AnonymBruker Skrevet 13. november #21 Del Skrevet 13. november Et opphøyd syn på seg selv, at de fortjener særbehandling fordi de vet/kan bedre. Irritert når de ikke får dette. Ingen varige nære relasjoner. Grunnen er at «de andre» gjorde noe feil i følge psykopaten. Har selv ingen skyld i at relasjonene ble brutt, selvfølgelig. 🚩 Anonymkode: 67fd8...a32 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #22 Del Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det med å trekke på skuldrene og si åja så synd - der har du søsteren min. Uansett alvorlighetsgrad. Pluss alt det andre som er nevnt her. Ondt intenst blikk og grenseløs frekkhet. Ingen skamfølelse eller selvransakelse. Tar MYE plass. Og kommer med smiskegaver. Jeg fikk krydder av henne til jul torde ikke spise det. Mitt største helsegrep i livet var at jeg etter langt om lenge innså hva jeg hadde med å gjøre og kunne begynne å ta vare på meg selv. Anonymkode: b2606...b51 Sender deg en god klem ❤️ Så fint du har begynt å ta vare på deg selv. Har du kuttet kontakt, evnt. begrenset kontakten? Anonymkode: 2e2f1...d46 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #23 Del Skrevet 14. november Enni skrev (På 12.11.2024 den 18.48): Man har også overt og covert, høyt og lavtfungerende. Å skille narsissistisk personlighetsforstyrrelse(overt, covert og sårbar), og høytfungerende psykopati(dyssosial personlighetsforstyrrelse), er vanskelig da begge har mange av de samme personlighetstrekkene. De lavtfungerende ser du som oftest i/inn og ut av fengsel. Narssistene jeg kjenner er ofte/alltid enten offeret eller helten i sine historier. Det er aldri noen mellomting. Anonymkode: 9f10c...cea 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #24 Del Skrevet 14. november Reglene gjelder ikke for de. Hensynsløs atferd. Behovet for å være best, eller stadige forsøk på å gi inntrykk av at de er bedre enn andre. Fremstiller yrket sitt som høyere og mer avansert enn det er F eks. Ser ikke sine feil og tar ikke til seg kritikk. Barnslig og hensynsløs oppførsel. Setter ut ondsinnede falske rykter om folk. Misbruker ressurser som bv for å melde falskt som hevn osv. Anonymkode: beb16...78a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #25 Del Skrevet 14. november Kan være veldig sjarmerende og karismatiske personer, frem til de møter motstand eller får kritikk. Er ofte svært godt likt av mange, de vet hvordan de skal få «tilhengere» slik at de som tørr å kritisere får det svært vanskelig/ikke blir trodd. Mange har og evnen til å gjøre seg «hjelpesløse» og litt stakkarslige slik at andre synest synd på dem og vil hjelpe dem slik at de skal få det bedre - og slik blir folk redusert til flying monkeys for en psykopat eller narsissist, og blir dradd inn i er hierarki av splitt og hersk. Anonymkode: aeb08...fee 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charlene87 Skrevet torsdag kl 12:40 #26 Del Skrevet torsdag kl 12:40 en som er frekk mot en servitør. Hadde en date en gang ute på resturant var veldig hyggelig og snill mot meg, men burde ha skjønt det da han var spydig mot servitøren for egentlig ingenting 😕 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:26 #27 Del Skrevet torsdag kl 13:26 Jeg fikk en slags stress/frykt-følelse i solar plexus som spredte seg ut i armene og gjorde meg helt matt. Dette skjedde med to forskjellige narisisstiske personer, men jeg hørte ikke på det. Jeg fikk problemer med dem senere. Anonymkode: b0841...1d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hvalstad45 Skrevet torsdag kl 15:33 #28 Del Skrevet torsdag kl 15:33 Det var veldig interessant å bli oppmerksom på denne andre narcissist-typen, den "covert". For det tror jeg noen i nær familie er. Alltid offer, aldri noe feil med hen, alltid noen veldig kjipe på jobben som er ute etter hen, fort sur, enormt konkurranseinnstinkt, dårlig taper, skal alltid få det som hen vil, våre andres ønsker og meninger er helt sekundære. Later som om hen er varm, men du kommer aldri ordentlig inn på vedkommende. Mange tror hen er veldig snill og hjelpsom, men vi som er tett på ser at alt er for å fremheve seg selv og få oppmerksomhet. Var ikke klar over at denne typen fantes før, og veldig mange biter falt på plass da jeg leste om det. Hjelper å forholde seg til narcissister du ikke kommer unna med å vite en del om diagnosen. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet torsdag kl 15:40 #29 Del Skrevet torsdag kl 15:40 At magefølelsen reagerer uten at man klarer å sette fingeren på hvorfor. