AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:59 #1 Del Skrevet tirsdag kl 10:59 Å oppbevare ved i garasjen viste seg å være et dårlig valg, da det blir altfor fuktig i garasjen. Det meste av veden har fått mugg, og vi kan jo derfor ikke oppbevare veden inne i hus nå. Det betyr også at det er vanskelig å få veden tørr nok til å fyre med, siden man ikke skal fyre med fuktig ved.. Er veden ubrukelig nå? Hva ville dere som har peiling gjort? På forhånd takk for svar. Anonymkode: c940b...28a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:10 #2 Del Skrevet tirsdag kl 12:10 Normalt skal jo garasje være fin å lagre ved i. Så lenge det er luft rundt vedstabel og under. Anonymkode: 29e35...e94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Evot_i_skogen Skrevet tirsdag kl 13:12 #3 Del Skrevet tirsdag kl 13:12 (endret) Det kommer litt an på hvor mye mugg som er kommet, og om det er bare på overflaten eller har spist seg innover i veden. Legg det en plass hvor det får tørke godt og test etterhvert. F.eks på noen paller med plast over som bare går halveis ned på sidene. Under en veranda er også gull for oppbevaring. Vil anbefale at du kjøper deg en enkel liten fuktmåler, de koster ikke så mye. Jeg mener at det er verdt å prøve å tørke de på nytt I verste fall så får man bare dårligere effekt av veden hvis mye av veden er spist opp av mugg. Har fått noen sånne vedkubber innblandet i storsekker noen ganger. De veier mye mindre og brenner lettere. Men brenner gjør de hvis de har fått tørket godt 🤣 Men hvis garasjen er så fuktig så kan det bli store problemer i vegger og tak etterhvert. Innstaller lufteluker så fort som mulig! Og hvis du kjøper en fuktmåler, press den lett inn i garasjeveggene så får du sett hvor fuktig det faktiskt er. Endret tirsdag kl 13:13 av Evot_i_skogen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Handerrefyren Skrevet tirsdag kl 13:56 #4 Del Skrevet tirsdag kl 13:56 Mugg på ved er ikke et problem om den er tørr. om den forsetter å mugne er den ikke tørr nok, her hjemme har jeg vedstabel ute under et enkelt tak, og de nederste kubbene er mer utsatt for regn, og noen år er de lit rå, med tegn til mugg, de tar jeg inn og lar ligge en dag eller tre i gangen før jeg brenner de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:57 #5 Del Skrevet tirsdag kl 13:57 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å oppbevare ved i garasjen viste seg å være et dårlig valg, da det blir altfor fuktig i garasjen. Det meste av veden har fått mugg, og vi kan jo derfor ikke oppbevare veden inne i hus nå. Det betyr også at det er vanskelig å få veden tørr nok til å fyre med, siden man ikke skal fyre med fuktig ved.. Er veden ubrukelig nå? Hva ville dere som har peiling gjort? På forhånd takk for svar. Anonymkode: c940b...28a Du trenger ikke stresse med å få den mugne veden tørr, fordi du utsetter både de selv og alle i boligen for helseskade ved å fyre med muggen ved. Ville aldri brukt muggen ved i ei bålpanne engang. At du ikke vet dette er det mest skremmende med hele tråden. Anonymkode: 106df...122 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:03 #6 Del Skrevet tirsdag kl 14:03 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du trenger ikke stresse med å få den mugne veden tørr, fordi du utsetter både de selv og alle i boligen for helseskade ved å fyre med muggen ved. Ville aldri brukt muggen ved i ei bålpanne engang. At du ikke vet dette er det mest skremmende med hele tråden. Anonymkode: 106df...122 Jeg skriver jo at jeg ikke ville tatt den inn for å tørke, men lurte bare på om det var noen måte å berge veden på. Anonymkode: c940b...28a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet tirsdag kl 14:07 #7 Del Skrevet tirsdag kl 14:07 (endret) Den kan brukes igjen, hvis du bare får tørket den. Du må finne et luftig sted å ha den. Kan være bedre å lagre den ute under en presenning enn inne i en lukket garasje uten god lufting. Om du lagrer ute, legg presenning bare på toppen og ikke pakk inn veden helt med presenning, for da får den ikke luft nok til å tørke. Endret tirsdag kl 14:07 av aksase 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:51 #8 Del Skrevet tirsdag kl 16:51 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du trenger ikke stresse med å få den mugne veden tørr, fordi du utsetter både de selv og alle i boligen for helseskade ved å fyre med muggen ved. Ville aldri brukt muggen ved i ei bålpanne engang. At du ikke vet dette er det mest skremmende med hele tråden. Anonymkode: 106df...122 😂 Har du en vettug kilde til den kategoriske påstanden? At en utsetter både en selv og andre beboere i boligen for helseskade ved å fyre med muggen ved? Villeste jeg har lest de siste ti minuttene.... Uten å gå inn på det faktum at det er forskjell på typer mugg som vokser på ved, så våger jeg påstanden at det er uproblematisk å fyre opp ved med muggsopp. MEN: jeg ville ikke oppbevart mer enn akkurat nødvendig hjemme i stua. Muggsoppen kan ha negativ innvirkning på inneklimaet under lagring. Men når den brennes? Neppe... Anonymkode: 6712c...82a 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:23 #9 Del Skrevet tirsdag kl 17:23 Så lenge du ikke oppbevarer veden inne, så er ikke overflatemugg et problem. Du brenner den i en tett ovn. Ville ikke bekymret for meg for muggsopp i vedpanne heller. Flammer dreper det meste Anonymkode: ff6c6...3dd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå