AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:55 #1 Del Skrevet tirsdag kl 13:55 Hei. Nå tregner jeg virkelig deres hjelp. Jeg har en fantastisk samboer, men vi er ikke enige om økonomien. Her er saken; Jeg K 41, han M 44. Jeg alene eier en leilighet. Jeg kjøpte den for litt over ett år siden, og vi flyttet inn sammen fra dag en. Jeg fikk for mange år siden en skade som gjør at jeg i dag er gradert uføre og tjener bare totalt ca 450 000 per år. Jeg fikk utbetalt erstatning etter skaden samt arv og oppspart, så jeg har kunnet kjøpe leiligheten uten lån til ca 6 millioner. Jeg har altså litt verdier, men jeg har ingen mulighet til god lønn hverken nå eller i fremtiden. Vi betaler i dag halvparten hver av de løpende kostnadene til boligen. Siden jeg ikke har lån på den er det bare knappe 3000 kr/mnd hver, inkludert fellesutgifter til sameiet, strøm, Internett og kommunale avgifter. Øvrige utgifter som mat osv deler vi likt. Jeg har også en bil til en halv million som vi disponerer like mye, også her betaler han bare halvparten av de løpende kostnadene mens innkjøp og verditap faller på meg. Det første året har jeg tenkt at dette var greit nok, men fremover vil det jo falle veldig skjevt ut. Han kan spare seg opp en god del penger, mens jeg ikke har noe til overs når regningene er betalt. Dersom vi hadde eid sammen hadde jeg jo hatt en del penger på konto som kunne vært investert/gitt meg renter så jeg hadde hatt det mer romslig økonomisk. Hvordan ville dere løst dette? Hva er en god og rettferdig løsning fremover? Anonymkode: 6af89...ced 1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:05 #2 Del Skrevet tirsdag kl 14:05 Det rettferdige er å regne ut prosentvis i forhold til deres månedsinntekt, jeg og mannen min gjør det siden vi ikke har lik lønn. Disse pengene setter vi inn på felles budsjett. Anonymkode: 36fb0...947 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:05 Populært innlegg #3 Del Skrevet tirsdag kl 14:05 Så han disponerer en bil han ikke har betalt for. Og bor i et hus han ikke har betalt for. Nei, han er ikke en "fantastisk" samboer. Han er en snylter. Anonymkode: 78734...ccb 34 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet tirsdag kl 16:52 #4 Del Skrevet tirsdag kl 16:52 Enten at han kjøper seg inn 50% og er med på fremtidig verdistigning eller så må han spytte i noen tusenlapper ekstra i mnd som du kan sette i fond eller hva du vil, så bør kanskje mat fordeles 40-60 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:52 #5 Del Skrevet tirsdag kl 17:52 AnonymBruker skrev (3 timer siden): å regne ut prosentvis i forhold til deres månedsinntekt. Enmanelskeråhate skrev (56 minutter siden): at han kjøper seg inn 50% Sier meg enig i disse; at dere bidrar til felles utgifter med en lik prosentandel av inntekt, og at han kjøper seg inn 50% i leilighet og bil. Anonymkode: 4a2d6...d91 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet tirsdag kl 18:22 #6 Del Skrevet tirsdag kl 18:22 Enten må han betale husleie, eller så bør dere har en form for feles økonomi hvor dere bidrar prosenvis i forhold til intekten deres. Nå lever han jo bare gratis på deg, det er ikke holbart i lengden. Det beste alternativet for han er kansje å kjøoe seg inn (for å ungå kvinne fell), men vent lit med det så dere er sikre på at dere greier å sammarbeide økonomisk. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:49 #7 Del Skrevet tirsdag kl 18:49 Om jeg var han hadde jeg ønsket å betale en liten husleie som takk for at jeg får bo så billig. To beboere sliter dobbelt så mye på leiligheten som en beboer. En leilighet verdt 6 mill kan kanskje leies ut for 20.000–25.000 per måned (ren gjetting), så om han betaler 1/3 av det så er det snilt av deg. Bilen bør han også betale leie i tillegg til brukskostnader. Anonymkode: e87e1...82f 5 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:52 #8 Del Skrevet tirsdag kl 20:52 Synes du bør spørre en advokat eller økonom, for å være ærlig. Å spørre KG…da kan du jo like gjerne spørre deg selv. Anonymkode: 6d3ef...93e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:06 #9 Del Skrevet tirsdag kl 21:06 Ta det med kunderådgiveren i banken din og få råd der. Dere burde ha samboeravtale på plass nå i fredstider, og støtter forslagene ovenfor Betale leie, hyggelig sats. Betale seg inn i bilen om han disponerer den. Opprette en regningskonto der alt blir trekt fra, der dere spytter inn prosentvis fra "lønnen" deres. Egen matkonto, samme modell for innskudd. Hvis han skulle leid som singel, hva hadde han betalt da? Anonymkode: 8cd93...480 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:11 #10 Del Skrevet tirsdag kl 21:11 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ta det med kunderådgiveren i banken din og få råd der. Hva mener du selgeren i banken skal bidra med? Jobben deres er å selge bankens produkter, men TS trenger ikke noe sånt i denne situasjonen. Anonymkode: e87e1...82f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:15 #11 Del Skrevet tirsdag kl 21:15 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva mener du selgeren i banken skal bidra med? Jobben deres er å selge bankens produkter, men TS trenger ikke noe sånt i denne situasjonen. Anonymkode: e87e1...82f I min bank bistår kunderådgiver med alt mulig knyttet til økonomi. Jeg er ikke like bemidlet som ts, men har bikket 4m i ek og assets. Banken er interessert i at ts skal ha god likviditet og fortsette å være en god kunde der verdiene hennes både øker og blir ivaretatt. Anonymkode: 8cd93...480 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mebeforeyou Skrevet tirsdag kl 21:22 #12 Del Skrevet tirsdag kl 21:22 Du får verdistigning på leiligheten, den får ikke han. Kjøper han seg inn med 50/50 får du penger i banken som for god rente nå, eller du kan f. Eks spare i fond. Ikke glem at du «taper» 50% verdistigning om han kjøper seg inn. Alternativt kan han kjøpe en leilighet å leie ut, eller hytte som dere begge kan nyte godt av. Mange muligheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet tirsdag kl 21:26 #13 Del Skrevet tirsdag kl 21:26 Oisann, dette synes jeg på ingen måte at er fantastisk av ham. Jeg vil faktisk påstå at han er en snylter. Angående husleie bør han betale en anstendig husleie. Nå betaler han omtrent halvparten av hva det koster å leie et rom i et kollektiv, til enda mindre, litt avhengig av hvor i landet. Bil er et tapsprosjekt og bil må etterhvert byttes ut. Mer bruk gjør dette til noe som skjer fortere. Når du har stått for bilen burde han stå for alt av drift, fra bensin til dekk og verksted. Eventuelt bør dere regne ut total kostnad ved å ha bilen angåande kostnader og verditap, og så bør han betale leie tilsvarende halvparten av dette i måneden. Å betale noe mindre enn 10000 kr for bolig og bil som voksen person med inntekt er flaut. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ezners Skrevet tirsdag kl 21:53 #14 Del Skrevet tirsdag kl 21:53 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hva mener du selgeren i banken skal bidra med? Jobben deres er å selge bankens produkter, men TS trenger ikke noe sånt i denne situasjonen. Anonymkode: e87e1...82f En Brederådgiver gjør ,mye mer en å kun selge produkter. Rådgiverens er interessert i forbedre inntjening samt redusere risikoen ved kundeporteføljen sin og banken. Dette inkluderer også åpenbart sammensetninger av eiendeler og likviditet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:57 #15 Del Skrevet tirsdag kl 21:57 Ang boligen, så kan det være han taper en del på verdistigning av å ikke eie boligen (kommer helt an på hvor i landet). I tillegg så har den veldig lav formuesverdi, og reduserer litt formueskatt dersom han egentlig sitter med en del midler selv. Likevel er bare løpende utgifter på 3000 veldig lite. Dere bør i alle fall legge inn en "leie" på 2-3000 i tillegg. Ang bilen så burde han nok betale en del mer. Dvs. hva er løpende kostnader? Regnes evt EU-kontroll, service og reparasjoner inn her? Om bilen er ganske ny, så er jo det siste noe som først kommer om noen år, og det er kjedelig om du sitter med hele den regningen om dere ikke er sammen lenger. Verditapet kommer i tillegg. Anonymkode: 72593...efc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:04 #16 Del Skrevet tirsdag kl 22:04 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei. Nå tregner jeg virkelig deres hjelp. Jeg har en fantastisk samboer, men vi er ikke enige om økonomien. Her er saken; Jeg K 41, han M 44. Jeg alene eier en leilighet. Jeg kjøpte den for litt over ett år siden, og vi flyttet inn sammen fra dag en. Jeg fikk for mange år siden en skade som gjør at jeg i dag er gradert uføre og tjener bare totalt ca 450 000 per år. Jeg fikk utbetalt erstatning etter skaden samt arv og oppspart, så jeg har kunnet kjøpe leiligheten uten lån til ca 6 millioner. Jeg har altså litt verdier, men jeg har ingen mulighet til god lønn hverken nå eller i fremtiden. Vi betaler i dag halvparten hver av de løpende kostnadene til boligen. Siden jeg ikke har lån på den er det bare knappe 3000 kr/mnd hver, inkludert fellesutgifter til sameiet, strøm, Internett og kommunale avgifter. Øvrige utgifter som mat osv deler vi likt. Jeg har også en bil til en halv million som vi disponerer like mye, også her betaler han bare halvparten av de løpende kostnadene mens innkjøp og verditap faller på meg. Det første året har jeg tenkt at dette var greit nok, men fremover vil det jo falle veldig skjevt ut. Han kan spare seg opp en god del penger, mens jeg ikke har noe til overs når regningene er betalt. Dersom vi hadde eid sammen hadde jeg jo hatt en del penger på konto som kunne vært investert/gitt meg renter så jeg hadde hatt det mer romslig økonomisk. Hvordan ville dere løst dette? Hva er en god og rettferdig løsning fremover? Anonymkode: 6af89...ced Hvordan kan du sitte igjen med omtrent ikke noe til overs med boutgifter på 3000 og en inntekt på 450.000? Anonymkode: a3716...ac1 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:12 #17 Del Skrevet tirsdag kl 22:12 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvordan kan du sitte igjen med omtrent ikke noe til overs med boutgifter på 3000 og en inntekt på 450.000? Anonymkode: a3716...ac1 Det lurer jeg også på. Anonymkode: a7e99...c9b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:15 #18 Del Skrevet tirsdag kl 22:15 En bolig du trives i synes jeg er en god nok investering. Hvis han kjøper halve nå, må du kjøpe han ut pluss verdistigning hvis det blir slutt. Det kan jo hende at du ikke vil ha råd til det. Og med 3000/mnd i boligutgifter og 450 i året så synes jeg det er rart at du ikke har mye til overs etter at regningene er betalt. Se over økonomien, hva går pengene til? I tillegg til løpende kostnader bør han betale noe ekstra både for bolig og bil. Han høres mest ut som en snylter. Anonymkode: 36781...057 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet tirsdag kl 22:17 #19 Del Skrevet tirsdag kl 22:17 Dette er et eksempel som viser at samboers lån og utgifter ikke alene burde være grunnlaget for å finne ut av økonomien i et forhold. Hadde du vært svært belånt hadde sikkert noen skreket at det ikke er rettferdig for din samboer å betale ned på dine avdrag på lånet. Så. Her er det rett og rimelig at dere ser hva det ville kostet for dere å leie. Så deler dere på 2 og drar fra litt i samboerrabatt. Hans tidligere leie har også noe å si. Hva sparte han på å flytte inn til deg? Her burde han gi deg halvparten av mellomlegget, minst. Hans lønn er også en faktor. Og diverse. Slik det er nå så snylter han bare på deg. At han ikke skammer seg over å være voksen mann og betale en tusenlapp for å bo hos sin uføre kjæreste. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #20 Del Skrevet 19 timer siden Først vil jeg advare deg mot å la ham kjøpe seg inn. Du har lav inntekt og nedbetalt bolig, det er fantastisk! Hvis du lar han kjøpe seg inn, og det senere blir brudd, så kan det hende du ikke har råd til å kjøpe ham ut, og må selge. Så ikke vær dumsnill. Dernest er han en voksen mann du ikke har forsørgerplikt for. Det er ingen grunn til at han skal bo så billig. Han burde betale leie tilsvarende halvparten av det det ville kostet å leie, minus kollektivrabatt. Så 8-10 000 i mnd. De pengene setter du på sparing til reparasjoner, vedlikehold og oppussing, som er utgifter som faller på kun deg som er eier. Likedan er det ingen grunn til at han skal betale bare løpende utgifter på bil. Bil er ikke en investering men tapsprosjekt. Den faller i verdi hvert år, og raskere med høyere km-stand. Her kan han eventuelt få kjøpe seg inn 50% så han deler tap av verdi/kjøper nytteverdi. De pengene han betaler i «leasing» av bilen, spares mot den dagen bilen må byttes ut. Anonymkode: 576bc...5e6 4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå