Gå til innhold

En lang tur med hund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man gå en lang tur i skogen på tre timer om dagen? Og kun være ute i hagen for å gå på do tre-fire ganger til på en dag?

Eller må det være sånn at man må fordele de tre timene på fire kortere turer?

Anonymkode: 09d88...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du finner fort ut om hunden er fornøyd. Vår er urolig/masete uten en skikkelig tur hver dag, men trenger ikke mer en tur. Resten tar hunden i Hagen eller alene. Alene, er hun ute i maks 5 min. og kommer inn selv. 

Anonymkode: bf872...083

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går én lang tur med hundene, uten om det disponerer de ca 700 kvm inngjerdet hage. De er fornøyd med det, for turene vi går er som oftes til skogs og til fjells og det er nye turer nesten hver gang. Aldri to dager etter hverandre med samme tur.

Anonymkode: e500a...b2d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gå kun 1 lang tur om dagen så lenge hunden får gå ut og gjøre fra seg morgen og kveld / når den har behov for det. Og så lenge den får den mentale stimulien den trenger så går det helt fint.

Anonymkode: c73e9...eff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi kun 1 lang tur per dag, de andre lufteturene er korte for at hunden skal få gjort fra seg. 

Hender at vi tar en langturer nr. 2, men det vil ikke hunden, han vil snu når han har bæsjet. 

Anonymkode: ab896...5e1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å dele opp, syns det blir kjedelig å gå og gå i over 75 minutter. Så da tar jeg heller 30 min morgen, 1t dag og 30 min kveld. Finnes ingen fasit så lenge hunden får nok mosjon og gått på do når den trenger.

Anonymkode: f862e...2d0

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan man gå en lang tur i skogen på tre timer om dagen? Og kun være ute i hagen for å gå på do tre-fire ganger til på en dag?

Eller må det være sånn at man må fordele de tre timene på fire kortere turer?

Anonymkode: 09d88...9ca

Fungerer helt fint som det du beskriver. La den få tisse og bæsje når den trenger det, så kan du ta turen som du vil. Så lenge den får brukt hode og kropp nok i løpet av turen trenger du ikke å dele det opp. Og de færreste hunder trenger jo 3 timers tur da, spesielt hvis de får brukt hodet på andre måter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo slik de fleste gjør det. Korte lufteturer morgen og kveld og en lengre tur på ettermiddagen. Og evt en enda lenger tur i helgene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hunden er fornøyd og får dekket sine behov så spiller det ikke så stor rolle. 

Jeg har en som er helt fornøyd med å gjøre fra seg i hagen, og gjerne ha en lang tur eller lekeøkt på ettermiddagen. Og så har jeg en som trenger å "gå seg i gang" for å få gått på do, så han trives bedre med flere kortere turer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste du kan gjøre (for hundekroppen) er små tisseturer på hverdager for så å gå fire timer i helga. Total aktivitetsmengde bør vær noenlunde lik hver dag, men om du går 1x3 timer en dag og 3x1 time neste dag spiller ingen rolle.

Anonymkode: af9bc...b6e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan helt fint gå èn lang tur i løpet av dagen, og så la hunden luftes i hagen utenom turen. Sånn gjør jeg det. Har aldri giddet å gå 3-4 turer på 15-20 min hver. Hundene luftes i hagen når enn de ønsker, også får de en lang tur på 1-2 timer på dagen.

Anonymkode: da8c4...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Total aktivitetsmengde bør vær noenlunde lik hver dag, men om du går 1x3 timer en dag og 3x1 time neste dag spiller ingen rolle.

Anonymkode: af9bc...b6e

Uenig. Så lenge hunden er godt nok trent til de lengre turene kan man gjerne gå langt noen dager, og andre dager kortere. Mine får veldig varierende i løpet av en uke etter hva som passer med jobb og andre ting, og det funker veldig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En lang tur hver dag på 1 time. Da får hundene enten springe løs, eller gå i trekksele. I helgene får de gjerne springe løse i 1-3 timer på fjellet. 

Ellers bare korte tisseturer utfor. På vinteren trener vi lydighet/øvelser i tillegg hvis det ikke blir så lange turer pga vær og vind. Gjør dette om sommeren også, men ikke like mye som på vinteren, da vi er mer ute på sommeren.

Anonymkode: 9625f...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er hverdagen til mine hunder - selvlufting i stor hage morgen og kveld og en lenge tur på 1-1,5 t hver dag. Noe kortere turer de dagene vi f.eks. er på treninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...