AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #61 Del Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fattigdom i Oslo øst? 🤣 Og du beskylder andre for faktafeil? Det er også snakk om samlet inntekt på over 1 mill, noe de fleste får til i dag med 2 startlønner. Anonymkode: 74d5e...0a8 Her er det en som ikke har fått med seg utviklingen. Det er masse (relativ) fattigdom på Oslo øst, og det er heller ikke 1 million i gjennomsnittsinntekt på den siden av byen. Du bor ikke i Oslo kanskje? Anonymkode: 36ec4...d27 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #62 Del Skrevet 12. november 2024 AprilLudgate skrev (12 minutter siden): Ingen 😅 https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=377848114 https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=370943964 Anonymkode: 74c6d...e31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #63 Del Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har rett over 1 800 000 nå, samlet. Holder det eller er vi naive? Vi har én på 2 år og "normalt" forbruk i det store og det hele. Tenker boliglån på 9-10 mill. Vi er 30 og 31, og har litt over 1 mill i oppspart EK, ingen gjeld og ingen kjøretøy. Han har betydelige muligheter for å øke inntektene sine i fremtiden mens jeg allerede mer eller mindre har nådd taket innefor min retning. Tanker? Anonymkode: 091d7...854 Dere er langt fra øvre middelklasse i Oslo. Vi tjener 2,3 samlet men har også noe leieinntekt som kommer på toppen. Har hus til 15 mill, lån på ca 9. Bor i bydel Østensjø, og tjener nok i øvre sjikt av hva folk i nabolaget tjener. Jeg føler ikke vi er øvre middelklasse Anonymkode: 7af73...f6d 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 12. november 2024 #64 Del Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Spent på hvilken leilighet med 3 soverom du får på løkka til 5.5 mill? Anonymkode: 8b00a...8c8 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det lurer jeg på også😅 Vil gjerne på visning på en slik! Anonymkode: fa1f1...cf6 Det finnes ikke, det er dog 100 3 roms i Oslo som koster under 5 500 000, men det er mye i nærheten av våre nye landsmenn, Søndre Nordstrand, Furuset, Grorud og Romsås. Mange hadde "underlige" designer eller var overseksjonerte utleie enheter 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #65 Del Skrevet 12. november 2024 Øvre middelklasse bor vel godt tenker jeg. Bolig i godt strøk i Oslo koster 20 mill ++. Hytte på Geilo 7-8 mill og sommersted i Marbella, St Tropes eller Tjøme koster tilsvarende Oslo. Lett å gange ut hva du trenger av inntekt. Spørsmålet er hvordan man skaffer de. Du kommer ikke dit med en vanlig jobb i en eller annen bedrift. Det er en lek for flinke og driftige mennesker enten de er økonomer, aksjemeglere, advokatpartnere, skuespillere, bedriftseiere, eiendomsutviklere. Så er det en helg gjeng til med arvinger og de som har hatt flaks med når de gikk inn i eiendomsmarkedet. Anonymkode: afc77...4bb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #66 Del Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Øvre middelklasse? Tja, bolig til 15-25 millioner. Ny bil til 1.5-2 millioner hvert 5 år. Dyre klær, mat, ferier, osv. Tror nok vi fort snakker rundt 5 millioner i samlet inntekt. Typisk par der begge er lege, partner i noe hvitsnipp greier, eier eget firma, o.l. Litt vanskelig å estimere, da de som allerede er del av den øvre middelklassen kom inn på markedet lenge før dagens priser. Jeg kjenner et par i 50-åra der mannen er partner i advokatfirma, og dama har lederstilling i big 4. Samlet drar de nok inn rundt 7-8-9 millioner kroner / året før skatt. De bor i hus som er verdt rundt 30 millioner, men dette kjøpte de jo for 20 år siden. De lever et fint liv med fine ferier, stor og dyr hytte, ungene som driver på med ridesport, kjøper alltid det nyeste. Anonymkode: fd6c3...120 Grunnlønna til en overlege på sykehus ligger på rundt 1 million, så med mindre de to legene jobber heftig mye overtid eller har individuelle tillegg (eller andre inntektskilder) så er det få legepar som kommer opp i 5 mill samlet inntekt. Muligens 5 mill til sammen med to fastleger som også går mye legevakt/tar andre oppdrag eller jobber gjennom vikarbyrå, men da blir det ofte næringsinntekt og må ta høyde for utgiftene som følger med det. Anonymkode: b0a6c...367 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlackSunshine Skrevet 12. november 2024 #67 Del Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Minimum 5 mill for å leve som øvre middelklasse, helst mer. Fasade koster😉 Anonymkode: 83f54...ad4 5 mill? Da er det en ganske liten øvre middelklasse i Norge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 12. november 2024 #68 Del Skrevet 12. november 2024 Altså du blir nesten ikke en del av arbeiderklassen i Oslo med den inntekten jo mindre dere arver eller kjøpte deres første bolig da det var billig. Jeg tjener over millionen alene nå, men jeg anser ikke meg selv som middelklasse 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 12. november 2024 #69 Del Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=377848114 https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=370943964 Anonymkode: 74c6d...e31 Totalprisen er høyere 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 12. november 2024 #70 Del Skrevet 12. november 2024 Majer skrev (2 minutter siden): Altså du blir nesten ikke en del av arbeiderklassen i Oslo med den inntekten jo mindre dere arver eller kjøpte deres første bolig da det var billig. Jeg tjener over millionen alene nå, men jeg anser ikke meg selv som middelklasse Du tjener en mill og er ikke middelklasse? Tjener du ulovlig på narkosalg? 😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 12. november 2024 #71 Del Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så hvis jeg er jurist på deltid er jeg øvre middelklasse? Mens hvis mine 500 000 kommer fra butikkjobb tilhører jeg en slags underklasse? Anonymkode: 129ed...838 Vi har ikke klasser i Norge. Men når man ser på teoretisk hvordan klasseinndelingen er i andre land, er det en kombinasjon av sosial status og inntekt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 12. november 2024 #72 Del Skrevet 12. november 2024 Alle som har eid hus over lengre tid i Oslo er multimilionærer, det krever hverken klasse eller dyktighet. Det er derfor det er såpass med penger til bolig i Oslo og dermed veldig fiendtlig mot folk uten EK selv med middels inntekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #73 Del Skrevet 12. november 2024 Forøvrig er det ikke noen problem å ble del av den øvre middelklassen. Finnes plenty av partnere innen revisjon, finans, management consulting, jus, m.m. som har årslønn på 5 millioner og opp. Tusenvis av slike her i landet, og de fleste bor i Oslo og omegn. Anonymkode: fd6c3...120 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 12. november 2024 #74 Del Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Øvre middelklasse? Tja, bolig til 15-25 millioner. Ny bil til 1.5-2 millioner hvert 5 år. Dyre klær, mat, ferier, osv. Tror nok vi fort snakker rundt 5 millioner i samlet inntekt. Typisk par der begge er lege, partner i noe hvitsnipp greier, eier eget firma, o.l. Litt vanskelig å estimere, da de som allerede er del av den øvre middelklassen kom inn på markedet lenge før dagens priser. Jeg kjenner et par i 50-åra der mannen er partner i advokatfirma, og dama har lederstilling i big 4. Samlet drar de nok inn rundt 7-8-9 millioner kroner / året før skatt. De bor i hus som er verdt rundt 30 millioner, men dette kjøpte de jo for 20 år siden. De lever et fint liv med fine ferier, stor og dyr hytte, ungene som driver på med ridesport, kjøper alltid det nyeste. Anonymkode: fd6c3...120 Det her var ganske virkelighetsfjernt. Øvre middelklasse er ikke en ekstremt liten gruppe bestående av de som tjener aller best i landet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #75 Del Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Forøvrig er det ikke noen problem å ble del av den øvre middelklassen. Finnes plenty av partnere innen revisjon, finans, management consulting, jus, m.m. som har årslønn på 5 millioner og opp. Tusenvis av slike her i landet, og de fleste bor i Oslo og omegn. Anonymkode: fd6c3...120 Nei… det er det ikke. De som jobber toppstillinger i de fire store tjener ofte ikke mer enn maks 2 millioner i året. Anonymkode: 45cbc...1bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 12. november 2024 #76 Del Skrevet 12. november 2024 Åfysøren jeg er glad jeg ikke bor i Oslo... jeg bor på østlandet, litt over en time fra Oslo og vi klarer oss fint på 1,8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #77 Del Skrevet 12. november 2024 Mannen min tjener 1,7 i topplederstilling, jeg har ca 1 million. Vi har 66.000kr i låneutgifter i måneden og vi føles oss virkelig ikke rike. Med husleie, garasje osv er vi på 88.000kr i boutgifter i måneden. Det er ingen middelklasselivsstil. Anonymkode: 45cbc...1bb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Naos Skrevet 12. november 2024 #78 Del Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har alltid tenkt at klasse handler om dannelse og kunnskap, ikke penger og eiendom alene. Jeg har eiendom verdt 30 millioner, og jeg har rundt 10 millioner på bok. Likevel lever jeg et sparsommelig liv. Jeg kjøper gjerne brukt, men kvalitet. Sløser ikke. Har ikke dyre gjenstander bare for å ha dem, men pga nytte. Min motivasjon bak dette er så fremtidige arvtakere av eiendommen skal kunne videreføre denne og ha kapital til vedlikehold og utvikling. Anonymkode: 51dfc...077 Er ikke det litt arrogant å si at klasse handler om dannelse og kunnskap…? Er det da slik at jo høyere klasse, jo mer dannelse og kunnskap? Og jo lavere klasse, jo mindre dannelse og kunnskap? Og hva slags dannelse er det snakk om? Hva slags kunnskap? Det kan godt være at folk i en viss klasse sier sånn til seg selv, i så fall var dette et fascinerende innblikk i en kollektiv selvoppfattelse. 30 millioner i eiendom, 10 millioner på bok, et sparsommelig liv. Ja kanskje, men det kan også være sparsommelig relativt til det man har, og ikke sparsommelig sammenlignet med noen som har 30 000 i buffer. Eller 0. Jeg vet ikke hva sparsommelig betyr når man har 10 mill på bok og 30 mill i eiendom. Kanskje det er sammenlignbart med å ha lav inntekt, men man har nok litt mindre av angsten. Selv har jeg rømt fra hele greia, jeg trenger ikke være noe som helst lenger. Det er en frihet jeg ikke visste eksisterte, jeg ante ikke at det finnes miljøer der ute som gir blanke faen i disse oppkonstruerte boksene som jeg ble født inn i. Men det gjør meg ikke bedre, bare … friere.. til å være meg. Og for min del, mye lykkeligere! Selv om det jo selvfølgelig ikke er noe galt i å sitte med 30 millioner i eiendom, 10 millioner på bok og se på seg selv som sparsommelig, dannet og kunnskapsrik. Det er sikkert et ok sted å være det også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #79 Del Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Forøvrig er det ikke noen problem å ble del av den øvre middelklassen. Finnes plenty av partnere innen revisjon, finans, management consulting, jus, m.m. som har årslønn på 5 millioner og opp. Tusenvis av slike her i landet, og de fleste bor i Oslo og omegn. Anonymkode: fd6c3...120 6000 personer i Norge tjener over 5 mill, og 86 prosent av disse er menn, så det er riktig at det er tusenvis , men ikke vanlig, eller lett Anonymkode: 7c0f0...c52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #80 Del Skrevet 12. november 2024 For å leve komfortabelt i Oslo bør man nok opp i minst 4-5 millioner i samlet inntekt. Anonymkode: d2354...93c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå