Gå til innhold

Sex med andre menn enn mannen

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det VET jeg ikke, men virker plausibelt. Jeg er vel heller tilbøyelig til å tro at det er kulturell påvirkning som får menn til å forsørge og oppdra andre menns avkom.

Anonymkode: 1eb08...e15

Det er snakk om nytelse og kompersjon, ikke graviditet. Det finnes midler som hindrer slikt. 

Videoannonse
Annonse
  • 7 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 19.38):

Anonymkode: c397e...7ae

Når en eller begge i et forhold ønsker alt godt for sin partner, og føler den andres glede og nytelse, ikke bare på det seksuelle området, som sin egen, kan man kalle dette for «kompersjon». Dette har ingen ting med nedverdigelse og slett ikke med likegyldighet å gjøre. Ofte betegnes det som det motsatte av sjalusi, men det er kanskje en for snever definisjon. (Jeg har et par lengre innlegg på side to i denne tråden.)

Det er en viss mulighet for at mannen til trådstarter kan være en slik kar.

Jeg kom over en historie som gir et slags innsyn i hodet til en mannlig «kompersjonist», om man kan kalle den som føler slik, for det. Vil ikke legge ut link i åpent forum da det bare vil føre til en strøm av negativitet fra anonyme som ikke er i stand til å forstå hva dette dreier seg om. Men de som er oppriktig interessert kan sende meg en PM.

Til sist, TS, hvordan har det gått?

Skrevet
Cor Cubiculum skrev (På 14.11.2024 den 15.12):

Denne tråden er ganske så seriøs. Kanskje takket være at den ble ryddet? Uansett så plukker jeg fram noe jeg har hatt liggende i påvente av nettopp en slik tråd.

En av de store bøygene mot å inkludere andre i et forhold, er sjalusi. Noen er sykelig sjalu og i den andre enden finner vi de som nesten ikke er sjalu, eller takler spirene til sjalusi godt. Hvorfor denne forskjellen?

Det at noen mennesker ikke opplever sjalusi i parforhold kan skyldes en kombinasjon av personlighet, verdier, erfaringer og hvordan de oppfatter kjærlighet og tillit. Her er noen grunner til hvorfor noen ikke er sjalu. Og samtidig et godt grunnlag dersom man skulle ønske å eksperimentere slik trådstarter og partner her funderer på.

1. Høy grad av selvtillit
•    Mennesker som har en sterk følelse av egenverd og selvtillit, føler seg trygge på at de er elsket og verdsatt av partneren. Dette gjør dem mindre tilbøyelige til å bekymre seg for rivalisering eller å miste partnerens kjærlighet.

2. Sterk tillit til partneren
•    Når det er en grunnleggende tillit i forholdet, føler man seg trygg på at partneren er lojal og ærlig. Dette eliminerer ofte behovet for sjalusi.

3. Et avslappet syn på kjærlighet
•    Noen mennesker har et åpent eller fleksibelt syn på kjærlighet og relasjoner, som for eksempel i polyamorøse forhold. For dem kan kjærlighet handle mer om tillit og kommunikasjon enn eksklusivitet.

4. Lite eierskapsfølelse
•    Sjalusi kan ofte stamme fra en følelse av eierskap over partneren. Personer som ikke ser på partneren som "sin eiendom", er ofte mindre tilbøyelige til å bli sjalu.

5. Modenhet og emosjonell intelligens
•    Noen mennesker har utviklet en høy grad av emosjonell intelligens og evnen til å regulere sine følelser. Dette gjør dem bedre i stand til å håndtere eventuelle triggere for sjalusi uten at det eskalerer.

6. Trygg tilknytningsstil
•    Folk med en trygg tilknytningsstil, som har vokst opp med stabile og kjærlige relasjoner, føler ofte mer trygghet i sine parforhold. Dette kan gjøre dem mindre utsatt for sjalusi.

7. Livserfaring
•    Erfaring fra tidligere forhold kan gi en person innsikt i hva som er verdt å bekymre seg for. Noen lærer at sjalusi ofte ikke løser noe og velger å fokusere på det positive i forholdet.

8. Verdsetting av frihet
•    Noen mennesker verdsetter frihet, både for seg selv og for partneren. De ser på partnerens selvstendighet som en styrke og ikke som en trussel.

9. Evne til å kommunisere åpent
•    Gode kommunikasjonsevner kan bidra til å løse misforståelser før de fører til sjalusi. Når man kan snakke åpent om usikkerhet eller bekymringer, blir det mindre rom for misunnelse eller mistenksomhet.

10. Personlighet
•    Personlighetstrekk som lav nevrotisisme og høy grad av empati kan spille en rolle. Folk som er mer avslappet og mindre emosjonelt reaktive, opplever sjeldnere sjalusi. Søk på "femfaktormodellen for personlighetstrekk" og test deg selv. 

Personlig scorer jeg svært lavt på nevrotisisme i den testen. Det samme gjør kona. Og fungerer bra på alle de øvrige punktene. 

PS: Om du ønsker å kommentere innlegget mitt, så vær så snill å sett deg skikkelig inn i det jeg beskrev over.

Veldig bra skrevet og helt enig🙏🏻

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...