AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:40 #1 Del Skrevet tirsdag kl 11:40 Jeg har begynt å løpe, og har i den anledning pådratt meg en vond korsrygg. Den er ikke vondere enn at jeg fortsatt klarer å løpe, men jeg klarer ikke å ta styrkeøvelser som går direkte på korsryggen. Jeg har lest at dette typisk skyldes svak kjernemusklatur, og at denne og stabiliteten bør styrkes. Jeg begynte med å løpe 3 ganger i uka (15-30 min), og løper nå 2 ganger i uka (30 min). Spørsmålet er om jeg kan fortsette å løpe 2 ganger i uka, eller om jeg bør roe ned fram til ryggen er bedre. Videre lurer jeg på om noen har erfaring med egnede øvelser når de som går direkte på korsryggen gjør vondt værre. Om det ikke gir seg snart vurderer jeg å kutte løpingen en periode og trene opp korsryggen før jeg begynner igjen. Anonymkode: 716c0...6a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:50 #2 Del Skrevet tirsdag kl 11:50 Hei, Jeg har en skade i korsryggen, så ikke helt det samme. Men, jeg har fått beskjed av flere fysioterapauter at løping er absolutt noe av det verste en kan gjøre, belastningsmessig for korsryggen. Enda verre om en ikke løper «rett» og løper på hæl, da er belastningen veldig stor. Jeg ville absolutt roet ned på løpingen og heller testet ut andre aktiviteter som ikke gir den samme støt belastningen. Gåing i motbakke i høyt tempo, elipsemaskin på treningssenteret, svømming etc. samtidig som du styrker kjernemuskulaturen. Anonymkode: bbb0d...ca9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:08 #3 Del Skrevet tirsdag kl 12:08 Fokuser på å trene opp kjernemuskulaturen og generell styrketrening, hvis du aldri har løpt før så er det dumt å gå ut for hardt da det øker sjansen for skader. Anonymkode: 61beb...2b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:09 #4 Del Skrevet tirsdag kl 12:09 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fokuser på å trene opp kjernemuskulaturen og generell styrketrening, hvis du aldri har løpt før så er det dumt å gå ut for hardt da det øker sjansen for skader. Anonymkode: 61beb...2b1 Hvis du er usikker på øvelser så bør du ta en tur til en fysio eller manuellterapeut som kan hjelpe deg med å finne øvelser som fungerer for deg. Anonymkode: 61beb...2b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:16 #5 Del Skrevet tirsdag kl 12:16 Jeg har prøvd å ikke gå for hardt ut med å løpe 15 min og økt noen min hver uke, samtidig som jeg har trent styrke. Men jeg får prøve noen uker med gåing i motbakke i stedet. Samboeren min driver med konkurranseløping av alle ting, og han mener jeg har god løpeteknikk. Men han har jo aldri vært borti sånne nybegynnerproblemer som dette 😂 Jeg har vært inne på tanken om å gå til en fysio, men tenker jeg vil prøve de «selvsagte» rådene først. Anonymkode: 716c0...6a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:53 #6 Del Skrevet tirsdag kl 15:53 Har du hatt plager med ryggen tidligere? Har du trent noe kjernemuskulatur eller annen styrketrening tidligere? Hvilket underlag løper du på? Har du riktig sko for føttene og underlaget? Jeg har slitt mye med smerter i korsryggen ved løping på asfalt. Grus og sti er mye bedre. Jeg trener både en del styrke og mobilitetsøvelser ved siden av. Og jeg merker enorme forskjeller på sko. Ved feil sko kan jeg få vondt etter 300m, og med sko som har riktig demping og dropp kan jeg løpe 12 km. Anonymkode: 10cf7...396 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet tirsdag kl 17:24 #7 Del Skrevet tirsdag kl 17:24 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har begynt å løpe, og har i den anledning pådratt meg en vond korsrygg. Den er ikke vondere enn at jeg fortsatt klarer å løpe, men jeg klarer ikke å ta styrkeøvelser som går direkte på korsryggen. Jeg har lest at dette typisk skyldes svak kjernemusklatur, og at denne og stabiliteten bør styrkes. Jeg begynte med å løpe 3 ganger i uka (15-30 min), og løper nå 2 ganger i uka (30 min). Spørsmålet er om jeg kan fortsette å løpe 2 ganger i uka, eller om jeg bør roe ned fram til ryggen er bedre. Videre lurer jeg på om noen har erfaring med egnede øvelser når de som går direkte på korsryggen gjør vondt værre. Om det ikke gir seg snart vurderer jeg å kutte løpingen en periode og trene opp korsryggen før jeg begynner igjen. Anonymkode: 716c0...6a6 Er du påpasselig med å tøye ut hofteleddsbøyerne etter løpeturene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:25 #8 Del Skrevet tirsdag kl 17:25 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du hatt plager med ryggen tidligere? Har du trent noe kjernemuskulatur eller annen styrketrening tidligere? Hvilket underlag løper du på? Har du riktig sko for føttene og underlaget? Jeg har slitt mye med smerter i korsryggen ved løping på asfalt. Grus og sti er mye bedre. Jeg trener både en del styrke og mobilitetsøvelser ved siden av. Og jeg merker enorme forskjeller på sko. Ved feil sko kan jeg få vondt etter 300m, og med sko som har riktig demping og dropp kan jeg løpe 12 km. Anonymkode: 10cf7...396 Nei, har dessverre ikke trent siden gymtimene på videregående, noe av grunnlaget for konklusjonen min om svak kjernemuskulatur. Jeg løper på mølle med Nike air zoom sko, kjøpt på løplabbet etter test på mølle der. Kanskje jeg skulle tatt meg en ny tur, men kan heller ikke ha for mye demping pga hypermobile ledd. Hooka får jeg omtrent vondt av om jeg går 1 km, men disse har jeg gått over 20km i strekk fjellet med uten å få smerter (har ett par til inne og ett til ute). Men skjønner det er forskjell på fjelltur og mølle altså.. Anonymkode: 716c0...6a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:59 #9 Del Skrevet tirsdag kl 17:59 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Nei, har dessverre ikke trent siden gymtimene på videregående, noe av grunnlaget for konklusjonen min om svak kjernemuskulatur. Jeg løper på mølle med Nike air zoom sko, kjøpt på løplabbet etter test på mølle der. Kanskje jeg skulle tatt meg en ny tur, men kan heller ikke ha for mye demping pga hypermobile ledd. Hooka får jeg omtrent vondt av om jeg går 1 km, men disse har jeg gått over 20km i strekk fjellet med uten å få smerter (har ett par til inne og ett til ute). Men skjønner det er forskjell på fjelltur og mølle altså.. Anonymkode: 716c0...6a6 Jeg hadde droppa mølle, jeg fikk beinhinnebetennelse fordi jeg ble for ivrig på mølla, og det vil du ikke ha. Anonymkode: 61beb...2b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:01 #10 Del Skrevet tirsdag kl 18:01 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har prøvd å ikke gå for hardt ut med å løpe 15 min og økt noen min hver uke, samtidig som jeg har trent styrke. Men jeg får prøve noen uker med gåing i motbakke i stedet. Samboeren min driver med konkurranseløping av alle ting, og han mener jeg har god løpeteknikk. Men han har jo aldri vært borti sånne nybegynnerproblemer som dette 😂 Jeg har vært inne på tanken om å gå til en fysio, men tenker jeg vil prøve de «selvsagte» rådene først. Anonymkode: 716c0...6a6 Du bør ikke vente for lenge før du går og får hjelp, det er kjipt å dra på seg en skikkelig skade fordi du ikke trente riktig i første omgang, så må du bruke tid på å bli bra, da er det bedre å gjøre det riktig fra start. Anonymkode: 61beb...2b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:57 #11 Del Skrevet tirsdag kl 18:57 Det hørtes veldig mye ut til å være helt ny! Ikke rart kroppen reagerer da. Anbefaler deg å begynne med et løpeprogram, og det er dørgende kjedelig de første 2 mnd, men det er nettopp for å gjøre hele kroppen vant til belastningen. Vi har altfor lett for å overbelaste oss hvis kondisen kan gi mer, men hvis du ønsker å løpe resten av livet, gjør du lurt i å begynne forsiktig. Mye mer forsintig enn du har begynt til nå 😅 Ellers er det jo slik at en sterk rumpe beskytter korsryggen, så sørg for å trene styrke på rumpa et par ganger i uka. Hvis du søker opp fysioøvelser for korsrygg, vil du finne mange gode forslag. Test ut for å se hva som fungerer for deg. Er du flink til å aktivere kjernen og rumpa når du løper? Anonymkode: 65106...386 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:05 #12 Del Skrevet tirsdag kl 19:05 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, har dessverre ikke trent siden gymtimene på videregående, noe av grunnlaget for konklusjonen min om svak kjernemuskulatur. Jeg løper på mølle med Nike air zoom sko, kjøpt på løplabbet etter test på mølle der. Kanskje jeg skulle tatt meg en ny tur, men kan heller ikke ha for mye demping pga hypermobile ledd. Hooka får jeg omtrent vondt av om jeg går 1 km, men disse har jeg gått over 20km i strekk fjellet med uten å få smerter (har ett par til inne og ett til ute). Men skjønner det er forskjell på fjelltur og mølle altså.. Anonymkode: 716c0...6a6 Hvor ofte trener du nå? To dager med løping, og hvor mange ganger styrke? Og "siden gymtimene" er det 5 eller 25 år siden? Jeg unngår mølle så langt jeg kan, jeg løper kun på mølle på vinteren når det er for kaldt eller dårlig føre til å løpe ute. Mølle er drepen for både knær og rygg her. Anonymkode: 10cf7...396 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 20.05): Hvor ofte trener du nå? To dager med løping, og hvor mange ganger styrke? Og "siden gymtimene" er det 5 eller 25 år siden? Jeg unngår mølle så langt jeg kan, jeg løper kun på mølle på vinteren når det er for kaldt eller dårlig føre til å løpe ute. Mølle er drepen for både knær og rygg her. Anonymkode: 10cf7...396 Jeg startet i midten av september med 3 økter i uka der to var 15 min jogg + etterfølgende styrke, basic øvelser på apparater. Tredje økten var 15 min jogg på 15 min uten styrke etterpå. Økte med 1 min i uka i starten. De siste tre ukene har jeg ikke fått tid til 3 økter, men har hatt 2 økter med 20-28 min jogg og etterfølgende styrke (økt med 1-2 min i uka). Jeg er 28, så det er ca 10 år siden gymtimene. Samtidig har jeg gått ganske mye og hatt perioder med en del fjellturer. Konklusjonen er vel uansett å lytte til kroppen. Ta det litt roligere nå, og øke forsiktig etterhvert, samtidig som jeg fokuserer på å kjernemuskulatur. Tusen takk for alle innspill i tråden! Anonymkode: 716c0...6a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå