_ems Skrevet i går, 04:25 #1 Del Skrevet i går, 04:25 Hei! Jeg skal til fastlegen i morgen, så skal selvfølgelig spørre henne - men mulig noen her har svaret! Jeg har lenge slitt med bulimi, og har i den forbindelse hatt perioder med avvik på blodprøver. 4 av disse årene gikk jeg også på p-sprøyter, men følte meg generelt veldig nedstemt, og ønsket å slutte for å se om det kunne hjelpe på humøret. Jeg hadde ikke menstruasjon på sprøytene, men fikk den tilbake etter en stund når jeg sluttet. For et par år siden fikk jeg anoreksi, og da mistet jeg også mensen er liten periode, men den kom tilbake og har vært regelmessig etter dette. Jeg fikk tilbud om å prøve Slinda da jeg var hos gynekologen min i mai, fordi jeg sliter med sterke endometriosesmerter, men ikke takler å stå på prevensjon som gir økt matlyst, nettopp fordi det trigger bulimien min. Begynte på Slinda, blødde hver eneste dag, fikk økt matlyst og sluttet allerede etter to uker. I juni, juli og august blødde jeg tilnærmet hver eneste dag, og siste blødning var 5. august. Etter dette har jeg ikke hatt verken mellomblødninger eller menstruasjon, og likevel ble jeg anbefalt å prøve Slinda på nytt. Er det ikke veldig rart å sette meg på en ny runde med hormoner, når jeg ikke har hatt noen form for blødning på over 3 mnd? Spesielt mtp at jeg har spiseforstyrrelser? Jeg vet ikke hvor mye gynekologen min faktisk vet/har lest i journalen min, men kjenner det bekymrer meg litt. Jeg har stått på Slinda en uke + nå, og har igjen skikkelig økt matlyst - så det må jo være den som gjør det, selvom gynekologen min mener det er det hormonpreparatet som gir minst bivirkninger rundt dette med vekt og økt matlyst... Så oppsummeringsvis - det jeg lurer på er om det er "farlig/rart" å stå på p-piller uten menstruasjon på over 3 mnd (har ikke fått mellomblødninger av Slinda denne gangen heller, noe jeg fikk etter èn dag i mai), og om noen har opplevd økt matlyst på preparatet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 05:58 #2 Del Skrevet i går, 05:58 Det er ganske vanlig å ikke få mellomblødninger på p-piller, og ikke noe farlig. Anonymkode: 9200e...a4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:00 #3 Del Skrevet i går, 11:00 Når man har endometriose så er hele poenget å unngå menstruasjon Jeg opplever null økning i vekt eller matlyst på Slinda, og har gått på det i et halvt år. Anonymkode: e8d40...8c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_ems Skrevet i går, 11:29 Forfatter #4 Del Skrevet i går, 11:29 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Når man har endometriose så er hele poenget å unngå menstruasjon Jeg opplever null økning i vekt eller matlyst på Slinda, og har gått på det i et halvt år. Anonymkode: e8d40...8c9 Det er jeg fullstendig klar over, men når man ikke har hatt mensen på 3 måneder og ikke vet om det er pga hormonforstyrrelser, "bare" endo eller spiseforstyrrelser - er det jo ikke helt heldig å stå på p-piller? Er det jeg lurer på, ikke hensikten med selve p-pillene 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet i går, 12:33 #5 Del Skrevet i går, 12:33 _ems skrev (59 minutter siden): Det er jeg fullstendig klar over, men når man ikke har hatt mensen på 3 måneder og ikke vet om det er pga hormonforstyrrelser, "bare" endo eller spiseforstyrrelser - er det jo ikke helt heldig å stå på p-piller? Er det jeg lurer på, ikke hensikten med selve p-pillene 😊 Nei, det er ikke farlig Ingen hormonpreparater kan garantere at man ikke endrer matlyst. Så den delen må du ta som en del av behandling for SF. Du må velge rett og slett. Smerter, eller, tørre å forsøke behandling. Du vet du har SF, og bortfall av blødning er bare en av hundre skader det gir deg. Så skader av SF’ en kan følges opp på en rekke andre måter og utover syklus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå