Gå til innhold

Daglig auramigrene

Fremhevede innlegg

Skrevet
Stormur skrev (2 timer siden):

5 dagar! Det var lenge. Eg har medisin eg tar ved aura, for å forhindre at den slår ut. Det er ikkje smertestillende. Min aura er prikkande følelse i høgre halvdel av hovudet. 

Neste steg er følelse av lammelse, kvalme, sterk syns-, lukt-, og lydsensitivitet.

Ikkje alltid det blir hodepine. Migrene er det likefullt.

Kontakt lege og drøft om medisin bør vere tilgjengelig for deg.

Hvilke medisiner er det? 

Anonymkode: e3934...381

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke sikkert dette er relevant for TS, men kanskje for noen andre som ramler inn her. Går du på p-piller? Hormonene i p-piller kan utløse migreneanfall. Jeg gikk fra flere anfall i uka til ca en i året da jeg sluttet med pillen. 

Anonymkode: dc0ce...f16

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan går det med deg TS? Har du fremdeles anfall? Hvis du ikke har fått noe mer hjelp av legen din kan du kanskje ta med og vise denne til legen: 

https://nevrologi.legehandboka.no/handboken/sykdomsgrupper/hodepine/migrene/behandling-av-migrene-i-akuttmottak

Anonymkode: d52df...e7a

Jeg har fortsatt hodepine i pannen, men aura har roet seg. Første dag i går uten aura, men hodet er ømt og vondt. Tar det med ro og er bare hjemme. Bruker ingen hormonell prevensjon, så kan ikke være det dette kom av. 

• Hjerte 1
Skrevet

Min hodepine forsvinner etter en time i badstue, forsøkt det? Kjører på med masse vann, ikke noen toalettsaker.

Anonymkode: 14ed6...a07

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min hodepine forsvinner etter en time i badstue, forsøkt det? Kjører på med masse vann, ikke noen toalettsaker.

Ja, jeg liker badstu og vinterbading men har ikke prøvd det nå. Har vært for dårlig til å klare det. Skal gjenoppta dette når jeg blir bedre. Akkurat nå kryper det maur rundt i hele ansiktet føles det som. Aldri hatt slik rar hodepine etter et anfall. Glad jeg har denne tråden her og 'klager' i. 🥰

Skrevet

Du må starte på forebyggende behandling dersom dette vedvarer. Betablokkere gis til behandling for eksempel. Be om det hos fastlegen, og få ordentlige triptaner du kan ta ved anfall

Anonymkode: b296a...03e

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er like dumt tips som å be folk med kronisk migrene drikke vann. Migrene er en nevrologisk sykdom. Det hjelper ikke med badstu.. varme gjør faktisk ofte bare verre 

Anonymkode: b296a...03e

• Nyttig 2
Skrevet

Gå til legen og få anfallsmedisiner - triptaner - mot migrene, samt start utprøving av forebyggende medisin. 

Anonymkode: b7541...24d

• Nyttig 1
Skrevet

Smertestillende har som regel null effekt på migrene. Jeg og fikk naproxen som skulle tas sammen med 1g paracet, komboen kunne kanskje hjelpe. Men klarte ikke å kjenne noe.

Du må rett og slett be legen om å få anfallsmedisin. Det er mange ulike typer. Jeg får ganske ofte anfall som varer i 6-8 dager, og går derfor på Naramig. Tar litt lenger tid før den virker, men sitter lenger i kroppen (lenger halveringstid). Dessverre ikke alltid det stopper anfallet, føles mer som det blir "skjult" i ca et døgn, til medisinen slutter å virke. Men det demper nesten alltid smerten vertfall.

I tillegg bør du prøve ut preventiv medisin. Er du heldig då får du færre og kortere anfall, med mindre smerte. Nevrologen min sa at candesartan var ofte hans første anbefaling. Men det finnes en lang rekke andre typer også.

Anonymkode: 50424...607

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 0.48):

Jeg er på dag 5 med auramigrene. Var hos lege i dag og fikk smertestillende. De hjalp ikke mye. Rett før leggetid startet auraen igjen. Jeg har ikke hodepine hele dagen, men er rar og bomull i hodet. Så kommer synsforstyrrelser både morgen og kveld. Hvor lenge kan dette pågå? 

Men legen din vet vel at du har migrene, så hvorfor har dere ikke drøftet anfallsmedisiner? 

Anonymkode: 2692c...e40

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men legen din vet vel at du har migrene, så hvorfor har dere ikke drøftet anfallsmedisiner? 

Anonymkode: 2692c...e40

Jeg har Cataflam. Og så fikk jeg Naproxen. I dag er hodet litt bedre. Tør ikke tro det er over enda, så holder pusten litt til. I går kveld fikk jeg auramigrene som varte i 35 min. Skriver ned kl.slett og når det stopper. Jeg tok en Cataflam og 1 Paracet da. Husker jeg var sulten så tror auraen kom av sult. Det virker som auraen har heng, på en måte. At den ikke klarer å skru seg av, eller det går kort tid mellom hver aurasyn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...