Gå til innhold

20 min. hjemmehjelp til en eldre på snart 90 år.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hver fjerde uke. Hen har brukket ryggen og sliter også med hukommelsen. Er også mye trett. Våker mye på natta. Datteren er uføretrygdet og har selv hjemmehjelp, men 1,5 time hver fjerde uke. 

Hva får man gjort på 20 min.? 

Dette er i Oslo. 

Anonymkode: c96f6...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal stå i vedtaket hva det er innvilget hjelp til.

Ofte begynner en med så lite vedtak som mulig, og utvider heller etterhvert om det ikke er nok/det er flere ting personen trenger hjelp med.

Regner med 90-åringen med brukket Ruth har hjemmesykepleie i tillegg?

Anonymkode: 689e4...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ofte begynner en med så lite vedtak som mulig, og utvider heller etterhvert om det ikke er nok/det er flere ting personen trenger hjelp med.

Nei, hen vil ikke ha og glemmer noen ganger å ta medisiner, men ikke ofte. Sta som f...

Vandrer ofte i slåbrok til midt på dagen, men er hygienisk. Dusjet daglig tidligere, men ikke nå mer. Det siste er ikke et problem så lenge hen steller seg. Vandrer mye våken på natta. Sluttet å trene, går små turer av og til. 

Stiller seg skeptisk til omsorgsbolig pluss, men vi skal søke, det er to års ventetid. Hen spiller friskere når det er fremmede. De eldre i dag skal jo bo hjemme lengst mulig, men p ga. ventetiden søker vi nå. 

Takk for svar. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke i vedtaket hva det er innvilget hjelp til, men tror hen har kastet vedtaket. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hver fjerde uke. Hen har brukket ryggen og sliter også med hukommelsen. Er også mye trett. Våker mye på natta. Datteren er uføretrygdet og har selv hjemmehjelp, men 1,5 time hver fjerde uke. 

Dette er i Oslo. 

Slik er det faktisk å bli gammel i dette landet, og i alle byer er det like håpløst. Noe av problemet er jo at det blir flere eldre syke som bor hjemme mens det blir færre og færre som orker å jobbe i dette yrket. En ting er sikkert, når jeg blir aldrende så flytter jeg til bygda...lettere å få omsorgsplass samt at de eldre blir tatt bedre vare på.

Anonymkode: bf290...085

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, hen vil ikke ha og glemmer noen ganger å ta medisiner, men ikke ofte.

Be om at det søkes om pilleautomat. Hjemmesykepleien fyller på ukentlig.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vandrer ofte i slåbrok til midt på dagen, men er hygienisk. Dusjet daglig tidligere,

Hjemmesykepleien kan bistå, men de presser ikke brukeren til å skifte om han ikke vil det. Dusjing er en gang per uke, men klutevask er hver dag om bruker vil det. Barbering hver morgen. Tannpuss morgen og kveld.

Hjemmehjelp/praktisk bistand skifter sengetøy, fyller/tømmer oppvaskmaskin, støvsuger nødvendige rom (typisk soverom, bad og kjøkken), vasker WC, kan sette på en klesvask eller flytte tøy fra vaskemaskinen til tørketrommelen.
De løfter ikke på noe som står på gulvet, så pårørende må fjerne alt rot før de kommer for å støvsuge. Det er mye bedre med robotstøvsuger som faktisk støvsuger under sofa og mellom stolene rundt spisebordet

Storrengjøring er 1-2 ganger i året. Vindusvask, vaske dusj, vaske gulvet på badet, vaske inni kjøleskap o.l.

Hjemmehjelpen har ikke lov til å gjøre oppgaver som ikke står i vedtaket.

Bruker kan be om å få tilsendt kopi av vedtaket dersom han har mistet det. 

Anonymkode: 98666...fe3

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Brukket Ruth?😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedtak om hjemmehjelp skal være spesifisert med hvilke oppgaver bruker får bistand til, og tiden er beregnet fra det. Det er oppgavene som er styrende om det er nødvendig med mer tid.

Siden dette er et vedtak basert på en søknad/vurdering, var det også mulig å klage på vedtaket.

Vedtak om hjemmesykepleie er knyttet til helseoppgavrr. Hjemmesykepleie er gratis, i motsetning til hjemmehjelp.

Anonymkode: 24a95...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Be om at det søkes om pilleautomat. Hjemmesykepleien fyller på ukentlig.

Hjemmesykepleien kan bistå, men de presser ikke brukeren til å skifte om han ikke vil det. Dusjing er en gang per uke, men klutevask er hver dag om bruker vil det. Barbering hver morgen. Tannpuss morgen og kveld.

