AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #1 Del Skrevet 12. november 2024 Går 2. året på sykepleien nå, og trives veldig med fagene anotomi, sykdomslære, farmakologi osv. Har hatt praksis på sykehjem og mistrivdes veldig der. Er ikke så glad i selve «pleie» delen med stell, ivareta grunnleggende behov osv. Er i tillegg dårlig på smalltalk og vil helst slippe å snakke så mye med pasientene om alt og ingenting. Jeg syns derimot at det er kjempespennende med medisiner, ta blodprøver, PVK, EKG, snakke om sykdomsbildet osv. Ønsker en jobb med lite prat og stell. Har tenkt litt på jordmor eller anestesi, men jeg er litt usikker. Noen med erfaring? Anonymkode: 537d9...d74 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #2 Del Skrevet 12. november 2024 Er det ikke litt rart å velge et omsorgsyrke når du ikke ønsker å prate med noen???? Kanskje du skal hoppe over på bioingeniør? Anonymkode: ebd74...a9e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bruker654 Skrevet 12. november 2024 #3 Del Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det ikke litt rart å velge et omsorgsyrke når du ikke ønsker å prate med noen???? Kanskje du skal hoppe over på bioingeniør? Anonymkode: ebd74...a9e Skrev ikke at jeg ikke ønsker å prate med noen;) Foretrekker å holde samtalene korte og relevante, og slippe å stå i veldig lange samtaler som ikke har noe med sykdomsbildet/situasjonen å gjøre. Dette opplevde jeg ofte på sykehjemspraksisen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #4 Del Skrevet 12. november 2024 Men tror du ikke pasientene ønsker å prate litt da? Du foretar vel ikke kortvisitter? Anonymkode: ebd74...a9e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bruker654 Skrevet 12. november 2024 #5 Del Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men tror du ikke pasientene ønsker å prate litt da? Du foretar vel ikke kortvisitter? Anonymkode: ebd74...a9e Virker som du misforstår med vilje her. Såklart foretar jeg ikke kortvisitter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #6 Del Skrevet 12. november 2024 Det er mye prat som jordmor da Så da er det bedre med anestesi eller operasjonssykepleie. Uansett bør du nå fokusere på å få best mulig karakterer sånn at du har gode sjanser på å komme inn på det du har lyst til når tiden er inne for det. Anonymkode: f58c6...347 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bruker654 Skrevet 12. november 2024 #7 Del Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er mye prat som jordmor da Så da er det bedre med anestesi eller operasjonssykepleie. Uansett bør du nå fokusere på å få best mulig karakterer sånn at du har gode sjanser på å komme inn på det du har lyst til når tiden er inne for det. Anonymkode: f58c6...347 Ja jobber mye med fagene og synes studiet er kjempespennende! Synes i tillegg at kvinnehelse, barsel osv høres interresant ut. Antar du er jordmord, hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg? Og jeg er veldig sosial av meg, men ønsker å holde det relevant- da kan jeg prate i vei😋 er mest typ smalltalk med eldre jeg har problemer med Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #8 Del Skrevet 13. november 2024 Voldsomt hvordan folk henger seg opp i «liker ikke small talk» delen av innlegget. Du kan selvfølgelig jobbe som sykepleier uten å like «small talk». Som du sier basert på dine interesser ved faget+pesonlige egenskaper, så er ikke sykehjem og feks psykiatrien steder du vil trives. Samtidig så vil de fleste pasienter på et sykehus gi litt faen i hvor glad du er i small talk. De vil ha sykepleiere og leger som er kompetente. Hvor glad du er i small talk er irrelevant. Anonymkode: 275e5...87c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fame Skrevet 13. november 2024 #9 Del Skrevet 13. november 2024 Jeg studerer anestesi nå og trives veldig. Utrolig utfordrende utdanning med mye patofysiologi og farmakologi. Anbefaler at du hospiterer på anestesi en dag eller to for å se hvordan du trives der 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vestlig Skrevet 13. november 2024 #10 Del Skrevet 13. november 2024 (endret) Om målet er å snakke