Gå til innhold

Har Stormberg blitt et billig merke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trodde at det tidligere var et kvalitets merke inne turklær og utstyr, men nå har jeg sett flere varer som er masseprodusert fra Kina, blant annet et par gummistøvler som er helt like de man får for 150 kr på Sport Outlet. Sålen og skaftet er likt, samme mønster runder, men merkelappen med merkenavnet er ulikt.

Ser flere sånne litt dårlige produkter hos Stormberg, hva har skjedd med dem?

Anonymkode: b2d46...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av friluftsklær har du Norrøna i den øverste enden på skalaen. Stormberg i den andre enden…

Anonymkode: b79b5...66a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke de fleste klær masseprodusert i Kina, Taiwan, India o.l?

Anonymkode: 55bde...86e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Stormberg noen gang vært noe annet enn et billig merke?

Anonymkode: df172...d8a

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig de var av bedre kvalitet før. Men etter det ble poppis med outlet og -50-70%, så har kvaliteten på ting også sunket. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Av friluftsklær har du Norrøna i den øverste enden på skalaen. Stormberg i den andre enden…

Norrøna produserer også klærne i Kina, Vietnam, Litauen...

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri forbundet Stormberg med høy kvalitet. Har tenkt på de som «billig og bra nok», og at de bruker tidvis grelle farger på klærne.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Trodde at det tidligere var et kvalitets merke inne turklær og utstyr, men nå har jeg sett flere varer som er masseprodusert fra Kina, blant annet et par gummistøvler som er helt like de man får for 150 kr på Sport Outlet. Sålen og skaftet er likt, samme mønster runder, men merkelappen med merkenavnet er ulikt.

Ser flere sånne litt dårlige produkter hos Stormberg, hva har skjedd med dem?

Anonymkode: b2d46...32e

Da har du nok blandet Stormberg med et annet merke, for det har alltid vært billig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Norrøna produserer også klærne i Kina, Vietnam, Litauen...

Ja, ikke lur deg selv. Det gjør faktisk de fleste klesprodusenter. 
Men de forskjellige klesmerkene stiller forskjellige krav til fabrikkene i feks Kina. 
Norrøna har selvfølgelig sin egen sertifisering fabrikken må oppfylle før de kan produsere. Som er strengere og dyrere enn Stormberg sin.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Helly Hansen jeg. Synes kvaliteten er super, dog litt dyrt.

Likte Bergans i "gamle dager", men de siste 10 årene har kvaliteten falt betraktelig. 

Stormberg har jeg alltid sett på som et billig og helt greit merke. 

Anonymkode: e172e...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men de forskjellige klesmerkene stiller forskjellige krav til fabrikkene i feks Kina. 
Norrøna har selvfølgelig sin egen sertifisering fabrikken må oppfylle før de kan produsere. Som er strengere og dyrere enn Stormberg sin.  

Ja, de har sikkert kjempegode vilkår 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Norrøna har sin egen sertifisering. Men jeg tror ikke den forklarer noe særlig mer enn kanskje 2% av prisforskjellen mot Stormberg. Jeg både har og liker begge merkene. Det er noe kvalitetsforskjell, men langt unna så mye som prisen skulle tilsi.

Anonymkode: ed301...800

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Norrøna har sin egen sertifisering. Men jeg tror ikke den forklarer noe særlig mer enn kanskje 2% av prisforskjellen mot Stormberg. Jeg både har og liker begge merkene. Det er noe kvalitetsforskjell, men langt unna så mye som prisen skulle tilsi.

Kanskje det smarte hadde vært å sjekket hvor den konkrete jakka er produsert. Noen produsenter produserer vel også i Baltikum for noen av modellene sine?

Det har skjedd mye på klesfronten ja. Jeg kjøpte en Norrøna Dovre skalljakke og -bukse for 20 år siden. Kostet 6500,-. For fire år siden var prisen den samme..

Alle Goretex-plagg er laget i Kina nå. Siden den sertifiserte Goretex-fabrikken ligger der. 
Noen tips om alternative membraner for skalljakker produsert i USA el Europa?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Stormberg har alltid vært relativt billig, mener jeg. 

Men de har stort sett alltid hatt en del bra produkter også. 

Joda, det finnes mange merker som er mye bedre kvalitet, men de koster jo også mange ganger så mye. Og selv om de har bedre kvalitet, så har de ikke SÅ mye bedre kvalitet. 

Anonymkode: a3822...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg går mye i Norrøna-klær og jeg synes klærne er billige når man sammenligner med kvaliteten man får. Det meste av det jeg har er 10-15 år gammelt, og brukes veldig mye. Med unntak av ei turbukse som er brukt enormt mye, ser alt fortsatt like fint ut i dag. Har ingenting fra Stormberg nå, men det er fordi det jeg har hatt har blitt utslitt etter langt kortere tid.

Anonymkode: 363b8...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg går mye i Norrøna-klær og jeg synes klærne er billige når man sammenligner med kvaliteten man får. Det meste av det jeg har er 10-15 år gammelt, og brukes veldig mye. Med unntak av ei turbukse som er brukt enormt mye, ser alt fortsatt like fint ut i dag. Har ingenting fra Stormberg nå, men det er fordi det jeg har hatt har blitt utslitt etter langt kortere tid.

Anonymkode: 363b8...cd7

Men da har kanskje du et behov og en bruk som er langt mer enn det gjennomsnittspersonen har? Og det er dermed riktigere for deg å kjøpe Norrøna enn for mange andre.

Min erfaring er at Stormberg har fin kvalitet dersom dette er plagg som ikke slites veldig på, men som trenger å ha riktig kvalitet de få gangene de brukes. Og da er det ikke verd det å betale for Norrøna-klær. 

F.eks. har vi hatt mye turklær til barna fra Stormberg. Og de har blitt brukt en del, men var fortsatt fine og kunne arves videre til familie. For det var ikke turklær de brukte og slet på i barnehagen. 
Men det var klær vi brukte når vi var på tur i skog og mark, og som det var viktig at var egnet til det. 

Jeg har også hatt lett regntøy fra Stormberg. Sånt veldig tynt som du lett pakker med deg i sekken.
Noe som jeg ofte har med meg, men sjelden får bruk for. Men kvaliteten er god nok når jeg faktisk trenger det. 
Jeg er helt sikker på at Norrøna har mye bedre varianter. Men jeg tror også de koster mye mer, og at jeg i liten grad hadde merket en forskjell.

Men om jeg skal ha en vind og vanntett, men pustende, "hverdagsjakke", så ville jeg ikke kjøpt Stormberg. For da er ikke kvaliteten god nok. 

Anonymkode: a3822...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...