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:51 #30 Del Skrevet torsdag kl 15:51 AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 17.35): Vanvittig konkurranseinstinkt Behov for å være best Sjarmerende og hyggelig Behov for oppmerksomhet og stå i sentrum Anonymkode: 527ed...a13 Det du beskriver her fortoner seg som «vanlig mann» for meg? Sitat Kopierer andre hele tiden. F.eks stjeler andres ideer på jobb og framlegger det som sitt eget. Gir små stikk, sånn at du føler deg dårlig Slu Ikke bra Anonymkode: 39b0e...ff7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet torsdag kl 15:55 #31 Del Skrevet torsdag kl 15:55 (endret) hvalstad45 skrev (26 minutter siden): Det var veldig interessant å bli oppmerksom på denne andre narcissist-typen, den "covert". For det tror jeg noen i nær familie er. Alltid offer, aldri noe feil med hen, alltid noen veldig kjipe på jobben som er ute etter hen, fort sur, enormt konkurranseinnstinkt, dårlig taper, skal alltid få det som hen vil, våre andres ønsker og meninger er helt sekundære. Later som om hen er varm, men du kommer aldri ordentlig inn på vedkommende. Mange tror hen er veldig snill og hjelpsom, men vi som er tett på ser at alt er for å fremheve seg selv og få oppmerksomhet. Var ikke klar over at denne typen fantes før, og veldig mange biter falt på plass da jeg leste om det. Hjelper å forholde seg til narcissister du ikke kommer unna med å vite en del om diagnosen. Så enig med deg. Jeg levde med og ble plaget lenge etter bruddet av en slik, men jeg visste heller ikke at noe slikt fantes. Reagerte selvfølgelig på oppførsel, men visste kun om psykopater og grandiøse narsissister, så jeg bet på at oppførsel var som den var fordi vedkommende sikkert hadde det vondt/ikke taklet ting bedre. At det var synd på... Var en psykolog som ba meg lese meg opp på covert narsissist da jeg etterhvert søkte terapi for å bearbeide de mange vonde opplevelser over årevis med å måtte takle diverse, fordi "det var så synd på ham". Alle biter falt på plass for meg da jeg leste meg opp, og som du skriver er man i mye bedre stand til å håndtere slikt når man skjønner hva man står ovenfor. Altså jeg hadde i årevis prøvd å få til løsninger med en person som ikke ønsket løsninger, men aktivt gikk inn for konflikt, som (i egne øyne berettiget) hevn fordi jeg "hadde sviktet" (gått fra vedkommende, av veldig gode grunner). Null empati og selvinnsikt, ingen absolutt ingen takknemlighet for å ha strukket seg altfor langt utallige ganger, både økonomisk, emosjonelt eller praktisk. Alltid et offer, og bevisst bruk av diverse strategier for å manipulere. Da jeg innså dette kunne jeg observere hvordan vedkommende regelrett kunne skru på og av tårer som strategi for å få viljen sin for eksempel. Med mer. Da virket ikke hans strategier like godt lenger, og ikke minst kunne jeg slutte med å bebreide meg selv for å ikke klare å få til løsninger på problemer. Det var jo ingen interesse for løsninger, så det var umulig å oppnå. Endret torsdag kl 15:59 av Trolltunge 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hvalstad45 Skrevet torsdag kl 16:01 #32 Del Skrevet torsdag kl 16:01 Trolltunge skrev (4 minutter siden): Så enig med deg. Jeg levde med og ble plaget lenge etter bruddet av en slik, men jeg visste heller ikke at noe slikt fantes. Reagererte selvfølgelig på oppførsel, men visste kun om psykopater og grandiøse narsissister, så jeg bet på at oppførsel var som den var fordi vedkommende sikkert hadde det vondt/ikke taklet ting bedre. At det var synd på... Var en psykolog som ba meg lese meg opp på covert narsissist da jeg etterhvert søkte terapi for å bearbeide de mange vonde opplevelser over årevis med å måtte takle diverse, fordi "det var så synd på ham". Alle biter falt på plass for meg da jeg leste meg opp, og som du skriver er man i mye bedre stand til å håndtere slikt når man skjønner hva man står ovenfor. Altså jeg hadde i årevis prøvd å få til løsninger med en person som ikke ønsket løsninger, men aktivt gikk inn for konflikt, som (i egne øyne berettiget) hevn fordi jeg "hadde sviktet" (gått fra vedkommende, av veldig gode grunner). Null empati og selvinnsikt, ingen absolutt ingen takknemlighet for å ha strukket seg altfor langt utallige ganger, både økonomisk, emosjonelt eller praktisk. Alltid et offer, og bevisst bruk av diverse strategier for å manipulere. Da jeg innså dette kunne jeg observere hvordan vedkommende regelrett kunne skru på og av tårer som strategi for å få viljen sin for eksempel. Med mer. Da virket ikke hans strategier like godt lenger, og ikke minst kunne jeg slutte med å bebreide meg selv for å ikke klare å få til løsninger på problemer. Det var jo ingen interesse for løsninger, så det var umulig å oppnå. Ja, godt du fikk en psykolog som kunne hjelpe! noe av det samme skjedde meg, dette er ikke en partner, men jeg har nå sluttet å håpe på at vi skal kunne få kommet til en felles forståelse, at hen skal kunne komme meg i møte slik jeg har ønsket. Jeg har så ofte dratt derfra med en rar, ubehagelig følelse, at noe er galt, men jeg klarer ikke helt å sette fingeren på det. Det er små stikk og kommentarer, stadig vridning av fokus på seg selv, dominanse, men ikke så mye at det er åpenbart, bare en uggen følelse. Så godt når man forstår sammenhengen, de kan aldri fikses, men i det minste kan man da ta seg forhåndsregler. Godt du kom deg unna! 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:04 #33 Del Skrevet torsdag kl 16:04 AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 17.40): Har hatt kvinnelig sjef som er psykopat. Hun tålte ikke at andre fikk oppmerksomhet eller var god i jobben sin, så hun fjernet oss én etter én😪 Anonymkode: 23dee...d2e Hva har det med psykopati å gjøre? Anonymkode: b5969...3d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:08 #34 Del Skrevet torsdag kl 16:08 AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 17.40): Har hatt kvinnelig sjef som er psykopat. Hun tålte ikke at andre fikk oppmerksomhet eller var god i jobben sin, så hun fjernet oss én etter én😪 Anonymkode: 23dee...d2e Kanskje hun har blitt min leder💀 Anonymkode: 59a97...144 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet torsdag kl 16:11 #35 Del Skrevet torsdag kl 16:11 (endret) hvalstad45 skrev (10 minutter siden): Ja, godt du fikk en psykolog som kunne hjelpe! noe av det samme skjedde meg, dette er ikke en partner, men jeg har nå sluttet å håpe på at vi skal kunne få kommet til en felles forståelse, at hen skal kunne komme meg i møte slik jeg har ønsket. Jeg har så ofte dratt derfra med en rar, ubehagelig følelse, at noe er galt, men jeg klarer ikke helt å sette fingeren på det. Det er små stikk og kommentarer, stadig vridning av fokus på seg selv, dominanse, men ikke så mye at det er åpenbart, bare en uggen følelse. Så godt når man forstår sammenhengen, de kan aldri fikses, men i det minste kan man da ta seg forhåndsregler. Godt du kom deg unna! Ja det blir fort som en evig jakt på sin egen hale å prøve å komme til felles forståelse med en slik, for normale regler gjelder jo ikke og man må bare gi og gi til man går tom, og så blir man ødelagt av fortvilelse over at ingenting er godt nok. Slike mennesker er som en sil. Uansett hva man putter oppi rennet det gjennom. Takk for det! ❤️ Godt du forsto også. Man stiller sterkere da. Kan ikke fikse likevel, men kan plassere problemet der det er og slutte med å fortvile så mye over at ingenting er godt nok/beskyldninger man ikke kjenner seg selv igjen i. Endret torsdag kl 16:12 av Trolltunge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sparkling_Pink Skrevet torsdag kl 16:16 #36 Del Skrevet torsdag kl 16:16 Første tegnet jeg så var at han langet ut mot meg helt ut av det blå. I dette tilfellet var det fordi det var gøy det han drev med. Gøy for han. Andre tegnet jeg så var at han fortalte meg at han var psykopat. Da jeg hadde avsluttet relasjonen og kjente han relativt godt skårte jeg han til 30/40 på en psykopatiskala jeg fant på nettet. Forbausende mye velvilje fra han på å holde meg i forholdet ved å stille opp, være omsorgsfull, følge opp interessene mine, kreve hengivenhet og stelle med meg. Sånn, -ja, jeg var samboer med en psykopat og hovedinntrykket var at han var kosete og helt uten videre kunne drept meg øyeblikket etterpå. Det ville i så fall vært min skyld, -fyll inn hva enn som en kan finne på- I dag er han trolig parasitt et annet sted. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:23 #37 Del Skrevet torsdag kl 16:23 Gjør narr og ler av mindre heldige mennesker helt uten samvittighet. Har ikke respekt for deg, kommer 20 minutter for sent, lar deg vente. Kommenterer (ofte sarkastisk) på ting slik at du føler deg mindre verd. Overreagerer og straffer deg for små bagateller. Kan forsåvidt gjelde kun narcissister... en psykopat kan være sjarmerende, du merker kanskje ikke at de er kalde og kalkulerende før det er for sent. Tenker du merker det når de begynner med straff. Husker psykopater jeg var med ødela hele " ett årsdagen" vi skulle feire, fordi jeg hadde kjøpt ham roser. Han ble kjempe sint, fordi jeg hadde kastet bort penger på blomster, og ødela hele kvelden, slik at jeg var lei i meg og gråt hele kvelden. På grunn av en bukett blomster, jeg kjøpte som romantisk gestur. En annen var når jeg hadde gjort moe han ikke likte, jeg skrev ham et følelsesladet unnskyldnings brev, med masse romantiske greier hvir jeg unndkylte meg fortalte ham hvor mye han betyr for meg, og han bare tok brevet kikket så vidt på den og kastet den i søppel. En annen gang straffet meg ved å forlate meg alene midt i en fremmed storby midt på natten.. Tenker sånn typiske straff tendenser er stort rødt flagg!!! Anonymkode: e3565...691 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå