Gå til innhold

Nye julegavetall: – Et veldig delt Norge. Virke tror at nordmenn vil bruke mer penger på årets julehandel enn noen gang tidligere

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/nye-julegavetall-et-veldig-delt-norge/17162649/

139 milliarder kroner. 

Det er en stor sum med penger – og beløpet Virke anslår at nordmenn planlegger å bruke på julegaver, mat og drikke i november og desember.

Det er også 3,5 prosent mer enn i fjor og ny rekord, dersom prognosene slår til.

Virke anslår at hver forbruker vil legge igjen 12.824 kroner på de samme varene i desember – over 500 kroner mer enn i 2023.

Hvis man ser på julegaver alene, regner organisasjonen med et snitt på omkring 15.000 kroner totalt for november og desember, men det skal sies at egne kjøp også kan inngå i denne summen.

… sier at det har vært en sterk økning i antall inkassosaker og i størrelsen på beløpene.

– Det viser et bilde av et veldig delt Norge. Enkelte deler av befolkningen sliter mye mer enn andre, så de bruker mindre.

Kvadsheim råder folk til å prøve å ha kontroll på økonomien og få en oversikt over hva man faktisk kan bruke til julehandel.

– Det høres jo banalt ut, men det er nå engang et godt råd: Fremfor alt, bruk penger du har. Ikke lån deg til å bli en mer gavmild julenisse. Å bruke kredittkort og skyve kostnadene til januar vil jeg ikke anbefale.

– Mange har mer enn nok fra før av. Det å lage en opplevelse kan være billigere enn å kjøpe en gave, sier Kvadsheim.

Tanker? 

Anonymkode: 34e0e...bb2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er det samme hvert år. 

Anonymkode: 5b70b...ff9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er det samme hvert år. 

Det blir jo mer og mer. Men selvfølgelig er en økning på 500kr fra i fjor ikke såå mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så dårlig på sånn statistikk så mulig jeg tenker helt feil må men kan det forhøyede forbruket skyldes høyere priser?

Anonymkode: cd753...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det blir jo mer og mer. Men selvfølgelig er en økning på 500kr fra i fjor ikke såå mye.

Det tilsvarer vel omtrent prisstigningen.

Og hadde vi ikke brukt penger på julegavehandelen, hadde NHO komme ut og klagd fordi det er så mange butikker som lever på julegavehandelen. Folk får bruke et beløp som passer deres egen økonomi. Jeg kommer ikke til å bruke det beløpet på julegaver...

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de med god råd ikke hadde presset opp standard og forventning med gaver og julekalendere til mange tusen kroner så hadde ikke de med dårlig råd følt seg så utenfor at de så seg nødt til å kjøpe julegaver på kreditt for barnas skyld. Selvsagt er man ansvarlig for egen økonomi og for å ikke bruke penger man ikke har, men å tro at vi alle lever i en egen boble og ikke påvirker hverandre er helt feil. Forskning viser at jo bedre råd folk har jo mer egoistiske blir de og det er virkelig helt sant. Det har aldri skadet å tenke litt lenger enn egen nesetipp. 

Anonymkode: 45985...f10

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv med god råd så skader det ikke å tenke litt .... de fleste har det de trenger og med unntak av presanger til barn så gir jeg heller et bidrag til et veldedig formål i presang, og ønsker meg det samme fra andre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 4 bursdagsfeiringer i familien og julefeiring fra oktober og ut året. Er alenemor til 2 barn og gjennomsnittlig lønn på 650 tusen. 
Tidligere år har jeg ligget på rundt 13 tusen samlet. I år er jeg nede i 7 tusen samlet takket være tilbud i norske butikker og Temu. Prisene har økt noe enormt og det hadde lett blitt 16-17 tusen.

Anonymkode: e262f...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/nye-julegavetall-et-veldig-delt-norge/17162649/

139 milliarder kroner. 

Det er en stor sum med penger – og beløpet Virke anslår at nordmenn planlegger å bruke på julegaver, mat og drikke i november og desember.

Det er også 3,5 prosent mer enn i fjor og ny rekord, dersom prognosene slår til.

Virke anslår at hver forbruker vil legge igjen 12.824 kroner på de samme varene i desember – over 500 kroner mer enn i 2023.

Tanker? 

Jeg er ikke så sikker på disse prognosene.

Vi sparer til gaver og feiringer (bursdager, andre feiringer, blomster og jul) gjennom hele året, og i å har vi totalt 9 000 kr (sparing + trumf-bonus) å bruke på julen. 

Dette blir brukt på mat/drikke, gaver, og veldedighet ("julegavehjelpen" gjennom kommunen og kirkens bymisjon).

Det er omtrent nøyaktig det samme i kroner og øre som jeg brukte på julen i fjor.  

Prosentvis blir det likevel mindre enn i fjor på grunn av prisstigningen.

Og jeg vet at vi ikke er alene om å bruke prosentvis mindre i år enn i fjor.  Omtrent alle jeg har snakket med om dette sier at de kommer til å bruke like mye, eller mindre, enn de brukte i fjor (i kroner).

Anonymkode: d1e15...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om mange tror at man løper ut og kjøper julegaver uten tanke for hva som trenges.

Ja, vi er en familie som bruker mye. Men vi "sparer opp" ønsker. Jeg trenger nye airpods, vi har lyst på bedre robotstøvsuger, lydplanken til TVen er defekt, noen trenger ny ullkåpe, mannen trenger en ny dress. Av søsken og venninner ønsker vi oss mat-esker, eller god drikke. 

Julekalendere har vi også, men ting vil jo bli brukt. Vi som liker beautykalendere har brukt tid på å plukke ut en som vil falle godt i smak. Og de få tingene vi ikke liker blir regiftet til små nieser

Anonymkode: 29691...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke matvarer dyrere i desember i fjor enn hva de vil være i desember i år?

Anonymkode: 5cfb7...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff..er virkelig rart at folk blir tilsynelatende helt gale av jula..

Har kanskje brukt en 1500 kr, og har gave til de fleste nå.

Anonymkode: d97d8...284

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...