AnonymBruker Skrevet 12. januar 2025 #61 Skrevet 12. januar 2025 Vanskelig å velge mellom Halvbroren og Beatles. Tror det må bli Beatles. Den har liksom fulgt meg siden jeg var 15 år (er 42 år nå) og jeg har lest den sikkert 10-15 ganger. Har alltid en tanke om å fortsette rett på Bly og så Bisettelsen når jeg har lest Beatles men jeg klarer ikke..Føler jeg mister Kim helt om jeg leser alle tre rett etter hverandre 😞 Anonymkode: 69cd8...d98 1
Cockerlover Skrevet 26. august 2025 #62 Skrevet 26. august 2025 Helt umulig å velge en bok. Men det er noen bøker som er med meg videre i livet, som treffer en nerve og som jeg kan lese om og om igjen. Prossessen - Kafka Harry Potter - Rowling A game of thrones - Martin Hvite Niggere - Ingvar Ambjørnsen Og mange mange fler! 1
Gjest Lesehest1 Skrevet 26. august 2025 #63 Skrevet 26. august 2025 Det er vanskelig å velge en bok, så jeg velger bare en. Brottsjøer av Claudie Gallay.
AuroraB Skrevet 26. august 2025 #64 Skrevet 26. august 2025 Pinnsvinets eleganse av Muriel Barbery Kristin Lavransdatter trilogien I humorhjørnet ler jeg om og om igjen av bøkene om Ingrid Winter av Janne Stigen Drangsholt. De er også glimrende som lydbok.
Maia70 Skrevet 26. august 2025 #65 Skrevet 26. august 2025 Lalal13 skrev (På 9.1.2025 den 15.01): Bak lukkede dører, den er umulig å legge fra seg når man først har startet på den. Stiller meg også bak de andre her som skriver Shantaram. Jeg har begynt på Bak Lukkede Dører nå, og har vanskelig for å legge den fra meg ja, hører på lydboken. Takk for tips! Og Shantaram er også en av mine favoritter. Har du lest Geisha? 1
Koneko Skrevet 26. august 2025 #66 Skrevet 26. august 2025 Åh, vanskelig..! Det er så mange fantastiske bøker. Men en bok som ofte ligger langt fremme i tankene ved slike spørsmål, er Keiseren av Portugalia av Selma Lagerlöf. 💔
Million Skrevet 26. august 2025 #67 Skrevet 26. august 2025 (endret) Det er samme som filmen. Vet ikke hvorfor jeg ble så grepet første gangen jeg så filmen og kjøpte boken, men det må ha satt noe spor siden jeg husker den så mange år senere. Jeg har boken i bokhyllen ennå og kommer nok til å lese den om igjen: Den Engelske Pasient Endret 26. august 2025 av Million 1
test1e Skrevet 26. august 2025 #68 Skrevet 26. august 2025 (endret) AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 17.34): Uansett sjanger😊 Hitchhiker's guide to the galaxy, eller nærmere bestemt 'Den komplette haikerens guide til galaksen' Dette må være den beste linjen som noen gang har havnet på papir: In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a 'bad move' Catch 22 på en god 2. plass Endret 26. august 2025 av test1e 1
Lalal13 Skrevet 27. august 2025 #69 Skrevet 27. august 2025 Maia70 skrev (17 timer siden): Jeg har begynt på Bak Lukkede Dører nå, og har vanskelig for å legge den fra meg ja, hører på lydboken. Takk for tips! Og Shantaram er også en av mine favoritter. Har du lest Geisha? Husker den følelsen jeg satt med når de kom frem til Thailand, fremdeles, 7 år siden jeg leste den. Nei den har jeg ikke lest. Men anbefaler du den?
AnonymBruker Skrevet 27. august 2025 #70 Skrevet 27. august 2025 Lord of the Rings. J.R.R. Tolkien! 😄 Anonymkode: 9ef5f...372 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2025 #71 Skrevet 27. august 2025 Litt vanskelig å velge, egentlig. Jeg tror Jane Austens Pride & Predudice er noe av det jeg har lest flest ganger. (Jane Austen er generelt veldig bra, men dette er nok favoritten.) Den leses gjerne i loop med Bridget Jones og Persuation. (Bridget Jones baserer seg litt på begge.) Og så må Terry Pratchett nevnes, og for å trekke frem en bok der, så er nok Jingo en av mine favoritter. Comic fantasy på sitt beste. Og litt politisk satire som ikke på noen måte er utdatert ennå. I senere år, så er nok en av de beste bøkene jeg har lest "Fourth wing". Det var boka som fikk meg til å ta opp igjen lesingen igjen etter mange år der jeg ikke har klart å fullføre en "skikkelig" bok. Det finnes sikker mange flere bøker som burde vært nevnt. Antagelig noen av norske forfattere også. Men 35 år med lesing gjør at det alltid er noen som blir glemt bort hvor gode de er. Anonymkode: 8252c...476 1
Evot_i_skogen Skrevet 27. august 2025 #72 Skrevet 27. august 2025 For et utrolig vanskelig spørsmål! Har lest bøker i over 30 år, så det har blitt en del hittil. Jeg er litt kresen når det kommer til norske/nordiske forfattere, så der er det ikke mange på topplisten min. Men av de jeg er villig til å lese mer en en gang: "Utvandrerene" av Vilhelm Moberg, "Morfar pustet med havet" og "Mormor danset i regnet" Av Trude Teige, disse traff meg uvanlig hardt og er absolutt verdt en lesing eller 2. Syntes mye av det typiske store norske er i all hovedsak krim som ikke er min favorittsjanger (leser de, men kun en gang). Jeg slår også et slag for: De Fire og Han Som Gjør Galt Verre av Hans Frederik Follestad. En skikkelig tullebok (egentlig triologi) med masse humor i fantasy sjangeren. De bøkene som virkelig har kommet seg inn i hjertet mitt: Watership down av Richard Adams, (the plague dogs er også verdt en lesing) Roots av Alex Haley (den leste jeg litt for ung, men gud hvor den traff i hjertet) The three body problem av Cixin Liu, beste sci-fi jeg noengang har lest, og jeg har lest mangeeee. Denne tenker jeg enda på 2 år etter at jeg leste den første gang, men obs denne kan være tung å både lese og fordøye. The Dark Tower serien av Stephen King The satanic verses av Salman Rushdie. Egentlig en litt vanskelig bok som det tok litt tid å komme inn i, men for noen fantastiske betraktninger og ideer som blir tatt opp i boken. Seveneves av Neal Stephenson, veldig god sci-fi hvis du liker det litt teknisk og litt komplisert Ringworld av Larry Niven, lettlest og full av god humor og action. To sleep in a sea of stars av Christopher Paolini, nydelig sci-fi som jeg hadde store problemer med å legge fra meg underveis. Brave new world av Aldous Huxley. Denne syntes jeg burde vært på pensum for alle i skolen. Dette er de jeg kommer på uten å gå i dypdykk i biblioteket mitt 🤣 1
Maia70 Skrevet 27. august 2025 #73 Skrevet 27. august 2025 Lalal13 skrev (4 timer siden): Husker den følelsen jeg satt med når de kom frem til Thailand, fremdeles, 7 år siden jeg leste den. Nei den har jeg ikke lest. Men anbefaler du den? Ja har kommet til Thailand nå...skjønner hva du mener. Geisha kjøpte jeg tilfeldigvis på en kiosk for å ha noe å lese mens en venninne jeg var på besøk hos var på jobb, og det er faktisk en av de aller beste bøkene jeg har lest. Jeg kom på den fordi den minner meg litt om Shantaram. Så ja, anbefales. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2025 #74 Skrevet 29. august 2025 Forbrytelse og straff, uten tvil Anonymkode: ab853...f76
AnonymBruker Skrevet 29. august 2025 #75 Skrevet 29. august 2025 Drageløperen - Khaled Hosseini. Den sitter som støpt i minnet, og jeg har lest en del i perioder. Anonymkode: d9d35...873
Koneko Skrevet 29. august 2025 #76 Skrevet 29. august 2025 (endret) Ooh, ja - enig i både Lord of the Rings og Terry Pratchett (da særlig Discworld-bøkene). Og samarbeidsboka han skrev med Neil Gaiman, Good Omens! Jeg er også veldig glad i flere av bøkene til Neil Gaiman - Norse mythology, American Gods, The Anansi brothers, Neverwhere, The Graveyard book... m.m. Endret 29. august 2025 av Koneko (Glemte å nevne Good Omens) 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2025 #77 Skrevet 30. august 2025 Trekkoppfuglen Røtter Anonymkode: 413b5...c80
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå