AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #81 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Takker for link. Jeg tenker at dette er mest aktuelt i små barnehager med fast personale på noen få personer? Tenker også at det kan være forvirrende for barnet å få besøk hjemme en gang, og aldri mer. Hva om barnet ønsker at ansatte skal komme igjen? Det er jo forskjell på barn, men jeg kan ikke se at barnet blir såpass godt kjent med en ansatt fra barnehagen i løpet av ett hjemmebesøk at det skal ha noen særlig hensikt. Men jeg ville trolig ha takket ja til dette. Ville vært interessert i alt som kan bedre tilvenning. Anonymkode: 455d8...0e7 Vi hadde besøk, og innen besøket var over så klatret hun i fanget til denne ansatte. Da hun startet i barnehagen så hadde det vært litt omrokkeringer på ansatte, og denne personen var på en avdeling for større barn, men datteren min søkte likevel til henne når avdelingene var samlet. Dette selv om hun hadde fått en ny ansatt hun også hadde knyttet seg til. Mulig disse bare hadde en kjemi som gjorde et stort inntrykk, men vi skal ikke undervurdere hva barn husker. Anonymkode: d6bc0...7d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #82 Del Skrevet 14. november 2024 Reign skrev (På 12.11.2024 den 13.31): Helsestasjonen kommer jo på hjemmebesøk ifm nyfødte... Jeg vet det. Jeg har 3 barn. Jeg bare lurte på om trådstarter var i mot det også. Anonymkode: b9f64...238 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #83 Del Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 6.07): Dette. Anonymkode: 5e7d9...0b0 Men dette har jo aldri vært ett problem før? Anonymkode: 19e33...493 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #84 Del Skrevet 14. november 2024 De har begynt med dette her tror jeg. Vil ikke omfatte meg, men jeg lurer på hvem som har kommet på dette? Vanligvis er det jo slik at det er ett klart skille mellom det offentlige og den private grunnen man bor på. Til og med politiet har begrenset tilgang til ens bolig, de må ha vedtak fattet på juridisk grunnlag. Det er derfor jeg stusser på om dette har vært utredet? Hvordan vil det stille seg om noen ikke ønsker besøk? For jeg vil jo tro at noen vil motsette seg dette. Anonymkode: 19e33...493 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 14. november 2024 #85 Del Skrevet 14. november 2024 Jeg tror det er sånn at de gjør det for barna sin del, at de skal synes det er kjekt å ha besøk hjem til seg. Det er litt stas å vise de andre barna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #86 Del Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De har begynt med dette her tror jeg. Vil ikke omfatte meg, men jeg lurer på hvem som har kommet på dette? Vanligvis er det jo slik at det er ett klart skille mellom det offentlige og den private grunnen man bor på. Til og med politiet har begrenset tilgang til ens bolig, de må ha vedtak fattet på juridisk grunnlag. Det er derfor jeg stusser på om dette har vært utredet? Hvordan vil det stille seg om noen ikke ønsker besøk? For jeg vil jo tro at noen vil motsette seg dette. Anonymkode: 19e33...493 Jeg har ikke erfaring, da dette ikke finnes i min kommune. Men juridisk sett, så kan dette ikke gjennomføres som obligatorisk aktivitet. Jeg går ut fra at barnehagen har det som et frivillig tilbud. Og så håper jeg de ikke blir mistenksom til de som takker nei av ulike grunner. Jeg ville nok ha takket ja. Jeg takket også ja til hjemmebesøk av helsesykepleier. (Var litt i tvil fordi jeg hadde katt, men tenkte at fordelene er større enn ulempene) Det skal en hel del til før det offentlige kan tvinge seg inn. Ikke en gang barneverntjenesten kan ta seg inn i private hjem med makt. (Hvis det er alvorlig bekymring så benytter de seg av politi for å ta seg inn, men da skal det være alvorlig) Anonymkode: 455d8...0e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #87 Del Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 0.50): Var barnevakt da datter og mann skulle på foreldremøte i barnehagen. Barna starter i barnehagen neste mnd. Spurte litt ift dette da de var tilbake. De var veldig fornøyde med både plass og personale. Men jeg stusset litt da de fortalte at de skulle ha hjemmebesøk av personal Fikk en forklaring på hvorfor. Men stusset enda litt Ringte min vanlige kveldstelefon til min mor på 80 år og fortalte dette. Hun ble helt sjokkert. Ble litt snakk fram og tilbake men det endte med at hun sa "de kommer jo for å kontrollere hjemmet " Og ja, det er jeg enig i . Min datter har et hjem hun ikke trenger skjemmes av men jeg vil foreslå at de koser seg på terassen med kakao og frukt mens barna leker . Må vel være greit Anonymkode: 61c11...680 Hva i all verden?? Hvorfor i huleste skal bhg komme på besøk?? Høres veldig rart ut. Aldri hørt om her vi bor! Anonymkode: 54b01...0d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 14. november 2024 #88 Del Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Var litt i tvil fordi jeg hadde katt, men tenkte at fordelene er større enn ulempene) Hæ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #89 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hva i all verden?? Hvorfor i huleste skal bhg komme på besøk?? Høres veldig rart ut. Aldri hørt om her vi bor! Anonymkode: 54b01...0d6 Lese tråden før du svarer da… Anonymkode: 8ad40...6cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #90 Del Skrevet 16. november 2024 Problemet med sånt som dette er at det uten tvil er kontroll og overformynderi inne i bildet. Greit nok, mange hjem kunne hatt godt av et blikk utenfra. Men da bør man være ærlige på det. Ikke bare pakke det inn i pedagogisk wrapping, og snakke om hvor