Gå til innhold

Sykemelding pga psykisk påkjenning ved nylig satt diagnose på barnet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har nettopp fått diagnose på barnet vårt på snart 5 år. Jeg (mor) skal begynne å jobbe etter permisjon med barn nr 2. Jeg føler meg på ingen måte psykisk klar for å stå i jobb pr nå. Jobben min er nattevakt og krever at du er «til stede».

Kan jeg få sykemelding for å få landet litt eller snakkt med noen…? fikk diagnosen idag og jeg skal begynne å jobbe på torsdag.

Det blir bare for tøft psykisk.. barnet er veldig avhengig av rutiner og av meg generellt etter at jeg har  vært hjemme i et år.

Anonymkode: b7b27...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

om du må være hjemme med barnet skal di ga omsorgslønn, du er ikke syk, ergo ikke sykemelding

Anonymkode: ed823...820

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi har nettopp fått diagnose på barnet vårt på snart 5 år. Jeg (mor) skal begynne å jobbe etter permisjon med barn nr 2. Jeg føler meg på ingen måte psykisk klar for å stå i jobb pr nå. Jobben min er nattevakt og krever at du er «til stede».

Kan jeg få sykemelding for å få landet litt eller snakkt med noen…? fikk diagnosen idag og jeg skal begynne å jobbe på torsdag.

Det blir bare for tøft psykisk.. barnet er veldig avhengig av rutiner og av meg generellt etter at jeg har  vært hjemme i et år.

Det må legen vurdere, men usikker på om det er sykemeldingsgrunn. 

Når du skriver: barnet er veldig avhengig av rutiner og av meg generellt etter at jeg har  vært hjemme i et år.

Er ikke det noe dere har vært klar over lenge?  Endrer diagnosen hvordan dere må jobbe med det? Spør fordi hvis planen var å begynne å jobbe på torsdag så har dere sannsynligvis jobbet med barnet og forberedt det på at du blir mer vekk nå enn tidligere?

Anonymkode: c9eb8...fae

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du jobber natt har du jo fortsatt mulighet til og beholde rutiner til barnet. Du kommer jo hjem på morningen og kan være med på morgen rutiner, sove når barnet er i bhg og være med på ettermiddagen/kveld rutiner.

Anonymkode: 67920...210

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt om akkurat dette… selv har jeg et barn med autisme. Det var tøft å få diagnosen, livet og fremtidsplanene raste i grus, men du vil lande når sjokket har gitt seg. Ta et par egenmeldingsdager for å komme deg litt mer ovenpå. Og se om det hjelper først.
Det er sannsynlig at diagnosen vil føre med seg vansker som gir større grunn til sykemelding enn du har nå. Jeg er glad for å ha «spart» sykemeldingsbehovet mitt til det virkelige behovet kom, da barnet nådde tenårene og bunnen ble nådd med angst, tung depresjon og skolevegring, og jeg var så utslitt at jeg ikke klarte å fungere i jobben. 

Det å ha et barn med spesielle behov er beintøft, og vi foreldre må virkelig hente krefter fra uante steder. 

Masse lykke til!

Anonymkode: 4947a...659

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er nok neppe sykemelding grunn🙈 

Anonymkode: 4072a...49c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis barnet ditt har fått en alvorlig diagnose så kan det absolutt være sykemeldingsgrunn, for eksempel ved kreftdiagnose etc. Men da er det ofte mer aktuelt med pleiepenger uansett.

Anonymkode: 95619...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er nok neppe sykemelding grunn🙈 

Anonymkode: 4072a...49c

Så du tenker at sykemelding ikke gjender for psykisk helse?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei for alle som ikke forstår hva en sykemelding innebærer

https://www.nettavisen.no/meninger/friskemeninger/dette-misforstar-folk-om-sykmelding/s/12-95-3423480486

Myte: Når jeg har stor omsorgsbelastning for syke barn/alvorlig syk ektefelle/syke foreldre, kan jeg sykmeldes.

Svar: Nei. Sykmelding kan kun gis for pasientens egen sykdom/skade. Man kan altså ikke sykmeldes for andres sykdom enten det gjelder ektefelle, barn eller gamle foreldre. Omsorgsbelastning gir ingen rett til sykepenger.

Anonymkode: cf8f4...faa

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Har ikke hørt om akkurat dette… selv har jeg et barn med autisme. Det var tøft å få diagnosen, livet og fremtidsplanene raste i grus, men du vil lande når sjokket har gitt seg. Ta et par egenmeldingsdager for å komme deg litt mer ovenpå. Og se om det hjelper først.
Det er sannsynlig at diagnosen vil føre med seg vansker som gir større grunn til sykemelding enn du har nå. Jeg er glad for å ha «spart» sykemeldingsbehovet mitt til det virkelige behovet kom, da barnet nådde tenårene og bunnen ble nådd med angst, tung depresjon og skolevegring, og jeg var så utslitt at jeg ikke klarte å fungere i jobben. 

Det å ha et barn med spesielle behov er beintøft, og vi foreldre må virkelig hente krefter fra uante steder. 

Masse lykke til!

Anonymkode: 4947a...659

Takk for det, eg har kontaktet lege for å få hjelp og veiledning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha en situasjonsbetinget depresjon feks, det kan være sykemeldingsgrunnlag.

Du må bare snakke med legen din. 

Anonymkode: 0d122...8d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan ha en situasjonsbetinget depresjon feks, det kan være sykemeldingsgrunnlag.

Psykisk ubalanse situasjonsbetinget er vel det korrekte navnet for tilstanden, om jeg skal være helt nøyaktig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Å være i jobb kan gjøre at du får koblet av. Å få en diagnose er bare svar på symptomene, symptomene som alltid har vært der. Du har overlevd med de symptomene, så hvorfor gå i kjelleren av navnet på symptomene?

Anonymkode: b9d50...1f3

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvis barnet ditt har fått en alvorlig diagnose så kan det absolutt være sykemeldingsgrunn, for eksempel ved kreftdiagnose etc. Men da er det ofte mer aktuelt med pleiepenger uansett.

Anonymkode: 95619...f8e

Nei det er ikke en sykemeldingsgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nei dette faller ikke under depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...