Hjemmehjelp/praktisk bistand skifter sengetøy, fyller/tømmer oppvaskmaskin, støvsuger nødvendige rom (typisk soverom, bad og kjøkken), vasker WC, kan sette på en klesvask eller flytte tøy fra vaskemaskinen til tørketrommelen.
De løfter ikke på noe som står på gulvet, så pårørende må fjerne alt rot før de kommer for å støvsuge. Det er mye bedre med robotstøvsuger som faktisk støvsuger under sofa og mellom stolene rundt spisebordet

Storrengjøring er 1-2 ganger i året. Vindusvask, vaske dusj, vaske gulvet på badet, vaske inni kjøleskap o.l.

Hjemmehjelpen har ikke lov til å gjøre oppgaver som ikke står i vedtaket.

Bruker kan be om å få tilsendt kopi av vedtaket dersom han har mistet det. 

Anonymkode: 98666...fe3

Aldri hørt om storrengjøring. Her får eldre hver 3. uke og da støvsuging gulv, gulvvask, vask av toalett og bad, skifte på sengen og klesvask. Dette betales for. Anbefaler privat vaskehjelp. Kommuneansatte er ikke rengjøringsoperatører så fremt de ikke er ansatt som det da. I vår kommune må hjelpepleiere, omsorgsarbeidere, helsefagarbeidere, vernepleiere og sykepleiere vaske boliger. Her er det ikke ansatt hjemmehjelpere som bare skal vaske. Vi løper mellom stell, dusj, ta på støttestrømper, levere medisiner og vaske boliger hver eneste dag.

Anonymkode: 38118...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Dette er i Oslo. 

1,5 timer hver fjerde uke, er det datteren eller hvordan skal vi forstå den setningsdelen? 

I det samme vedtaket som det står hvor mye tid som er innvilget så står det og hvilken hjelp som skal gis på de 20 minuttene. Om det er for lite så må dere klage, men ikke til kg, klage sender du de som har fattet vedtaket.

Anonymkode: aea1a...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de to som kommer så er 20 min 40 min. Ergo 30 min og 2 stk blir en time. 2 effektive sammen får gjort mye på 30 min. 

Hilsen jobber i hjemmesykepleien og vi er kjempegode på å vaske effektiv. Vi har ca 3 boliger hver vakt å vaske, mellom dusj, stell, mat og medisiner så her må vi være raske. 😉

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

I vår kommune må hjelpepleiere, omsorgsarbeidere, helsefagarbeidere, vernepleiere og sykepleiere vaske boliger. Her er det ikke ansatt hjemmehjelpere som bare skal vaske. Vi løper mellom stell, dusj, ta på støttestrømper, levere medisiner og vaske boliger hver eneste dag.

Er det rart kommuner går konk når de velger å betale sykepleiere for å vaske? Aldri hørt om noe så idiotisk. Jeg har bare jobbet i store kommuner, og der har det alltid vært ufaglærte hjemmehjelpere for å få det billigst mulig. 

Anonymkode: d4ab2...0cc

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er de to som kommer så er 20 min 40 min. Ergo 30 min og 2 stk blir en time. 2 effektive sammen får gjort mye på 30 min. 

Hilsen jobber i hjemmesykepleien og vi er kjempegode på å vaske effektiv. Vi har ca 3 boliger hver vakt å vaske, mellom dusj, stell, mat og medisiner så her må vi være raske. 😉

Sykepleiere brukes ikke til husvask i hjemmetjenesten, like lite som ufaglærte skal gi medisiner eller stell. 

Hadde personen fått to på 20 minutters hjelp så hadde også dette stått i vedtaket. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjemmehjelp gjør kun husvask og klesvask. I min kommune er de heldig, for min mor hadde hjemmehjelp hver 14. dag. Da fikk rommene hun brukte en enkel vask, det ble skiftet på seng og satt på en klesvask. Storrengjøring leide hun inn firma til å ta to ganger i året. Når man er innenfor hjemmetjenesten, så slipper man mva på det.

Hjemmesykepleie kom daglig morgen og ettermiddag.  Dusj en gang i uka. De ordnet medisin, brødskiver, kaffe osv. Kom også en rask tur på ettermiddag og varmet en Fjordland.

Anonymkode: 8c1fb...e0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sykepleiere brukes ikke til husvask i hjemmetjenesten, like lite som ufaglærte skal gi medisiner eller stell. 

Hadde personen fått to på 20 minutters hjelp så hadde også dette stått i vedtaket. 

I vår kommune må de det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det rart kommuner går konk når de velger å betale sykepleiere for å vaske? Aldri hørt om noe så idiotisk. Jeg har bare jobbet i store kommuner, og der har det alltid vært ufaglærte hjemmehjelpere for å få det billigst mulig. 

Anonymkode: d4ab2...0cc

Helt enig, men her vasker alle likt som fagarbeidere og høyskole.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...