Gå til innhold

Hjemmebesøk fra barnehagen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Aldri hørt om før. Har de noen god forklaring? Feks at tilvenning kan gå lettere hvis de treffer barnet på hjemmebane/i kjente omgivelser? 

Anonymkode: 62c3c...c1a

Hadde hjemmebesøk for en mnd siden og barnet skriker forsatt når hun skal til bhg og møte de personene som var på besøk. Så raskere tilvenning ble det nok ikke. 

Anonymkode: d755a...624

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette er tydeligvis noe nytt pedagogiske greier. De må gjerne komme hjem til meg. De har sikkert hybelkaniner under sofaen de som alle andre.

Lurer på, tenker dere det samme om hjemmebesøk av helsesøster? At de skal se om dere bør meldes til barnevernet?

Anonymkode: b9f64...238

Helsestasjonen kommer jo på hjemmebesøk ifm nyfødte...

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, her må du la dem ta seg av hva som skjer i deres liv, og tre fem skritt tilbake. 

Så frekt av deg å sladre videre om dette, til det ender opp med noe helt annet, mye verre. Hvor er lojaliteten din til barnet ditt, og barnebarnet? Stoler du ikke på at foreldrene tar seg godt nok av barnet? 
Her tror jeg du trenger å jobbe med deg selv.

Anonymkode: 4ac98...b22

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de først tar imot personal, må de invitere inn. Det blir suspekt å ha besøk utenfor. 

En viktig del av besøket er nok å identifisere barn fra sårbare familier tidlig. Dette er ikke for å dømme eller å kunne angi familier til barnevern, men i noen tilfeller vil det kanskje føre til lavere terskel for å intervenere enn det som egentlig er barnets beste. Barnejagepersonell er ikke trent til å vurdere hva som er bekymringsfullt i et hjem, og hva som er akseptabelt. 

Anonymkode: e13ed...923

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er tydeligvis noe nytt pedagogiske greier. De må gjerne komme hjem til meg. De har sikkert hybelkaniner under sofaen de som alle andre.

Lurer på, tenker dere det samme om hjemmebesøk av helsesøster? At de skal se om dere bør meldes til barnevernet?

Det er en del av hjemmebesøket fra helsesøster, ja. Selv om det selvfølgelig ikke er det helsesøster først og fremst tenker på når hun drar på hjemmebesøk, er jo inntrykket av foreldrenes egnethet en del av pakka. Er det helt krise, blir det nok bekymringsmelding i slike tilfeller også. Offentlig ansatte har meldeplikt til barnevernet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri hørt om, og barnehagen har da ikke noe med å dra på hjemme besøk. Hadde aldri vært aktuelt hjemme oss oss, vi har ikke noe å skjule. Men at barnehage ansatte skulle kommet hjem til oss er bare NEI. Det har de ikk enoe med å gjøre

Anonymkode: bf460...41d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette bærer helt gæli hen. Er som bestemor sa! Det er kun for kontroll av hjemmet! Jeg hadde takket nei. Vi trenger ikke å finne oss i alt! 

Anonymkode: 7ee90...624

Nei det er ikke overvåkning 

Anonymkode: 8ad40...6cf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er hennes hjem, og hun legger selvfølgelig føringer på dem som besøker hennes hjem.

Anonymkode: 2f040...c92

Nei det er ikke hennes hjem

Anonymkode: 8ad40...6cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om. Hvordan kan de ha ressurser til dette? 

Jeg ville i hvert fall spurt om hensikten. 

Anonymkode: 455d8...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (3 timer siden):

Helsestasjonen kommer jo på hjemmebesøk ifm nyfødte...

Stortsett. Men her i kommunen har de ikke hatt kapasitet til det på hverfall 3 år...😕

Anonymkode: 13b53...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takker for link. Jeg tenker at dette er mest aktuelt i små barnehager med fast personale på noen få personer? Tenker også at det kan være forvirrende for barnet å få besøk hjemme en gang, og aldri mer. Hva om barnet ønsker at ansatte skal komme igjen? Det er jo forskjell på barn, men jeg kan ikke se at barnet blir såpass godt kjent med en ansatt fra barnehagen i løpet av ett hjemmebesøk at det skal ha noen særlig hensikt. Men jeg ville trolig ha takket ja til dette. Ville vært interessert i alt som kan bedre tilvenning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er jo en del av hensikten med hjemmebesøk av helsesykepleier ja? Å sjekke opp i at barnet har det bra?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Stortsett. Men her i kommunen har de ikke hatt kapasitet til det på hverfall 3 år...😕

Anonymkode: 13b53...26d

Nei da, det har de ikke her heller, men det er likevel gjengs praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Like mye som jeg stusser på dette besøket, så undres jeg over at du skal gi råd hvordan dette besøket skal gjennomføres, ned i detaljer som «kakao og frukt på terrassen»….? 

Anonymkode: 3e6d2...e1b

Nå var bare dette noe jeg tenkte på rett etterpå og nødvendig å ta det bokstavelig 😉

Ts 

Anonymkode: 61c11...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nå var bare dette noe jeg tenkte på rett etterpå og nødvendig å ta det bokstavelig 😉

Ts 

Anonymkode: 61c11...680

Spørsmålet er hvorfor ditt instinkt er at et hjemmebesøk i november skal tas på terrassen med kakao og frukt, mens barna leker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Reign skrev (22 timer siden):

Invaderende?

Du skal overlate det kjæreste du har til disse menneskene i 6-9 timer om dagen (alt ettersom), også synes du det er "invaderende" at de kommer hjem for en samtale?

Jommen sa jeg smør. Tenk så mange barn som kunne fått hjelp dersom utenforstående hadde fått sett hjemmet deres.

Du mener altså at "utenforstående hadde fått sett hjemmet deres" vil kunne gjøre at mange barn får hjelp. Det kan du godt mene selvsagt. Men hvis dette er hensikten - som du tydeligvis mener at det er- hvordan er denne praksisen ikke invaderende? 

Anonymkode: af243...c86

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du mener altså at "utenforstående hadde fått sett hjemmet deres" vil kunne gjøre at mange barn får hjelp. Det kan du godt mene selvsagt. Men hvis dette er hensikten - som du tydeligvis mener at det er- hvordan er denne praksisen ikke invaderende? 

Anonymkode: af243...c86

Det blir for meg tåpelig å omtale det som invaderende, når dette er mennesker du gir fra deg barnet til frivillig.

Jeg mener ikke at det er hensikten, men det er en logisk bi-effekt. I mange hjem kan du raskt se at noe er galt. Og det handler ikke om hybelkaniner under sofaen eller litt barnerot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjeldent barnehagen kommer på besøk men så hyggelig 🤗 

Anonymkode: 11f97...216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke normalt i hele landet, men i min kommune er det normalt.

Det ble en del av en ny tilvenningsplan for et par år siden da de gikk fra 3-5 dager med tilvenning i kommunen. Vet ikke om hele kommunen har hjemmebesøk, men i vår barnehage og barnehagene til mine venninners barn er det sånn. Barna får tilbud om å komme på besøk i barnehagen før de starter, og de får også tilbud om et besøk av styrer og det som blir barnets primærkontakt i barnehagen.

For oss var det kjempehyggelig at de tok seg tid til det, og de fikk bli kjent med barnet vårt i kjente omgivelser. De spurte om rutiner, vi spurte om rutiner, og hadde ellers en god prat. Jeg var gravid med nummer to og slet med bekkenløsning fra uke 16, og jeg hadde ikke et plettfritt hjem da de kom, men det var ingen grunn til bekymring. Ærlig talt.

Et hjemmebesøk er frivillig, så datteren din må ikke ta i mot tilbudet, men jeg synes det sier mer om deg at du reagerer så negativt. Disse menneskene skal være med barnebarnet ditt daglig, så hadde det vært noe å skjule så hadde de kanskje merket det uten hjemmebesøk også.

Anonymkode: d6bc0...7d5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...