Gå til innhold

Hvordan gir man beskjed til veninne om at hun lukter urin?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en veninne som legger igjen urinlukt på møblene hun sitter i, når hun er på besøk hos meg.

Hver gang hun er på besøk må jeg vaske trekket på sofaputen hun satt på, og det begynner å bli slitsomt.

Det er ikke alltid jeg vet at hun stikker innom og heller ikke hvor hun setter seg ned, så rekker ikke å legge på et pledd på setet.

Jeg har sett det ligger Tena bleier på badet hennes og regner med hun bruker de, så da er det rart at hun setter igjen lukt på møblene.

Hadde hun kjent urinlukten selv så hadde hun sikkert gjort noe med det, derfor er det så vanskelig å gi beskjed til henne.

Anonymkode: 86aa6...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis hun har bleier liggende tydelig fremme hos deg selv så er det lettere å ta opp problemstillingen. Kan det hende hun ikke tar med ny når hun er i besøk fordi hun ikke vil kaste de hos andre? De fleste har jo små søppelbøtter på badet som ikke rommer en stor bleie.

Jeg jobber på sykehjem og bleier holder flere timer avhengig av type. Kan det hende hun har en som ikke tåler så mye? Eller som er litt for stor slik det lekker? Ikke skifter bukse daglig og det har kommet flekker? 

Det er jo litt vanskelig å ta opp. Det kommer helt an på forholdet deres og åpenheten hennes. 

En ide kan være å gi beskjed om at du gjerne vil ha en melding et kvarter i forveien om at hun er på vei. Er naturlig å ville vite om uanmeldt besøk. Da kan du legge tepper i sofa. Ville kjøpt noen billige fleecepledd og brettet i to på langs. 

Anonymkode: ff70d...da8

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være litt vanskelig å ta opp med henne dette. hun merker kanskje ikke lukten selv, og det kan være pinlig for henne om du tar det opp.

men du sier hun hadde bleier på badet? de lå ganske synlig da eller? isåfall så kan det jo tenkes at hun vet at du vet. da er det kanskje litt lettere.

hva slags bleier hadde hun der da? litt mindre bind?

men hun har kanskje ikke på seg de når hun har kommet til deg, evt så har de lekket litt. det kan jo skje.

Anonymkode: d7b96...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan jo være litt vanskelig å ta opp med henne dette. hun merker kanskje ikke lukten selv, og det kan være pinlig for henne om du tar det opp.

men du sier hun hadde bleier på badet? de lå ganske synlig da eller? isåfall så kan det jo tenkes at hun vet at du vet. da er det kanskje litt lettere.

hva slags bleier hadde hun der da? litt mindre bind?

men hun har kanskje ikke på seg de når hun har kommet til deg, evt så har de lekket litt. det kan jo skje.

Tena Lady inkontinentsbind

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tena Lady inkontinentsbind

Ts

Okej, de man kjøper på vanlige matbutikker kanskje? de holder jo ikke så mye nødvendigvis.

så kan jo være litt tilfeldig, at de har lekket litt eller at hun ikke har hatt det på hos deg kanskje.

litt vanskelig dette, man vil jo ikke såre personen heller. men kan jo være at dette har skjedd etter at dere har vært sammen en stund, og at hun ikke vil at du skal merke at hun trenger å skifte eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde sagt det til henne. Det er et problem og må løses, så får dere se hva slags vennskap dere har etterpå om det går i stykker eller overlever. 

Anonymkode: 4ef42...bdf

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må jo legge det frem på en støttende måte, det er jo pinlig for henne også.

hun trenger for eksempel ikke føle at det er noe i veien for å bytte tena hos deg? eller hun kanskje bør ta på en litt større bleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og dette er jo også som du sikkert vet et relativt vanlig problem, men veldig mange sitter med dette som en stor hemmlighet, da dette er tabu. og men holder seg til og med veldig mye hjemme,uten å delta på aktiviteter og sosiale treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å ta opp på en høflig folkelig måte. Skal ikke mange dråper urin i trange bukser spesielt i blanding materiell som skaper lukt. Selfølgelig har personlig hygiene med hyppige skift av tena og ikke bruke bukser mer enn en dag om det har rent over.  Prat om det og fjern tabu om et helt vanlig problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skikkelig konfliktsky og redd for å såre folk, så deg ville ikke turt å ta det opp med henne. Hvis hun kom uanmeldt og jeg ikke hadde teppe i sofaen, ville jeg satt fram en kopp kaffe på kjøkkenet og sittet på harde kjøkkenstoler. Som er lettere å rengjøre. Skikkelig koselig...

En god venninne ville sagt fra på en pen måte. Men hvordan får man til det? Ikke lett.

Anonymkode: 8e859...5bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Jeg kom på at hun sa at hun hadde dusjet et par timer før hun kom til meg, så da må det faktisk være at det luktet urin fra buksen hennes som sikkert ikke var nyvasket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Jeg kom på at hun sa at hun hadde dusjet et par timer før hun kom til meg, så da må det faktisk være at det luktet urin fra buksen hennes som sikkert ikke var nyvasket.

Men smittet det over til sofaen?

Anonymkode: 1c188...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...