Gå til innhold

Hvorfor kan ikke UD ansette folk?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Norske UD rekrutterer kun internt til omtrent alle stillinger, gjennom det årlige aspirantopptaket. Dit kommer det ca. 900 søkere hvert år, og ca. 12 blir utvalgt til å være aspiranter.

Mitt spørsmål er: hvorfor er det ikke mer åpent, dvs. hvorfor lyser de ikke ut flere stillinger offentlig der man kan søke utenom aspirantopptaket?

Hva med de 888 andre søkerne som får avslag, skal de ikke få sjanse til å jobbe i UD bare fordi de ikke nådde opp i kampen om plassen?

Noen som vet mer? :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dalwhinnie

UD lyser da ut vanlige stillinger (sekretærer, saksbehandlere, informasjonsmedarbeidere etc) på ordinært vis. Jeg kjenner flere som har blitt ansatt der etter vanlig søknadsrutine, men dette gjelder selvsagt ikke diplomat- og aspirantstillingene.

Endret av Dalwhinnie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UD lyser da ut vanlige stillinger (sekretærer, saksbehandlere, informasjonsmedarbeidere etc) på ordinært vis. Jeg kjenner flere som har blitt ansatt der etter vanlig søknadsrutine, men dette gjelder selvsagt ikke diplomat- og aspirantstillingene.

Pussig, jeg ser nesten aldri at det lyses ut stillinger fra UD og jeg følger godt med på markedet.

Jeg forstår godt at det er kun aspirantopptaket som fostrer diplomater. Men si meg, er aspirantopptaket den eneste muligheten man har til å få jobbe i utlandet med slike arbeidsoppgaver?

Jeg mener, trenger ikke UD folk i utlandet i tillegg til de som ble aspiranter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener, trenger ikke UD folk i utlandet i tillegg til de som ble aspiranter?

Egentlig ikke, utover at de ansetter en del sekretærer og slikt lokalt på de stedene de har ambassader. Er heller ikke kun folk fra UD som jobber på de store ambassadene, er folk både fra KRD, FD, JD mm.

Og forøvrig er det sant som det står over her; UD ansewtter via normal søking også, til ikke-diplomatstillinger (og de kan jo også søke seg ut i ny og ne).

Imidlertid har UD veldig lav turn-over, så det er sjelden behov for nye folk, unntatt når noen går av med pensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig - men veldig vanskelig - å få embedsmannsstilling i UD uten aspiranten. En viktig forskjell er at etter aspirantprogrammet har du plikttjeneste og er etterpå flyttepliktig tjenestemann - du har som regel ikke flytteplikt hvis du ansettes på andre vilkår. Og det gjør jo at arbeidsgiver har mindre handlefrihet med den ansatte, noe som teller når upopulære poster skal besettes.

UD har opptak hvert år hvor nyutdannede/unge tas inn, noe som slett ikke er tilfellet i alle de andre departementene. Alle som har sett søkerlistene for utlyste, faste stillinger i førstekonsulent/rådgiverkategorien i staten vet at det nesten alltid er minst 90 søkere på en jobb, som er det samme som i UD. Og ofte går jobben til et menneske som allerede sitter i stillingen som vikar, på toppen av det hele! UD er nok ikke noe bedre eller verre enn andre deler av staten når det gjelder rekruttering, men det er definitivt mer myteomspunnet.

For øvrig er det ingen menneskerett å få jobbe i UD, så at 880 søkere "ikke får sjansen" er ikke noe argument for eller imot noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig - men veldig vanskelig - å få embedsmannsstilling i UD uten aspiranten. En viktig forskjell er at etter aspirantprogrammet har du plikttjeneste og er etterpå flyttepliktig tjenestemann - du har som regel ikke flytteplikt hvis du ansettes på andre vilkår. Og det gjør jo at arbeidsgiver har mindre handlefrihet med den ansatte, noe som teller når upopulære poster skal besettes.

UD har  opptak hvert år hvor nyutdannede/unge tas inn, noe som slett ikke er tilfellet i alle de andre departementene. Alle som har sett søkerlistene for utlyste, faste stillinger i førstekonsulent/rådgiverkategorien i staten vet at det nesten alltid er minst 90 søkere på en jobb, som er det samme som i UD. Og ofte går jobben til et menneske som allerede sitter i stillingen som vikar, på toppen av det hele! UD er nok ikke noe bedre eller verre enn andre deler av staten når det gjelder rekruttering, men det er definitivt mer myteomspunnet.

For øvrig er det ingen menneskerett å få jobbe i UD, så at 880 søkere "ikke får sjansen" er ikke noe argument for eller imot noe som helst.

Det er vel ingen her som sier at det er en menneskrett å få jobbe i UD.

Men det er en relevant opplysning å nevne, som en kuriositet, at man som søker til det årlige aspirantopptaket fram til man er 32 år konkurrerer om 12 plasser blant omlag 900 andre søkere. UD er tross alt i så måte nokså unik i sin rekrutteringsmetode.

Man kan jo uttrykke et ønske om å jobbe i UD selv om man ikke ble tatt opp som aspirant. At det viser seg å være umulig er jo intet annet enn trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At det viser seg å være umulig er jo intet annet enn trist.

Det er ikke umulig.

Jeg har jobbet der, og i min seksjon var det 25 % som ikke hadde gått aspirantkurset, men som nå var flyttepliktige diplomater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke umulig.

Jeg har jobbet der, og i min seksjon var det 25 % som ikke hadde gått aspirantkurset, men som nå var flyttepliktige diplomater.

Jeg forstår bare ikke hvordan de 25 % klarer å få seg en slik jobb i UD når de ikek ble tatt opp som aspiranter. Søkte de bare på de utlyste stillingene (som jeg aldri ser)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg forstår bare ikke hvordan de 25 % klarer å få seg en slik jobb i UD når de ikek ble tatt opp som aspiranter. Søkte de bare på de utlyste stillingene (som jeg aldri ser)?

Noen begynte via engasjement, noen søkte på internt utlyste stillinger fra andre statilge arbeidsplasser, og noen hadde sendt åpen søknad på et heldig tidspunkt mht deres spesialkompetanse. Noen hadde begynt i administrative stillinger og gått over til diplomatiet etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...