Gå til innhold

Barn og skjerm

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må bare høre litt her inne hva dere andre tenker: På trinnet til mitt barn (4.trinn) har noen foreldre spurt på klassens fb-gruppe om hvor mange av barna som har smarttelefon. Dette er foreldre som sier at deres barn ikke får ha telefon selv. Det kommer en del svar, og det er uten unntak fra foreldre som bedyrer at deres barn ikke kommer til å få telefon på maaange år. De fleste understreker at de kun har en gammel Nokia-telefon som knapt nok fungerer. Det de ikke sier noe om, er hvorvidt de har iPad som barna spiller på, pc el.l. og ingen av de som lar barna ha telefon, svarer på tråden. Heller ikke jeg. Mitt barn har telefon, bruker det som en trygghet når hen må være alene hjemme, men har aldri fått spille spill med voldelig innhold, og vi har ikke iPad hen kan spille på. YouTube kan hen jo bruke på tv om hen vil. Telefonen brukes mye til musikk når vi kjører lange turer, og søsknene finner mye glede i å spille sammen. Det komiske er at det nærmest blir en sånn lynsjestemning hvor noen foreldre definerer hva som er greit, mens jeg mener at alle familier er ulike. For eksempel tror jeg man lettere gir telefon når det er eldre søsken i familien, fordi de da f.x spiller sammen. Men det er som sagt kun de politisk korrekte som svarer i tråden, og da får man et inntrykk av at ingen har telefon, selv om jeg selvfølgelig vet at det ikke er sånn. Jeg vet jo også at mange av de som kun har en gammel Nokia, lar barna spille på andre skjermer. Er dette gjenkjennbart for andre? 

Anonymkode: dec5c...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja og nei. Jeg legger meg ikke såå mye borti andres valg av skjerm/telefon. De fleste foreldre i klassen virker å være nogen lunde enige om å ikke spille/se ting med voldelig innhold, men regner med noen glipper for helt ærlig, det gjorde våre foreldre også.

Vet flere av vennene har mobil, og noen av de har vist oss deres mobil og fortalt om skjermtid og begrensninger. Vår har også en smarttelefon, men den kan bare brukes til sms/ringe og noen få spill + spotify.

Så igjen - hva enn andre velger, legger jeg meg ikke borti det.

Anonymkode: d9863...80f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp 

Vi har 2 barn og jeg er på den delen av livet der jeg rett og slett driter i hvad der skrivet om skjerm bruk etc. Jeg vet at ingen familier eller barn er like og at alle må gjøre det de vil.

Om det er iPad fra de er 3 år eller 13 så er det greit 

Der jeg ikke liker er hvordan andre foreldre liker å shame andre foreldre... gi de skyld for at barna bruker iPad etc. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjenkjennbart at det er kun noen få som svarer i slike tråder, og det er de som du sier: "Sønnen min har en gammel nokia ("men han spiller fortnight på pc 6 timer om dagen"": nevnes ikke). 

Men noen lynsjestemning blir det jo ikke, alle holder bare kjeft fordi de både har telefoner, ipad'er, pc og konsoller, og alle forstår det. 

Våre fikk smarttelefoner ca 4.klasse, uten den kan de jo ikke ta bussen en gang. Og vi har vært kjemperestriktive, og kunne godt fortalt om det, skjermtid, kun enkelte apper med egne begrensninger på de enkelte (tiktok 30 min for eksempel), wifi av kl. 20.00-08.00, tid lest i bok= skjermtid osv, og det er sant. Men de så jo tv istedet, koblet seg opp via spillkonsoll, lånte våre telefoner og spilte, fikk skolepc =timesvis med youtube, var hos andre, hadde 100 argumenter for å låse opp skjermtiden på egen telefon "bare akkurat i dag til akkurat det".

Felles regler går bare ikke. Men den enkelte familie kan forsøke begrense det, og alle burde forstå at familier og behov og grenser er forskjellige. Det er allikevel helt fint å ta debatten, og minne hverandre på at "alle andre får lov til alt" ikke stemmer. 

På foreldremøte i 5.klasse spurte lærerne hvor mange som hadde skjermtidbegrensninger hjemme, og over halvparten rakte opp handa. Hun hadde spurt barna, og to av barna sa de hadde det, så enten synes barna det er flaut, og dermed sitter igjen med en følelse av at alle andre får lov; eller så lyver foreldrene. 

Anonymkode: c1a19...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt gjenkjennbart, bare at her er barna yngre (første klasse) og telefon har ikke blitt et tema enda. Skjermtid og kosthold er likevel generelt litt betente temaer, der noen har sterke meninger. 

Jeg tror det er om å gjøre som du sier å huske at alle familier er ulike. Det jeg tenker kan være fint er å snakke sammen om hva en velger og hvorfor, men da forutsetter jo det at ikke folk dømmer da. Jeg syns du skulle kommentere på fb hvordan dere gjør det, for å få frem flere stemmer og flere alternativer :) 

Ellers så sier vel ikke hvor vidt barnet har telefon eller ikke så mye om skjermtid generelt, som du også er inne på. Min seksåring bruker min gamle telefon - til å høre på lydbok og musikk. Hun kaller den barne-telefonen. Og det kan jo hende noen blir sjokkerte om hun forteller at hun har en egen telefon som hun får ha med i senga flere kvelder i uka. Men jeg har ikke noe problemer med å stå inne for det. Det er fordi hun hører på lydbok i en halvtime mens jeg legger lillebroren. 

Jeg kjenner flere familier med fri skjermtid. Der kan barna, som er i tidlig barneskolealder bruke ipad så mye de vil i løpet av dagen så lenge de kommer til middag og legger seg på kvelden. Jeg er skeptisk, og ville ikke gjort det slik selv. Men det er flere av disse som opplever at barna da ikke bruker ipaden så mye fordi det ikke er så stort og spennende mer, og at det ikke har blitt noen utfordring (og hos noen ser det ut for meg som barna sitter med den ipaden hvert våkne øyeblikk, men det vet jeg jo ikke, for jeg er ikke hos dem hele barnas våkentid). 

Anonymkode: 295d2...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Takk for gode og reflekterte svar. Godt å vite at dette er gjenkjennbart. Jeg ønsker ikke å måtte rettferdiggjøre mine egne valg ovenfor hele foreldregruppa. Mine barn har fått telefon tidlig, men vi er en aktiv familie hvor ungene er på aktiviteter mange dager i uka, og vi er mye aktive som familie. Ingen voldelige spill og ingen SoMe heller ikke på eldre søsken. Dette tenker jeg er mye viktigere enn om barnet har en telefon tilgjengelig, så jeg tenker at spørsmålet i seg selv egentlig ikke sier så mye om de grensene familien har. Jeg kjenner familier som er stolte over at barna har skjermtid, men hvor alle rundt dem vet at den skjermtida bare er på papiret fordi ungene får mer tid med et knips.

Anonymkode: dec5c...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...