Gå til innhold

To helt forskjellige fødselsopplevelser på to forskjellige sykehus, hvor skal jeg føde tredjemann?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Første fødsel var på lokalsykehuset. Den var grufull, jordmor var tafatt som få, føselslegen var helt jævlig og jeg slet psykisk i noen måneder etter fødsel pga. måten jeg ble behandlet av sistnevnte. Fordelen er at veien dit er kortere, og vi slipper å ta ferge. Ca. 40 min å kjøre dit.

Fødsel nr. to var helt nydelig og vi ble tatt utrolig godt vare på. Jordmødrene var som sendt fra himmelen og fødselslegen som så vidt stakk innom var helt utrolig dyktig. Alle bekymringer jeg hadde i forlant ble tatt seriøst og alt var bare fryd og gammen. De sa til og med fra ene natta på barsel at de hadde god kapasitet, så hvis jeg ville sove uavbrutt noen timer kunne de gjerne passe baby. Ulempen er at det ligger 40 minutter lenger unna og innebærer også en fergetur. Kjedelig om vi ikke rekker ferga, og spesielt om det blir på nattestid når den kun går en time i døgnet. Termin er på sommeren, så det er ikke sannsynlig med innstillinger pga. uvær.

Det mest praktiske er jo å føde på lokalsykehuset, men synet jeg har på det sykehuset er veldig farget av min første fødsel. Samtidig har jeg hørt av andre at de har hatt kjempefine fødsler der, og jeg tror nok jeg var veldig uheldig med min opplevelse.

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 7ac77...efb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville bodd på hotell nært det andre sykehuset fra termin ca.  Stater fødsel før ville jeg tatt det sykehus som var mulig å rekke. 

Anonymkode: aa137...e41

Skrevet

Etter to barn har du så mye erfaring at du kan føde hjemme, så får du testet det også. 🙂 

Anonymkode: 95934...670

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ville bodd på hotell nært det andre sykehuset fra termin ca.  Stater fødsel før ville jeg tatt det sykehus som var mulig å rekke. 

Anonymkode: aa137...e41

Hmm ja, men med to barn hjemme kan jeg ikke bo på hotell i en uke om fødselen ikke starter før det. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Etter to barn har du så mye erfaring at du kan føde hjemme, så får du testet det også. 🙂 

Det er nok ikke for meg.

Skrevet

Hvor lange var de to første fødslene, og hva er verst mulige lengde på reisevei hvis dere ikke rekker fergen? Kan dere risikere å vente på flere ferger pga. kø? Hva med natt? 

Jeg er i samme dilemma selv og kommer trolig til å forsøke å reise til et annet sykehus. Det blir nesten 2 timer inkludert ferge.

Anonymkode: bd4a0...0ed

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor lange var de to første fødslene, og hva er verst mulige lengde på reisevei hvis dere ikke rekker fergen? Kan dere risikere å vente på flere ferger pga. kø? Hva med natt? 

Jeg er i samme dilemma selv og kommer trolig til å forsøke å reise til et annet sykehus. Det blir nesten 2 timer inkludert ferge.

Anonymkode: bd4a0...0ed

Første varte i 30 timer fra vannavgang og ca. 15 timer i aktiv fødsel. Hadde drypp og ineffektive rier. Andre var igangsatt med drypp og svært så effektive rier til tross for at jeg var i uke 38 og i utgangspunktet umoden, så aktiv fødsel varte bare i tre timer. Vanskelig å se for seg hvordan neste blir.

Ferga går tre ganger i timen på dagtid, en gang i i timen på kveldstid og så er det visst en gang per 1,5 time mellom sen natt og tidlig morgen. Så man kan jo i verste fall risikere å bli stående en stund. Et vanskelig dilemma synes jeg.

Hvis vi er maks uheldige blir det jo i overkant av to timer til det gode sykehuset, og hvis vi er maks heldige og klaffer med ferga tar det ca. en time og tjue minutter. Har aldri hørt om at noen må stå igjen på kaia pga. kø så lenge alle fergene er i drift.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Første varte i 30 timer fra vannavgang og ca. 15 timer i aktiv fødsel. Hadde drypp og ineffektive rier. Andre var igangsatt med drypp og svært så effektive rier til tross for at jeg var i uke 38 og i utgangspunktet umoden, så aktiv fødsel varte bare i tre timer. Vanskelig å se for seg hvordan neste blir.

Ferga går tre ganger i timen på dagtid, en gang i i timen på kveldstid og så er det visst en gang per 1,5 time mellom sen natt og tidlig morgen. Så man kan jo i verste fall risikere å bli stående en stund. Et vanskelig dilemma synes jeg.

Hvis vi er maks uheldige blir det jo i overkant av to timer til det gode sykehuset, og hvis vi er maks heldige og klaffer med ferga tar det ca. en time og tjue minutter. Har aldri hørt om at noen må stå igjen på kaia pga. kø så lenge alle fergene er i drift.

Vi har litt over 2 timer til sykehuset, å det er realiteten for mange ute i distriktene. så om maks uflaks er at det tar litt over to timer før dere er fremme så er jo ikke det ille syns jeg. 

Anonymkode: 1e5b8...30e

Skrevet

Ga du tilbakemelding til ditt lokale sykehus at du hadde en forferdelig opplevelse ?

Skrevet

Jeg har styrtfødsler så jeg hadde trolig endt med å føde på kaien, men med dine litt lengre fødsler, ville jeg nok ha gått for det ordentlige sykehuset. 

Anonymkode: f85ef...a8f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 20.30):

Risiko går opp for hvert barn du føder, ville ikke tatt noe sjansespill på det. TS ville anbefalt deg å prøve å finne et opphold rundt sykehus nr.2, gjennom hotell eller airBNB når det nærmer seg fødsel. 

Skrevet

Eg hadde ein heilt jævlig førstefødsel. På Ullevål. Fekk ekstra oppfølging av fastlege for å bearbeide dette. Var såpass at eg fekk velge KS på nr 2, viss eg ville.

Etter god samtaleterapi valgte eg likevel å prøve vaginal fødsel på samme sjukehus og samme avdeling. 

Det fikk veldig bra. Er så glad for at eg gjorde det. 

Første fødsel ER annleis enn andre. Ein er ofte meir forberedt og meir tilstades.

Og i tillegg kan du ha vore veldig uheldig på første og uvanlig heldig på andre. 

Her eg bur no er svært mange fornøgd med lokalsjukehuset. Der er mindre stress, betre plass og meir oppfølging undervegs og etterpå. Å ha jordmor mykje meir inne under fødsel er vanlig her på lokalsjukehuset, samanlikna med det eg har erfart frå stort sjukehus. DET skulle eg gjerne ha erfart. Så kan ansatte ha dårlige dager på jobb uavhengig av storleik på fødeavdeling.

Ta det med i regnestykket :)

Anonymkode: 81341...c05

Skrevet
Tough cookie skrev (3 timer siden):

Ga du tilbakemelding til ditt lokale sykehus at du hadde en forferdelig opplevelse ?

Nei, ikke så mye utover det jeg sa til jordmor under samtalen før utskrivning. I etterkant av fødselen hadde jeg ikke overskudd i det hele tatt til å klage.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eg hadde ein heilt jævlig førstefødsel. På Ullevål. Fekk ekstra oppfølging av fastlege for å bearbeide dette. Var såpass at eg fekk velge KS på nr 2, viss eg ville.

Etter god samtaleterapi valgte eg likevel å prøve vaginal fødsel på samme sjukehus og samme avdeling. 

Det fikk veldig bra. Er så glad for at eg gjorde det. 

Første fødsel ER annleis enn andre. Ein er ofte meir forberedt og meir tilstades.

Og i tillegg kan du ha vore veldig uheldig på første og uvanlig heldig på andre. 

Her eg bur no er svært mange fornøgd med lokalsjukehuset. Der er mindre stress, betre plass og meir oppfølging undervegs og etterpå. Å ha jordmor mykje meir inne under fødsel er vanlig her på lokalsjukehuset, samanlikna med det eg har erfart frå stort sjukehus. DET skulle eg gjerne ha erfart. Så kan ansatte ha dårlige dager på jobb uavhengig av storleik på fødeavdeling.

Ta det med i regnestykket :)

Anonymkode: 81341...c05

Takk for innspillet :) Her er det snakk om to relativt små sykehus. Volda var fælt og Ålesund var fantastisk, men alt var liksom så mye bedre i Ålesund, faktisk helt ned til de små og litt mindre viktige detaljene. Jordmor var skikkelig tilstedeværende og var så engasjert i fødselen min at hun ventet med å dra hjem da morgenvakta kom 🥺 Følte bare at alle brydde seg så mye mer, og de var så støttende og tilstedeværende, og sto og heiet da jeg skulle presse. I Volda derimot var der en sur, gretten gubbe av en fødselslege som sto der med sugekoppen og ble sur (og kommenterte det!) da det kom avføring under pressfasen.

Er redd jeg angrer om jeg med vilje går glipp av den gode omsorgen jeg fikk i Ålesund, og frykter det som eventuelt måtte møte meg i Volda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...