Gå til innhold

Rust på nyere bil - ansvar?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en bil som jeg kjøpte ny i 22. Bilen var importert. Oppdaget i år at det var begynt å ruste på den. Tok kontakt med merkeverksted i byen min siden min forhandler ligger i en annen del av landet. De tok kontakt med fabrikken og tok den inn til behandling. Oppdaget senere mer rust en annen plass. Tok kontakt igjen og jeg fikk en ny time. Trodde de skulle fikse det, men de bare undersøkte det. Skulle høre fra de sa de, men de svarer meg ikke lengre. Spørsmålet er hva kan jeg gjøre? Bilen er under garanti men den er ikke kjøpt i byen min. Den er importert av en forhandler i en annen del av landet. Garantien er jo mot bilprodusenten, men de bruker merkeforhandlere til å fikse eventuelle problemer for seg. 

Anonymkode: f27ad...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har en bil som jeg kjøpte ny i 22. Bilen var importert. Oppdaget i år at det var begynt å ruste på den. Tok kontakt med merkeverksted i byen min siden min forhandler ligger i en annen del av landet. De tok kontakt med fabrikken og tok den inn til behandling. Oppdaget senere mer rust en annen plass. Tok kontakt igjen og jeg fikk en ny time. Trodde de skulle fikse det, men de bare undersøkte det. Skulle høre fra de sa de, men de svarer meg ikke lengre. Spørsmålet er hva kan jeg gjøre? Bilen er under garanti men den er ikke kjøpt i byen min. Den er importert av en forhandler i en annen del av landet. Garantien er jo mot bilprodusenten, men de bruker merkeforhandlere til å fikse eventuelle problemer for seg. 

Hva slags garanti snakker du om? Fabrikkgaranti er vel kun 2 år med mindre bilen er solgt i Norge. 

Anonymkode: 2ade6...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bilen er importert vil garantien følge vilkårene i landet den ble solgt ny i. Så dersom den kommer fra Europa, så er det 2 års garanti på bilen mot fabrikk/fabrikant.

Utover dette må du kontakte forhandleren du kjøpte bilen hos. 

Men dersom rusten skyldes manglende vedlikehold (vask og polering) evnt steinsprut, så er ikke det noe som dekkes av noen garanti. 

Endret av C-girl
Tillegg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har 7 års garanti. Garantien er lik i utlandet og i Norge. Garantien er ting, men man har jo 5 års reklamasjonsrett i Norge mot en profesjonell part. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bilen har 7 års garanti. Garantien er lik i utlandet og i Norge. Garantien er ting, men man har jo 5 års reklamasjonsrett i Norge mot en profesjonell part. 

Ja, men reklamasjonsrett er ikke det samme som garanti. 

Problemet når du kjøper en importert bil er at forhandlernettverket i Norge har null forpliktelse til å gi noe som helst hjelp. Det blir deg mot fabrikken og lykke til.. 

Anonymkode: 2ade6...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

C-girl skrev (1 time siden):

Når bilen er importert vil garantien følge vilkårene i landet den ble solgt ny i. Så dersom den kommer fra Europa, så er det 2 års garanti på bilen mot fabrikk/fabrikant.

Men dersom rusten skyldes manglende vedlikehold (vask og polering) evnt steinsprut, så er ikke det noe som dekkes av noen garanti. 

Vist dette er snakk om gråimport så kommer det helt an på landet/produsent.  Enkelte har klausul som gjør at garantien bortfaller om den tas ut av landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (50 minutter siden):

Vist dette er snakk om gråimport så kommer det helt an på landet/produsent.  Enkelte har klausul som gjør at garantien bortfaller om den tas ut av landet.

Ja det er nok riktig for enkelte merker. 

Men utifra det TS har svart er det en Kia det gjelder, der har bilene lik garant i hele Europa, men det er nok mulig det  er unntak for enkeltkomponenter samt gjennomrustning og lakkgaranti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her er det så mangemledd, at du bør søke hjelp enten hos NAF, eller privat advokat. Du har vel rettshjelpsdekning på bil eller innboforsikringen din du kan bruke? 

Anonymkode: b6b9e...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste rust-garantier er verdiløse da de bare dekker rust innenfra, dvs direkte hull i feks skjermen. De aller fleste skader skyldes manglende polering/voksing og steinsprut som sprer seg.

Anonymkode: b1f62...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C-girl skrev (5 timer siden):

De fleste bilmerker har mye lenger garanti mot rust enn 2 år

Anonymkode: 89444...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varierer veldig fra bilmerke til bilmerke. 

Hos BMW står det 12 år mot gjennomrusting. Men jeg fikk byttet bakluke på min 10 år gamle stasjonsvogn på "goodwill". Det var da bare flekker og ingen gjennomrusting.

Anonymkode: 8341d...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette varierer veldig fra bilmerke til bilmerke. 

Hos BMW står det 12 år mot gjennomrusting. Men jeg fikk byttet bakluke på min 10 år gamle stasjonsvogn på "goodwill". Det var da bare flekker og ingen gjennomrusting.

Anonymkode: 8341d...df6

Snakker du Norsk garanti her, eller snakker du Tysk, Dansk eller noen andre lands garantiordning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Snakker du Norsk garanti her, eller snakker du Tysk, Dansk eller noen andre lands garantiordning? 

Nå blander du garanti og reklamasjon. Garanti er noe produsenten gir det er ikke lovpålagt med garanti

Anonymkode: 89444...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...