Gå til innhold

Beste boken du har lest?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og Harry Potter. Harry Potter forandret livet mitt og tok over hele fantasien i minbarne- og ungdomstid.

Anonymkode: 542b6...cab

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*Jenny* skrev (1 time siden):

The Road og No Country for Old Men av Cormac McCarthy, alle bøkene til Kazuo Ishiguro og Atonement av Ian MacEwan. Og veldig typisk at jeg oppdaga bøkene gjennom filmatiseringa av dem.

Du må lese Omforlatelse av samme forfatter. Så mye følelser da jeg leste boka. Husker jeg startet på boka da jeg satt på toget. (Pendlet 45 min. med tog solblender brukt til lesing.) Sidemann så boka og sa at jeg kunne glede meg. 

Jeg har ikke lest den du nevner så da er den satt på lista.

Anonymkode: 464ef...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må lese Omforlatelse av samme forfatter. Så mye følelser da jeg leste boka. Husker jeg startet på boka da jeg satt på toget. (Pendlet 45 min. med tog solblender brukt til lesing.) Sidemann så boka og sa at jeg kunne glede meg. 

Jeg har ikke lest den du nevner så da er den satt på lista.

Jeg ser du rødmer når du oppdager det er samme bok 🫶🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Jenny* skrev (Akkurat nå):

Jeg ser du rødmer når du oppdager det er samme bok 🫶🏼

Det gjør jeg nesten. Ante ikke hva den heter på engelsk. Da trenger jeg iallfall ikke å jakte en ny bok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det gjør jeg nesten. Ante ikke hva den heter på engelsk. Da trenger jeg iallfall ikke å jakte en ny bok. 

Men han har jo skrevet mange gode bøker så det er verdt å jage de andre også. Jeg holder på med hans Lessons nå, og selvom den ikke stiller i samme klasse (for meg) så er han en forfatter det er verdt å lese mer av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nokre  favorittar, litt nytt og litt gamalt:

Svar på brev frå Helga

Markens grøde

Jeg heter Lucy Barton 

Prosessen 

Kjærlighet i koleraens tid

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Karenina av Leo Tolstoj

Hellemyrsfolket av Amalie Skram

Sult av Knut Hamsun

Forbrytelse og straff av Fjodor Dostojevskij

+Alt av Ingvild Rishøi

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bakom synger skogene. Første bok i Bjørndaltriologien av Trygve Gulbranssen. Anbefalingen gjelder alle bøkene. 

En by som Alice av Nevil Shute.

Dina-trilogen av Herbjørg Wassmo.

Italienske sko av Henning Mankell (ikke krim)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krinoline skrev (3 minutter siden):

+Alt av Ingvild Rishøi

Min eneste norske crush ❤️

Kanskje ikke i verdenstoppen, hvis det er det vi diskuterer, men stemmen hennes, bildene og de pytte små historiene har sjarmert meg også totalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Jenny* skrev (42 minutter siden):

Har du lest (sett filmen) Shutter Island? Ikke les noe om Trust før du leser den selv. Overraskelsen er noe av gleden. Men boka er god uansett altså. Akkurat som at det går an å lese Shutter Island flere ganger. 
Diaz fikk Pulitzer prisen så vi er flere som liker den boka. Det ligger et interessant intervju med ham på Sveriges radio, der han forteller om alle problemene han hadde med å bli utgitt. 

Då startar eg med Shutter Island 😊

Anonymkode: bf3f4...c47

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler boka: «Tusen strålende soler» av Khaled Hosseini. Var så lei meg når boka nærmet seg slutten.

Jeg elsker alle bøkene om Carl og Avdeling Q av Jussi Adler Olsen. Krim.

Jeg liker også bøkene til John Grisham. Krim.

Natt og tåke av Kristian Ottosen. Bok om Natzweiler fangene under 2 verdenskrig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Jenny* skrev (55 minutter siden):

Boka var veldig bra, og fullstendig ødelagt i serien. Så synd. Det samme med A Gentleman in Moscow, jeg elska den boka, og jeg blei bare pinlig berørt av serien.
Kanskje jeg skulle sett seriene først og lest bøkene etterpå. 

Det er ikke den, dette er en bok av Tahar Ben Jelloun om en som tilbrakte 18 år under jorden i et fangehull i Marokko som var så lite at han ikke kunne stå oppreist en gang. En helt forferdelig og samtidig fantastisk historie som skal være sann.

Og jeg har også blitt skuffet av filmatisering når jeg har lest boka først ja..

Endret av Maia70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange bøker jeg liker godt, men disse er de jeg kommer på først selv om det er mange år siden jeg leste dem sist. Noen av Khaled Hosseinis bøker har jeg lest om igjen.

"And the mountains echoed", "A Thousand Splendid Suns" og "The Kite Runner" av Khaled Hosseini. Han er virkelig en fantastisk forfatter. 

"The Martian" av Andy Weir. 

"En av oss" - Åsne Seierstad. 

Anonymkode: 4b320...22b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (7 minutter siden):

Det er ikke den, dette er en bok av Tahar Ben Jelloun om en som tilbrakte 18 år under jorden i et fangehull i Marokko som var så lite at han ikke kunne stå oppreist en gang. En helt forferdelig og samtidig fantastisk historie som skal være sann.

Og jeg har også blitt skuffet av filmatisering når jeg har lest boka først ja..

Ah, takk for oppklaringa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å velge en, så tar noen gode jeg husker .

Shantaram  av Gregory Roberts.

Bli hvis du kan,  reis hvis du må av Helga Flatland.

Min kamp av Knausgård

Afghanerne av Åsne Seierstad

Brobyggerne av Jan Guillou 

Kjempenes fall av Ken Follet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Og bakom synger skogene. Første bok i Bjørndaltriologien av Trygve Gulbranssen. Anbefalingen gjelder alle bøkene. 

De likte jeg også. Noen som vet om lignende bøker som kan anbefales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i krim, favorittforfatterene er Jussi Adler Olsen og Håkan Nesser. 
Liker også psykologiske thrillere og der har Freida McFadden imponert meg i det siste. 

Anonymkode: 0cb47...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig med humøret, men Anna Karenina står veldig høyt, det samme gjør Ken Follets historiske romaner, Den elskelige giftblandersken og Kollektivt selvmord av Aarto Paaslinna, Dina triologien. Boken om Phoolan Devi gjorde også inntrykk, men det er nok mest fordi det er en sann historie om en kvinne med et dårlig utgangspunkt og et dramatisk liv, som ender opp i parlamentet. Jeg er forøvrig veldig glad i bokserien om Uthred også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...