Gå til innhold

Aldri bestilt noe annet enn charter-reiser. Trenger hjelp!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å bestille ferietur til Thailand eller annet varmere strøk i vinter, men jeg vet ikke hvor jeg skal starte. Har tidligere bare bestilt pakkereiser gjennom Ving, TUI osv, men det er fryktelig dyrt når man skal til andre steder enn de typiske charterlandene (selv om det er mye enklere og krever lite logistikk). Nå ønsker jeg å gå litt utenfor den boksen, men trenger tips ig råd til hvordan.

Anonymkode: 880f1...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ønsker å bestille ferietur til Thailand eller annet varmere strøk i vinter, men jeg vet ikke hvor jeg skal starte. Har tidligere bare bestilt pakkereiser gjennom Ving, TUI osv, men det er fryktelig dyrt når man skal til andre steder enn de typiske charterlandene (selv om det er mye enklere og krever lite logistikk). Nå ønsker jeg å gå litt utenfor den boksen, men trenger tips ig råd til hvordan.

Anonymkode: 880f1...a3a

Hadde aldri bestilt noe annetenn pakkereise om jeg skulle til Thailand, særlig ikke første gangen. 
Pakkereiser gjør at du har en sikkerhet for både fly og hotell, skjer det noe så har du et reiseselskap i ryggen, du e Rikke helt på egenhånd. 

Anonymkode: ba28b...9f0

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man søker etter flybilletter på de datoene du ønsker å reise. Så leter man etter hotell på de stedene du ønsker å besøke på passende datoer. Det finnes utallige søkemotorer for dette, feks hotels.com, finn.no etc. Etc. Les vurdering av hotellet på Google eller tripadvisor. 

Hvis du skal til ulike byer, sjekker du om det går tog, buss eller båt. 

Husk reiseforsikring!! 

Har ikke reist med charter siden 2001, det går helt fint uten. 

Anonymkode: 62fa7...c5d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har reist verden rundt uten charter🙂 Søk på Momondo for å få oversikt over flyselskapene og prisene. Gå gjerne direkte til thai airways også. Det er bare en illusjon den ekstra tryggheten å bestille charter. Så leser du deg opp på hvor du vil være. Bare dra til en backpacking street hvis du må overnatte i storby. Du booker og betaler direkte. Lykke til. Skummelt første gangen men det er noe helt annet. Der jeg reiser, leier vi av lokale, folk leier ut husene sine osv. 

Anonymkode: e7ad5...650

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp flybilletter. Så er du good to go. Hotell er veldig enkelt å skaffe etterpå gjennom Booking.com

Anonymkode: d8232...e3f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thailand er et av de enkleste landene å reise til, hvor i thailand skal du?  

Anonymkode: cce0e...610

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har som flere andre her reist verden rundt uten charter, ser ikke hvorfor det skal være en utfordring.

Slik jeg gjør det generelt; 

(etter å ha undersøkt UDs sider, politisk tilstand, og klima/sesong) 

1) går på skyscanner og klikker inn datoer, og prøver meg litt i forhold til periode. Peiler meg inn på det som ser ut til å være en grei kombinasjon av pris, og reisetid, og minst mulig transfer.

2) går til flyselskapets side og bestiller direkte der. Fleksiblitet, om prisforskjellen ikke er for stor. 

3) går på booking.com, eller airbnb. Klikker inn mine kriterier for lokasjon, pris, kvalitet, fasiliteter. Går videre på kart, klikker gjennom bilder, og tar et valg. Velger igjen fleksibilitet, om prisforskjellen ikke er for stor. 

4) undersøker transport. Dette varierer mye. Er kollektivtilbudet bra velger jeg ofte det. I mange land er nå Uber eller tilsvarende tjenester veldig bra. Tar ut leiebil. Eller bestiller transport via hotellet om det er land der ting er satt mindre i system. 

Reiser jeg til steder der det er utfordrende med connecting flight så bruker jeg bare 1-2 døgn på første eller siste destinasjon først. Har typisk reist til bangkok, brukt en dag der, for så å fly videre til Kambodsja. 

Anonymkode: c61a6...89d

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde aldri bestilt noe annetenn pakkereise om jeg skulle til Thailand, særlig ikke første gangen. 
Pakkereiser gjør at du har en sikkerhet for både fly og hotell, skjer det noe så har du et reiseselskap i ryggen, du e Rikke helt på egenhånd. 

Anonymkode: ba28b...9f0

Ikke enig, det fungerer helt supert å kjøpe flybilletter og overnatting separat, gir mye større utvalg og muligheten til å dele opp oppholdet på flere steder! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner alltid med flybilletter - bruker google flights til å finne billigste/beste avganger innen et spenn av datoer.

Så booker jeg gode hoteller - bruker booking.com for å sondere. Booker et bra og sentralt hotell i første omgang, bare for å ha en plan. ALLTID med gratis avbestilling.

Så, i månedene før reisen, bruker jeg masse kosetid på å vurdere andre hoteller, alternativer for opphold, kanskje jeg vil besøke flere steder osv. Hvis jeg finner noe bedre eller mer spennende, ombooker jeg hotellet.

Anonymkode: d4bf8...86d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg begynner alltid med flybilletter - bruker google flights til å finne billigste/beste avganger innen et spenn av datoer.

Så booker jeg gode hoteller - bruker booking.com for å sondere. Booker et bra og sentralt hotell i første omgang, bare for å ha en plan. ALLTID med gratis avbestilling.

Så, i månedene før reisen, bruker jeg masse kosetid på å vurdere andre hoteller, alternativer for opphold, kanskje jeg vil besøke flere steder osv. Hvis jeg finner noe bedre eller mer spennende, ombooker jeg hotellet.

Anonymkode: d4bf8...86d

Må bare kort kommentere, og også supplere mine tips.

Jeg starter alltid med å sjekke hoteller. Så booker jeg fly.

Det er raskt å gå på en smell, og treffe en helg/uke der prisene er 5-6 ganger normalen, mulig også alt oppbestilt. På grunn av sykkelløp, Tylor Swift, eller til og med et lokalt maraton. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.11.2024 den 10.07):

Må bare kort kommentere, og også supplere mine tips.

Jeg starter alltid med å sjekke hoteller. Så booker jeg fly.

Det er raskt å gå på en smell, og treffe en helg/uke der prisene er 5-6 ganger normalen, mulig også alt oppbestilt. På grunn av sykkelløp, Tylor Swift, eller til og med et lokalt maraton. 

Man har rimelig uflaks dersom det er fullt på alle hoteller i Thailand samtidig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bekymre deg. Å bestille reise på egenhånd er lettere enn noengang. Personlig ser jeg ikke egt fordel med charter i det hele tatt. Det er dyrere og du har ingen fleksibilitet med hverken hotell eller tidsrom.

Bruk Google flight. Der er det en helt genial søkemetode hvor du bare taster inn Oslo, og deretter ser du på kartet hvor det går fly og hvor mye de koster. Du kan også skrive inn tidsrommet du ønsker. 
Deretter er det bare å finne hotell på Booking.com eller Hotels.com. AirBnb er også kjekt hvis du vil bo i leilighet i stedet for hotell.

Selv reiser jeg til Cape Town og Kuala Lumpur (Malaysia) i januar. Funnet og bestilt billetter og opphold selv.

God ferie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.11.2024 den 20.21):

Man har rimelig uflaks dersom det er fullt på alle hoteller i Thailand samtidig. 

TS begrenset da ikke spørsmålet til Thailand? 

Og også kjedelig å måtte bestille nytt fly innenlands fordi du har reist rett inn til et sted der det er høysesong. For eksempel spring break i Florida. For ikke å snakke om hvor sinnsykt dyre de innenlands billettene vil være den uka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har reist mykje med barn. Bestiller flybillettar, evt leigebil, leiligheit/ hotell eller som regel Airbnb. Null problem. Start med flybillettene. Har aldri forstått kvifor så mange drar med charter. Deilig å reise utanfor strømmen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har reist flere ganger til Thailand og Vietnam,  men aldri valgt charter. Har først sjekket ut steder jeg har lyst til å besøke, sjekket hva slags klima det er i den tidsperioden jeg skal reise.  Så sjekker jeg flymuligheter på feks Momondo.com. Har vært veldig fornøyd med Qatar air, forresten, og har også en gang tatt en natt i Doha når jeg har mellomlandet der. Jeg foretrekker å ha mellomlanding framfor å fly direkte, da det er godt med et avbrekk på en lang flyreise.

Det er aldri et problem å finne ledige hoteller i Thailand . Sjekk ut beliggenheten, om det er viktig for deg å bo sentralt eller ved strand. Les omtaler fra andre gjester, om det er klager som går igjen. Sjekk hoteller på feks Booking.com eller Hotels.com. Det er svært lett å navigere på sidene deres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...