Gå til innhold

Fra 1cm åpning til aktiv fødsel, hvor lang tid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 39+0 i dag. Sist torsdag gikk slimproppen og fra søndag av har jeg hatt blodig utflod (tegningsblødning) jeg har rier på mediums styrke som kommer hver 10-15 minutt cirka, men ingen vannavgang enda. Var inne på sjekk og alt så fint ut med baby og jeg hadde 1cm åpning. Jordmor kjente og tøyde litt. Er redd jeg må gå med 1cm åpning og slike smerter i flere uker :( da jeg forsto at førstegangsfødene kan ha 1 cm lenge uten at det skjer noe mer. Hvor fort gikk det for dere om dere hadde 1cm og rier i tillegg?

Anonymkode: 1e1a8...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg tok det 2 døgn fra 1-2 cm åpning og svake rier/sterke kynnere litt uregelmessig. Vannet gikk ikke før jeg hadde rundt 9 cm åpning. Men jeg var over termindato. Tror også det har litt å si hvordan livmorhalsen er, hvor modent det kjennes. 

Anonymkode: 7bc41...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive at jeg vet ikke når jeg begynte å få åpning, ble bare undersøkt den gangen. 

Anonymkode: 7bc41...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg er 39+0 i dag. Sist torsdag gikk slimproppen og fra søndag av har jeg hatt blodig utflod (tegningsblødning) jeg har rier på mediums styrke som kommer hver 10-15 minutt cirka, men ingen vannavgang enda. Var inne på sjekk og alt så fint ut med baby og jeg hadde 1cm åpning. Jordmor kjente og tøyde litt. Er redd jeg må gå med 1cm åpning og slike smerter i flere uker :( da jeg forsto at førstegangsfødene kan ha 1 cm lenge uten at det skjer noe mer. Hvor fort gikk det for dere om dere hadde 1cm og rier i tillegg?

Da jeg var med første gikk det slik i 1.5 uke. Slimproppen gikk to ganger. Baby kom kjapt av seg selv 3 dager over termin. 

Med nummer to var jeg satt i gang totalt umoden

Med nummer 3 holdt jeg på som deg de siste 8 ukene, men var andre årsaker som spilte inn.

Det er desverre ingen fasit. 

Anonymkode: 3d244...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos jordmor dagen før jeg fødte. Da sa hun ingen åpning i det hele tatt og tøyde litt. Sa jeg ikke kom til å føde i nær tid. 

Dagen etter gikk vannet og jeg fødte 6 timer etterpå. Så var i hvertfall under et døgn fra jeg var 1 cm 

Anonymkode: 88c13...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første fødsel tok 6 timer fra første rie. Fødte i uke 41.

Spør mor og mormor hvor lang tid det tok. Det er nok større sjanse for at du ligner på dem, enn på fremmede kvinner. 

Anonymkode: a7087...46e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En plass mellom 1 og 4 timer, var ingen som sjekka/tok meg seriøst før det. Blei satt i gang med ballong, og var ikkje åpning før det. 

Anonymkode: bca30...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta dager eller minutter ;) jeg hadde bare 1 cm da jeg ble innlagt med førstemann, fikk komme inn fordi jeg hadde regelmessige og sterke rier. Vet ikke hvor lenge jeg hadde gått med den ene cm men tror ikke det var så lenge, og fra jeg ble innlagt til aktiv fødsel (4 cm) tok det 3 timer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra 0 cm til 4 cm på 15 minutter. 

Min venninne gikk fra 1 til 2 på fire uker. 

Ingen vet, alt er mulig. 

Men ta en treningsøkt og hvil lenge etterpå (12 timer) så starter det nok når du er ferdig å hvile. 

Anonymkode: 4d711...56c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sist hadde jeg styrtfødsel da gikk det fra 3 til full åpning på en time. Gangen før der tok det en del lengre tid. Men husker ikke. Jeg kom iallefall inn med 3-4 cm i 19 tiden på kvelden og han var ute morgenen etter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte lang tid på å komme til 3 cm, men fra det gikk det under 2 timer til 8 cm og 1,5 time etter det var baby ute 😊 

Anonymkode: ab727...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte 3 timer fra første rie til fødsel😄 begge ganger

Anonymkode: 845b3...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fem dager tok det hos meg. Helt forferdelig, hadde heller tatt 10 aktive fødsler for å slippe latensfasen igjen. Om du går lenge med så store smerter at du ikke får spist og sovet kan du få hjelp på sykehuset til å slappe av!

Anonymkode: 8d5cb...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker å være ekstremt store forskjeller på det der.

Jeg våknet i 7-tiden på morningen av at jeg hadde en ri. Om jeg har hatt åpning før det så visste jeg ikke om det men jeg hadde ingen spesielle tegn på fødsel før det, ikke maserier eller vonde kynnere, ingen slimpropp og vannet hadde ikke gått. Så jeg tenker at fødsel/latensfase begynte kl. 07 med den rien.

Rundt 22 samme dag ble jeg målt til 5 cm på sykehuset, da var jeg i aktiv fødsel. Var egentlig bare de siste 2-3 timene der det begynte å bli skikkelig vondt. Tidligere på dagen så jeg på TV, spiste middag osv og pustet meg greit gjennom riene som gikk fra å komme en sjelden gang til å bli mer og mer regelmessige. Fikk heldigvis fort epidural som fungerte raskt. Tok 12 timer til etter det før baby kom ut da.

Anonymkode: 8a1cf...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk med 2-3 cm i sikkert en uke. Men jeg hadde ikke noen rier da, vel og merke. Ble satt i gang med at de tok vannet, og ungen var ute 10 timer seinere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Min første fødsel tok 6 timer fra første rie. Fødte i uke 41.

Spør mor og mormor hvor lang tid det tok. Det er nok større sjanse for at du ligner på dem, enn på fremmede kvinner. 

Anonymkode: a7087...46e

Og det kan være totalt motsatt. Min mors fødsler tok 16 og 23 timer. Jeg har kun hatt styrtfødsler, hvis man tenker på aktiv fødsel. 

Anonymkode: 3d244...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som førstegangsfødende ble jeg sjekket dagen før termin. Null modning, åpning eller tegn på fødsel. Baby kom to dager senere likevel, i en relativt rask fødsel. 

Med nr. 2 hadde jeg 1 cm åpning og mye murringer allerede i uke 37. På sjekk en uke senere hadde jeg 2 cm og mye modningsrier/plagsomme kynnere. Baby kom først en uke etter det, så tre uker med tegn på fødsel 🥴 Til tider innmari vondt og plagsomt, men innimellom gikk det over. Skikkelig lurefødsel med andre ord. 

Jeg fikk faktisk beskjed om at det er vanligst for andregangsfødende å ha mye tegn på fødsel før den starter, som litt åpning, murringer og kynnere. Og det stemte for meg i alle fall. 

Anonymkode: e22e0...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...