Gå til innhold

Daglig auramigrene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er på dag 5 med auramigrene. Var hos lege i dag og fikk smertestillende. De hjalp ikke mye. Rett før leggetid startet auraen igjen. Jeg har ikke hodepine hele dagen, men er rar og bomull i hodet. Så kommer synsforstyrrelser både morgen og kveld. Hvor lenge kan dette pågå? 

Anonymkode: e3934...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor får du smertestillende av legen istedenfor imigran? Om det ikke er noen medisinsk grunn til å la være, så be om imigran (nesesprayen, ikke pillene, den fungerer mye bedre).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ringer i morgen igjen. Kan ikke ha det slik. Må ta veldig på hodet mitt dette her. Jeg har skikkelig hodepine også, så det hjalp mot smerten, men ikke aura.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du anfallsmedisin, triptaner? 

Anonymkode: b7541...24d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Bare smertestillende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får veldig bomullsfølelse i hodet etter migreneanfall.

Det finnes flere forskjellige reseptfrie medisiner du kan bruke også for å prøve å bryte anfallet, og noen av dem finnes også reseptfritt i kombinasjoner

https://relis.no/artikler/36591/

Hvis du har hatt så langvarig migrene kan det være vanskelig å bryte, 

https://hodepinenorge.no/behandling-av-status-migrenosus/

Anonymkode: 6e8cd...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg fikk aura og migreneanfall, fikk jeg tips om å spise en kapsel omega-3 til hvert måltid. Poenget er visst at en voksen hjerne normalt inneholder en kvart kilo omega-3 og at fettet brukes til isolasjon av nervetråder, eller noe. Blir det for lite omega-3 i hjernen, blir det kortslutning oppi der. 

Ei uke etter at jeg starta med omega-3, gikk migrena over og siden har den vært borte. 

Anonymkode: c06e1...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, skal prøve Omega 3. Jeg er i begynnelsen av overgangsalder tror jeg. Er 47 år snart, så mulig det er grunnen. Jeg fikk aura igjen i går kveld etter jeg tok en naproxen som jeg skulle ta 2 til dagen av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

migrenesykdom kan ikke avhjelpes med omega 3, og migrene endrer seg oftere i forbindelse med hormonendringer om den er hormonrelastert osv, men jeg vil anbefale deg å søke opp hodepinenorge og søke råd der, da får du i allefall leger som svarer deg og ikke synsere. 

Anonymkode: a923d...34c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

migrenesykdom kan ikke avhjelpes med omega 3, og migrene endrer seg oftere i forbindelse med hormonendringer om den er hormonrelastert osv, men jeg vil anbefale deg å søke opp hodepinenorge og søke råd der, da får du i allefall leger som svarer deg og ikke synsere. 

Da bør du lese forskningsstudien med tittel "Omega-3-fettsyrer i høye doser overgår eksisterende farmakologiske alternativer for migreneprofylakse: en metaanalyse i nettverk". 

Du finner studien her: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2161831323014503

Her slår forskerne fast at mange vitenskapelige studier dokumenterer at omega-3 virker bedre enn noen eksisterende migrenemedisiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hodepine Norge — Forbundet for deg med migrene og andre hodepinesykdommer

her er ikke noe info om din studie - det er godt nok for meg som migrenesyk å stole på fagfolk

Dette er ikke "min" studie. Studien er laget av 23 forskere fra hele verden, er fagfellevurdert og ble publisert i et akademisk tidsskrift i februar i år.

Du mener at når forbundet ikke har omtalt studien, så finnes den ikke??? 

Hvis det betyr at Hodepine Norge ikke tror på vitenskap, og bare sorterer ut studier som omtaler godkjente legemidler, er det litt synd for folk med hodepine. For å si det mildt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får auramigrene hvis jeg ikke har drukket nok vann, og kun da. Vet selvsagt ikke om det er noen sammenheng, men slik har det vært i mange, mange år.

Anonymkode: 01019...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Da bør du lese forskningsstudien med tittel "Omega-3-fettsyrer i høye doser overgår eksisterende farmakologiske alternativer for migreneprofylakse: en metaanalyse i nettverk". 

Du finner studien her: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2161831323014503

Her slår forskerne fast at mange vitenskapelige studier dokumenterer at omega-3 virker bedre enn noen eksisterende migrenemedisiner. 

Jeg skal ikke blande meg inn i diskusjonen deres om dette virker eller ikke, men profylakse betyr forebygging, noe man gjør for å unngå å få anfall. TS trenger hjelp til å stoppe daglige auraer som pågår nå, altså er det ikke helt relevant. 

Anonymkode: d52df...e7a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk, skal prøve Omega 3. Jeg er i begynnelsen av overgangsalder tror jeg. Er 47 år snart, så mulig det er grunnen. Jeg fikk aura igjen i går kveld etter jeg tok en naproxen som jeg skulle ta 2 til dagen av. 

Jeg fikk mye auramigrene idet jeg kom i pre- overgangsalder (samtidig med at det begynte å bli kluss i sykluser). Det er visst ganske vanlig. Det er kanskje forklaringen hos deg også. Triptaner hjelper, så be legen om å få det. Kan hende du må prøve deg frem litt før du finner den triptanen som hjelper best for deg. Lykke til og god bedring❤️

Anonymkode: f2e23...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (12 timer siden):

Hvorfor får du smertestillende av legen istedenfor imigran? Om det ikke er noen medisinsk grunn til å la være, så be om imigran (nesesprayen, ikke pillene, den fungerer mye bedre).

Fordi mange leger har fått beskjed om å kkke gi triptaner ved pågående aura. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg skal ikke blande meg inn i diskusjonen deres om dette virker eller ikke, men profylakse betyr forebygging, noe man gjør for å unngå å få anfall. TS trenger hjelp til å stoppe daglige auraer som pågår nå, altså er det ikke helt relevant. 

Ja, det er klart. Når du plages av migrene er det bortkastet å forebygge nye anfall. Selvsagt. My bad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er det som en bulldoser sitter på hodet mitt. Tatt 1 Paracet og ser om det letter. Jeg kan ikke gjøre noe annet enn ligge stille i ro. Hodet mitt er helt merkelig. Ekkel følelse. Takker for tips og råd her. Leser inne på linkene dere deler. Dette må vel snu snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er klart. Når du plages av migrene er det bortkastet å forebygge nye anfall. Selvsagt. My bad. 

Så barnslig å svare med sarkasme.

TS svarer at hun skal prøve med omega-3, men da har hun misforstått hvis hun tror at det kan hjelpe henne nå.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 dagar! Det var lenge. Eg har medisin eg tar ved aura, for å forhindre at den slår ut. Det er ikkje smertestillende. Min aura er prikkande følelse i høgre halvdel av hovudet. 

Neste steg er følelse av lammelse, kvalme, sterk syns-, lukt-, og lydsensitivitet.

Ikkje alltid det blir hodepine. Migrene er det likefullt.

Kontakt lege og drøft om medisin bør vere tilgjengelig for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...