Gå til innhold

Svenskehandelen til nye høyder- hva med oss som bor langt unna grensa?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nordmenn harryhandlet i Sverige for 8 mrd kroner i perioden januar- oktober.

Er det slik at alle på grensa kjører til Sverige? Hvor langt kjører folk liksom?

Vi som bor på Vestlandet har jo ikke noe billigere mat enn andre steder, men her er det jo ikke akkurat mulig å reise over for å handle i utlandet…

Anonymkode: 2eb0d...aec

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi kjører til Finland annenhver måned. Tar 6 timer en vei. 

Anonymkode: de9ed...8c6

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i Sverige ca annen hver helg hele vinterhalvåret, men handler alt av mat i Norge likevel. Svenskehandel er voldsomt oppskrytt.

Anonymkode: 76de2...593

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor ca en 1 time fra Svinesund, handler ikke i Sverige så ofte. Men har venninner som kjører fast hver måned. Vi handlet der oftere før når barna var mindre. Men vi røyker ikke og drikker lite alkohol. Jeg kjøper kun kjøtt, fisk og kylling som er norsk, samme med meieri produkter. Orker ikke spare inn å mat og drikke, vi har god økonomi , så orker ikke bruke timesvis på handleturer for å mulig spare noen kroner

Anonymkode: 1eeb6...f4a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo store deler av Østlandet som har kort vei til Sverige. Er kanskje 1,5 mill som har mindre enn tre timer å reise til Sverige, og mange mye kortere. Jo nræmere grensa folk bor, jo oftere tar de nok turen. Noen bruker gjerne en dag i måneden på en slik tur. Selv har vi ca 2,5 timer i bil til Sverige, men vi driver ikke med Harryhandel av den grunn. Handler gjerne i Sverige om vi er der på ferie, eller besøker familie nær grensa, men vi reiser aldri dit bare for å handle. Vet imidlertid om andre her i bygda som tar en handletur til Sverige minst hver måned, og noen oftere enn det.

Anonymkode: df9dd...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva med oss? 🤷‍♀️ Det er vel forhåpentligvis andre fordeler som veier opp og forklarer at man har bosatt seg der man bor?

Anonymkode: 56f45...662

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bor ca 2 timer fra charlottenberg og blir ikke ofte sånne turer som da jeg bodde nærmere

Anonymkode: d8da5...e05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor 1.5 time unna. Ikke vært i Sverige på mange år, men da jeg hadde bil var jeg der én gang i måneden. 

Anonymkode: f4a91...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva med dere? Har man valgt å bosette seg langt fra Sverige blir det åpenbart dyrere å reise til Sverige for å handle. Og enda dyrere er det å bo langt fra Polen eller Bangladesh eller andre steder som sikkert også er billigere enn Sverige. 

Anonymkode: 9f168...5cc

• Liker 26
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva med dere? Der har vel billigere leiligheter og hus som kompenserer for østlandets svenskhandel?

Anonymkode: 524a5...b0b

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar 1,5t for meg å kjøre over grensa, og vi drar kanskje noen ganger i året. Vi drikker ikke alkohol, og bruker heller ikke snus/tobakk, og det er jo mange som drar av den grunn. Så jeg tror egentlig ikke vi sparer så nevneverdig på det, men utvalget er jo noe helt annet enn her i Norge. Det går i kjøtt, fisk, ost, brus og snop, og en pose med glutenfrie greier til ei venninne. Og så er det koselig å dra på tur:)

Anonymkode: 6a332...410

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor 45 minutters kjøring fra Svinesund, drar over én gang i måneden. Sparer masse på dette, og er veldig glad for at jeg har muligheten 👍

Anonymkode: 34a59...835

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, hva med dere? Der har vel billigere leiligheter og hus som kompenserer for østlandets svenskhandel?

Anonymkode: 524a5...b0b

Har vi det da? f.eks Bergen/stavanger o.l, er det billigere der enn halden?

Nei vi må nok bare legge vestlandet i mørke og flytte til Østlandet hele gjengen, prisene vil jo bare fortsette å øke så best å forte seg før resten av vestlandet kommer etter, så vi tidlig får sikret oss bolig og jobb.

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk flest lurer seg selv når det kommer til harryhandel. Iallefall de med mer enn en veldig kort kjøretur.

Med mindre en overforbruker varer en strengt tatt ikke trenger, eller er allergiker så sparer en veldig lite på svenskehandel vs handel i Norge når man tar alt i betraktning. 

Anonymkode: 8b656...70e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, hva med dere? Har man valgt å bosette seg langt fra Sverige blir det åpenbart dyrere å reise til Sverige for å handle. Og enda dyrere er det å bo langt fra Polen eller Bangladesh eller andre steder som sikkert også er billigere enn Sverige. 

Anonymkode: 9f168...5cc

Godt poeng! 🤣🤣🤣

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor 25 min unna. Klart jeg kjører over! Føler med dere i Bergen 

Anonymkode: 56fda...3ff

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor 10 minutter unna Svinesund, og sparer mye på å handle i Sverige. Opprinnelig bodde jeg på vestlandet, men så ble jeg syk og etterhvert ufør. Da måtte jeg finne måter å kutte i utgiftene på, og dermed endte jeg opp her ved svenskegrensen. 

Anonymkode: 5ca48...3eb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg koster det 1000,- tur -retur Trysil med bil når jeg vil stå på slalåm. Blir ikke så ofte. Sverige tar meg under timen og blir naturlig gjort oftere. Prioritering av tid og bosted. 🙃

Anonymkode: d3fda...0b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor 25 min unna, og handler en gang i mnd. fyller på litt her i mellom, men det er ikke mye. Frukt og grønnsaker f,eks, som ikke holder seg en mnd.

Anonymkode: a5278...96f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...