AnonymBruker Skrevet 12. november #1 Del Skrevet 12. november Kan man bruke det på alle bensinbiler? Og hva om man fra før av har f. Eks halv tank med 85 går det ann å fylle med 98 før tanken er nesten helt tom? Hva er fordelene og ulempene med 98 bensin? Er 98 bedre på vinteren angående startproblemer? Anonymkode: 05bbf...5f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november #2 Del Skrevet 12. november Hvem burde bruke 98 bensin? Anonymkode: 05bbf...5f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november #3 Del Skrevet 12. november AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvem burde bruke 98 bensin? Anonymkode: 05bbf...5f1 Sportsbiler og høyytelsesbiler. De med kraftig motor som trenger høyere ytelse og oktantall. Anonymkode: 4d14b...fd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november #4 Del Skrevet 12. november Ja 98 oktan kan brukes på alle bensinbiler, det går helt fint å blande 95 og 98 oktan. Fordelen med 98 oktan som selges i Norge er at den ikke inneholder etanol, dette er spesielt en fordel hvis bilen ikke brukes så mye eller skal lagres over lengre tid. Etanol kan nemlig tære på gummislanger og andre ting, den tåler heller ikke å lagres lenge, etanol er også hygroskopisk så den trekker til seg fuktighet. 98 oktan kan redusere forbruket og vil ha mindre problemer med kondens. Anonymkode: da537...227 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november #5 Del Skrevet 12. november Du kan bruke 98 på alle biler som normalt bruker 95. Det har null negative konsekvenser for bilen. Du bør ikke bruke 95 på biler som bruker 98. Det er ikke veldig farlig en gang, konsekvensene er gjerne ikke verre enn fare for dunking og redusert ytelse. Så det er på ingen måte så ille som å fylle bensin på en dieselbil, men det er ikke bra for bilen og bør bare gjøres i nødsfall. De aller, aller færreste vanlige biler i Norge nå trenger 98. Blanding av de to i en bil som skal kjøre på 95 gjør ingenting. Det betyr i praksis bare at blandingen du kjører på ligger mellom 95 og 98 et sted, og det er ikke noe problem for bilen. Nei, 98 gir ingen fordeler mht. startproblemer om vinteren. I ekstrem varme kunne man tenkt seg noen små fordeler, men ikke store nok til å anbefale det. I kulde er det sånn helt i prinsippet heller motsatt, siden det skal bittelitt mer til å antenne 98, men forskjellen er helt marginal. Det er mange andre faktorer som betyr mye mer for startvansker vinterstid enn om du har 95 eller 98 i tanken. Poenget mitt er bare at effekten på startvansker, selv om den er helt neglisjerbar, hvis noe heller går motsatt vei. Anonymkode: bef42...043 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november #6 Del Skrevet 12. november 98 er lurt å bruke på ladbare hybrider også. Det kan gå 2-3 måneder mellom hver gang vi fyller vår og da er etanolen i 95-bensin et nokså stort problem. Anonymkode: 95695...0dd 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november #7 Del Skrevet 12. november AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fordelen med 98 oktan som selges i Norge er at den ikke inneholder etanol, dette er spesielt en fordel hvis bilen ikke brukes så mye eller skal lagres over lengre tid. Etanol kan nemlig tære på gummislanger og andre ting, den tåler heller ikke å lagres lenge, etanol er også hygroskopisk så den trekker til seg fuktighet. 98 oktan kan redusere forbruket og vil ha mindre problemer med kondens. Anonymkode: da537...227 Det er ikke riktig at 96 ikke inneholder etanol i Norge, nå skal den inneholde 5% etanol mens 95 inneholder 10%. På en eldre bil ville jeg brukt 98 oktan i tilfelle slanger og pakninger ikke tåler 95. Anonymkode: 23641...123 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november #8 Del Skrevet 12. november AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Det er ikke riktig at 96 ikke inneholder etanol i Norge, nå skal den inneholde 5% etanol mens 95 inneholder 10%. På en eldre bil ville jeg brukt 98 oktan i tilfelle slanger og pakninger ikke tåler 95. Anonymkode: 23641...123 Feil. 98 oktan som selges i Norge er merket E5 som betyr opp til 5% etanol men realiteten er at den er E0, altså helt uten etanol men siden det ikke finnes merking for E0 så må den merkes med E5. https://www.highoctane.no/ Anonymkode: da537...227 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november #9 Del Skrevet 12. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): 98 er lurt å bruke på ladbare hybrider også. Det kan gå 2-3 måneder mellom hver gang vi fyller vår og da er etanolen i 95-bensin et nokså stort problem. Anonymkode: 95695...0dd Hvorfor er etanolen et problem på 2-3 mnd? Anonymkode: 3d8dc...335 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 12. november #10 Del Skrevet 12. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor er etanolen et problem på 2-3 mnd? Anonymkode: 3d8dc...335 Etanol tørker ut gummislanger. Tåler ikke lagring like godt. Trekker til seg fuktighet. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november #11 Del Skrevet 12. november TBL12 skrev (19 minutter siden): Etanol tørker ut gummislanger. Tåler ikke lagring like godt. Trekker til seg fuktighet. Jeg fyller bilen kanskje max 1 gang i måneden så den kjøres veldig lite spesielt på vinteren. Kanskje den kjøres 2 ganger i uken. Burde jeg da altså fylle med 98? (fordi 95 kan gjøre sånn at bensinen fryser og det blir startproblemer?)? Anonymkode: 05bbf...5f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november #12 Del Skrevet 12. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg fyller bilen kanskje max 1 gang i måneden så den kjøres veldig lite spesielt på vinteren. Kanskje den kjøres 2 ganger i uken. Burde jeg da altså fylle med 98? (fordi 95 kan gjøre sånn at bensinen fryser og det blir startproblemer?)? Anonymkode: 05bbf...5f1 Ja, samme gjelder for båt, plenklipper osv. Anonymkode: 95695...0dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november #13 Del Skrevet 12. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg fyller bilen kanskje max 1 gang i måneden så den kjøres veldig lite spesielt på vinteren. Kanskje den kjøres 2 ganger i uken. Burde jeg da altså fylle med 98? (fordi 95 kan gjøre sånn at bensinen fryser og det blir startproblemer?)? Anonymkode: 05bbf...5f1 Fyll 98, prisforskjellen betyr lite når du kjører så lite. Anonymkode: 4c5de...3dd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november #14 Del Skrevet 12. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fyll 98, prisforskjellen betyr lite når du kjører så lite. Anonymkode: 4c5de...3dd Og en annen ting, 98 oktan på rett motor, gjør også forbruket mindre. Samt at den ikke skader noe annet i tillegg, foringer, gummi osv. Kanskje den til og med går bedre med 98 kontra 95. Anonymkode: d5d17...b30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november #15 Del Skrevet 12. november TBL12 skrev (4 timer siden): Etanol tørker ut gummislanger. Tåler ikke lagring like godt. Trekker til seg fuktighet. Bare tull! Sjekket både bil og motorsykkel som jeg eier selv, begge deler tåler drivstoffet fra for lenge siden! Ergo vet du ikke hva du babler om! Motorsykkel settes til vinterlagring med full tank, med 95oktan. På våren, tar av det meste og hiver på bilen, fyller frisk bensin på mc, og fyrer opp med null problem. Bilen går jaggu meg den også, med de litrene den har fått. Kan du skjønne hvorfor? Er det ikke tide å innse egen dumskap i å vite best? Anonymkode: 3d8dc...335 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november #16 Del Skrevet 12. november AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bare tull! Sjekket både bil og motorsykkel som jeg eier selv, begge deler tåler drivstoffet fra for lenge siden! Ergo vet du ikke hva du babler om! Motorsykkel settes til vinterlagring med full tank, med 95oktan. På våren, tar av det meste og hiver på bilen, fyller frisk bensin på mc, og fyrer opp med null problem. Bilen går jaggu meg den også, med de litrene den har fått. Kan du skjønne hvorfor? Er det ikke tide å innse egen dumskap i å vite best? Anonymkode: 3d8dc...335 Nå gjør du deg selv til klovn her. 95 bensin er bare en dårligere kvalitet og personen du siterer og vilt kunnskapsløs angriper har rett. Men det betyr ikke at et kjøretøy ikke kan lagres med 95 bensin. En del produsenter, deriblant Volvo, var klare for etanol på 70-tallet allerede. Men å fylle 98 er helt klinkende klart mer skånsomt om kjøretøyet fylles sjeldent eller skal lagres. Tror du ikke på folk her inne, bruk Google eller snakk med fagfolk. Anonymkode: 95695...0dd 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 12. november #17 Del Skrevet 12. november AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bare tull! Sjekket både bil og motorsykkel som jeg eier selv, begge deler tåler drivstoffet fra for lenge siden! Ergo vet du ikke hva du babler om! Motorsykkel settes til vinterlagring med full tank, med 95oktan. På våren, tar av det meste og hiver på bilen, fyller frisk bensin på mc, og fyrer opp med null problem. Bilen går jaggu meg den også, med de litrene den har fått. Kan du skjønne hvorfor? Er det ikke tide å innse egen dumskap i å vite best? Anonymkode: 3d8dc...335 Skal ærlig innrømme at min erfaring med 95 oktan E10 bensin er begrenset. Kan endre det til: - Etanol tørker ut gummislanger som ikke er laget for 95 oktan E10 bensin. - Tåler ikke lagring like godt, den trekker til seg mer fuktighet enn bensin uten etanol. At det stort sett går fint å fylle 95 oktan E10 stemmer helt sikkert. (Hvis ikke hadde det vært mer omtale om dette i media, og bensinstasjonene måtte gjort endringer.) Noen artikler som omhandler 95 oktan E10 bensin, og de ulempene som kan være med den: https://www.naf.no/bilhold/kostnader/bensintype-E10 https://www.motor.no/aktuelt/derfor-ma-du-droppe-e10-bensin-pa-gamle-biler/255687 https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/meiner-e10-bensin_-som-er-95-oktan-med-tilsett-etanol_-kan-vere-livsfarleg-1.16413521 https://www.tv2.no/broom/full-oversikt-bilene-som-ikke-kan-bruke-den-nye-bensintypen/15616836/ 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november #18 Del Skrevet 13. november TBL12 skrev (19 timer siden): Skal ærlig innrømme at min erfaring med 95 oktan E10 bensin er begrenset. Kan endre det til: - Etanol tørker ut gummislanger som ikke er laget for 95 oktan E10 bensin. - Tåler ikke lagring like godt, den trekker til seg mer fuktighet enn bensin uten etanol. At det stort sett går fint å fylle 95 oktan E10 stemmer helt sikkert. (Hvis ikke hadde det vært mer omtale om dette i media, og bensinstasjonene måtte gjort endringer.) Noen artikler som omhandler 95 oktan E10 bensin, og de ulempene som kan være med den: https://www.naf.no/bilhold/kostnader/bensintype-E10 https://www.motor.no/aktuelt/derfor-ma-du-droppe-e10-bensin-pa-gamle-biler/255687 https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/meiner-e10-bensin_-som-er-95-oktan-med-tilsett-etanol_-kan-vere-livsfarleg-1.16413521 https://www.tv2.no/broom/full-oversikt-bilene-som-ikke-kan-bruke-den-nye-bensintypen/15616836/ Linkene du viser til er til gamle biler, og gamle biler er eldre enn de som virkelig tåler å gå på E10 bensin. Så da er spørsmålet: Er det en gammel bil TS spør etter? Nei, det ser ikke slik ut! Er det gammel bil og mc jeg har? Nei, det er ikke det! Jeg kan bare tilføye at jeg har en traktorklipper som er 10–12 år gammel nå, på lokket til drivstoffpåfylling er det en sirkel med skråstrek gjennom. I den sirkelen står det E10. Altså, den skal IKKE ha E10 bensinen. Ergo er det andre land i verden som har vert vesentlig tidligere ute enn lille Norge med E10. Og enda skal du med flere kverrulere på at det er farlig og gud hjelpe meg det må du IKKE KJØRE PÅ!!! Se til helvete å les deg opp på hva som går og ikke! Det finnes, jeg fant det selv på mine kjøre tøy! Anonymkode: 3d8dc...335 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #19 Del Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (22 timer siden): Linkene du viser til er til gamle biler, og gamle biler er eldre enn de som virkelig tåler å gå på E10 bensin. Så da er spørsmålet: Er det en gammel bil TS spør etter? Nei, det ser ikke slik ut! Er det gammel bil og mc jeg har? Nei, det er ikke det! Jeg kan bare tilføye at jeg har en traktorklipper som er 10–12 år gammel nå, på lokket til drivstoffpåfylling er det en sirkel med skråstrek gjennom. I den sirkelen står det E10. Altså, den skal IKKE ha E10 bensinen. Ergo er det andre land i verden som har vert vesentlig tidligere ute enn lille Norge med E10. Og enda skal du med flere kverrulere på at det er farlig og gud hjelpe meg det må du IKKE KJØRE PÅ!!! Se til helvete å les deg opp på hva som går og ikke! Det finnes, jeg fant det selv på mine kjøre tøy! Anonymkode: 3d8dc...335 Du verden... Jeg bøyer meg i hatten over dine "subtile" måter å fremlegge anekdotiske bevis på som sannheter... Hvor lærte du at den argumentajonsmåten bærer gode frukter? Føler du at det har fungert godt så langt? Faktum er uansett at slanger i enkelte motorer ikke har godt av E10-drivstoff på grunn av mengden etanol. Etanolen gjør dessuten ofte drivstoffet mer hygroskopisk. Etanolholdig drivstoff har definitivt kortere holdbarhet enn f.eks. E0/98-oktan (selv om den, lagret under optimale forhold, gjerne har vesentlig lengre holdbarhet enn enkelte tror). Skal en gi et generelt råd vedr. langtidslagring av drivstoff så er det alltid at det er bedre med renest mulig fossilt drivstoff. Men dette var egentlig kun et tilsvar på din ranting her. Til trådstarterens spørsmål, som du egentlig har fått normalt høflige svar på av andre allerede: Ja, du kan bruke 98 oktan på alle normale bensinbiler. Nei, det spiller ingen rolle om du blander, så lenge bilen din fungerer fint med 95. Anonymkode: 348b4...38e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #20 Del Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 16.32): Feil. 98 oktan som selges i Norge er merket E5 som betyr opp til 5% etanol men realiteten er at den er E0, altså helt uten etanol men siden det ikke finnes merking for E0 så må den merkes med E5. https://www.highoctane.no/ Anonymkode: da537...227 Erfaringsmessig så inneholder 98 oktan fra shell 2-4% etanol, mens på Esso ligger etanolinnholdet på 0-1%… Anonymkode: 03ad4...938 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå