AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #1 Del Skrevet 13. november 2024 Jeg vurderer å kjøpe utstyr på chlas olson for å måle luftkvalitet hjemme(sliter daglig med bihuler, hodepine og tørre øyner). Tenkte på airthings wawe. Men er redd for å kaste bort penger. Ser man også må kjøpe airthings wawe mini for måling av muggsopp. Finnes det ikke en måler med alt i ett? Det er 20% rabatt i dag ved kjøp av minst to produkt på nett, så må evt bestemme meg ila dagen. Er man bundet til noe abbonnement ved desse? det stod ikke i produktbeskrivelse, men i en kundeomtale. Og må man kjøpe noe ekstrautstyr? type filter en gang i året? Satser også på kjøp av luftrenser, til ca 50 m2. Har sett noen anbefalinger her tidligere, men tar gjerne imot tips om hva jeg bør tenke over før kjøp-jeg vet ikke selv. Men ønsker å kunne puste uten for mye smerter😜Selvsagt er det også helserelaterte årsaker bak alt dette, men jeg merker forskjell i ny, godt isolert bolig med balansert ventilasjon vs eldre boliger med vegger som»puster». Jeg puster hakket bedre når jeg er på besøk i min fars hus🧐 Anonymkode: bab80...206 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #2 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg vurderer å kjøpe utstyr på chlas olson for å måle luftkvalitet hjemme(sliter daglig med bihuler, hodepine og tørre øyner). Tenkte på airthings wawe. Men er redd for å kaste bort penger. Ser man også må kjøpe airthings wawe mini for måling av muggsopp. Finnes det ikke en måler med alt i ett? Det er 20% rabatt i dag ved kjøp av minst to produkt på nett, så må evt bestemme meg ila dagen. Er man bundet til noe abbonnement ved desse? det stod ikke i produktbeskrivelse, men i en kundeomtale. Og må man kjøpe noe ekstrautstyr? type filter en gang i året? Satser også på kjøp av luftrenser, til ca 50 m2. Har sett noen anbefalinger her tidligere, men tar gjerne imot tips om hva jeg bør tenke over før kjøp-jeg vet ikke selv. Men ønsker å kunne puste uten for mye smerter😜Selvsagt er det også helserelaterte årsaker bak alt dette, men jeg merker forskjell i ny, godt isolert bolig med balansert ventilasjon vs eldre boliger med vegger som»puster». Jeg puster hakket bedre når jeg er på besøk i min fars hus🧐 Anonymkode: bab80...206 Det der trenger du ikke bruker penger på å kjøpe. Null og niks verdi. Anonymkode: 52b72...d9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #3 Del Skrevet 13. november 2024 Men hva skal jeg gjøre da😔Har vært til masse leger, øre-nese-hals, allergitester, matintoleransetester, tannleger (TMJ), utallige fysioterapeuter, akupunktur osv. Kun en gang fikk jeg et par uker lindring, etter behandling med blant annet laser hos nevrokiropraktor. Men 3000kr og 7,5 t reise blir for heftig hver mnd. Jeg vet ikke annet enn å prøve å gjøre noe med inneklima. Pga sykdom er jeg hjemme mesteparten av tiden nå. Anonymkode: bab80...206 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #4 Del Skrevet 13. november 2024 Bortkastet penger. Hvis du ønsker ordentlige luftmålinger, så kontakter du Mycoteam e.l for å ta inneklimaprøver for å se om du har skjult fukt/muggsopp i boligen. Dette er dyrt, men det er det som er effektivt. Har du alle ventiler åpne i boligen? Er det avtrekksvifte på bad? Luftrenser vil aldri fjerne muggsopp. Hvis det er muggsopp, så må infisert materiale fjernes (i noen tilfeller kan det vaskes, men ofte ikke), også må årsaken til muggdannelse fikses. Hva slags bolig har du/hvor stor? Anonymkode: cd3ae...469 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #5 Del Skrevet 13. november 2024 Luftrenser er tiltenkt støv; jeg leier på 35m2 i dag, og sliter med å holde det støvfritt. Ønsker ikke å bruke masse penger på fagfolk (ang muggsopp)før jeg eier bolig selv. Det er balansert ventilasjon, rund lufteventil(?) på bad, ellers på soverom og stue er det en slags firkantet anretning(gitter). Anonymkode: bab80...206 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #6 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Men hva skal jeg gjøre da😔Har vært til masse leger, øre-nese-hals, allergitester, matintoleransetester, tannleger (TMJ), utallige fysioterapeuter, akupunktur osv. Kun en gang fikk jeg et par uker lindring, etter behandling med blant annet laser hos nevrokiropraktor. Men 3000kr og 7,5 t reise blir for heftig hver mnd. Jeg vet ikke annet enn å prøve å gjøre noe med inneklima. Pga sykdom er jeg hjemme mesteparten av tiden nå. Anonymkode: bab80...206 Er det noe galt med boligen så finner du bare det ut på en måte, å flytte ut og se om plagene forsvinner. Gjør de det, så må der langt tyngre skyts til, enn et lekeapparat fra Clas Ohlsen. Anonymkode: 52b72...d9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #7 Del Skrevet 13. november 2024 Hadde heller begynt med å ta en allergitest hos legen din. Anonymkode: 818a8...5b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #8 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hadde heller begynt med å ta en allergitest hos legen din. Anonymkode: 818a8...5b2 Har tatt en rekke…😌 Anonymkode: bab80...206 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #9 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Luftrenser er tiltenkt støv; jeg leier på 35m2 i dag, og sliter med å holde det støvfritt. Ønsker ikke å bruke masse penger på fagfolk (ang muggsopp)før jeg eier bolig selv. Det er balansert ventilasjon, rund lufteventil(?) på bad, ellers på soverom og stue er det en slags firkantet anretning(gitter). Anonymkode: bab80...206 En luftrenser fjerner ikke støv, men den den fjerner en del forurensing som forårsaker fint støv i boligen. Balansert ventilasjon gir etter min erfaring veldig tørt inneklima, så sånn sett lurt med luftrenser. Hjalp for meg for tørr luft. Men, med balansert ventilasjon så er det viktig å bytte filter hver 6 mnd, ikke bare 1 gang i året. I tillegg må ventilasjonskanalene renses annet hvert år. Vi hadde fagfolk som gikk inn med spesialutstyr og gjorde dette. Det samler seg ekstremt mye støv og fukt inni disse kanalene, slik at det gir grobunn for muggsopp i selve ventilene. I tillegg pass på at ventilene ikke blåser rett på deg, jeg blir dårlig av sånt. F.eks var tilluftsventilen plassert rett over sengen min, så jeg vrei på den slik at den kanten som stopper "trekket" kom til slik at jeg fikk mindre "blås" på meg. Anonymkode: cd3ae...469 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #10 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): En luftrenser fjerner ikke støv, men den den fjerner en del forurensing som forårsaker fint støv i boligen. Balansert ventilasjon gir etter min erfaring veldig tørt inneklima, så sånn sett lurt med luftrenser. Hjalp for meg for tørr luft. Men, med balansert ventilasjon så er det viktig å bytte filter hver 6 mnd, ikke bare 1 gang i året. I tillegg må ventilasjonskanalene renses annet hvert år. Vi hadde fagfolk som gikk inn med spesialutstyr og gjorde dette. Det samler seg ekstremt mye støv og fukt inni disse kanalene, slik at det gir grobunn for muggsopp i selve ventilene. I tillegg pass på at ventilene ikke blåser rett på deg, jeg blir dårlig av sånt. F.eks var tilluftsventilen plassert rett over sengen min, så jeg vrei på den slik at den kanten som stopper "trekket" kom til slik at jeg fikk mindre "blås" på meg. Anonymkode: cd3ae...469 Takk for svar🙏Det er mye byggaktivitet og bilkjøring utenfor, så det bidrar nok med sitt. Har du en konkret luftrenser å anbefale? Jeg leide en gang der det var ventil rett over sengen, som blåste luft i ansiktet. Jeg skrudde den til litt. Siden jeg bare leier ønsker jeg ikke å betale fagfolk for å rense kanaler. Jeg gjorde det da jeg eide bolig selv. Filter blir skiftet en gang i året her. Hadde jeg hatt økonomi hadde jeg hatt egen bolig og bedre kontroll😌 Anonymkode: bab80...206 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #11 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Takk for svar🙏Det er mye byggaktivitet og bilkjøring utenfor, så det bidrar nok med sitt. Har du en konkret luftrenser å anbefale? Jeg leide en gang der det var ventil rett over sengen, som blåste luft i ansiktet. Jeg skrudde den til litt. Siden jeg bare leier ønsker jeg ikke å betale fagfolk for å rense kanaler. Jeg gjorde det da jeg eide bolig selv. Filter blir skiftet en gang i året her. Hadde jeg hatt økonomi hadde jeg hatt egen bolig og bedre kontroll😌 Anonymkode: bab80...206 Nei, ikke annet enn å kjøpe en som har godt filter, har kapasitet i forhold til arealet du bor på, og er stillegående. Elkjøp har en fra Electrolux som er grei for mindre areal. Det er huseier sitt ansvar å rense kanaler. Mange huseiere er faktisk ikke klar over at disse kanalene skal renses. Hvor gammelt er bygget/anlegget? Du kan jo bytte filteret selv den ekstra gangen i året. Jeg testet dette med filterbytte, hvor jeg byttet enten 1 eller 2 x per år, og det er så enorm stor forskjell på mengde forurensing og drit. Kommer aldri til å bytte mindre enn 2 x årlig skal jeg bo i sånn bolig igjen. Anonymkode: cd3ae...469 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå