Gå til innhold

Forslag til grønnfarge stue (1 vegg)

MiominMio

Anbefalte innlegg

Vi vil freshe opp stua litt og skal male en vegg i en grønnfarge, men er jo et hav å velge mellom. Noen som har forslag til grønnfarge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Treasure, som nevnt, er en fin farge, men den har litt blått i seg, så du burde se hva som passer mot gulv og møbler. Laurbær og Green Harmony har mindre blått f.eks. Eller Minty Breeze som har enda mer blått. Dvs det er veldig vanskelig å anbefale noe farge, da det har mye å si hvor den skal være (omgivelser og lysforhold), og også hva du selv liker. Jeg liker nesten alle grønnfargene, men det var ikke alle som så så bra ut hos oss. Treasure er en farge jeg har sett hos andre, og trodde det var den jeg ville ha selv også. men den var ikke like fin her med prøvemaling. 

Og om resten er hvite vegger, så ville jeg ikke valgt noe mørkere enn Green Harmony (og tilsvarende), da det fort blir veldig hardt.  

Anonymkode: 12c45...678

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo HELT an på andre farger og nyanser. Gulvfarge, farge på andre vegger, lysforhold, tåler rommet mørk farge, etc. 

Hvilken farge har du på de andre veggene? 

Personlig liker jeg at kontrastvegg gir kontrast, dybde, og varme. Har du f.eks hvit te på de andre veggene, så ville jeg gått for en mørkere grønn. F.eks natural green e.l. Men har du helt hvite vegger, så ville jeg valgt en lysere variant, f.eks pale green. 

Anonymkode: 02816...924

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke uten å se undertone på gulv først og fremst.

Så hvilken grønn som harmonerer med tilstøtende rom, og, ser fin ut på prøvemaling også i kveldslys. 

Jeg vurderte Exhale etter å ha vurdert alt i stua etter nevnte kriterier, endte med to nyanser lysere etter å ha sett den på vegg. Det ble Soft Mint, og den fremstår mørkere hos oss enn på absolutt alle bilder på IG/hos produsent 😅

Legg ved bilder av gulv og si hvilke farger du har i naborom :)  Hvilke farger du har på sofa/store møbler må og hensyntas. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har malt grønn te i stua og green harmony på soverom. Er fornøyd :)

Anonymkode: 35d35...f40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville ikke ha malt en stue helt grønn, kun en vegg i lys grønnfarge, ikke i gultoner, men i kjølige toner.

Anonymkode: e7f6d...ab8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar.  Vi har eikeparkett og alle andre vegger er malt eggeskall hvit. Grå sofa.  Skal plukke med oss litt fargeprøver i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har green harmony i gang og tv-stue og er kjempefornøyd😊 Den er en lun farge som endrer seg med lyset. Nesten alle som er på besøk kommenterer at de syns fargen er så fin, flere har også malt med denne fargen hjemme hos seg selv etter å ha sett den her. Den fungerer fint som både kontrastfarge og på alle vegger i et rom. 

Anonymkode: 24634...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Men har du helt hvite vegger, så ville jeg

malt dem i noe annet, for å unngå å havne på Gaustad.

Anonymkode: 04081...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MiominMio skrev (17 minutter siden):

Tusen takk for alle svar.  Vi har eikeparkett og alle andre vegger er malt eggeskall hvit. Grå sofa.  Skal plukke med oss litt fargeprøver i dag. 

Mener du s-1005y? Altså en lys gulbeige tone? Eller mener du egghvit 0502-y, https://www.jotun.com/no-no/decorative/interior/colours/1001-egg-white-interior

Hvis du mener første, så er jeg usikker på om jeg ville gått for grønt. Kanskje evnt natural green? I hvert fall en grønntone med mye gule undertoner, og en som ikke er for mørk og tung. Natural green er veldig fin. Denne gungerer forøvrig veldig godt til egghvit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er så skarpe farger, heldekkende farger, er det fint å blande med litt lysere tapet, og ha en heldekkende vegg. Ellers blir det veldig tett i rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eikeparkett, grå sofa, tre hvite vegger og én vegg malt i Northern Mystic fra Jotun. Perfekt grønnfarge som hverken er for gul eller blå.

Anonymkode: 88e81...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mente eggehvit :) 0502 -y

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mener du s-1005y? Altså en lys gulbeige tone? Eller mener du egghvit 0502-y, https://www.jotun.com/no-no/decorative/interior/colours/1001-egg-white-interior

Hvis du mener første, så er jeg usikker på om jeg ville gått for grønt. Kanskje evnt natural green? I hvert fall en grønntone med mye gule undertoner, og en som ikke er for mørk og tung. Natural green er veldig fin. Denne gungerer forøvrig veldig godt til egghvit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Når det er så skarpe farger, heldekkende farger, er det fint å blande med litt lysere tapet, og ha en heldekkende vegg. Ellers blir det veldig tett i rommet.

Tapet?

Anonymkode: 04081...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
MiominMio skrev (1 time siden):

Og undertonen er? 

Ang eggeskall så disharmonerer denne med «enkelte», så sjekk Jotun sine fargeråd :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MiominMio skrev (1 time siden):

Mente eggehvit :) 0502 -y

Aha, da blir det noe helt annet. Eggehvit er mer nøytral, og den passer til flere farger. Jeg holder en knapp på natural green, den går suverent til egghvit. Passer også til både gul og nøytral farge på parkett. 

I tilegg kan du vurdere:

Organic green
Green leaf
Evergreen
Local green (en av mine favoritter)

For litt lysere og lettere varianter:

Pale green
Laurbær

Så det kommer jo veldig an på lys, og øvrig interiør, og personlige preferanser/hva som passer best i rommet. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (1 time siden):

Og undertonen er? 

Ang eggeskall så disharmonerer denne med «enkelte», så sjekk Jotun sine fargeråd :) 

TS mente egghvit

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...