Gå til innhold

Hvorfor er det et "samfunnsproblem" at enkelte menn sliter med å finne en partner/få sex

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så hvordan i helsike skal mindre pene menn få kjæreste når de velges bort umiddelbart pga utseende? Hvordan tror du forhold oppstår? Hvis det ikke er noen tiltrekning der i utgangspunktet er disse mennene fucka.

Anonymkode: 470cc...ebf

Men jeg skjønner, gå for mindre pene damer. "Utseende uvesentlig" my ass. Det er bare virtue signalling fra priviligerte damer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg oppfatter at samfunnet har en dogme om at likhet i interesser, evner og utfall trumfer alt. I tidligere tider har vi hatt helt andre dogmer.

Hvis vi forteller døtrene våre at lykken består i å gjøre karriere og at de som prioriterer noe annet er tapere og kjønnsforrædere så tror jeg at vi ofrer dem på dogmets alter. Hvis de i tillegg (som mange av sine mødre) trenger en mann som har minst like høy lønn/status som seg selv for å få gode, stabile kjærlighetsforhold så ofrer vi kanskje ends mer.

Tilsvarende når vi sier til sønnene våre at det er flott å jobbe som ufaglært barnehageassistent. Uten å nevne at de med det gjør seg uaktuell for en veldig stor gruppe kvinner. Så er det ganske stygt  gjort mot andre mennesker for å oppnå rent estetiske dogmer om likhet.

Anonymkode: 29ba7...27a

Det er svært lite hensiktsmessig å jobbe som ufaglært barnehageassistent. Det gir en løs tilknytning til arbeidslivet i og med at de fleste faste stillinger krever minst fagbrev som barne- og ungdomsarbeider, og utdanning som barnehagelærer for å få enda høyere lønn. Det sagt, så tror jeg ikke det er menn med omsorgskompetanse som sliter på datingmarkedet. De er omringet av kvinner, og svært mange kvinner setter omsorgsevne hos menn høyt. Menn med sikre jobber i helse, i barnehage og i skole, tror jeg ikke er de som sliter mest på datingmarkedet. Jeg tror det er lavtlønnede menn i mer typiske mannlige yrker, der arbeidsplassen er mannsdominert. Det er en spekulasjon fra meg, utelukkende basert på at alle menn jeg vet om som jobber i helse har partnere, preferanser jeg vet mange kvinner har og det faktum at yrkene er kjønnsdelte på en slik måte at menn som jobber i helse omgås damer daglig.

Anonymkode: 70e0d...71d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (42 minutter siden):

Svært logisk at kvinner er selektive, og det skulle bare mangle. Det er viktig at kvinner er det. 

Både kvinner og menn som har urimelige kriterier bør gå litt i seg selv. Nå er det ikke bestandig så enkelt å endre hva man liker og tenner på, men har man urimelige og usannsynlige preferanser bør man i det minste eie utfordringen selv, og ikke skylde på andre for hva man gjør vanskelig for seg selv. Gjelder ikke minst menn dette. 

Menn er i liten grad mindre selektive når det gjelder forhold. At menn er mindre selektive og dels ukritiske angående uforpliktende sex er totalt irrelevant når det kommer til det å danne par. Menn er ikke noe snillere enn kvinner fordi de mer ukritisk har uforpliktende sex. 

Samfunnet har en tendens til å analysere kvinner som passive. Om jeg hadde vært feminist hadde det gjort meg irritert.

Når trådens tema (unge single menn) ikke finner noen så er det mennenes feil (slutt å være så incel). Når damer ikke finner en mann så er det menns feil (hvorfor klarer ikke menn å kle seg bedre)

Hvis en kvinne er singel og happy så flott for henne. Hvis hun ønsker å endre situasjonen så bør hun kanskje se på seg selv og sine krav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Når du sier at folk jobber fordi det er morsomt/utviklende/… så er det opplagt sant for noen.

Jeg korrigerer det med at noen slett ikke liker å gå på jobb, og gjør det for lønna.

Kan du lese disse ordene og si deg enig eller uenig heller enn å prøve å lese ut noe som helst annet enn akkurat disse ordene?

Jeg sier meg enig. Synes det er litt kverulerende, men jeg er enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg mener mange kvinner faktisk lukker seg når det gjelder hva vi tenner på. Det ser man når de tar høyere utdanning og mange av dem kikker overlegent over skulderen sin på menn i mer typiske mannlige manuelle yrker.

Og det samme med kvinners høydekrav, som er et overflatisk krav, og som de fleste vet er et "krav" mange kvinner kaster fra seg hvis de forelsker seg i en lavere mann.

Jeg vet også at mange tradisjonelle kvinner har strenge krav til menn, krav som overlegen forsørgerevne og eller forakt for menns helt menneskelige sårbarhet, krav som melder seg rett inn i det bilde tradisjonelle menn ønsker å nå opp til, og som skaper stor fallhøyde og mindre frihet for menn.

Kvinner har en jobb å gjøre.

Helt uenig i at kvinner har en jobb å gjøre angående akkurat dette. Her har vi alle et ansvar for å ta en fot i bakken og være realistiske, samt gjøre sitt for å være en attraktiv partner som kan tiltrekke seg en attraktiv partner, men dette er ikke en jobb for kvinner mer enn menn. 

Man kan ønske seg "månen", og som ung gjør man det kanskje også. Hvilket er både greit og normalt. De fleste modner etterhvert inn i mer realisme, og når man faller for noen kastes uansett ønskelista. 

Jeg finner på ingen måte at kvinner er mer urealistiske i sine preferanser enn menn. Det er oftere menn som har preferanser som blir temmelig urealistiske, som 15- 20 år yngre og å behandle ham som en konge, fra å beundre ham og være hushjelp til sexservice uten motytelse. Samtidig som de hevder seg enkle og uten store krav, og har særdeles dårlig selvinnsikt angående hva de har å tilby tilbake. Skjer oftere at jeg lurer på om menn fikk seg en dunk for mye i hodet som barn enn kvinner når det er snakk om ønsker og preferanser. Kvinners preferanser er ofte rasjonelle. At man gjerne ønsker noe mer enn man helt faktisk kan leve med er normalt selvfølgelig, men det virker også kvinner flest å skjønne. At ønskelista er et ideal som ikke er nødvendig når alt kommer til alt. Det er i liten grad kvinner som kaller det som faller utenfor sine preferanser så stygge ord at de ikke kan uttales høyt utover til nærmeste kompis.

Endret av Trolltunge
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Samfunnet har en tendens til å analysere kvinner som passive. Om jeg hadde vært feminist hadde det gjort meg irritert.

Når trådens tema (unge single menn) ikke finner noen så er det mennenes feil (slutt å være så incel). Når damer ikke finner en mann så er det menns feil (hvorfor klarer ikke menn å kle seg bedre)

Hvis en kvinne er singel og happy så flott for henne. Hvis hun ønsker å endre situasjonen så bør hun kanskje se på seg selv og sine krav

Dette ble bare rare og veldig tåpelige påstander for min del. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Så hvordan i helsike skal mindre pene menn få kjæreste når de velges bort umiddelbart pga utseende? Hvordan tror du forhold oppstår? Hvis det ikke er noen tiltrekning der i utgangspunktet er disse mennene fucka.

Hva har uforpliktende sex med å få seg kjæreste å gjøre? Du siterte meg angående at overfladiske relasjoner baseres på overfladiske kvaliteter. 

Å få seg kjæreste er ikke en overfladisk relasjon. 

Man må selvsagt vise frem sine ressurser og håpe på at man treffer sitt menneske. Mindre pene menn er trossalt noe heldigere her enn mindre pene kvinner, siden kvinner ser på også andre ressurser enn utseende. Når det ikke er en overfladisk relasjon, men en tiltenkt varig relasjon.

Endret av Trolltunge
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.11.2024 den 7.15):

Testosteron er grunnen til aggressivitet, det er ikke noe som kan prates eller ønskes bort. Samtidig som det er ekstremt viktig for helsa.

Anonymkode: fc3c1...d70

Du vet vel at også kvinner produserer testosteron..?

Dette var en irrelevant fleks, som underbygger noe av problemet. "Men du vil aldri kunne forstå meg, for mitt er naturlig/biologisk/mandig" what ever.. 

Nei, det er ikke slik at menn som velger å være i kontakt med seg selv, slutter eller aldri har produsert testosteron.. ikke i det hele tatt.

Anonymkode: 49137...28f

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dette stemmer ikke. Det er sant i din alder, ikke hos de unge.

Gjennomsnittlige sexpartnere er relativt lavt her i Norge fremdeles, selv om noen har mye uforpliktende sex. Også en god del kvinner. 

Det er fremdeles mange unge kvinner som ikke ønsker uforpliktende sex. Ja til og med en del av dem som har det. 😉

Dessuten er det også delvis en ny- konservativ holdning til slikt. En slags motreaksjon til tinder- kultur kanskje? 

Du finner alt mulig blant unge kvinner også, men hadde det jeg påstår ikke vært sant ville ikke menn i så stor grad opplevd tilfeldig sex som en knapp ressurs. Det er det fremdeles, fordi de fleste kvinner fremdeles ikke har mye av det. De som har mye av det gjør nok bare mer av seg. 

Hva som er mest vanlig rundt deg er veldig avhengig av hvilket miljø man tilhører. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (1 minutt siden):

Helt uenig i at kvinner har en jobb å gjøre angående akkurat dette. Her har vi alle et ansvar for å ta en fot i bakken og være realistiske, samt gjøre sitt for å være en attraktiv partner som kan tiltrekke seg en attraktiv partner, men dette er ikke en jobb for kvinner mer enn menn. 

Man kan ønske seg "månen", og som ung gjør man det kanskje også. Hvilket er både greit og normalt. De fleste modner etterhvert inn i mer realisme, og når man faller for noen kastes uansett ønskelista. 

Jeg finner på ingen måte at kvinner er mer urealistiske i sine preferanser enn menn. Det er oftere menn som har preferanser som blir temmelig urealistiske, som 15- 20 år yngre og å behandle ham som en konge, fra å beundre ham og være hushjelp til sexservice uten motytelse. Samtidig som de hevder seg enkle og uten store krav, og har særdeles dårlig selvinnsikt angående hva de har å tilby tilbake. Skjer oftere at jeg lurer på om menn fikk seg em dunk for mye i hodet som barn enn kvinner når det er snakk om ønsker og preferanser. Kvinners preferanser er ofte rasjonelle. At man gjerne ønsker noe mer enn man helt faktisk kan leve med er normalt selvfølgelig, men det virker også kvinner flest å skjønne. At ønskelista er et ideal som ikke er nødvendig når alt kommer til alt. Det er i liten grad kvinner som kaller det som fallet utenfor sine preferanser så stygge ord at de ikke kan uttales høyt utover til nærmeste kompis.

Enig og uenig. Det er mange nok damer som holder på slik til at menn nettopp merker det.

Jeg har møtt flere damer som sier de vil ha en mann som tjener godt. De er veldig ulike meg og de omstendigheter jeg lever under, men det er mange nok til at menn 'merker det'. Dette er dessverre forsterket av en saus med statistikk, som bla. brukes feil. At kvinner ER sammen med menn som tjener mer enn dem er ikke det samme som at de er de _fordi_ det er en preferanse. Det er fordi menn generelt tjener mer og damer mindre, og fordi yrker kvinner jobber i har en turnus som oftere gjør at de jobber deltid.

Det er mange nok damer som har høydekrav på datingprofilene sine eller som ikke har det, men spør om høyde når de begynner å snakke med mannen. Dette er erfaringer vi kvinner ikke har tilgang til med mindre vi spør menn eller vi kan lese damer snakke om høyde her inne. Noen kvinner setter spysmiley etter de har skrevet noe om lave menn. Totalt jævlig.

Og det er mange utdannede kvinner som tenker på lavere utdannede menn, kanskje særlig i typiske mannlige yrker, som mindre siviliserte.

At menn har noe å jobbe med er selvfølgelig. Men det vet vi allerede. En mindre etablert forestilling er "damers" fordommer og overflatiske krav, og da mener jeg mer generelt. Men det er altså nok av dem til at menn møter dem. De må nesten innrømmes og etableres.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det sagt, så tror jeg ikke det er menn med omsorgskompetanse som sliter på datingmarkedet. De er omringet av kvinner, og svært mange kvinner setter omsorgsevne hos menn høyt. Menn med sikre jobber i helse, i barnehage og i skole, tror jeg ikke er de som sliter mest på datingmarkedet. 

Basert på egne anekdotiske bevis, så tror jeg du har helt rett.

I mine 26 år som ansatt i Helse- og sosialyrker, så har jeg hatt mange utfordringer i livet. Damer har aldri vært en av dem.

Har utelukkende positive erfaringer når det gjelder yrket/utdanningen min og kvinner.

Anonymkode: 9626d...cdd

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (24 minutter siden):

Jeg finner på ingen måte at kvinner er mer urealistiske i sine preferanser enn menn. Det er oftere menn som har preferanser som blir temmelig urealistiske, som 15- 20 år yngre og å behandle ham som en konge, fra å beundre ham og være hushjelp til sexservice uten motytelse. Samtidig som de hevder seg enkle og uten store krav, og har særdeles dårlig selvinnsikt angående hva de har å tilby tilbake. Skjer oftere at jeg lurer på om menn fikk seg em dunk for mye i hodet som barn enn kvinner når det er snakk om ønsker og preferanser. Kvinners preferanser er ofte rasjonelle. At man gjerne ønsker noe mer enn man helt faktisk kan leve med er normalt selvfølgelig, men det virker også kvinner flest å skjønne. At ønskelista er et ideal som ikke er nødvendig når alt kommer til alt. Det er i liten grad kvinner som kaller det som fallet utenfor sine preferanser så stygge ord at de ikke kan uttales høyt utover til nærmeste kompis.

Jeg vil også legge ved denne:

https://www.idunn.no/doi/full/10.18261/nat.34.2.2?af=R#sec-1

Den mer generelle konklusjonen kan leses i sammendraget. Er man interessert, kan man lese hele studien. Jeg sier ikke dette er hele sannheten. Det er det tross alt ikke, men den er interessant likevel og jeg mener den peker på noe av betydning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig og uenig. Det er mange nok damer som holder på slik til at menn nettopp merker det.

Jeg har møtt flere damer som sier de vil ha en mann som tjener godt. De er veldig ulike meg og de omstendigheter jeg lever under, men det er mange nok til at menn 'merker det'. Dette er dessverre forsterket av en saus med statistikk, som bla. brukes feil. At kvinner ER sammen med menn som tjener mer enn dem er ikke det samme som at de er de _fordi_ det er en preferanse. Det er fordi menn generelt tjener mer og damer mindre, og fordi yrker kvinner jobber i har en turnus som oftere gjør at de jobber deltid.

Det er mange nok damer som har høydekrav på datingprofilene sine eller som ikke har det, men spør om høyde når de begynner å snakke med mannen. Dette er erfaringer vi kvinner ikke har tilgang til med mindre vi spør menn eller vi kan lese damer snakke om høyde her inne. Noen kvinner setter spysmiley etter de har skrevet noe om lave menn. Totalt jævlig.

Og det er mange utdannede kvinner som tenker på lavere utdannede menn, kanskje særlig i typiske mannlige yrker, som mindre siviliserte.

At menn har noe å jobbe med er selvfølgelig. Men det vet vi allerede. En mindre etablert forestilling er "damers" fordommer og overflatiske krav, og da mener jeg mer generelt. Men det er altså nok av dem til at menn møter dem. De må nesten innrømmes og etableres.

Jeg nekter selvfølgelig ikke på at kvinner har preferanser. Selvfølgelig har kvinner preferanser! Det skal også kvinner ha, men at kvinners ønskelister som singel er skremmende har ingenting å si når kvinner stort sett kaster ønskelista når de forelsker seg. 

At unge mennesker drømmer stort er så det skal være. De fleste lander ok etterhvert. At noen tippehøner har krav fra h... og lite å tilby tilbake blir vi neppe kvitt. Det finnes unektelig fjols blant kvinner også, men de representerer ikke kvinner flest. 

Kvinner nekter ikke på overfladiske fordommer og preferanser. Kvinner nekter på påstander om at det er KUN utseende (som forskning viser at menn vektlegger mer) eller kun sosialøkonomisk status (ikke irrelevant for menn heller sier forskning) som gjelder.

Det er ikke noe å innrømme og etablerte. Det er på bordet allerede, og er noe kvinner gjerne spøker om når mannen i livet er funnet. At han selvfølgelig ikke var etter ønskelista, at ønskelister er urealistiske, men er likevel den vi ender opp med er beste og flotteste på grunn av kjærligheten vi føler.

Om påstander om at ting enten er svart eller hvitt uteblir har kvinner stort sett veldig koll på sine preferanser, og på graden av fleksibilitet i dem. Idealet til kvinner flest er gjensidig kjærlighet. Alt annet enn det er det stort sett fleksibilitet angående. 

Så finnes noen fullstendig tåpelige unntak. Det vil bestandig finnes noen unntak som er blåst, uansett hva. Slike kan ikke få prate for resten. Det blir tåpelig. 

Men preferanser har selvfølgelig kvinner, og bør så absolutt ikke slutte med å ha det. Det hadde blitt tragedie. 

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trolltunge skrev (45 minutter siden):

Hva har uforpliktende sex med å få seg kjæreste å gjøre? Du siterte meg angående at overfladiske relasjoner baseres på overfladiske kvaliteter. 

Å få seg kjæreste er ikke en overfladisk relasjon. 

Man må selvsagt vise frem sine ressurser og håpe på at man treffer sitt menneske. Mindre pene menn er trossalt noe heldigere her enn mindre pene kvinner, siden kvinner ser på også andre ressurser enn utseende. Når det ikke er en overfladisk relasjon, men en tiltenkt varig relasjon.

Vi kan også sees på som tilbakestående om vi er stygge, ikke glem det. 

De som får mest respekt er de som har et utsendet som ikke er for smått for da er de som et barn i noen som øyne, ikke er for pen, ikke er for stygg. Men må være attraktiv, men ikke direkte sexy, kan ikke være for sur, kan ikke være for mild og koslig. Må være omgjengelig. 

Det er en hel greie. Men stygge damer får sitt pass påskrevet de også, tenkes at de har dårlig helse, at de røyker og lignende, at de er dumme og harry. 

Det er en brutal verden. Ingen er heldige, men alle burde ønske å være fin en stygg. 

Jeg er stygg på den måten at jeg blir undervurdert og misslikt først, men mest som rar. Kan fortsatt få komplimenter for stilen min og evnene mine, men det er bare menn som sliter veldig som prøver seg på meg en gang hver 10 ende år.

Anonymkode: 13c04...055

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi kan også sees på som tilbakestående om vi er stygge, ikke glem det. 

De som får mest respekt er de som har et utsendet som ikke er for smått for da er de som et barn i noen som øyne, ikke er for pen, ikke er for stygg. Men må være attraktiv, men ikke direkte sexy, kan ikke være for sur, kan ikke være for mild og koslig. Må være omgjengelig. 

Det er en hel greie. Men stygge damer får sitt pass påskrevet de også, tenkes at de har dårlig helse, at de røyker og lignende, at de er dumme og harry. 

Det er en brutal verden. Ingen er heldige, men alle burde ønske å være fin en stygg. 

Jeg er stygg på den måten at jeg blir undervurdert og misslikt først, men mest som rar. Kan fortsatt få komplimenter for stilen min og evnene mine, men det er bare menn som sliter veldig som prøver seg på meg en gang hver 10 ende år.

Om jeg venter tenker jeg. Jeg kan ikkert gjøre noe. Men det er ikke heldig med menn. Punktum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (50 minutter siden):

Hva har uforpliktende sex med å få seg kjæreste å gjøre?

Å være attraktiv for noen? Være aktuell? Ha intimitet? Dere damer er så bortskjemte når det kommer til å få gratis oppmerksomhet fra menn at dere ikke anet hvordan det er på den andre siden. Ons er ingen big deal for dere, på samme måte som en million kroner ikke er en big deal for for en milliardær.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å være attraktiv for noen? Være aktuell? Ha intimitet? Dere damer er så bortskjemte når det kommer til å få gratis oppmerksomhet fra menn at dere ikke anet hvordan det er på den andre siden. Ons er ingen big deal for dere, på samme måte som en million kroner ikke er en big deal for for en milliardær.

Nei det er vi ikke. Noen er, pene damer. Jeg er enig i at noen her lever i en eventyr sky hvor de tror vi alle har noen å i det hele tatt prate med og noen som se oss i ansiktet sånn i det hele tatt.

Men det er ikke alle kvinner. Å det betyr heller ikke at vi ikke har en sexualitet eller at vi ikke skal ha håp for den regla kommer bestandig den også. Enten så er vi kjempe heldige, eller så er vi ikke heldige og det er helt horribelt. Men det kan bli noen, men det vil kreve super mye innsats, sammenlignet med damer hvor noen faktisk prøver seg. Sier ikke at de som har noen som prøver seg liker de som gjør. Eller at de ikke kan være lei seig, ha problemer, føle på utrygghet, dårlig selvtilitt og alt det mellom himmel og jord. Men liker ikke at vi blir fortalt vår egen opplevelse. Andre stygge damer må bare fortelle hvordan de har det, om min versjon ikke gjelder for dem.

Ons er det fryktelige jeg kunne ha opplevd da, så det ønsker jeg ikke. Men vil ha en mann og kunne ønske han kom idag.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (4 timer siden):

Selvfølgelig! At dette ikke er fullstendig logisk for alle skjønner jeg bare ikke, men når forskere presterer å kalle slikt overraskende må man jo nesten tro på at dette ikke er åpenbart for alle. Selv om det er litt vanskelig å tro det, så ufattelig logisk som det er. 

Dårlig damedrag i ungdommen er temmelig normalt, og løser seg for de fleste, så nei. Ressursenene som mangler i ungdomstiden er bare modenhet, erfaring og å stå sikkert seg selv, og det er ofte ressurser som faller på plass etterhvert. 

Det er nå de som prater på seg damer uansett. 

Hvor godt ser dere denne ressursmangelen?

Har forsåvidt vært bevisst på at jeg har lite å tilby selv, nå er det vel vanskelig å få modenhet å erfaring på området damedrag om en ikke opplever suksess?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er problemstillingen å ligge eller å finne en partner? 
Det er da like mange kvinner som menn som ikke har en partner? Da Norge er et monogamt samfunn sist jeg sjekket. 

At menn ikke får ligge er vel en annen sak? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg foreslår at du tar en tur og så kan vi diskutere etterpå hvorvidt menn og kvinner er like.

Nja. Sist jeg var på pub tok jeg en øl og gikk hjem. Det satt folk på bordene og pratet. Noen menn vekslet noen ord med meg også, ingen kvinner, bortsett fra betjeningen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...