn i Stavanger. @Sportsidioten: Tusen takk! Skal se på dem. Anonymkode: 3b726...678 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportsidioten Skrevet 17. november 2024 #18 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (På 17.11.2024 den 19.37): Godt poeng. Jeg bor i Innlandet, så her blir nok vesentlig kaldere enn i Stavanger. @Sportsidioten: Tusen takk! Skal se på dem. Anonymkode: 3b726...678 Ekspander Jeg bor også i Innlandet - fordelen våres er at vinterne våres er snørike og tørre. Så å løpe i -20 her er for meg MYE bedre enn å løpe i -8 i Oslo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 18. november 2024 #19 Del Skrevet 18. november 2024 Jeg kler meg som når jeg skal gå en aktiv skitur. Dvs stort sett et lag tynn ull under løpejakke, ullbuff, tynt pannebånd i ull, ullsokker, tynne ullvanter, foret tights. Piggsko hvis det er glatt. Men godt poeng over her med at det kan bli kaldt på lår rumpe ved en del minus. Dunshorts var et godt tips der - det skal jeg sjekke ut😀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stormur Skrevet 18. november 2024 #20 Del Skrevet 18. november 2024 Vanlige treningskle, men fleire lag. Om det er skikkelig kaldt, ull-t-skjorte under langerma trenings t-skjorte. Buff, lue og tynne hanskar i merinoull. Løpepiggsko frå Asics. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå