Crab_Nebula6523 Skrevet 12. november 2024 #1 Skrevet 12. november 2024 Langt innlegg! Når man kommer til fastlegen og sier, etter 20 år med sykdom, jeg holder ikke ut lenger dette livet pga NULL livskvalitet. Klarer bare ikke mere. Glasset er fullt som jeg sa. Har 2 diagnoser du ikke kan se utenpå, men gir så mye lidelser+++ som bl.a fatigue, fysiske plager, smerter og 2-4 t søvn, osv osv, at det ikke er til å holde ut. Men du ser jo så frisk ut med farge i kinnene🤬🤬🤬, kom det fra legen med 5 stjerner. Jeg er nesten helt sengeliggende, isolert og uten nettverk eller familie. Har ikke vært hos legen på over 2 år. Han spurte ikke om noenting og bare snakket selv. Har tatt blodprøver på sykehus som har gått til fastlegen. De har vært ok, bare litt anm på lever. Jeg orker ikke lage mat eller spise den og jeg kunne ikke forvente å få innvilget blå resept på næringsdrikk. Fordi jeg veide for mye nå, men før næringsdrikk var jeg mager. Den har jeg kjøpt selv på nett det siste 1,5 året. Noen magesmerter er borte pga av n.drikken. Det er bra. Det eneste av medisiner han kunne gi var alimemazin. Har prøvd sobril , vival og apodorm uten at de gir noen lindring, hjelp eller søvn. Har smerteplaster. Det hjelper litt. Har også vært hos psykolog og de skjønner jo “ingenting“ når pasienten overhodet ikke stemmer med noe i læreboka. Ikke hodet som er problemet som de tror. Er det sånn fastleger er nå? Må vi fikse oss selv? På en eller annen måte. Jeg er ute går så mye jeg orker for bevegelse og bruker varme på smerter utenom nervesmertene. Etter der, bruker jeg morfin. Ønskelig var at jeg kunne dra å bade i varmebasseng(6 km unna) og få litt massasje og sånn men kommer jo ingen steder pga meg og “mitt“. Får ingen hjelp av kommune eller fastlege (Ikke be om å bytte lege da alle har over 100 stk på venteliste rundt her jeg bor.) Tror ikke vi kan forvente så mye mer kanskje, av leger i fremtida. Trist at det er sånn og ganske fortvilende for meg som har denne sterke følelsen av og ikke holde ut i sitt eget liv. Må vel bare fortsette å ha is i magen å bite i pinnen. Til man slipper og går under Unnskyld rotete innlegg 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #2 Skrevet 12. november 2024 Hvis du har to diagnoser, får du noe oppfølging/behandling/medisiner for dem? Anonymkode: 8cdc8...176
Crab_Nebula6523 Skrevet 12. november 2024 Forfatter #3 Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du har to diagnoser, får du noe oppfølging/behandling/medisiner for dem? Anonymkode: 8cdc8...176 Ja får medisiner, ingen oppfølging
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #4 Skrevet 12. november 2024 Crab_Nebula6523 skrev (6 minutter siden): Langt innlegg! Når man kommer til fastlegen og sier, etter 20 år med sykdom, jeg holder ikke ut lenger dette livet pga NULL livskvalitet. Klarer bare ikke mere. Glasset er fullt som jeg sa. Har 2 diagnoser du ikke kan se utenpå, men gir så mye lidelser+++ som bl.a fatigue, fysiske plager, smerter og 2-4 t søvn, osv osv, at det ikke er til å holde ut. Men du ser jo så frisk ut med farge i kinnene🤬🤬🤬, kom det fra legen med 5 stjerner. Jeg er nesten helt sengeliggende, isolert og uten nettverk eller familie. Har ikke vært hos legen på over 2 år. Han spurte ikke om noenting og bare snakket selv. Har tatt blodprøver på sykehus som har gått til fastlegen. De har vært ok, bare litt anm på lever. Jeg orker ikke lage mat eller spise den og jeg kunne ikke forvente å få innvilget blå resept på næringsdrikk. Fordi jeg veide for mye nå, men før næringsdrikk var jeg mager. Den har jeg kjøpt selv på nett det siste 1,5 året. Noen magesmerter er borte pga av n.drikken. Det er bra. Det eneste av medisiner han kunne gi var alimemazin. Har prøvd sobril , vival og apodorm uten at de gir noen lindring, hjelp eller søvn. Har smerteplaster. Det hjelper litt. Har også vært hos psykolog og de skjønner jo “ingenting“ når pasienten overhodet ikke stemmer med noe i læreboka. Ikke hodet som er problemet som de tror. Er det sånn fastleger er nå? Må vi fikse oss selv? På en eller annen måte. Jeg er ute går så mye jeg orker for bevegelse og bruker varme på smerter utenom nervesmertene. Etter der, bruker jeg morfin. Ønskelig var at jeg kunne dra å bade i varmebasseng(6 km unna) og få litt massasje og sånn men kommer jo ingen steder pga meg og “mitt“. Får ingen hjelp av kommune eller fastlege (Ikke be om å bytte lege da alle har over 100 stk på venteliste rundt her jeg bor.) Tror ikke vi kan forvente så mye mer kanskje, av leger i fremtida. Trist at det er sånn og ganske fortvilende for meg som har denne sterke følelsen av og ikke holde ut i sitt eget liv. Må vel bare fortsette å ha is i magen å bite i pinnen. Til man slipper og går under Unnskyld rotete innlegg Me eller hva feiler det deg? Anonymkode: dc880...6bf 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #5 Skrevet 12. november 2024 Crab_Nebula6523 skrev (4 minutter siden): Ja får medisiner, ingen oppfølging Trenger du oppfølging? Finnes det noen behandling? Litt vanskelig å svare når du er såpass vag. Anonymkode: 8cdc8...176 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #6 Skrevet 12. november 2024 jeg har hatt samme fastlege i over 30 år nå og er strt sett fornøyd men vi hade en episode der han spurte om jeg var mentalt på et bra sted når jeg slet med ryggen - det viste seg at jeg hadde skiveutglidning og prolaps, så når resultatet fra MR kom bestilte jeg time og spurte om man fikk mentale problemer som reaultat av prolaps med nerver i klem siden MR var så tydelig på at det burde vurderes operasjon etter det når jeg ikke føler han lytter spør jeg rett ut om han fortsatt tror jeg sliter mentalt. Noen ganger må man som pasient si fra, leger er også mennesker som tar feil, Anonymkode: 4dad8...ddc
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #7 Skrevet 12. november 2024 Hvorfor har du ikke byttet fastlege? Anonymkode: 78217...39f
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #8 Skrevet 12. november 2024 Fastleger er som psykologer. Deres jobb er gi deg verktøyene de har for at du - selv - skal mestre egenåt liv og skape deg en så god livskvalitet som mulig. Mange tenker på leger som snekkere eller en entreprenør - at legen eller psykologen selv skal ta frem hammer og sag og så etter noen uker eller måneder presentere pasienten med en ferdig «oppusset» pasient. Legevitenskapen er fremragende avansert. Men vi har ikke magi. Det finnes en mengde sykdommer du både kan og vil dø av eller med etter år eller uker med lidelse, uten at en eneste lege i hele verden kan gjøre noe utover å lytte med sympati. Virkeligheten, ts, kommer ikke med noen som helst slags garanti for at det går bra med oss. Og det er beinhardt, vi alle forstår det. Men det er også realiteten. Historien om at folk av sykdom og elde «sovner stille inn» er eventyr, dikting og forbannet løgn. Men det du kan og bør forvente av en fastlege (og en psykolog) er at dere sammen problemløser dine lidelser slik at du kan sikre deg den best mulige livskvalitet. For deg. (Uten, altså, noen garantier for at den er høy, livet kommer uten slike). Jeg synes du bør bytte lege til en som lytter til deg og er på ditt lag. Ok, så er det venteliste. La oss si det tar et år. Da er du bedre stilt om ett år, da. (Men husk at en lege er en veiviser, ikke en snekker.) Mine tips for mestring av egen sykdom (enhver sykdom) er dette: 1. søk opp og abonner på den mest rykende ferske forskningen i verden på dine diagnoser. Les den. Løpende. Enhver pasient bør lese forskning på egen diagnose. Ikke begrense deg til Norge - verden er stor og vi er et ørlite, ubetydelig land. 2. mentale krefter er også krefter. Sett av tid og krefter per uke til å håndtere «fortvilet over sykdom». Jeg tenker 30 min per uke innledningsvis er en ok start. Mer krefter bør du ikke delegere. 3. flytt absolutt alle gjøremål som ikke betyr noe ut av prioriteringslisten. Få opp en ting du MÅ gjøre for å sikre fremtidig livskvalitet (som det bassenget) og en ting du ønsker gjøre (feks å pleie en hobby i noen min) per uke. 4. du nevner nervesmerter. Har du forsøkt nerveflossing? Dersom ikke: forsøk. Anonymkode: 2bdec...53a
Crab_Nebula6523 Skrevet 12. november 2024 Forfatter #9 Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Me eller hva feiler det deg? Anonymkode: dc880...6bf Jeg hadde kreft for 20 år siden så det er plager fra det og behandlingen
Crab_Nebula6523 Skrevet 12. november 2024 Forfatter #10 Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Trenger du oppfølging? Finnes det noen behandling? Litt vanskelig å svare når du er såpass vag. Anonymkode: 8cdc8...176 Nei det er bare å finne noe som gir lindring at noe blir bedre som varmebasseng osv osv. kanskje medisiner som legen ikke vil gi meg
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #11 Skrevet 12. november 2024 Crab_Nebula6523 skrev (3 minutter siden): Nei det er bare å finne noe som gir lindring at noe blir bedre som varmebasseng osv osv. kanskje medisiner som legen ikke vil gi meg Hvorfor vil ikke legen gi deg de medisinene? Anonymkode: 8cdc8...176
Crab_Nebula6523 Skrevet 12. november 2024 Forfatter #12 Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men vi har ikke magi Jeg vet at dere(du er lege eller?) ikke er tryllekunstnere men man kunne vel være litt mer intr i pasienten og spørre om forskjellige ting. Lage en dialog f.eks, være litt hyggelig og imøtekommende
Crab_Nebula6523 Skrevet 12. november 2024 Forfatter #13 Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor vil ikke legen gi deg de medisinene? Anonymkode: 8cdc8...176 Ikke rett diagnose til de medisiner som hjelper
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #14 Skrevet 12. november 2024 Crab_Nebula6523 skrev (3 minutter siden): Ikke rett diagnose til de medisiner som hjelper Du skriver så kort og lite det blir vanskelig å svare deg. Anonymkode: 8cdc8...176 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #15 Skrevet 12. november 2024 Crab_Nebula6523 skrev (12 minutter siden): Ikke rett diagnose til de medisiner som hjelper Er det mulig å få rett til de medisinene? Er det det du ønsker av fastlegen? Veldig trist situasjon du er i. Anonymkode: d0c3c...ca5
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #16 Skrevet 12. november 2024 Har du prøvd å snakke med Kreftforeningen om hva slags annen hjelp du kan få enn gjennom fastlegen? https://kreftforeningen.no/tilbud/kreftforeningens-radgivningstjeneste/ Anonymkode: 4d5f7...909 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #17 Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Fastleger er som psykologer. Deres jobb er gi deg verktøyene de har for at du - selv - skal mestre egenåt liv og skape deg en så god livskvalitet som mulig. Anonymkode: 2bdec...53a Nå er det jo verktøy trådstarter ønsker, hun ønsker blant annet medisiner. Anonymkode: d0c3c...ca5
Crab_Nebula6523 Skrevet 12. november 2024 Forfatter #18 Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Er det mulig å få rett til de medisinene? Er det det du ønsker av fastlegen? Veldig trist situasjon du er i. Anonymkode: d0c3c...ca5 Takk💜. Vet ikke helt hva men jeg vender meg jo til den personen som jeg tror kan ha en slags løsning/hjelp
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #19 Skrevet 12. november 2024 Crab_Nebula6523 skrev (1 time siden): Takk💜. Vet ikke helt hva men jeg vender meg jo til den personen som jeg tror kan ha en slags løsning/hjelp Jeg håper du snart får hjelpen du trenger. Jeg har dessverre ikke noen ordentlige råd. Men selv om jeg ikke er i akkurat samme situasjon som deg så kjenner jeg igjen frustrasjonen når man ikke får hjelpen man trenger fra helsevesenet. Anonymkode: d0c3c...ca5
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #20 Skrevet 12. november 2024 Crab_Nebula6523 skrev (8 timer siden): Jeg vet at dere(du er lege eller?) ikke er tryllekunstnere men man kunne vel være litt mer intr i pasienten og spørre om forskjellige ting. Lage en dialog f.eks, være litt hyggelig og imøtekommende Er du hyggelig og imøtekommende selv når du er hos legen, eller belærer du legen på hva du trenger? Crab_Nebula6523 skrev (8 timer siden): Nei det er bare å finne noe som gir lindring at noe blir bedre som varmebasseng osv osv. kanskje medisiner som legen ikke vil gi meg Vet du om varmebasseng og medisiner legen ikke vil gi deg har noe effekt? Anonymkode: 751e8...53e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå