Gå til innhold

Hvor mye bør man ha samlet i årslønn hvis man skal bo i Oslo og ha en øvre middelklasse livsstil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva har skjedd med oss nordmenn? Dette med klasse dukker stadig oftere opp som tema. Jeg kjenner folk som definerer  seg som middelklasse. Hva er middelklasse? 

Anonymkode: dd4c5...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rucula skrev (1 time siden):

Denne grafen inkluderer vel uføre og deltidsarbeidende?

Nei, kun lønn og det er omregnet til heltid.

Anonymkode: 5c886...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg mener tvert i mot at mange i tråden har en helt urealistisk oppfatning av hva som er vanlig lønnsinntekt i Norge. Denne grafen viser hvordan lønnsfordelingen er:

image.thumb.png.6ce6b110f52e28454040dfc656b08123.png

(https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2024-11/id3045067/?ch=7)

Ts og mannen har ikke bare over gjennomsnittet god lønn, de er i en liten minoritet med usedvanlig god lønn. De fleste av de på deres nivå (ca. 900 000) vil være i slutten av karrieren også, mens TS og mannen hennes er i starten. 

Det er helt sikkert mange på Oslo vest som har lavere inntekter enn dette, men de vil ha arvet. Akkurat hva som skal til for å være "øvre" middelklasse er ikke klart definert, men TS er i hvertfall på god vei inn i høyt opp i øvre halvdel av middelklasse sånn inntektsmessig. Om de kjøper en leilighet på Ullern, sender barna på privatskole og fiolintimer og drar på  ferier til Sør-Frankrike, kanskje det blir øvre middelklasse nok for dem?

Anonymkode: 5c886...aa7

700k er gjennomsnittslønn og er lite, det er lærerlønn. Sykepleiernaboen min tjener 1+ mill med litt ekstravakter. Rørleggeren min tjener over 1,2 mill (sjekket proff.no)

Anonymkode: 4a2cd...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

700k er gjennomsnittslønn og er lite, det er lærerlønn. Sykepleiernaboen min tjener 1+ mill med litt ekstravakter. Rørleggeren min tjener over 1,2 mill (sjekket proff.no)

Noen nabohhistorier kan være morsomme, men fakta er bedre.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/2024/05/05/dette-er-den-vanligste-lonna-i-norge/

Anonymkode: 80108...f8e

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hva har skjedd med oss nordmenn? Dette med klasse dukker stadig oftere opp som tema. Jeg kjenner folk som definerer  seg som middelklasse. Hva er middelklasse? 

Antakelig noe påvirkning fra utlandet - der en del land har større klasseforskjeller. Og man hører stadig om "middelklassen " i USA ifm valget der...

.. middeklassen i Norge er vel folk som stort sett har kontorjobber og 2-3 år med høyskole og middels inntekt og oppover. Altså rådgivere, sykepleiere, lærere, jurister og opp til leger....

.. arbeiderklassen er industriarbidere, fiskere, kanitinemedarbeidere, renholdere, butikkansatte.. 

Antar at det er litt spesielt for Norge at folk fra arbeiderklassen gjene kan tjene bedre enn folk som tilhører middeklassen, f.eks kan enkelte rørleggere antakelig tjene mye mer enn en lærer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra gamle penger på landet, samboer kommer fra akademikerfamilie i Bærum øst. Vi bor på Frogner i en leilighet som nå er verdt ca 18 millioner, har hytte på Nordfjell og samboers familie har stort landsted ved sjøen.  Vi abonnerer på flere aviser, har bibliotek og tjener ca 2,5 millioner til sammen. 
Tenker vi er middelklasse + 😊

Anonymkode: 2722b...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet ikke helt hva som er formålet med spørsmålet i tråden her - litt merkelig å spørre KG om slike ting,  som man vel forutsetter at folk med høyere inntekter klarer å finne ut på egen hånd eller spørre sine nærmeste evt rådgivere etc.

Øvre middelklasse er jo et litt tøyelig begrep, men i Norge vil det være folk som i alle fall minst tjener 1,2 mill kr - om man er to i alle fall over 2 mill...  Men det handler jo vel som mye om utdannelse og/eller hva man eier, hvilke foreldre man og hvilken omganskrets man har. Legespesialister, en god el advokater, noen profilerte professorer, konsernsjefer etc hører typisk til øvere middelkasse. Fastleger, jurister og daglige ledere gjør det ikke. Om man har foreldre som er dette, så kan i alle fall si at "jeg kommer fra øvre middeklasse", selv om man selv er trikkefører. Arverman huset på Ullern og omgås annen øvre middeklasse, så blir det kanskje litt vanskeligere å definer.

Nå må man faktisk være jurist for å bli advokat. Å være dommer i lagmannsrett eller høyesterett f eks henger rimelig mye høyere både med tanke på status og karriere enn en advokat. Bare sier det. 

Anonymkode: 94392...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg kommer fra gamle penger på landet, samboer kommer fra akademikerfamilie i Bærum øst. Vi bor på Frogner i en leilighet som nå er verdt ca 18 millioner, har hytte på Nordfjell og samboers familie har stort landsted ved sjøen.  Vi abonnerer på flere aviser, har bibliotek og tjener ca 2,5 millioner til sammen. 

Tenker du bør lære deg å stave før du kaller deg middelklasse +

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenker du bør lære deg å stave før du kaller deg middelklasse +

Beklager, sitter og multitasker 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMK skrev (12 timer siden):

Etter å ha lest denne tråden er jeg sjeleglad for å komme fra en enkel arbeiderklassefamilie. Selv om jeg har høyere utdannelse  og en helt ok lønn har jeg heldigvis ikke ambisjoner om dette livet som så mange her skriver om. Skrekk og gru for et liv!! 

Hva med å velge bort dette fasadelivet? Kjøpe seg bolig laaaange vekk fra Oslo, et sted der boligprisene er fornuftige (vi bor i sveitservilla på 300 kvadrat og har under 1,5 millioner igjen i gjeld) og man kan leve komfortabelt uten at hele den ene lønningen går til å betjene boliglån. 

Og jeg er sjeleglad for å komme fra øvre middelklasse +++. Har alt du har bortsett fra at jeg er gjeldsfri OG bor på Oslo vest. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (På 12.11.2024 den 14.53):

Klasse er noe man er født inn i. Man kan ikke regne seg som en annen klasse fordi man tjener 1.8 millioner.. Det handler om dine foreldres utdannelse

DETTE! 

Og ingenting skriker arbeiderklasse mer enn å faktisk spørre «hvordan kan vi leve som øvre middelklasse?» 😅

Anonymkode: 35d68...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For en kvalm tråd.

Anonymkode: 85d86...7eb

Første fornuftige jeg har lest her

Anonymkode: 44e92...0f2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Noen nabohhistorier kan være morsomme, men fakta er bedre.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/2024/05/05/dette-er-den-vanligste-lonna-i-norge/

Mye svada der ute når det gjelder lønn, ja. Husk at folk tjener penger på langt mer enn lønnsinntekta si også. Jeg leier ut for 20k i måneden, som ikke kommer frem noe sted. Selv om jeg bare tjener 800k i lønnsinntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middelklasse er de som ikke har typisk arbeiderjobber, det vil si de som ikke har typisk fysisk krevende jobber. Arbeiderklasse er håndverkere, og yrker som ikke krever mer enn fagbrev. 

Middelklassen er stor og er alt fra lærere og folk på kontor til de som har lange og tunge utdannelser og jobber som leger advokater og ingeniører. 

Anonymkode: 0fef3...170

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

DETTE! 

Og ingenting skriker arbeiderklasse mer enn å faktisk spørre «hvordan kan vi leve som øvre middelklasse?» 😅

Anonymkode: 35d68...994

Det er det som var poenget mitt. Det er viktig å være stolt av hvem du er og hvor du er fra. Men å tro at du kommer i en annen klasse etter 300 studiepoeng eller etter å giftet deg er bare rart. I hvert fall i ett land som Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var godt å få ut tenker jeg😅

Anonymkode: af663...a34

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordfjell? Mener du Norefjell? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nordfjell? Mener du Norefjell? 

Mente nok Blåfjell😄

Anonymkode: af663...a34

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er høy odds på at noen fra øvre middeklassen skriver på KG en lørdag kveld kl 23.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...