Ranunkelen Skrevet i går, 08:31 #1 Del Skrevet i går, 08:31 Hvilken spillkonsoll ville dere investert i til 7-åring? Jeg kan ingenting om gaming, og hva som er mest populært etc. Kom gjerne med tips og erfaringer 😃 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:57 #2 Del Skrevet i går, 08:57 Switch. Anonymkode: db46c...23a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:58 #3 Del Skrevet i går, 08:58 Nintendo Switch. Den vanlige, ikke Lite, for da kan dere koble opp mot tv og spille sammen. MarioKart er gøy for alle aldere og sosialt å spille sammen. Anonymkode: 016b9...c65 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet i går, 09:09 #4 Del Skrevet i går, 09:09 Nintendo Switch er gøy det, jeg har den selv, men personlig foretrekker jeg PlayStation 5. Hør med barnet ditt hvilken konsoll og hvilke spill det har lyst til å spille. Jeg fikk min første spillkonsoll rundt den alderen, og kunne velge mellom Nintendo 64, Sega Saturn og PlayStation. Jeg hadde mest lyst på den siste. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:12 #5 Del Skrevet i går, 09:12 De fleste i mitt barns klasse, spiller enten på Switch eller Playstation. Så det avhenger litt av hva dere har plass til. Switch er portabel og kan tas med overalt, og kan kobles på tv/skjermbfor å spille flere sammen. Playstation må jo stå fast ved tven. 😊 Anonymkode: febf3...3ac 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:04 #6 Del Skrevet i går, 10:04 Ville helt klart valgt Nintendo Switch om det kun var valg av konsoll det stod om. Men det kommer også veldig an på hva barnet vil ha og hva kompisene spiller. Noen spill fås bare på playstation, og om det er et slikt spill som gjelder så blir ikke ungen noe glad for en nintendo 😅 I guttegjengen her er Zelda veldig populært, så da er det Switch som gjelder. Anonymkode: fe6a8...a47 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:24 #7 Del Skrevet i går, 10:24 I utgangspunktet ville nok jeg også sagt Nintendo switch til en 7-åring. Den har flest spill som er barne og familievennlige. Men - er du åpen for å evt kjøpe en ny konsoll om et par år? For det switch er dårlig på, er det å spille sammen med venner via nett. Da er det PlayStation som gjelder. Hos våre var Minecraft det store i 7-8-9 års alderen, og da var det PlayStation som gjaldt. Da spilte vennene sammen. Har venner av barnet ditt konsoll? Det er også greit å tenke på, de må gjerne være på samme plattform for å kunne spille sammen. Anonymkode: 3b85f...e6b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjoheiii Skrevet i går, 10:28 #8 Del Skrevet i går, 10:28 Switch! Ikke lite, den vanlige kan brukes som håndkonsoll uansett og i tillegg har du mulighet til å koble til tv hvis barnet har besøk og vil spille mario party etc. gleder meg sånn til barna mine blir 7 år og kan spille nintendo🥹 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:17 #9 Del Skrevet i går, 11:17 Tjoheiii skrev (48 minutter siden): gleder meg sånn til barna mine blir 7 år og kan spille nintendo🥹 Hvorfor må de bli 7? Anonymkode: a63be...718 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjoheiii Skrevet i går, 11:52 #10 Del Skrevet i går, 11:52 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hvorfor må de bli 7? Anonymkode: a63be...718 Ikke nødvendigvis 7 da men barna mine er 1 og 3 og det er hvertfall litt tidlig😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:14 #11 Del Skrevet i går, 12:14 Tjoheiii skrev (21 minutter siden): Ikke nødvendigvis 7 da men barna mine er 1 og 3 og det er hvertfall litt tidlig😅 Det er jeg enig i, haha. Min eldste er 3, skal få prøve Switch med meg når han er 4! Anonymkode: a63be...718 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:15 #12 Del Skrevet i går, 12:15 Jeg anbefaler switch eller Xbox series S. Series S er relativt billig og med gamepass får du mye mer for pengene enn playstation 5. Xbox har også et veldig fint familiekontroll system, da kan vi følge med, og begrense hva barna spiller og konsumerer Anonymkode: 2bd9e...b79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:29 #13 Del Skrevet i går, 12:29 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg anbefaler switch eller Xbox series S. Series S er relativt billig og med gamepass får du mye mer for pengene enn playstation 5. Xbox har også et veldig fint familiekontroll system, da kan vi følge med, og begrense hva barna spiller og konsumerer Anonymkode: 2bd9e...b79 Det har selvfølgelig også PlayStation. https://www.playstation.com/no-no/parental-controls/ Dumt å kjøpe Xbox om alle vennene har PS5. Anonymkode: a63be...718 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ranunkelen Skrevet i går, 13:25 Forfatter #14 Del Skrevet i går, 13:25 Har tenkt på Switch ja, men ser samtidig for meg at han "vokser" fra den fortere enn Playstation.. Bestekompisen hans har også Playstation. Bakdelen er at det er fryktelig dyrt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:32 #15 Del Skrevet i går, 14:32 Det kommer jo an på hva slags spill barnet skal spille. Er det "Nintendo"- spill, eller er det "Playstation"-spill? Vi har hatt Nintendo switch fra 8-års alder, som har vært veldig populær hele tiden. Tidligere ble det spilt mye Mario-spill, Lego-spill og andre spill som er en-spiller, eller som kan spilles sammen med venner. Etter hvert kom også Zelda og Pokemon på banen. Og fra 10-12 års alder har det vært mest PC som gjaldt på de litt mer avanserte spillene, og så Switch for de litt enklere. Men det har heller ikke vært så mye interesse for å spille typiske Playstation spill som Fifa heller. Det skal sies at vi hadde Nintendo Wii som ungene fikk bruke fra de var 4-5 år, i tillegg til PS4 som var tilgjengelig om det var spill man ikke fikk på de andre konsollene. Men Nintendo Switch er overlegen for barn/ungdom. Den har massevis av kule spill, den egner seg veldig godt for å spille mange sammen (Har flere spill som er laget for dette.) Og den er kjempekjekk å ha med på reise. Pakkes lett ned i en barnesekk, og kan brukes i bilen, i bussen, på fly, på tog, mens man sitter og venter. Så om man skal ha bare en, og det er for at barnet skal bruke den, så ville jeg gått for Switch. Og så får dere heller kjøpe noe annet i tillegg om noen år, dersom behovet er mer enn det Switchen kan dekke. Vår 15 åring bruker sin Switch hver dag. Men nå er det nok mye mer som "youtube-spiller" enn som spillmaskin. Anonymkode: 32eb5...4b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:35 #16 Del Skrevet i går, 15:35 Ranunkelen skrev (41 minutter siden): Har tenkt på Switch ja, men ser samtidig for meg at han "vokser" fra den fortere enn Playstation.. Bestekompisen hans har også Playstation. Bakdelen er at det er fryktelig dyrt Dette blir langt men heller at du får vite alle alternativene og kan gjøre en informert handling. Det er ingen vits for deg å kjøpe en Switch til han nå. Switch 2 kommer neste år, kommer fortsatt til å komme spill til Switch 1 fra andre utiklere som lager spill som ikke krever mye i forhold til kraft, fordi der har de mest kunder. Muligens som det har vært med PS5 og Xbox, at det vil være en lengre periode enn de brukte å være før. Hvor det vil komme nye spill til begge maskiner som bare ser og kjører dårligere på gamle maskinen. Vanskelig å si med Nintendo fordi de har aldri gjort et generasjons bytte på den måten hvor mer enn 1 av deres store spill kom til begge konsollene. Jeg kan ikke gi det forventet leve tid av nye Nintendo spill som vil komme til Switch 1 men det kommer til å være spill de har laget spesifikt for å kunne utnytte kraften av den nye så maks vil du kjøpe noe som holder ca 1 år før det vil være noe han kanskje vil ha som han ikke kan spille på den. Når det gjelder PlayStation 5 er det et par ting du må ha i bakhode. Det absolutt tidligeste PS6 kommer er 2027, men det er veldig usansynnlig, og om du tar med hva som har lekket ut anngående internt snakk. Er det mer realistisk å forvente 2028, 2029 eller 2030. Kan kan gi deg et gigantisk innlegg om hvorfor PS5 ikke har gått ned men derimot gikk opp i pris men det blir bare unødvendig info og alt du trenger å vite er at den kommer ikke til å gå ned i pris. Eneste gangen du vil kan få en PS5 billigere er hvis en av kjedene bestemmer seg for å holde salg hvor de selger den med tap i håp om at 10-20% av kundene kommer for å kjøpe mer. Og de har spred prisene på andre allerede dyre hvite varer hvor folk som må og ikke merker at det koster 500-1000kr mer enn vanlig. Uansett hvilket av årene det viser seg å bli, vil det fortsatt ta minst 3 år før det er masse spill som ikke kommer til både PS5 og PS6, det koster for mye penger å lage spill som viser hva nye maskinen kan gjøre, så det vil være bare en håndfull av dem de første årene som han ikke vil ha tilgang til. Her er det du må spørre når det gjelder prisen fordi du sa det er det bestekompisen hans har. Om de skal spille på nette sammen må han ha PlayStation plus som koster 700kr i året bare for å spille på nette og så hver mnd gir PlayStation bort 3 tilfeldige spill som man får beholde så lenge man har PS+ konto. Eller du kan betale 1200kr i året for PlayStation Plus Extra og da får han tilgang til et stort bibilotek av spill. Men jeg skal være ærlig, det PS+ Ekstra biblioteket har barnevennlig spill der som Lego, billspill osv. Men mye av de spillene er ikke barnevennlig akkurat og på 7 er det litt tidlig. Men bare så du er forberedt, når han blir rundt 10-11 og kompisene hans starter å spille online at det vil være spill med aldergrense du ikke liker. Før han blir 12, om han ikke får spille GTA6 Online hjemme, vil han komme til å gjøre det hos kompisene, med mindre du har verdens lydigste sønn som regulerer seg selv er det nærmest en naturlov at det kommer til å skje. Vet ikke hvor mye de bryr seg om det vanlige kampanjen. Det virker å være 50/50 avhengig av hvor media litærere de er og klarer å forstå historien og satiren men Online blir et must for de fleste i en periode. Ihvertfall før de merkelig nok når tilbake til Fortnite. Dette sier jeg ikke for å skal gi deg et foreldre råd og prøve å fortelle deg om hvordan du skal oppdra ungen din og hva han skal utsettes for i hvilken alder. Jeg prøver ikke å si at han bør få lov. Jeg sier det fordi du burde vite om det og være forberedt og utlært på et spill han kommer til å ende opp med å se. Å forvente at han ikke kommer til å gjøre det vil være som å forvente at en tennåring ikke har sett mer via mobilen enn selv tennåringne som hadde tilgang til voksen kanaler når vi var ung. Her er mer det store spørsmålet som vi avslutter med. Hvilke spill interesserer han? Switch en 7 åring er i seg selv perfekt, og om du klarer å få kjøpt en brukt for en billig penge til jul og sier til han at du sparer opp til Switch 2 neste år så er det en veldig grei konsoll som han kan bruke både hjemme og når dere drar på biltur. Men samtidig er det ikke som før, mange barn som ikke kunne brydd seg mindre om mario og zelda, de vokste opp med med minecraft og terraria hvor det var fokus på bygging og utforsking før de ble litt eldre og ville ha skytting også så Fortnite ble mellom balansen. Nå finnes alle de tre spillene jeg nevnte på Switch også så det er ikke en enten eller til samme grad som det var før. For andre er det Turtles og Spider-man som gjelder. Om jeg skjønner situasjonen her rett så ønsker du ikke å bomme med et såpass stort kjøp, så for å få størst sjanse å treffe rett. Finn ut hvilke sjangere snakker til han mest, kan han spille i timesvis uten at noe annet enn at han bygger seg et slott, trenger han at det foregår flere ting, trekkes han inn av historien på samme måte som han liker filmer eller serier? Finner du hvilke spill han ønsker å spille mest finner du konsollen som passer for han best. Anonymkode: 89bf6...ed5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:54 #17 Del Skrevet i går, 15:54 Nå tror jeg en trenger høyere aldersgrenser på gaming. Så små barn har ingenting med gaming å gjøre. Anonymkode: e0794...6fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:01 #18 Del Skrevet i går, 16:01 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå tror jeg en trenger høyere aldersgrenser på gaming. Så små barn har ingenting med gaming å gjøre. Anonymkode: e0794...6fb Hæ? Det blir som å si små barn bør ikke se på tv serie eller film. Er du en gang klar over fordelene folk som gamer har over folk som ikke gamer, hvor mye det har å si for deres evne til å kunne konsentrere seg, løse flere problemer samtidig og klare å få med seg komplisert informasjon på en og samme gang? Bare en sånn enkel ting som å klare å tenke i 3 dimensjoner. Det handler om å gi dem spill som passer dem og på samme måte som du lærer dem opp gir du dem noe som strekker evnen deres akkurat nok ut til at de må finne litt ut av ting selv og gi dem mestringsfølelse. Anonymkode: 89bf6...ed5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:08 #19 Del Skrevet i går, 16:08 AnonymBruker skrev (5 timer siden): I utgangspunktet ville nok jeg også sagt Nintendo switch til en 7-åring. Den har flest spill som er barne og familievennlige. Men - er du åpen for å evt kjøpe en ny konsoll om et par år? For det switch er dårlig på, er det å spille sammen med venner via nett. Da er det PlayStation som gjelder. Hos våre var Minecraft det store i 7-8-9 års alderen, og da var det PlayStation som gjaldt. Da spilte vennene sammen. Har venner av barnet ditt konsoll? Det er også greit å tenke på, de må gjerne være på samme plattform for å kunne spille sammen. Anonymkode: 3b85f...e6b Man kan fint spille Minecraft med venner som har andre spill konsoller; man logger på med Microsoft konto. Her spiller gutten med venner som har både Xbox og PlayStation, vi har Switch. Anonymkode: 6f040...27e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet i går, 18:11 #20 Del Skrevet i går, 18:11 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå tror jeg en trenger høyere aldersgrenser på gaming. Så små barn har ingenting med gaming å gjøre. Anonymkode: e0794...6fb Da regner jeg med at du ikke tillater at 7-åringer ser TV? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå