Gå til innhold

Hva hjelper egentlig mot urolige ben om natten?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det som hjelper for meg er å ligge på magen med bena opp i luften, da sovner de gjerne og det forsvinner ganske kjapt. 

Anonymkode: b0be3...63b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sliter for tida med urolige ben, veldig plagsomt får mindre søvn. 

Kjenner det hjelper å tøye og massere, men typisk at jeg ikke tenker på det før jeg har lagt meg, fordi dette kommer og går litt. Har prøvd magnesium, men hører det er ingen grunn til å ta magnesium om man ikke har mangel. 

Syns det ble verre etter jeg begynte å trene. 

Er det noen som har gode tips? 

Anonymkode: 7b0e9...9aa

Restless legs ER tegn på mangel. Jeg har ikke mangel per blodprøver, men hadde likevel sterke kramper som ble borte med magnesium. 

Men, du må ta ordentlige produkter, ikke sånn billige produkter fra Rema. For det finnes flere typer magnesium, og ikke alle er like gode. 

Anonymkode: d7df3...ea2

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg får urolige ben av jernmangel. Kan være verdt å sjekke ☺️

Anonymkode: 37941...e2e

Skrevet
Hmmmmmm skrev (1 time siden):

Magnesium spray eller krem. Det hjelper meg

Det er dyrt. Hvis du kjøper en kilo magnesiumklorid, koster det en hundrelapp. Det kan du blande ut i vann fra springen og lage magnesiumspray for 50.000 kroner, som virker nøyaktig like bra som de du kjøper i dyre dommer på butikken. 

Anonymkode: e258b...a0f

Skrevet

Magnesium glycinat (fra et seriøst merke), ullsokker eller ulltråd rundt anklene. 

Anonymkode: d2db9...9bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjenner det hjelper å tøye og massere, men typisk at jeg ikke tenker på det før jeg har lagt meg, fordi dette kommer og går litt. Har prøvd magnesium, men hører det er ingen grunn til å ta magnesium om man ikke har mangel. 

Husk at du skal ta magnesium en time eller 2 før leggetid. IKKE ta det om morgenen ❤️ 

Anonymkode: 9af22...f50

Skrevet

Rart flere nevner magnesium når det ikke er noen forskning som sier det hjelper. 

Ref: Aftenposten sin pod om magnesium. 

Anonymkode: 4f8b0...b4a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Rart flere nevner magnesium når det ikke er noen forskning som sier det hjelper. 

Finnes det forskning som sier at magnesium IKKE hjelper mot rastløse bein, da? 

Du mener at gjengen som sier at de erfarer at magnesium hjelper, tar feil, fordi det ikke finnes forskning som bekrefter opplevelsen? 

Merkelig logikk. 

Anonymkode: e258b...a0f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ingen forskning som kan forklare hvorfor paracetamol fungerer heller, likevel fungerer det.

Magnesium har alltid hjulpet meg med restless legs.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du syns det er rart at folk anbefaler noe de opplever at virker? 

I følge forskning kan ikke humla fly heller, og livet går videre. 

Anonymkode: 9fa12...b6d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

https://www.healthline.com/health/restless-leg-syndrome/link-between-magnesium-and-rls#takeaway

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9804944/

https://jcsm.aasm.org/doi/10.5664/jcsm.11206

Aftenposten sin pod gir jeg blanke i....

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan få legen til å skrive ut neurontin. Det hjelper for mange (også meg)..

Anonymkode: 235ec...a3e

Dette.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Aftenposten har tydeligvis ikke gjort leksa si.

https://www.healthline.com/health/restless-leg-syndrome/link-between-magnesium-and-rls#magnesium-and-rls

Anonymkode: 7a057...0a4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Aftenposten har tydeligvis ikke gjort leksa si.

https://www.healthline.com/health/restless-leg-syndrome/link-between-magnesium-and-rls#magnesium-and-rls

Anonymkode: 7a057...0a4

Tydeligvis ikke spesialisten/legen som uttalte seg om emnet heller.. Derfor jeg trodde på det.

Men bra det funker for dere! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tydeligvis ikke spesialisten/legen som uttalte seg om emnet heller.. Derfor jeg trodde på det.

Men bra det funker for dere! 

Norske leger har jeg sluttet å høre på rundt slike ting. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Når jeg står i en helseutfordring prøver jeg å finne ut om det kommer fra utsiden, eller fra innsiden. 

Har du tilgang til svømmehall med badstue? Kanskje du får i det noe som du ikke tåler? Kan du forsøke å se om det blir bedre av å svette? Eller bare trene? 

Har du noen innesko i plast som du kan skylle hver dag? Kanskje du reagerer på støv?

Anonymkode: a6377...7fd

• Liker 1
Skrevet

Neurontin hjelper. Uro i ben kan komme av andre ting enn restless legs. Min lege sendte meg til nevrolog, bekymringen var i flg nevrologen nevropati.

Anonymkode: 58c16...bc8

• Nyttig 1
Skrevet

For meg hjelper magnesium. Og ikke drikke noe med koffein etter 17. Og unngå søtsaker, ting med sukker etter 18. 

Skrevet
Pingvinen skrev (1 time siden):

For meg hjelper magnesium. Og ikke drikke noe med koffein etter 17. Og unngå søtsaker, ting med sukker etter 18. 

Kaffe svekker faktisk opptak av magnesium, ikke mange tenker over det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du kan faktisk få slike symptomer av for mye magnesium, og det er lite som skal til for å få formye.

Varmeflaske under beina, støttestrømper og flere runder med tøyning gjennom dagen. Å tøye når du har vondt er for seint. Går du med heler på skoene? Da er du garanter å ikke bli kvitt dette. 

Anonymkode: 088d2...f41

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...