fiiiiint dette er for barna. Det kan sikkert være en fordel i noen, ja NOEN tilvenningssituasjoner, men kommunene hadde aldri prioritert dette om det ikke hadde ligget en mer helhetlig forebyggende tanke bak. Og så sies det at det er frivillig. Vel, jo mer utbredt dette blir, desto mindre frivillig blir det i praksis. Da bør man ha en samtale på om dette er overformynderi vi ønsker på samfunnsnivå. Kanskje det er det, men det kan ikke bare snikes inn den pedagogiske bakveien. Anonymkode: 95eca...771 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #91 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Problemet med sånt som dette er at det uten tvil er kontroll og overformynderi inne i bildet. Greit nok, mange hjem kunne hatt godt av et blikk utenfra. Men da bør man være ærlige på det. Ikke bare pakke det inn i pedagogisk wrapping, og snakke om hvor fiiiiint dette er for barna. Det kan sikkert være en fordel i noen, ja NOEN tilvenningssituasjoner, men kommunene hadde aldri prioritert dette om det ikke hadde ligget en mer helhetlig forebyggende tanke bak. Og så sies det at det er frivillig. Vel, jo mer utbredt dette blir, desto mindre frivillig blir det i praksis. Da bør man ha en samtale på om dette er overformynderi vi ønsker på samfunnsnivå. Kanskje det er det, men det kan ikke bare snikes inn den pedagogiske bakveien. Anonymkode: 95eca...771 På mindre steder hvor alle tar imot besøk blir jo ikke dette i praksis frivillig lenger. Ikke en gang å motta besøket på tessassen går jo (som Ts foreslo), fordi det blir for suspekt. Man har ikke annet valg enn å stå der med lua i hånda og gi tilgang til hjemmet sitt til en inspektør med i beste fall 3 års høyskoleutdanning. Helsesøster/jordmor, som også hjemmebesøker har i alle fall 5-arig ganske bred utdanning, men minimum 2 års arbeidserfaring, og nesten alltid egne barn (veldig få som når dit utdanningsmesse uten å ha begynt å få barn ennå). Egentlig er jeg åpen for mer kontroll av hjem med barn i (tror jeg), men da må dialogen med myndighetene være ærlig, og de riktige instansene må foreta det. Anonymkode: 95eca...771 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #92 Del Skrevet 16. november 2024 Reign skrev (På 14.11.2024 den 21.44): Hæ? Er ikke alle som liker katter, spesielt ikke når det er små barn i bildet. Anonymkode: 455d8...0e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #93 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (På 14.11.2024 den 13.14): De har begynt med dette her tror jeg. Vil ikke omfatte meg, men jeg lurer på hvem som har kommet på dette? Vanligvis er det jo slik at det er ett klart skille mellom det offentlige og den private grunnen man bor på. Til og med politiet har begrenset tilgang til ens bolig, de må ha vedtak fattet på juridisk grunnlag. Det er derfor jeg stusser på om dette har vært utredet? Hvordan vil det stille seg om noen ikke ønsker besøk? For jeg vil jo tro at noen vil motsette seg dette. Anonymkode: 19e33...493 Dette er jo frivillig, ikke tvang. Er nok ment til for å være et koselig tilbud og ikke noe man må si ja til. Anonymkode: 6d0ef...826 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 16. november 2024 #94 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er ikke alle som liker katter, spesielt ikke når det er små barn i bildet. Anonymkode: 455d8...0e7 Hva har katter med saken å gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 16. november 2024 #95 Del Skrevet 16. november 2024 Wtf? Hva blir det neste, at skolen skal komme på hjemmebesøk? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 16. november 2024 #96 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Helsesøster/jordmor, som også hjemmebesøker har i alle fall 5-arig ganske bred utdanning, men minimum 2 års arbeidserfaring, og nesten alltid egne barn (veldig få som når dit utdanningsmesse uten å ha begynt å få barn ennå). At de gjør hvafornoe? Har folk tenkt på hvor dette skal ende? Det er jo klart at disse instansene har fått beskjed fra høyere hold om å gjøre dette, og det blir tydeligvis flere og flere instanser som gjør det. Skal det bli enda flere med tiden? Oftere? Tilfeldige besøk? Tester? Her koker man en frosk så sakte at den ikke merker det.... 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #97 Del Skrevet 16. november 2024 Du var barnevakt for din egen datter? Anonymkode: be7d1...d26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #98 Del Skrevet 16. november 2024 Reign skrev (41 minutter siden): Hva har katter med saken å gjøre? Jeg svarte på hvorfor jeg var noe skeptisk til å ta imot besøk fra jordmor. Hun var ikke noe begeistret for katter så jeg hadde ikke så lyst å ha henne inn i huset. Anonymkode: 455d8...0e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #99 Del Skrevet 16. november 2024 Hadde aldri akseptert at barnehagetanter kom på hjemmebesøk på denne måten. Ja, jeg vet det er høyskoleutdannet, men dette høres veldig rart ut. Jeg har aldri hatt noen gode erfaringer med avdelingsledere i barnehage. Hadde ringt helsestasjonen tvert og forhørt meg. Anonymkode: c80ee...551 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #100 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hadde aldri akseptert at barnehagetanter kom på hjemmebesøk på denne måten. Ja, jeg vet det er høyskoleutdannet, men dette høres veldig rart ut. Jeg har aldri hatt noen gode erfaringer med avdelingsledere i barnehage. Hadde ringt helsestasjonen tvert og forhørt meg. Anonymkode: c80ee...551 Hvis dette er noe denne kommunen har funnet ut at er lurt så kan du banne på at helsestasjonen støtter det. Anonymkode: 455d8...0e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå