Gå til innhold

Beste boken du har lest?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er vanskelig å velge hvilken bok som er den beste så langt i år. Følgene bøker stiller sterkt til å bli årets kandidat:

Dørene lukkes: en liten bok om sjekking av Maren Skolem

Splintra av Hilde Myklebust (men denne kommer med en gråteadvarsel)

På en betingelse av Neda Alaei

Den gyldne stjerne av Lena Lindahl

Litt redd, bare av Alexander Kielland Krag

Anonymkode: 2fbcb...554

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenkte jeg at overskriften var den beste boka du har lest i år. Men jeg står bak lista sånn uansett. 😅

Anonymkode: 2fbcb...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lest såpass mange bøker i mitt liv at jeg klarer ikke å velge bare en favoritt, men her er noen bøker jeg alltid kommer tilbake til:

Kilden - Gabriel Scott

Salme ved reisens slutt - Erik Fosnes Hansen

Forbrytelse og straff - Fjodor Dostojevskij

Emma - Jane Austen

Haren med øyne av rav -Edmund de Waal

Suverent best hittil i år:

Museet for etterlatte hemmeligheter - Oksana Zabuzjko

Endret av Skogkatten
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å svare på. Jeg har lest flere tusen bøker i løpet av livet (er 61). Hadde nok kunne svart dersom spørsmålet var rettet mot hvilken sjanger.

Anonymkode: b17ee...73a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

går for den eneste boka jeg har lest, og det mange ganger: lærebok i måleteknikk!

Anonymkode: 12870...51d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Road og No Country for Old Men av Cormac McCarthy, alle bøkene til Kazuo Ishiguro og Atonement av Ian MacEwan. Og veldig typisk at jeg oppdaga bøkene gjennom filmatiseringa av dem. Dette er bøker jeg leser omatt og omatt. Jeg likte også veldig godt Trust av Hernan Diaz (som skal bli film med Kate Winslet) og har et veldig godt forhold til GoT-serien til Martin, men der hater jeg TV-serien med hele meg. 

Men hvis jeg skulle ha skrevet en eneste bok selv, den boka som jeg tror har betydd mest for meg, så er det Faulkners Dark August. 

Endret av *Jenny*
Klargjøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å sette en bok på toppen...har flere favoritter: Ringenes Herre, Stieg Larsson's Millennium-trilogi, Kristin Lavransdatter, Bambi, Geisha, Shantaram, Forbrytelse og Straff, En Yogi's Selvbiografi, Pappillon, Dette Blendende Fravær av Lys...

Endret av Maia70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så mange, jeg er ingen dyp leser, krim er min sjanger. Favoritten der er Håkan Nesser og Henning Mankell. Utenfor den sjangeren elsker jeg John Irving, og en bok av han som både fanget, og i tillegg overrasket meg; ‘Til jeg finner deg’.

-shutterfly-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Jenny* skrev (1 time siden):

The Road og No Country for Old Men av Cormac McCarthy, alle bøkene til Kazuo Ishiguro og Atonement av Ian MacEwan. Og veldig typisk at jeg oppdaga bøkene gjennom filmatiseringa av dem. Dette er bøker jeg leser omatt og omatt. Jeg likte også veldig godt Trust av Hernan Diaz (som skal bli film med Kate Winslet) og har et veldig godt forhold til GoT-serien til Martin, men der hater jeg serien med hele meg. 

Men hvis jeg skulle ha skrevet en eneste bok selv, den boka som jeg tror har betydd mest for meg, så er det Faulkners Dark August. 

Vel, ser ut som eg må testa ut Trust, sia me har ganske lik litteratursmak! 

Anonymkode: bf3f4...c47

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vel, ser ut som eg må testa ut Trust, sia me har ganske lik litteratursmak! 

Anonymkode: bf3f4...c47

Har du lest (sett filmen) Shutter Island? Ikke les noe om Trust før du leser den selv. Overraskelsen er noe av gleden. Men boka er god uansett altså. Akkurat som at det går an å lese Shutter Island flere ganger. 
Diaz fikk Pulitzer prisen så vi er flere som liker den boka. Det ligger et interessant intervju med ham på Sveriges radio, der han forteller om alle problemene han hadde med å bli utgitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (1 time siden):

Jeg klarer ikke å sette en bok på toppen...har flere favoritter: … Dette Blendende Fravær av Lys...

Boka var veldig bra, og fullstendig ødelagt i serien. Så synd. Det samme med A Gentleman in Moscow, jeg elska den boka, og jeg blei bare pinlig berørt av serien.
Kanskje jeg skulle sett seriene først og lest bøkene etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...