Gå til innhold

Kan man få bukt med høyt blodtrykk bare med mosjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har høyt blodtrykk, som regel 165 over 110. Er normalvektig med normalt kosthold, men er mye stresset (og det får jeg ikke gjort så mye med). Er ganske inaktiv grunnet skade som gir store smerter.

Hvis jeg finner en aktivitet jeg fysisk greier å gjennomføre, er det da realistisk at jeg får blodtrykket ned på normalt nivå kun med mosjon?

Anonymkode: 6d06d...c98

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil si at det kommer helt an på hva du anser som "normal" mat. Hvis du spiser mye ultraprosessert mat, så kan det være at aktivitet ikke er nok. 

Har du tatt blodprøver og sjekket vitaminer/mineraler? 

Anonymkode: 709b6...af3

Skrevet

Så lenge stresset ditt vedvarer uten at du håndterer det bedre, tviler jeg på det. Har du prøvd meditasjon, redusere saltinntaktet og øke vanninntaket ditt?

Hva er årsaken til stresset ditt?

Anonymkode: e2892...592

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har høyt blodtrykk, som regel 165 over 110. Er normalvektig med normalt kosthold, men er mye stresset (og det får jeg ikke gjort så mye med). Er ganske inaktiv grunnet skade som gir store smerter.

Hvis jeg finner en aktivitet jeg fysisk greier å gjennomføre, er det da realistisk at jeg får blodtrykket ned på normalt nivå kun med mosjon?

Jeg vet ikke, tror egentlig du trenger å endre noe i kosthold og muligens spise noen piller. Hvis du får i deg mye salt er det uansett noe som kan reduseres og hjelpe. Saltfeller er typisk ferdigmat som Fjordland og en god del kjøttpålegg.

https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/11-matvarer-som-er-bra-for-deg-med-hoyt-blodtrykk

Utklipp fra link: 

Innhold i artikkelen

11 matvarer som er bra for deg med høyt blodtrykk

Blåbær og jordbær

Bananer

Rødbeter

Mørk sjokolade

Kiwi

Vannmelon

Havre

Grønne grønnsaker

Hvitløk

Fermentert mat

Linser

Skrevet

.

Anonymkode: 5fe49...9a5

Skrevet

Nei jeg fikk ikke det til hvert fall. Jeg trente hver dag. Jeg er utrolig glad i mat og stå på kjøkkenet så jeg lager all mat fra bunnen av. Og jeg førte opp alt jeg spiste og jeg veiet det også. Men nei. Jeg måtte krype til korset og få hjelp fra legen min. Det ble en helt annen hver dag for min del.  Jeg hadde ikke vondt i hodet lenger. Mere energi. Mere meg selv. 

Anonymkode: d1f7e...bcf

Skrevet

Du bør jobbe med å redusere stresset. Stress er en indre tilstand så selv om du kanskje ikke kan redusere gjøremål så kan du ha nytte av å redusere måten kroppen responderer på. Psykomotorisk fysioterapi kan være en veldig god start, der får du hjelp med stressmestring og hvilken type trening som kan passe for deg.

Anonymkode: f868e...450

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Du skal ikke gå med så høyt blodtrykk uten å få behandling. Et så høyt blodtrykk kan du ikke få ned på et akseptabelt nivå uten medisiner. Du er i fare for både hjerneslag og andre sykdommer om ikke blodtrykket ditt blir betydelig lavere.

Anonymkode: 64ef0...577

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, du får det ikke ned med mosjon og du kan ikke vente i lang tid på å se om mosjon har effekt når trykket ditt er så høyt.

Anonymkode: 3b3fb...8eb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må få medisiner så du ikke får slag, det er jo skyhøyt noen er mer disponible for høyt blodtrykk og når det er så høyt så trenger du hjelp. Har ikke legen gitt deg medisiner ?

Anonymkode: 9cecd...062

• Nyttig 1
Skrevet

Hva er for høyt blodtrykk for en 50 åring? Jeg kjøpte en måler fra apoteket og målte 164/111. 

Anonymkode: dd976...b4c

Skrevet

Anbefaler deg å kjøpe boka pulskuren og en garminklokke som viser stress og body battery. Du kan bruke klokka til å se hva det er som stresser deg og hva det er som får deg til å roe ned. Hos meg er det mat som er den største stressfaktoren. Og det som får ned stressnivået mest er et kaldt bad. Så passer jeg på å spise mindre til hvert måltid og tar et kaldt bad i badekaret i ca 2 min annenhver dag så går stressnivå og blodtrykk ned ganske mye. I går feks var stressnivået mitt lavt hele natta og helt til kl 13 da jeg spiste første måltid. Jeg spiste litt for mye til alle tre måltidene så stressnivået ble høyt hele dagen og helt til kl 5 i natt. 

Anonymkode: 44e98...061

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er mulig, men ikke til å regne med. Folk som trener og er aktive har også høyt blodtrykk. 

Det uthevede er dessuten reinspikka løgn. «Stress» er ikke noe som samfunnet, slekta eller arbeidsgiver trer nedover hodet på deg.

For selv om du har valgt å leve med høyt aktivitetsnivå eller mye ansvar (eller for den del har ansvar for syke mindreårige) er ikke det «stress». Stress er vår manglende evne til å håndterer valgt eller påført livsstil. Det håndterer vi ikke ved å trekke på skuldrene og akseptere. Vi håndterer det ved stressmestring. Du kan mestre ditt stressnivå. Du må bare velge å legge ned tid og innsats.

Det sagt bør enhver skade trenes med. Inaktivitet vil ikke minke nivået smerte, aktivitet vil minke nivået smerte. Tanken om at man kan hvile seg ut av smerte er for lengst forkastet. Vi vet nå at man hviler seg til smerte.

Høyt blodtrykk kan dessuten føre til skader på både øyne og annet. Medisiner er ikke noe man bør søke unngå - skade og død er det.

Anonymkode: aa6c2...ae5

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva er for høyt blodtrykk for en 50 åring? Jeg kjøpte en måler fra apoteket og målte 164/111. 

Anonymkode: dd976...b4c

Blodtrykk over 140/90 over tid regnes som høyt. 

Anonymkode: 44e98...061

• Nyttig 1
Skrevet

Det virket ikke på meg.

Men uansett bør du begynne å trene. Det er kanskje viktigere enn å få senket blodtrykket som ikke kjempehøyt . .

Og snakk med legen uansett.

Skrevet

Vil påpeke at det er svært vanlig å ha en genvariant som øker blodtrykket ved saltholdig mat. 

Angående trening tar intensiv kardio i hovedsak og reduserer det systoliske blodtrykket. Rolig jogging er mye mer effektivt for å redusere det diastoliske. Prøv en time rolig kardio om dagen først, og dersom det ikke går kan du se på kosthold eller stress 

Skrevet

Spiser du ihjelbøeket butikksalt, så kan du starte ved å bytte til salt med mineraler, som Celtic sea salt eller ekte pink himalayasalt.

Anonymkode: b79eb...378

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...