AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #1 Skrevet 13. november 2024 Vanskelig situasjon og jeg sliter med å være støttende til samboer. Hans mor et alvorlig syk og har kanskje ikke så lenge igjen. Hun bor i hans hjemland i Asia. Min samboer har ikke permanent oppholdstillatelse, men han oppfyller kravene til å få det i mars. Men nå som moren hans er syk så sier han at han vil si opp jobben sin og reise til hjemlandet og være der i 3 måneder. Jeg skjønner at han trenger å være med henne, samtidig setter det meg i en utrolig vanskelig situasjon. Vi har huslån og utgifter som jeg ikke har sjangs til å betale alene. Og hvis han sier opp jobben vil han ikke lenger kunne søke om permanent oppholdstillatelse, og hvis han forlater landet og blir borte for 3 måneder så vet jeg ikke om han en gang får lov til å komme tilbake. Sier han opp jobben så er det ikke sikkert han får en ny en så lett heller, og vi har ingen buffer for å klare oss uten inntekt. Samt at han er avhengig av å ha jobb for å få visum. Jeg blir fortvilet over situasjonen, men han blir sint på meg og sier at jeg bare bryr meg om penger.. og han mener at vi kan gifte oss for å sikre han visum, men et det nok? Noen råd? Anonymkode: 6f14d...0a8 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #2 Skrevet 13. november 2024 Alarm, alarm. Resultatet kan være at moren går bort og dere må selge huset? Forklar han realitetene. Han mister ikke bare moren, men potensielt hus og hjem og deg. Ikke gift deg! Anonymkode: e9c3d...61e 8 8
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #3 Skrevet 13. november 2024 Selv om dere gifter dere så må du ha en vis inntekt for at han skal få oppholds tillatelse. Måtte vel vært bedre han tok seg litt velferdspermisjon Anonymkode: f24ab...f4d 10
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #4 Skrevet 13. november 2024 For en utrolig fortvilende situasjon for alle involverte:-/ Her er det vel bare å starte prosessen med å selge huset. Du kan ikke nekte han å reise, av så mange grunner. Vil du være mottaker for hans bitterhet hvis mora hans dør og han ikke er der for henne? Selg huset om det er det han ønsker, også får du starte på nytt for deg selv med noe du har råd til. Anonymkode: 2a3a3...857 2 3
Engel Skrevet 13. november 2024 #5 Skrevet 13. november 2024 Jeg skjønner han veldig godt, jeg ville også reist hjem om jeg var han. Skjønner helt ærlig ikke helt hvordan han kan ha huslån her når han ikke har permanent oppholdstillatelse? Men uansett så ville jeg tatt en prat med banken og hørt om hvilke muligheter de har for å hjelpe i en periode. Kanskje kan dere betale kun renter i en periode? Han kan også høre på jobb om han kan få ta noen månder permisjon istedet for å si opp jobben. Det meste kan løses om man virkelig ønsker det. Og de fleste vil ha forståelse for at han trenger å reise hjem om moren er alvorlig syk. 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #6 Skrevet 13. november 2024 Det er forskjellig kultur. Jeg forstår han veldig godt. Anonymkode: 07255...2e0 2 1
Carrot Skrevet 13. november 2024 #7 Skrevet 13. november 2024 Jeg skjønner jo at han har fokus på det som er viktigst for han akkurat nå, moren. Menjeg ser også at det setter deg og forholdet i en vanskelig situasjon, og den må du ta en beslutning på for din del - selv om det betyr brudd og salg av bolig tenker jeg. Han må gjerne si opp og reise, det er hans valg men da er det ensbetydende med at dere mister huset, hanmister rettighetene og forholdet da du ikke kan bære dette alene. Kjip situasjon å komme i men noen ganger kaster livet deg inn i slike situasjoner der du må velge og ta de tunge valgene. 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #8 Skrevet 13. november 2024 Å si opp jobben, med alle konsekvenser det har, uten at dere er enige om det hadde for meg vært vanskelig å godta. Å skulle miste hjemmet sitt ville nok vært kroken på døra for min del. Jeg hadde startet prosessen med salg av huset og tatt høyde for at han ikke kommer tilbake. Hadde ALDRI giftet meg. Anonymkode: fb7e9...c25 8 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #9 Skrevet 13. november 2024 Du kan ikke vinne denne. Tvinger du han til å bli værende vil han holde det i mot deg resten av livet. Lar du han reise er det sannsynligvis slutten på forholdet slik dere kjenner det. Anonymkode: 933ab...29f 3 1 4
Sirah Skrevet 13. november 2024 #10 Skrevet 13. november 2024 Er det noen mulighet for at han kan permittere seg? Kan dere snakke med banken om mulighet for noen avdragsfrie måneder? Jeg forstår veldig godt at han vil hjem til sin mor i en sånn situasjon,. 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #11 Skrevet 13. november 2024 Kulturforskjeller. I de fleste land i Asia er det veldig veldig dårlig å ikke ta vare på foreldrene på deres siste dager. Nekter du han vil han aldri tilgi deg. Selg boligen om dere ikke har råd til å beholde den. Han har rett. Nordmenn tenker bare penger penger penger. Anonymkode: d1082...6a7 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #12 Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Vanskelig situasjon og jeg sliter med å være støttende til samboer. Hans mor et alvorlig syk og har kanskje ikke så lenge igjen. Hun bor i hans hjemland i Asia. Min samboer har ikke permanent oppholdstillatelse, men han oppfyller kravene til å få det i mars. Men nå som moren hans er syk så sier han at han vil si opp jobben sin og reise til hjemlandet og være der i 3 måneder. Jeg skjønner at han trenger å være med henne, samtidig setter det meg i en utrolig vanskelig situasjon. Vi har huslån og utgifter som jeg ikke har sjangs til å betale alene. Og hvis han sier opp jobben vil han ikke lenger kunne søke om permanent oppholdstillatelse, og hvis han forlater landet og blir borte for 3 måneder så vet jeg ikke om han en gang får lov til å komme tilbake. Sier han opp jobben så er det ikke sikkert han får en ny en så lett heller, og vi har ingen buffer for å klare oss uten inntekt. Samt at han er avhengig av å ha jobb for å få visum. Jeg blir fortvilet over situasjonen, men han blir sint på meg og sier at jeg bare bryr meg om penger.. og han mener at vi kan gifte oss for å sikre han visum, men et det nok? Noen råd? Anonymkode: 6f14d...0a8 Har dere barn? Evt kan du jo leie ut et rom i huset mens han er borte. Og han kan jo jobbe i hjemlandet. Og så lurer jeg på hva han tenker dere skal gjøre? Skal dere ta opp lån for å betale boligen tenker han? Anonymkode: 41345...394
NakenPanda Skrevet 13. november 2024 #13 Skrevet 13. november 2024 Permanent opphold gis ikke pga at du er gift det gis på din manns egen inntekt og oppholdstid, så det vil ikke skje om dere gifter dere. Dere vil da gå over til familiegjenforening som må fornyes hvert år og er avhengig at du har inntekt. Kravet for permanent opphold er at han har hatt minimum inntekt på 310 000 siste år, så det er ikke sikkert at et 3 måneders opphold i utlandet ødelegger mulighetene. UDI godtar ofte ekstraordinære ting som sykdom i familie så lenge det er dokumentert. Du må jo skjønne din manns behov for å dra til sin syke mor men å ta ut 3 mnd + uten jobb er jo dramatisk så uten buffer eller mulighet for hjelp til dette er det jo alvorlig. Håper det ordner seg, og at mannen din ikke tar en dramatisk avgjørelse mens han er i sjokk. 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #14 Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kulturforskjeller. I de fleste land i Asia er det veldig veldig dårlig å ikke ta vare på foreldrene på deres siste dager. Nekter du han vil han aldri tilgi deg. Selg boligen om dere ikke har råd til å beholde den. Han har rett. Nordmenn tenker bare penger penger penger. Anonymkode: d1082...6a7 Nå er det engang slik at det er penger som gir tak over hodet, mat, klær og det man trenger (som for eksempel å komme seg på jobb, om man ikke kan gå, medisiner, tannlege, strøm etc.) At en i et forhold tar, alene, en avgjørelse som får så store konsekvenser for begge parter er ikke akseptebelt. Han lar TS stå i dritten alene mens han stikker hjem og lever på familien sin Anonymkode: fb7e9...c25 4 5
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #15 Skrevet 13. november 2024 Kan han ikke ta permisjon? Da har han hverfall en jobb å komme tilbake til. Jeg er også sammen med en mann fra Asia, men han ville aldri satt oss i en slik situasjon og det forstår han helt av seg selv. Kan ikke bare skylde dårlige avgjørelser på kultur. Anonymkode: 6eeea...383 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #16 Skrevet 13. november 2024 Har han sjekket om han kan ta ulønnet permisjon eller ferie fra jobben? Kanskje ikke så lenge som tre måneder, om dere ikke har råd til det. Anonymkode: 75270...d8b 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #17 Skrevet 13. november 2024 De tre månedene hadde sikkert gått fint med permisjon fra jobb, avdragsfrihet og med UDI. Spørsmålet er hva som skjer om moren er syk lengre. Når 3 måneder blir til 6, så 9 så 1 helt år. Da er ikke jobben, banken og UDI lenger så velvillig.. Har han noe som helst plan? Det virker som han kaster alt han har i hendene og etterlater deg med all dritten. Jeg ville ikke vært sammen med noen som gjorde det mot meg. Anonymkode: 0c602...48b 1 5
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #18 Skrevet 13. november 2024 Jeg forstår godt at han vil dette, og du kan iallfall ikke hindre ham ved å bli sur. Jeg hadde prøvd noen av forslagene jeg (permisjon, avdragsfrihet), og om det ikke går, må du starte på nytt alene. Så får det bli en bonus om han klarer å komme seg tilbake. Anonymkode: c94ee...837
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #19 Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Kulturforskjeller. I de fleste land i Asia er det veldig veldig dårlig å ikke ta vare på foreldrene på deres siste dager. Nekter du han vil han aldri tilgi deg. Selg boligen om dere ikke har råd til å beholde den. Han har rett. Nordmenn tenker bare penger penger penger. Anonymkode: d1082...6a7 Kødder du? Jeg er så norsk som man kan bli og bor langt hjemmefra. Hadde foreldrene mine blitt terminalt syke så hadde jeg selvsagt reist hjem så fort det lar seg gjøre, trodde hvem som helst ville gjort det, men det er altså en asiatisk greie? Svigefar ble for øvrig nylig syk. Nå gikk det heldigvis bra, men min asiatiske kone valgte å ikke dra på grunn usikkerhet knyttet til midlertidig oppholdstillatelse i landet vi bor i. Anonymkode: ea87e...1c8 5
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #20 Skrevet 13. november 2024 Som flere han nevnt i tråden, kan han søke om velferdspermisjon, ulønnet permisjon, avspasering eller ferie, og dere kan høre med banken om avdragsfri periode. Da må han imidlertid komme hjem når perioden er over, og heller dra ned igjen for en lengre periode rundt begravelsen. For mer enn 2-3 mnd perm skjer ikke, da blir han oppsagt. Og du må selge boligen som er deres hjem. Han tar feil når han tror han lett bare får opphold via at dere gifter dere, det tar lang tid og er avhengig av din inntekt OG at du kan dokumentere en bolig til 2, på 1 inntekt, og selve søknadene koster også penger. Med andre ord, du må jobbe mye for å evt få til noe som han mye lettere kan få til selv. Lett for ham å si at nordmenn tenker på penger, om han vil at du skal betale for hans valg. Min kjære brukte også måneder i hjemlandet i forbindelse med foreldres sykdom/dødsfall. Det ble ikke et dilemma for oss fordi han hadde opphold, fast jobb (han tok ut alt av velferdsperm, feriedager, ulønnet fri, byttet vakter mm) og dekket inn alle utgifter ved å jobbe ekstra da han kom hjem. Anonymkode: 0a8d5...302 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå