Gå til innhold

Kjøper du alltid lodd som foreldre selger for sine barn?

Tough cookie

Anbefalte innlegg

Nå renner det inn meldinger fra bekjente og venner som har barn på fritidsaktiviteter, og alle skal selge lodd!

Den siste uken har jeg fått tilbud om å kjøpe svindyrt dopapir, sokker av bambus, lodd for å støtte fotball lag som skal til Dana Cup, julelotteri for barnekor, kjøpe bokser med småkaker til støtte for speidergruppe / russebuss, og nå fikk jeg melding fra en perifer veninne med spørsmål om å kjøpe lodd for sønnens basketball klubb.

Hun skrev at sønnen hadde solgt så mange lodd i klubben at han nå lå godt an til å vinne premien på to kinobilletter for den beste selgeren, derfor var det viktig å kjøpe lodd fra han for å oppfylle hans drøm.

Disse loddene som ungene selger koster fra 10-70 kr pr stk, småkaker til 199,- og dopapir til flere hundre kroner.

Har ikke økonomi til å støtte alt, og takler ikke å dikte opp unnskyldninger hvorfor jeg ikke ønsker å støtte akkurat deres barn (som jeg ikke engang har møtt)

Hvordan komme unna med å si nei, uten å miste vennskapet med foreldrene til disse barna som selger lodd via foreldrene sine?

Endret av Tough cookie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg kjøper ikke. Sier bare at hvis jeg skal støtte alle som spør, så blir jeg blakk. 

Anonymkode: 7ac66...ec9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å støtte men hvis det er snakk om ting bør det vel være ting jeg skal ha uansett. Men man kan ikke støtte alt, heller. 

Lodd er jo greit fordi da tar man så få eller mange man vil. 

Jeg har ikke sted å oppbevares store mengder dopapir.

Jeg spiser ikke småkaker. 

Jeg har allerede mye sokker. 

Anonymkode: bc9e3...c84

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg liker å støtte men hvis det er snakk om ting bør det vel være ting jeg skal ha uansett. Men man kan ikke støtte alt, heller. 

Lodd er jo greit fordi da tar man så få eller mange man vil. 

Jeg har ikke sted å oppbevares store mengder dopapir.

Jeg spiser ikke småkaker. 

Jeg har allerede mye sokker. 

Anonymkode: bc9e3...c84

Jeg synes det er dyrt å betale 60- 70 kroner for ett lodd, og så er det 1-3 premier som overhodet ikke interesserer meg, dessuten vinner jeg sjeldent.

Hva sier du til disse foreldrene da som maser om at du må kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen som maser om dette, og kjøper aldri lodd lenger. Kjøpte da barna mine holdt på for et par år siden, altså kjøpte egne barns lodd og solgte litt på besteforeldre/tanter. 

Anonymkode: a9cb9...1fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg har allerede bidratt til en annen dugnad"

Anonymkode: bb8c3...22b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg støtter ingen! Og jeg sier det om De spør. Det blir urettferdig om jeg støtter Pers fotball, og ikke Heidi sin turnforening. Har ikke råd. Har egne barn som og skal selge lodd og pante flasker... 🤯🤯🤯 orker ikke! 

Pusher ikke lengre egne barns lodd for opplever at det er få som støtter. De fleste støtter seg selv eller har andre de støtter. 

Har 400 venner på Facebook. De fleste er folk i nærområdet med barn på samme alder og alle går på 1-3idretter, pluss dugnad for 10kl tur.... Det er vilt mye for tiden.. 

Anonymkode: 91cee...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter veldig sjeldent. På jobb har vi heldigvis en regel om at ingen kan spørre om den type ting. De gangene jeg gjør det er det nær venninnes barn og det er noe jeg trenger, som egg. Kjøper og av niesene mine. Ellers ingenting.

Anonymkode: be343...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vil at andre skal støtte ens egne barn (og selv om det kanskje ikke har vært salgsdugnader for dere hittil er det mange år igjen hvor det kan skje) så må man også støtte andres. Så har alle selvsagt forståelse for at man kanskje ikke har råd til å støtte absolutt alle, men å kjøpe ett lodd eller en liten ting fra de nærmeste kan man jo få til. Det får man som sagt igjen får den dagen ens egne barn trenger at andre støtter dem. 

Endret av Arkana
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper kun når jeg vil. Kjøper lodd for nære venners barn og egne barn. 
kjøper ikke dopapir, bambus sokker eller andre produkter jeg ikke trenger/ønsker når det er dugnader for egne barn heller. 

Anonymkode: 27959...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper lodd om barna selv kommer på døra. Jeg kjøper ikke lodd via foreldrenes Facebook, da blir jeg blakk. 

Anonymkode: 3efb6...463

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter nær omgangskrets, og nesten utelukkende alle som ringer på døra og selger (som virker å være en helt utdødd ting...). 

Kjøper heller lodd enn dyrt dopapir. 

Har ikke så veldig masete omgangskrets, så det blir egentlig ikke så mye. Har inntrykk av at de fleste bare selger til de nærmeste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøver å støtte de som har støttet oss men.. ja det er litt mye...

Anonymkode: 4595a...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper om barnet/ungdommen selv kommer til meg for å selge.

Tenker at de må være villig til å gjøre denne innsatsen selv for laget sitt, om de ikke gidder det så er de ikke veldig interessert i det de driver med heller tenker jeg. 

Anonymkode: 58d87...bc0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (6 timer siden):

Nå renner det inn meldinger fra bekjente og venner som har barn på fritidsaktiviteter, og alle skal selge lodd!

Den siste uken har jeg fått tilbud om å kjøpe svindyrt dopapir, sokker av bambus, lodd for å støtte fotball lag som skal til Dana Cup, julelotteri for barnekor, kjøpe bokser med småkaker til støtte for speidergruppe / russebuss, og nå fikk jeg melding fra en perifer veninne med spørsmål om å kjøpe lodd for sønnens basketball klubb.

Hun skrev at sønnen hadde solgt så mange lodd i klubben at han nå lå godt an til å vinne premien på to kinobilletter for den beste selgeren, derfor var det viktig å kjøpe lodd fra han for å oppfylle hans drøm.

Disse loddene som ungene selger koster fra 10-70 kr pr stk, småkaker til 199,- og dopapir til flere hundre kroner.

Har ikke økonomi til å støtte alt, og takler ikke å dikte opp unnskyldninger hvorfor jeg ikke ønsker å støtte akkurat deres barn (som jeg ikke engang har møtt)

Hvordan komme unna med å si nei, uten å miste vennskapet med foreldrene til disse barna som selger lodd via foreldrene sine?

Jeg svarer ikke på slike meldinger, så sant det ikke er unger jeg har en aktiv rolle i livet til. 

Det er tigging, og folk slipper unna fordi de skyver ungene foran seg.

En uting, da ungene med foreldre med størst nettverk vinner. D skulle stått ute og gått fra dør til dør. Men da må foreldre blir med, så det er bedre å loppe "vennene" sine 🤢

Anonymkode: d0bf2...3b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Arkana skrev (39 minutter siden):

Hvis man vil at andre skal støtte ens egne barn (og selv om det kanskje ikke har vært salgsdugnader for dere hittil er det mange år igjen hvor det kan skje) så må man også støtte andres. Så har alle selvsagt forståelse for at man kanskje ikke har råd til å støtte absolutt alle, men å kjøpe ett lodd eller en liten ting fra de nærmeste kan man jo få til. Det får man som sagt igjen får den dagen ens egne barn trenger at andre støtter dem. 

Kommer aldri til å få unger, hvorfor skal jeg sponse andres?

Anonymkode: d0bf2...3b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper lodd og eventuelt et kakestykke (cookie på trikkestoppet OD-dagen? Selvfølgelig. ) når ungene gjør salgsjobben selv - de skal ha for innsatsen og jeg husker hvor fælt jeg synes det var selv, så der er det et element av solidaritet. Jeg kjøper ikke ting jeg ikke trenger for å støtte perifere unger via foreldrenes fb-innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper med glede hvis ungene ringer på døren. Blir ikke blakk av det, for det skjer ikke så ofte. Her i nærmiljøet er det et lag som samler inn pant og det elsker jeg siden jeg aldri husker å ta med pant selv. Kjøper ikke av foreldre på Facebook eller lignende. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper meg bevist ut av alle salgsdugnader til barna, kun for å selv kunne overse alle slike salg fra andre. 

Anonymkode: b2b11...bbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...