minst mulig med pasienter men du liker det tekniske/prosedyre drevne så kan du vurdere operasjonssykepleie. Foruten lokalbedøvelseinngrepene (der anestesi ikke er med), så snakker de særdeles lite med pasientene. Jeg er anestesisykepleier og slipper unna en god del small talk, men vi skal skape trygghet og ivareta redde pasienter i sårbare situasjoner, så litt people-skills er absolutt på sin plass, selv om du ofte kan bidra med litt kjemisk omsorg (les:propofol, midazolam, ketsanest osv). En hel del inngrep blir utført uten narkose, men heller med regionalanestesi, -enten spinal, epidural eller ulike blokkader. Da overvåker vi pasientene med eller uten tillegg av sedasjon (alt etter hva pasienten ønsker (og trenger)). En del skoler har kuttet ned på kravet om erfaring som sykepleier for opptaket til videreutdanning i anestesi, noe jeg ikke er helt enig i, men det er ypperlig mulighet til å komme tidligere inn i anestesifaget uten å traske rundt på sengepost i mange år først. Jeg trives ihvertfall godt og kan anbefale videreutdanningen. Du er mye mer autonom i jobben enn i de aller fleste sykepleierjobber, det er fin blanding av akutt/elektiv, fin teamfølelse på jobb, mange muligheter til å jobbe utenfor sykehus, behagelig turnus. Endret 13. november 2024 av Vestlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #11 Del Skrevet 13. november 2024 Lite prat? Da er jordmor et veldig dårlig valg. Operasjon eller anestesi? Anonymkode: e400f...5ae 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mitch92 Skrevet 13. november 2024 #12 Del Skrevet 13. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (21 timer siden): Går 2. året på sykepleien nå, og trives veldig med fagene anotomi, sykdomslære, farmakologi osv. Har hatt praksis på sykehjem og mistrivdes veldig der. Er ikke så glad i selve «pleie» delen med stell, ivareta grunnleggende behov osv. Er i tillegg dårlig på smalltalk og vil helst slippe å snakke så mye med pasientene om alt og ingenting. Jeg syns derimot at det er kjempespennende med medisiner, ta blodprøver, PVK, EKG, snakke om sykdomsbildet osv. Ønsker en jobb med lite prat og stell. Har tenkt litt på jordmor eller anestesi, men jeg er litt usikker. Noen med erfaring? Anonymkode: 537d9...d74 Jordmor blir nok helt feil for deg da. Man bruker timevis inne 1-1 med pasienten. Blir en del prating. Anestesi er nok bedre. Endret 13. november 2024 av mitch92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 13. november 2024 #13 Del Skrevet 13. november 2024 Jordmor er nok krise om du ikke vil prate. Da synes jeg nok heller anestesi er bedre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #14 Del Skrevet 13. november 2024 Bruker654 skrev (21 timer siden): Ja jobber mye med fagene og synes studiet er kjempespennende! Synes i tillegg at kvinnehelse, barsel osv høres interresant ut. Antar du er jordmord, hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg? Og jeg er veldig sosial av meg, men ønsker å holde det relevant- da kan jeg prate i vei😋 er mest typ smalltalk med eldre jeg har problemer med Hvis du vil unngå mye prat bør du i hvert fall unngå kvinnehelse… jeg er sykepleier på en kreftavdeling og det er MYE smalltalk i min arbeidshverdag. Det er liksom slik det blir. De er ikke bare pasienter, men mennesker. Da er det helt naturlig å prate om annet enn sykdom og medisiner. Du burde vurdere stillinger med minst mulig prat: operasjon, anestesi eller intensiv(hovedsakelig peile deg inn på de i koma). Å snakke med pårørende kommer du ikke utenom uansett. Anonymkode: a3f93...f3d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #15 Del Skrevet 14. november 2024 Vil tro jordmor er definisjonen på mye pasientkontakt og smalltalk ialefall. Der snakker man fort om kravstore pasienter som forventer ekstremt mye. De fleste kvinner har tross alt forberedt seg på og bli mødre siden de var små og alt må jo være perfekt, så den utdannigen hørres ikke ut som en genistrek for din del slik du beskriver hva du selv liker. Synes i grunn anestesi eller operasjon hørres mer ut som noe for deg. Anonymkode: 27e41...044 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå