AnonymBruker Skrevet i går, 07:33 #1 Del Skrevet i går, 07:33 Jeg bare er så sur og oppgitt at jeg må blåse ut et sted. Jeg byttet til sommerdekk på verksted ved påsketider. Fikk med meg vinterdekkene hjem med beskjed om at de var i god stand og skulle holde MINST en sesong til. Kommer tilbake til samme verksted med dekkene nå, og får beskjed dagen etter om at de ikke byttet dekkene fordi de var fullstendig nedslitt og livsfarlige å kjøre med. Dette fra den nøyaktig samme mannen som sa ved forrige bytte at de var fine. Jeg skjønner at man kan feilvurdere og plutselig ha en annen mening, men dette er jo folk som jobber med å bytte dekk daglig. Så nå står jeg uten dekk og må avlyse hytteturen til helga, da jeg ikke har kjøpt nye dekk i god tro om at de jeg hadde var gode. Altså. 😖 Anonymkode: 55a31...e47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet i går, 07:35 #2 Del Skrevet i går, 07:35 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg bare er så sur og oppgitt at jeg må blåse ut et sted. Jeg byttet til sommerdekk på verksted ved påsketider. Fikk med meg vinterdekkene hjem med beskjed om at de var i god stand og skulle holde MINST en sesong til. Kommer tilbake til samme verksted med dekkene nå, og får beskjed dagen etter om at de ikke byttet dekkene fordi de var fullstendig nedslitt og livsfarlige å kjøre med. Dette fra den nøyaktig samme mannen som sa ved forrige bytte at de var fine. Jeg skjønner at man kan feilvurdere og plutselig ha en annen mening, men dette er jo folk som jobber med å bytte dekk daglig. Så nå står jeg uten dekk og må avlyse hytteturen til helga, da jeg ikke har kjøpt nye dekk i god tro om at de jeg hadde var gode. Altså. 😖 Anonymkode: 55a31...e47 Hvor mange mm er mønsterdybden på da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet i går, 07:35 #3 Del Skrevet i går, 07:35 Da ville jeg sjekket mønsterdybde og utløpsdato på dem selv. Jeg har opplevd noe av det samme som deg. Det viste seg at selv om mønsterdybden på mine dekk var god så var de gått over utløpsdato og dermed anbefalte de meg nye dekk likevel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:43 #4 Del Skrevet i går, 07:43 Nå er det jo du som eier bilen og skal kjøre den om har ansvar for å skjekke at dekkene er innenfor reglene og ikke verkstedet, selv om jeg skjønner at du blindt stolte på dem er det like fullt mulig å selv sjekke. vordan sjekke dybde på vinterdekk? Det er faktisk ganske lett å sjekke mønsterdybden på dekkene dine og du trenger bare et kronestykke. Den ytterste ringen på kronestykket, kronesiden av mynten, måler nemlig ca. 4 millimeter. Anonymkode: 0c9f7...34e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:53 #5 Del Skrevet i går, 07:53 Hvis mønsterdybden tilfredsstiller minimumskravet på 3mm, ville jeg satt de på bilen og kjørt med dem til du fikk sjekket nærmere og eventuelt får anledning til å kjøpe nye dekk. Det er bedre å kjøre på litt slitte vinterdekk, enn å kjøre på sommerdekk på vinterføre, mener jeg. Hvis mønsterdybden er under 3mm, da er det bare å skaffe nye dekk med en gang. Mønsterdybden kan du enkelt sjekke selv. Hvis det er mønsterdybden som er årsaken til at verkstedet ikke vi montere dem, burde ikke dette vært noen overraskelse for deg. Som fører av bilen er du selv ansvarlig for at slike ting er i orden, og slikt som dekkslitasje er lett å følge med på når du tar denne sikkerhetsrunden rundt bilen som du sikkert lærte om da du tok førerkortet. Når gummi blir noen år gammel, blir den gjerne stivere og hardere, noe som kan gå alvorlig utover veggrepet, derfor kan det være lurt å bytte ut gamle dekk selv om de fortsatt har god mønsterdybde. Det finnes så vidt jeg vet, ikke noe forbud mot å kjøre med gamle dekk, men det anbefales å unngå å bruke dekk som er mer enn 7-10 år gamle. Hvor gamle dine dekk er, kan du finne ut ved å se på produksjonsdatoen som alle dekk skal være merket med. Håper ting ordner seg for deg, TS. Lykke til! Anonymkode: 47eda...18e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:58 #6 Del Skrevet i går, 07:58 Hvis de er over utløpsdato kan det bli direkte farlig. Jeg hadde dekk 5 år over utløpsdato [ung hadde kjøpt gammel bruktbil) og en dag hardnet gummien. Å kjøre på glatt føre med de var som å smøre inn dekkene med zalo, det er det mest skremmende jeg har opplevd, hadde sikkert hatt bedre feste med sommerdekk. Anonymkode: a3a76...873 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:14 #7 Del Skrevet i går, 08:14 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis de er over utløpsdato kan det bli direkte farlig. Jeg hadde dekk 5 år over utløpsdato [ung hadde kjøpt gammel bruktbil) og en dag hardnet gummien. Å kjøre på glatt føre med de var som å smøre inn dekkene med zalo, det er det mest skremmende jeg har opplevd, hadde sikkert hatt bedre feste med sommerdekk. Anonymkode: a3a76...873 Det finnes ingen utløpsdato på dekk. Det frarådes å bruke dekk som er eldre enn 5-10 år, men det er altså ingen utløpsdato hvor det plutselig blir ulovlig å kjøre med dem. Men at dekkene er lovlige å bruke trenger ikke bety at dekkene er trygge å kjøre med, slik du har erfart. Anonymkode: 47eda...18e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:28 #8 Del Skrevet i går, 08:28 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det finnes ingen utløpsdato på dekk. Det frarådes å bruke dekk som er eldre enn 5-10 år, men det er altså ingen utløpsdato hvor det plutselig blir ulovlig å kjøre med dem. Men at dekkene er lovlige å bruke trenger ikke bety at dekkene er trygge å kjøre med, slik du har erfart. Anonymkode: 47eda...18e Ja det var dårlig formulering av meg, men som du sa, 5 år over burde en begynne å vurdere litt, det tenkte jeg ikke jeg på og det endte med å måtte bli hentet av Redningsbil Anonymkode: a3a76...873 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet i går, 17:33 #9 Del Skrevet i går, 17:33 Kastet de dekkene dine? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet i går, 17:45 #10 Del Skrevet i går, 17:45 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg bare er så sur og oppgitt at jeg må blåse ut et sted. Jeg byttet til sommerdekk på verksted ved påsketider. Fikk med meg vinterdekkene hjem med beskjed om at de var i god stand og skulle holde MINST en sesong til. Kommer tilbake til samme verksted med dekkene nå, og får beskjed dagen etter om at de ikke byttet dekkene fordi de var fullstendig nedslitt og livsfarlige å kjøre med. Dette fra den nøyaktig samme mannen som sa ved forrige bytte at de var fine. Jeg skjønner at man kan feilvurdere og plutselig ha en annen mening, men dette er jo folk som jobber med å bytte dekk daglig. Så nå står jeg uten dekk og må avlyse hytteturen til helga, da jeg ikke har kjøpt nye dekk i god tro om at de jeg hadde var gode. Altså. 😖 Anonymkode: 55a31...e47 Det er lenge til helga. Sist jeg kjøpte nye dekk var det noe jeg fikk gjort der og da i forbindelse med at han som byttet anbefalte det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 14 timer siden #11 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 8.53): Det er bedre å kjøre på litt slitte vinterdekk, enn å kjøre på sommerdekk på vinterføre, mener jeg. Vel, noe annet er jo strengt ulovlig, så det ville være snodig å mene noe annet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #12 Del Skrevet 14 timer siden Men er de slitt ned? De har jo sakt to forskjellige ting så en av de er tydelig feil, og det kan like så godt være årets vurdering. Få en annen til å se på de hvis du selv er i tvil. Anonymkode: 2e4aa...bf3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #13 Del Skrevet 13 timer siden Reign skrev (46 minutter siden): Vel, noe annet er jo strengt ulovlig, så det ville være snodig å mene noe annet... For personbiler med tillatt totalvekt under 3.500 kg så er det ikke påbudt med vinterdekk på vinteren, kravet er i hovedsak minimum mønsterdybde og at bilen skal være skodd etter forholdene. Anonymkode: 24931...a59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #14 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 8.53): Hvis mønsterdybden tilfredsstiller minimumskravet på 3mm, ville jeg satt de på bilen og kjørt med dem til du fikk sjekket nærmere og eventuelt får anledning til å kjøpe nye dekk. Det er bedre å kjøre på litt slitte vinterdekk, enn å kjøre på sommerdekk på vinterføre, mener jeg. Hvis mønsterdybden er under 3mm, da er det bare å skaffe nye dekk med en gang. Mønsterdybden kan du enkelt sjekke selv. Hvis det er mønsterdybden som er årsaken til at verkstedet ikke vi montere dem, burde ikke dette vært noen overraskelse for deg. Som fører av bilen er du selv ansvarlig for at slike ting er i orden, og slikt som dekkslitasje er lett å følge med på når du tar denne sikkerhetsrunden rundt bilen som du sikkert lærte om da du tok førerkortet. Når gummi blir noen år gammel, blir den gjerne stivere og hardere, noe som kan gå alvorlig utover veggrepet, derfor kan det være lurt å bytte ut gamle dekk selv om de fortsatt har god mønsterdybde. Det finnes så vidt jeg vet, ikke noe forbud mot å kjøre med gamle dekk, men det anbefales å unngå å bruke dekk som er mer enn 7-10 år gamle. Hvor gamle dine dekk er, kan du finne ut ved å se på produksjonsdatoen som alle dekk skal være merket med. Håper ting ordner seg for deg, TS. Lykke til! Anonymkode: 47eda...18e Ekstremt godt råd Kjører ts med dekk som er utgått på dato, og en ulykke skjer, så får hun i beste fall avkorting på forsikringen, i verste fall, ingen forsikringsdekning på skade fordi hun har et verksted som har gitt beskjed om at dekkene ikke er kjørbare. Til TS, du kan lett gjøre som du her gjør, skylde på verkstedet, og fraskrive deg alt ansvar, men det er til syvende og sist ditt ansvar å påsett dekkene du bruker og dekkene du tenker å bruke er i forsvarlig stand, det samme gjelder bilen du skal kjøre. At du ikke kommer deg på en hyttetur til helga, det er faktisk ditt minste problem i denne sammenhengen. Og du, hvor gamle er disse dekkene dine og hvor mye har bilen rullet med dekkene på? Anonymkode: a24cb...c74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 11 timer siden #15 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): For personbiler med tillatt totalvekt under 3.500 kg så er det ikke påbudt med vinterdekk på vinteren, kravet er i hovedsak minimum mønsterdybde og at bilen skal være skodd etter forholdene. Anonymkode: 24931...a59 Og å kjøre med sommerdekk på vinterføre bryter med kravet om å være skodd etter forholdene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå