AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #181 Del Skrevet 17. november 2024 Rucula skrev (På 12.11.2024 den 18.12): Åfysøren jeg er glad jeg ikke bor i Oslo... jeg bor på østlandet, litt over en time fra Oslo og vi klarer oss fint på 1,8 Samme her… Ca 1,8 i inntekt, bor i byens beste boligstrøk med hage, dobbel garasje og sjøutsikt. Har to biler (en helt ny) to hytter og båt. Reiser på utenlandsferier hvert år og spiser minst en gang i året på Michelinrestaurant. Hadde vi bodd i Oslo hadde vi trøkket oss inn i et bøttekott og måttet snu på hver eneste krone. Anonymkode: 29823...522 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #182 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg mener tvert i mot at mange i tråden har en helt urealistisk oppfatning av hva som er vanlig lønnsinntekt i Norge. Denne grafen viser hvordan lønnsfordelingen er: (https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2024-11/id3045067/?ch=7) Ts og mannen har ikke bare over gjennomsnittet god lønn, de er i en liten minoritet med usedvanlig god lønn. De fleste av de på deres nivå (ca. 900 000) vil være i slutten av karrieren også, mens TS og mannen hennes er i starten. Det er helt sikkert mange på Oslo vest som har lavere inntekter enn dette, men de vil ha arvet. Akkurat hva som skal til for å være "øvre" middelklasse er ikke klart definert, men TS er i hvertfall på god vei inn i høyt opp i øvre halvdel av middelklasse sånn inntektsmessig. Om de kjøper en leilighet på Ullern, sender barna på privatskole og fiolintimer og drar på ferier til Sør-Frankrike, kanskje det blir øvre middelklasse nok for dem? Anonymkode: 5c886...aa7 Den grafen inkluderer vel alt fra studenter, uføre og pensjonister til deltidsarbeidende? Den inkluderer vel også alt fra 20- til 65-åringer. Jeg tenker det er helt gjennomsnittlig at to voksne med bachelor i fullstidsstilling har samlet inntekt på 1,5-1,8 mill. Og en god del mer, om de er f eks 60 år begge to. Anonymkode: 75bbb...54a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #183 Del Skrevet 17. november 2024 Rucula skrev (På 12.11.2024 den 18.12): Åfysøren jeg er glad jeg ikke bor i Oslo... jeg bor på østlandet, litt over en time fra Oslo og vi klarer oss fint på 1,8 Vi bor en halvtime unna Oslo og har 3 tenåringer. Litt trangt med samlet inntekt på 1,6 mill, men det er først og fremst pga idiotiske prioriteringer på boligmarkedet. Har kun egenkapital på 3,5 mill selv om vi nærmer oss 50 år. Den som kunne skrudd tiden tilbake 10 år.... 😭 Anonymkode: 75bbb...54a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #184 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Den grafen inkluderer vel alt fra studenter, uføre og pensjonister til deltidsarbeidende? Den inkluderer vel også alt fra 20- til 65-åringer. Jeg tenker det er helt gjennomsnittlig at to voksne med bachelor i fullstidsstilling har samlet inntekt på 1,5-1,8 mill. Og en god del mer, om de er f eks 60 år begge to. Anonymkode: 75bbb...54a Nei, den angir lønnsinntekter. Du kan selv lese kilden, selv om lenken ikke ble klikkbar av en eller annen grunn. Det stemmer at andre typer inntekter (aksjer, leieinntekter osv) ikke er med, bare lønn. Og det er selvfølgelig slike inntekter de som blir skikkelig rike har, ikke bare lønn, men temaet her er fortsatt middelklasse. Anonymkode: 5c886...aa7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #185 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Den grafen inkluderer vel alt fra studenter, uføre og pensjonister til deltidsarbeidende? Den inkluderer vel også alt fra 20- til 65-åringer. Jeg tenker det er helt gjennomsnittlig at to voksne med bachelor i fullstidsstilling har samlet inntekt på 1,5-1,8 mill. Og en god del mer, om de er f eks 60 år begge to. Anonymkode: 75bbb...54a Et par, bachelor og 60 år er jo en kraftig innsnevring av de som utgjør gjennomsnittet. Noen er en singel elektriker på 25. Noen er en bonde og en sykepleier. Men statistikken er såvidt jeg husker i «fulltidsekvivalenter». Altså bidrar ikke studenter, arbeidsledige eller pensjonister. Anonymkode: 8bf2e...964 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #186 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vi bor en halvtime unna Oslo og har 3 tenåringer. Litt trangt med samlet inntekt på 1,6 mill, men det er først og fremst pga idiotiske prioriteringer på boligmarkedet. Har kun egenkapital på 3,5 mill selv om vi nærmer oss 50 år. Den som kunne skrudd tiden tilbake 10 år.... 😭 Anonymkode: 75bbb...54a Hadde jeg kunnet skrudd tiden tilbake 10 år, så hadde jeg definitivt kjøpt Tesla-aksjer, ikke bolig… Men det nytter uansett ikke å se seg tilbake og være etterpåklok. Noe av det jeg tenker er et kjennetegn for øvre middelklasse (hvis vi snakker kun om penger) er at man alltid tjener nok til at boligprisveksten ikke «løper fra» en, og at man hele tiden bygger egenkapital i form av sparing og investering, ikke nødvendigvis i bolig. Anonymkode: 29823...522 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #187 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde jeg kunnet skrudd tiden tilbake 10 år, så hadde jeg definitivt kjøpt Tesla-aksjer, ikke bolig… Men det nytter uansett ikke å se seg tilbake og være etterpåklok. Noe av det jeg tenker er et kjennetegn for øvre middelklasse (hvis vi snakker kun om penger) er at man alltid tjener nok til at boligprisveksten ikke «løper fra» en, og at man hele tiden bygger egenkapital i form av sparing og investering, ikke nødvendigvis i bolig. Anonymkode: 29823...522 Så du mener at middelklasse defineres av risikovilje? Anonymkode: dd4c5...1be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #188 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så du mener at middelklasse defineres av risikovilje? Anonymkode: dd4c5...1be Nei, mer av evnen til å spare. Det som ofte kjennertegner de lavere samfunnsklasser er at de bruker opp hele inntekten sin hver måned. Men det er selvsagt mange ting som spiller inn på om man kan definere seg som en viss klasse, om man absolutt vil sette hverandre i bås. Anonymkode: 29823...522 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #189 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hadde jeg kunnet skrudd tiden tilbake 10 år, så hadde jeg definitivt kjøpt Tesla-aksjer, ikke bolig… Men det nytter uansett ikke å se seg tilbake og være etterpåklok. Noe av det jeg tenker er et kjennetegn for øvre middelklasse (hvis vi snakker kun om penger) er at man alltid tjener nok til at boligprisveksten ikke «løper fra» en, og at man hele tiden bygger egenkapital i form av sparing og investering, ikke nødvendigvis i bolig. Anonymkode: 29823...522 Å kunne gå tilbake og plukke enkelt-aksjer er temmelig urealistisk. Men 10 år med S&P 500 hadde gitt deg rundt 4x reell avlastning. 1 million i 2014 hadde blitt 4 millioner i dag. Boligmarkedet er ikke i nærheten av samme prisvekst. Så de som har hatt tilstrekkelig «overskuddskapital» til å investere i indeksfond i tillegg til å bo, og tidlig nok i livet til at de kan høste av dette er priviligerte. Typisk begynner man kanskje å jobbe som 25-åring, får barn som 30-åring og derfra er det stort behov for kapitalkrevende bolig. Anonymkode: 8bf2e...964 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 17. november 2024 #190 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Nei, mer av evnen til å spare. Det som ofte kjennertegner de lavere samfunnsklasser er at de bruker opp hele inntekten sin hver måned. Men det er selvsagt mange ting som spiller inn på om man kan definere seg som en viss klasse, om man absolutt vil sette hverandre i bås. Anonymkode: 29823...522 Sparer du 100,000 kr I gjennomsnitt hvert år i 20 år og plasserer det i banken, så har du ca 3.5 millioner kroner 20 år senere. Det gir ikke mye bolig i Oslo. Så det handler om risikovilje, og å være gammel nok til å kunne kjøpe bolig/aksjer før prisene steg til himmels. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #191 Del Skrevet 17. november 2024 Middelklasse er for meg de som ikke har fysisk krevende jobber og som har mer enn typisk fagbrev som utdannelse. Lærere, sykepleiere, regnskap, rådgivere, og opp til folk som har tunge profesjonsutdannelser (lege, ingenør, jurist) og toppjobber i finans. Folk innen kunst og kulturfeltet er og middelklasse. Middelklassen er en stor klase og de som er i øvre del har mer enn de trenger, det vil si at de kan investere i hytter, fond og ekstra utleiebolig eller flotte ferier. Vi har for eksempel en sokkelleilighet i huset som står tom, selv om vi fint kunne leid ut til rundt 10000. Vi behøver ikke pengene for at det skal gå rundt. Nå betyr ikke dette at vi er i øvre middelklasse, men vi har sånn sett mer enn vi må for at det akkurat går rundt hver måned. For meg er klasse og noe som handler om å kjenne til ting. Du kan kle deg passende, du kan spise pent og kjenner til en del koder. Du oppfører deg passende og kan omgås ulike typer mennesker. Du trenger ikke å ha abonnement på nasjonalteateret men klasse handler og om å kjenne til en del kulturelle preferanser som å kjenne til handlingen i Ibsens mest kjente stykker,ha lest mer enn faglitteratur osv. Du bør og ha reist og bodd i utlandet, forstå hvorfor og hvordan samfunnet er bygget opp og hvordan det politiske systemet fungerer. Mange som har enkle forklaringer på alt (utlendingene har skylden i alt for eksempel) har typisk arbeiderklassebakgrunn og mangler utdanning og stemmer på FRP Anonymkode: 0fef3...170 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #192 Del Skrevet 17. november 2024 Camlon skrev (1 time siden): Sparer du 100,000 kr I gjennomsnitt hvert år i 20 år og plasserer det i banken, så har du ca 3.5 millioner kroner 20 år senere. Det gir ikke mye bolig i Oslo. Så det handler om risikovilje, og å være gammel nok til å kunne kjøpe bolig/aksjer før prisene steg til himmels. Hvem har snakket om å spare i bank? Sparer man alle pengene sine i bank er man jo stokk dum og mest sannsynlig heller ikke kompetent nok til å ta vare på en bolig eller et lån. Anonymkode: 29823...522 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 17. november 2024 #193 Del Skrevet 17. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvem har snakket om å spare i bank? Sparer man alle pengene sine i bank er man jo stokk dum og mest sannsynlig heller ikke kompetent nok til å ta vare på en bolig eller et lån. Anonymkode: 29823...522 Dette er etterpåklokskap. Å spare penger i bank var en helt ok måte å spare penger til 2003. Det var etter 2003 når renten gikk ned, kronen falt og boligprisene steg til himmels at det ble ansett som en dårlig måte å spare penger. Endret 17. november 2024 av Camlon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #194 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hadde jeg kunnet skrudd tiden tilbake 10 år, så hadde jeg definitivt kjøpt Tesla-aksjer, ikke bolig… Men det nytter uansett ikke å se seg tilbake og være etterpåklok. Noe av det jeg tenker er et kjennetegn for øvre middelklasse (hvis vi snakker kun om penger) er at man alltid tjener nok til at boligprisveksten ikke «løper fra» en, og at man hele tiden bygger egenkapital i form av sparing og investering, ikke nødvendigvis i bolig. Anonymkode: 29823...522 Hvorfor skal man ikke se seg tilbake og være etterpåklok? Det er jo slik man lærer av feil, og endrer handlingsmønster i fremtiden. Anonymkode: 4a2cd...875 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #195 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Middelklasse er for meg de som ikke har fysisk krevende jobber og som har mer enn typisk fagbrev som utdannelse. Lærere, sykepleiere, regnskap, rådgivere, og opp til folk som har tunge profesjonsutdannelser (lege, ingenør, jurist) og toppjobber i finans. Folk innen kunst og kulturfeltet er og middelklasse. Anonymkode: 0fef3...170 Aha, middelklasse er i hovedsak de som har en jobb ChatGPT kan gjøre på en brøkdel av tiden. Anonymkode: 4a2cd...875 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #196 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Aha, middelklasse er i hovedsak de som har en jobb ChatGPT kan gjøre på en brøkdel av tiden. Anonymkode: 4a2cd...875 Du kan gjøre narr alt du vil men arbeiderklasse=håndtverkere og folk med tunge jobber som helsefagarbeidere og assistenter i barnehagen Middelklasse er det store sjiktet som hovedsakelig jobber ved skrivebord Overklassen er de som kan leve av kapitalinntekter Anonymkode: 0fef3...170 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #197 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å kunne gå tilbake og plukke enkelt-aksjer er temmelig urealistisk. Men 10 år med S&P 500 hadde gitt deg rundt 4x reell avlastning. 1 million i 2014 hadde blitt 4 millioner i dag. Boligmarkedet er ikke i nærheten av samme prisvekst. Så de som har hatt tilstrekkelig «overskuddskapital» til å investere i indeksfond i tillegg til å bo, og tidlig nok i livet til at de kan høste av dette er priviligerte. Typisk begynner man kanskje å jobbe som 25-åring, får barn som 30-åring og derfra er det stort behov for kapitalkrevende bolig. Anonymkode: 8bf2e...964 Å skru tilbake tiden for å kjøpe enkeltaksjer er urealistisk, men å skru tilbake tiden for å kjøpe bolig er realistisk? Anonymkode: 29823...522 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #198 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Samme her… Ca 1,8 i inntekt, bor i byens beste boligstrøk med hage, dobbel garasje og sjøutsikt. Har to biler (en helt ny) to hytter og båt. Reiser på utenlandsferier hvert år og spiser minst en gang i året på Michelinrestaurant. Hadde vi bodd i Oslo hadde vi trøkket oss inn i et bøttekott og måttet snu på hver eneste krone. Anonymkode: 29823...522 En gang i året?😂 Gratulerer med dagen, du… så pinlig å måtte dra det kortet, akkurat som om det er noe å skryte av… nei vent, glemmer at du ikke bor i Oslo. Hvis jeg hadde flyttet kunne jeg hatt 20 mill disponibelt ETTER at jeg hadde kjøpt hus, beholdt hytter og biler. Bare sånn for å sette det på spissen. Vi skal tross alt gå inn for å skyte av å spise på «gode» restauranter en gang i året😂👏 Anonymkode: 94392...f2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #199 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): En gang i året?😂 Gratulerer med dagen, du… så pinlig å måtte dra det kortet, akkurat som om det er noe å skryte av… nei vent, glemmer at du ikke bor i Oslo. Hvis jeg hadde flyttet kunne jeg hatt 20 mill disponibelt ETTER at jeg hadde kjøpt hus, beholdt hytter og biler. Bare sånn for å sette det på spissen. Vi skal tross alt gå inn for å skyte av å spise på «gode» restauranter en gang i året😂👏 Anonymkode: 94392...f2d Merkelig slutning å trekke. Mitt innlegg var ikke ment som skryt, det var en ren sammenligning av å bo i Oslo kontra å bo en time unna Oslo, med 1,8 mill i samlet inntekt. Jeg anser ikke meg selv som «øvre middelklasse» i det hele tatt. Jeg har en bachelorgrad og en helt vanlig jobb. Anonymkode: 29823...522 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #200 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): En gang i året?😂 Gratulerer med dagen, du… så pinlig å måtte dra det kortet, akkurat som om det er noe å skryte av… nei vent, glemmer at du ikke bor i Oslo. Hvis jeg hadde flyttet kunne jeg hatt 20 mill disponibelt ETTER at jeg hadde kjøpt hus, beholdt hytter og biler. Bare sånn for å sette det på spissen. Vi skal tross alt gå inn for å skyte av å spise på «gode» restauranter en gang i året😂👏 Anonymkode: 94392...f2d Om noen fortsatt skulle ha trodd at mye penger og adresse på Oslo vest automatisk førte til dannelse og pene manerer, kan de jo lese dette innlegget. Anonymkode: 5c886...aa7 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå