Gå til innhold

Dere som fikk HPV-vaksine rundt 2009-2010 (født rundt 1997)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilket merke var den? Leser en artikkel (https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/legen-er-krystallklar-vil-ikke-vaksinere-barna-sine-med-denne-vaksinen/17166543/) om at den vaksinen som beskytter mot færrest typer HPV-virus har blitt tilbudt siden HPV-vaksinen ble innført i barnevaksinasjonsprogrammet i 2009. Når jeg sjekker hvilken jeg fikk, så fikk jeg den som beskyttet mot flest typer den gangen, Gardasil. Vet Gardasil9 har kommet nå, som beskytter mot enda flere varianter.

Uansett, gidder dere å sjekke på Helsenorge hvilken type vaksine dere fikk? Det står under Vaksiner på forsiden, og hvis det ikke står detaljer der kan dere trykke på linken til SYSVAK nederst på siden. Hos meg står det ikke Gardasil der heller, men SYSVAK-koden HPV01, som er Gardasil.

Håper ikke det er for mye å be om en tirsdag morgen, for jeg ble så nysgjerrig 😊

Anonymkode: 953a1...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er født i 97. Svart på dette før så bare kopierer svaret mitt inn her:

"Der står det at jeg har fått HPV01, og i registeret er dette enten Gardasil eller Silgard, som begge beskytter mot type 6, 11, 16, 18. Vet ikke hvilken av de jeg har, men i hvert fall ikke Cervarix."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HPV02, så det betyr at jeg fikk Cervarix. 

Det menes vel at Cervarix gir kryssbeskyttelse mot flere HPV-typer enn akkurat de det står den beskytter mot. Jeg har i alle fall testet negativt for alle HPV-typene det testes for i forbindelse med celleprøve (og det er ganske mange typer så jeg) flere ganger i etterkant (og har nå uansett fast partner), og jeg kan selvsagt ikke vite om det er fordi vaksinen har beskyttet meg, men med tanke på antallet som har HPV i den voksne befolkningen så opplever jeg jo at den har beskyttet meg.

Anonymkode: 2e2fe...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

HPV02, så det betyr at jeg fikk Cervarix. 

Det menes vel at Cervarix gir kryssbeskyttelse mot flere HPV-typer enn akkurat de det står den beskytter mot. Jeg har i alle fall testet negativt for alle HPV-typene det testes for i forbindelse med celleprøve (og det er ganske mange typer så jeg) flere ganger i etterkant (og har nå uansett fast partner), og jeg kan selvsagt ikke vite om det er fordi vaksinen har beskyttet meg, men med tanke på antallet som har HPV i den voksne befolkningen så opplever jeg jo at den har beskyttet meg.

Det er ikke en dårlig  vaksine, og den beskytter jo mot de to farligste virusvariantene, men det finnes bedre alternativer. Ingen grunn til at Norge skal henge etter.

gobbledigook skrev (2 timer siden):

Jeg er født i 97. Svart på dette før så bare kopierer svaret mitt inn her:

"Der står det at jeg har fått HPV01, og i registeret er dette enten Gardasil eller Silgard, som begge beskytter mot type 6, 11, 16, 18. Vet ikke hvilken av de jeg har, men i hvert fall ikke Cervarix."

Lurer på hvor mange som fikk Gardasil og hvor mange som fikk Cervarix, og hvorfor det ble gjort forskjell. Hvilket år tok du vaksinen? Jeg er også født i 97 og tok den året etter den først kom, så de to første dosene ble satt i 2010 og den siste i 2011.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HPV01. Født i ‘97, første dose 2009, siste i 2010.

Anonymkode: a900c...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke en dårlig  vaksine, og den beskytter jo mot de to farligste virusvariantene, men det finnes bedre alternativer. Ingen grunn til at Norge skal henge etter.

Lurer på hvor mange som fikk Gardasil og hvor mange som fikk Cervarix, og hvorfor det ble gjort forskjell. Hvilket år tok du vaksinen? Jeg er også født i 97 og tok den året etter den først kom, så de to første dosene ble satt i 2010 og den siste i 2011.

Fikk første i 2009!

Testet forøvrig negativt på celleprøve jeg også, uten at det trenger å være en sammenheng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke sagt noe annet. Men Cervarix beskytter mot flere typer HPV enn bare 16 og 18, fordi det er en kryssbeskyttelse selv om man "bare" vaksineres mot 16 og 18. Her står det om det:

https://www.fhi.no/va/vaksinasjonshandboka/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/hpv-vaksinasjon/?term=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...